Miksei kukaan mene enää naisimiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
Mietin täällä aikani kuluksi, että miks niin harvat menee nykyään enää naimisiin? Mulla on todella paljon ystäviä eri puolilla Suomea. Ollaan kaikki noin 30+, tottakai olen saanut töistä ja lasten saannin jälkeen vielä lisää ystäviä. Muutamat heistä ovat naimisissa, loput ei ole. En viitti kauheesti udella toisilta että miks ette oo naimisissa. En ole enää itsekään, erosin joitain vuosia sitten. Tottakai ihan lähimmiltä olen kysellyt ja ollaan juteltu asiasta, yleisin vastaus on että mies ei oo kosinut, tai ei oo rahaa tai tarvetta mennä. Tai että ollaan me yhdessä ilman virallista lupaustakin. Mutta silti ihmetyttää. Itse voisin mennä vielä toisen kerran naimisiin jos oikea mies osuisi kohdalle. ( Ja hänkin haluais) :D

Ei kiinnosta sinänsä koko naimisiinmenotouhu, mutta pakko kai se on jossain kohtaa mennä kun on noi lapsetkin tehty. Tuohan se turvaa. Muuta merkitystä sillä ei minulle ole. Jospa jossain kohtaa saisi samat juridiset oikeudet avoparina, ilman sellaista naimisiinmenovouhotusta.

[QUOTE="vieras";28913348]Jospa jossain kohtaa saisi samat juridiset oikeudet avoparina, ilman sellaista naimisiinmenovouhotusta.[/QUOTE]
Naimisiin voi mennä ilman vouhotustakin. Se vouhotuksen tarve lähtee vain ja ainoastaan hääparin omasta tahdosta.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Minun lähipiirissäni taas kaikki tuntuvat menevän naimisiin. Menimme itsekin 2 vuotta sitten ja sen jälkeen tuli kunnon hääbuumi, suunnilleen 10 häät vuoden-parin sisään. Mutta se voi olla kyllä kulttuurikysymys.

Kaikki tuntuu kuiten eroavan. Turhaa touhua nykyään enään mennä naimisiin.
Muistakaa tehdä avioehto jos kuitenkin meette!!!! Muuten akka vie talon, lapset ja kaikki rahat + elätät niitä ikuisesti.

[QUOTE="Vieras";28913466]Naimisiin voi mennä ilman vouhotustakin. Se vouhotuksen tarve lähtee vain ja ainoastaan hääparin omasta tahdosta.[/QUOTE]

Meille on ihan tarpeeksi vouhotusta siinä että tarttee mennä maistraattiin lässyttämään.

Sen päivän haluaisinkin nähdä kun mä astelen alttarille kermakakussa hahahahahah urkujen soidessa hahhaahhahahahahahha

[QUOTE="vieras";28913583]Meille on ihan tarpeeksi vouhotusta siinä että tarttee mennä maistraattiin lässyttämään.

Sen päivän haluaisinkin nähdä kun mä astelen alttarille kermakakussa hahahahahah urkujen soidessa hahhaahhahahahahahha[/QUOTE]
Näyttää siltä että sinä itse kuvittelet sen vouhotuksen.
Mistä sait päähäsi että maistraatissa tarvitsee jotain lässyttää?
Yksinkertaisimmillaanhan se on pelkkää juridiikkaa. Missä kohtaa siinä lässyttämistä vaaditaan kun kirjoitetaan nimet paperiin?

Vai on maistraatissa vouhotusta.. :D Ei meillä vaan ollut, se oli nopea toimitus. Ei turhia lätinöitä, vaan tärkein, eli tahdon! En ole katunut, viisi aviovuotta takana ja liitto vaan paranee.

Voihan se olla että naimisiin ei enää mennä, se ei ole ihmisille niin tärkeää, ja on ihan ookoo elää avoliitossa ja hankkia lapsia avoparina jne. Jokainen tyylillään. Minusta on ihan hyvä vaan, että ne ei mene naimisiin, jolle avioliitolla ei ole sen suurempaa merkitystä, miksi suotta.

Mun kaveripiirissä on enemmän naimisissa olevia kuin naimattomia pareja, olemme kaikki 30-40v haarukassa. Vain kaksi on eronnut, näistä toinen on yh ja toisella on jo uusperhe, mutta eivät ole vielä naimisissa.

Minun pieni otantani kertoisi, että naimisiin mennään edelleen hanakasti, eikä eroja tapahdu paljon. Mutta saapa sitten nähdä, mikä on tilanne 10v päästä.

Tässä samassa kaveripiirissä vain muutamalla on ollut monta kumppaniehdokasta, suurempi osa on löytänyt puolisonsa jo parin yrityksen jälkeen. Minä olen ekassa suhteessani, miehelläni oli pari yhden illan viritystä ennen minua.

Itse olen naimisissa, mutta iso osa kavereitani ei. Osaksi varmaan siitä syystä että moni on eronnut kirkosta jo aikapäiviä sitten. EI tarvitse lupautua jumalan edessä. Toki maistraatti on olemassa, mutta mitä se sitten muka muuttaa? Kuitenkin ollaan jo asuttu hyvä tovi yhdessä ym. ym. Kelle siinä pitäii luvata ja mitä? Yhdessäoloa? Sitähän nyt voi luvata ilman mitään kolmansia osapuoliakin toinen toiselleen. Ainut syy miksi näkisin heillä olevan tarve avioitua on laki ja perimis kysymykset ym. jos toinen sattuu kuolemaan. Tai ykinkertaisesti siksi että halutaan koko perheelle sama sukunimi.

[QUOTE="vieras";28913348]Jospa jossain kohtaa saisi samat juridiset oikeudet avoparina, ilman sellaista naimisiinmenovouhotusta.[/QUOTE]

Minä ajattelen avioliittoa ensisijaisesti juridisena asiana. Jos avopari haluaa samat oikeudet, niin eikö ole kätevintä mennä naimisiin? Ei se tarvitse olla sen kummempaa vouhotusta. Asian voi hoitaa maistraatissa, eikä aikaa mene kovin kauan. Jos pariskuntana kuitenkin eletään, niin ei sen naimisiinmenon ainakaan luulisi haitaksi olevan.

[QUOTE="Vieras";28913723]Näyttää siltä että sinä itse kuvittelet sen vouhotuksen.
Mistä sait päähäsi että maistraatissa tarvitsee jotain lässyttää?
Yksinkertaisimmillaanhan se on pelkkää juridiikkaa. Missä kohtaa siinä lässyttämistä vaaditaan kun kirjoitetaan nimet paperiin?[/QUOTE]

Just ne TAHDON lätinät vois ihan hyvin jättää pois. Mut jos voi vaan käydä laittamassa nimet paperiin niin sehän on hyvä :) Mä en ole mikään romantikko enkä usko ikuisiin liittoihin, mutta tässä hetkessä avioliitto on järkiratkaisu meidän perheelle. Olishan se nyt typerää, jos esim. minun kuollessa, vanhempani päättäisivät asioista eikä (avo)mieheni ja lasteni isä. Pakko siis sinne maistraattiin vääntäytyä.

Yhteistyössä