Miksei painoni putoa, vaikka kuinka yritän laihduttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lihava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Isot rasvaiset kalat pois kuten lohi ja tonnikala, niistä saa kaloreita huimasti. Aika kaloripitoinen on jo tähän asti ollut ruokasi vaikka listalla tuskin mitään ja siitä uupuu tosiaan vielä iltapalakin. Itse suosin broileria ja paisti jauhelihaa pääasiassa ruuanlaitossa ja ne onkin vähärasvaisia. Missä vihannekset? Niitä voit syödä niin paljon kun sielu sietää.

Höpö höpö, lohessa on runsaasti rasvaa joo mutta se on hyvää rasvaa!

kalkin puute lihottaa ja jodia tarvitaan kilpirauhashormonin muodostamiseen, se on kehon tehokkain kaloreita polttava hormoni
aineenvaihdunta hidastuu kun syö liian vähän . sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja huomaan palelusta jos en ole syönyt että aineenvaihdunta hidastuu. on tärkeetä syödä aamiainen ja lounas ja säännollisesti ja riittävästi. et saa aikaan maksimaalista kalorivajetta jos aineenvaihduntasi hidastuu yhtä aikaa kun vähennät syömisiäsi.juureksia ja vihanneksia voi syödä paljon , niissä on hivenaineita jotka pitää yllä aineenvaihduntaa luulisin

Isot rasvaiset kalat pois kuten lohi ja tonnikala, niistä saa kaloreita huimasti. Aika kaloripitoinen on jo tähän asti ollut ruokasi vaikka listalla tuskin mitään ja siitä uupuu tosiaan vielä iltapalakin. Itse suosin broileria ja paisti jauhelihaa pääasiassa ruuanlaitossa ja ne onkin vähärasvaisia. Missä vihannekset? Niitä voit syödä niin paljon kun sielu sietää.

Muuta kalaa en syö kuin lohta ja sitä vähintään kerran viikossa. Laskin lohipalani kalorimäärän, se oli 300 kcal joten ei ole paljon. Ja mielestäni 1145 kcal + max. 500 kcal päivän kaloreiksi ei ole paljon, eihän se ole kuin 1645 kcal eli vähemmän kuin normaali 1800 kcal mitä ravitsemusterapeuttikin suosittelee.

Huomenna päivällisenä on lihapullat ja valmismuusi. Eilen oli broileripihvit ja salaatti. Joten ruoka vaihtelee tosiaan päivittäin, syön sitä mitä muukin perhe.

Niin siis tolla 1800kcal sä et laihtuisi etkä lihoisi. Jos kuitenkin syöt 1600-1700kcal päivässä niin tulee tosi vähän vajetta, laihdut hkä pari kiloa tooooosi hitaasti. Sitä vajetta pitäis olla paljon enemmän. Kuulostaa kyllä siltä ette sä ole valmis muuttamaan mitään syömisistäsi tai muutenkaan.

kalkin puute lihottaa ja jodia tarvitaan kilpirauhashormonin muodostamiseen, se on kehon tehokkain kaloreita polttava hormoni
aineenvaihdunta hidastuu kun syö liian vähän . sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja huomaan palelusta jos en ole syönyt että aineenvaihdunta hidastuu. on tärkeetä syödä aamiainen ja lounas ja säännollisesti ja riittävästi. et saa aikaan maksimaalista kalorivajetta jos aineenvaihduntasi hidastuu yhtä aikaa kun vähennät syömisiäsi.juureksia ja vihanneksia voi syödä paljon , niissä on hivenaineita jotka pitää yllä aineenvaihduntaa luulisin

Minua kyllä palelee päivittäin, vaikka olisi ulkona kuinka kuuma ja muut perheenjäsenet valittavat kuumuutta sisälläkin. Palelua ilmenee varsinkin iltaisin. Kilpparit on tutkittu parisen vuotta sitten, mutta ehkäpä täytyisi tutkia uudelleen.

Juureksia ja kasviksia tulee syötyäkin aika usein, varsinkin lohen kanssa, mutta tänään niitä ei tullut tehtyä jostain syystä. Usein korvaammekin perunan/riisin/pastan oman kasvimaan sadolla mutta nyt niitä ei ole vielä saatavilla ollut. :)

[QUOTE="hmm";28630314]Niin siis tolla 1800kcal sä et laihtuisi etkä lihoisi. Jos kuitenkin syöt 1600-1700kcal päivässä niin tulee tosi vähän vajetta, laihdut hkä pari kiloa tooooosi hitaasti. Sitä vajetta pitäis olla paljon enemmän. Kuulostaa kyllä siltä ette sä ole valmis muuttamaan mitään syömisistäsi tai muutenkaan.[/QUOTE]

No joopa. Ennen söin ehkä 3000 kcal päivässä, olen siis muuttanut syömiseni ja elämäntapani muutenkin. Nykyään syön puolet vähemmän kaloreita kuin ennen. Ennen tuolla 3000 kcal päivittäisellä saannilla painoni pysyi siinä 130 kg niin kyllähän tuon 1600 kcal pitäisi laihduttaa, vai? Kun vielä liikunkin entistä enemmän.

sokeri ja vehnä kokonaan pois ruokavaliosta. Itse jätin ne pois ja paino pudonnut jo 6 kg parissa viikossa. Pitäisi vielä noin 10 kg saada pois. Leipää en syö ollenkaan tällä hetkellä, paljon hedelmiä, vihanneksia, kanaa, kalaa jne. Ja tietokoneen sallin vain että istahdan kuntopyörän päälle ja samalla poljen kun selailen nettiä. Yht äkkiä huomaa että on tunnin polkenut.

Se paino ei välttämättä lähde heti putoamaan. Varsinkin jos olet vasta lisännyt liikuntaa, niin lihaksiin kertyy nestettä.

Suosittelisin kyllä aamupalan aloittamista. Sie kulutat kaikkein eniten päivän aikana verrattuna yöhön jolloin nukutaan. On siis järkevämpää tankata enemmän aamiaisella ja lounaalla, kuin illalla.

Punnitseppa myös nuo sun annokset. Se että ottaa vähemmän ruokaa kuin miehesi ei tarkoita että se olisi vähän. Jos jollain laskurilla tarkistit tyylin: annos kala ja muussi 500kcl, niin oliko annoksesi saman kokoinen?

Varsinki jos tekee noin niinku sinä ettei syö aamulla kunnolla, niin illalla ehtii tulla hirvee nälkä. Silloin syö isompia annoksia kuin tarvis.

Laihduttaessa ei muuten kannata tuijottaa orjallisesti puntarilukemia. Itse treenasin pömppömahani timmiksi ja painoa lähti tasan kaksi kiloa. Lihas painaa enemmän kuin läski.

Sulta puuttuu se tärkein asia, ateriarytmi, säännöllinen syöminen.

Se pitää aineenvaihdunnan kunnossa, kun saa hyvää ravintoa toistuvasti. Sun elimistö todennäköisesti tarvitsee nyt alkupotkun, jotta aineenvaihdunta lähtee käyntiin.

Jos et halua hetkellistä nälkädieettiä, niin miksi syöt aamupalan päivällä ja skippaat aterioita?

Nyt hiilarit ja sokerit pois, aamulla voit leipää syödä jos on ehdoton, mutta muuten pois.

Syöt aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan, ja muistat välipalat!

Googlaa ne Jutan GoFatGo ohjeet ja otat niistä vinkkiä. Itselläni toimii vaikka en pilkuntarkkaan noudatakaan, vaan sovellan järkevästi.

Tsemppiä!

Siis laihduttajan PITÄÄ syödä. Aineenvaihdunta ei pysy kunnolla käynnissä ilman syömistä. Syöt 3-4 tunnin välein terveellisen aterian. Ja aloitat kunnon aamupalalla.

Aamupala: puuro, raejuusto, mehukeitto
Lounas: kanaa/kalaa/naudan paistilihaa, kasviksia, raejuustoa
Välipala
Päivällinen: kanaa/kalaa/nautaa, kasviksia, raejuustoa, peruna/makaroni/riisi
Iltapala: maitorahkaa, marjoja

Tuota kun noudatat ja pidät annokset kohtuullisina, vettä vähintään 3 litraa päivässä ja liikut niin että hiki tulee vähintään sen tunnin päivässä niin eiköhän ala tapahtua.

[QUOTE="vieras";28630846]Ap ei enää vastaa, koska ei suostu luopumaan hiilareista :D[/QUOTE]

Täällä on harva se päivä näitä ketjuja, joissa ap omasta mielestään syö pieniä annoksia terveellistä kotiruokaa, liikkuu reilusti suositusten päälle, tekee fyysistä työtä - ja silti ei vaan laihdu, pakko olla kilppareissa häikkää! :D

Se on jännä homma miten esim. 80-luvulla juuri kukaan ei ollut ylipainoinen noilla samoilla spekseillä...

Mä luulen että suurin ongelma on ap siinä että syöt liian harvakseltaan ja väärään aikaan päivästä. Aineenvaihduntasi ei silloin vaan toimi. Viisi pientä oikeinrakennettua ateriaa (ja se aamupala ja lounas on myös syötävä) niin aineenvaihduntasi lähtee käyntiin, siihen lisäksi sopivasti liikuntaa niin varmasti laihdut. :)

... ja siis kaks sämpylää päällysteineen tekee jo sen 300-400 kcal. 2 pikaria jugurttia tekee toiset 300-400 kcal. Siinä on siis pahimmassa tapauksessa jo 800 kcal eli puolet päivän tarpeesta, pelkistä sokerihötöistä.

Jos on yhtään taipumusta hiilariherkkyteen ei laihtuminen onnistu korkealla verensokerilla, tai jos onnistuu niin siihen vaaditaan älytön itsekuri, kamala nälkä ja makeanhimo. Korkean verensokerin saa kuriin vain vähentämällä hiilareita reilusti, ei auta vaikka kuinka söisit täysjyvää sillä hiilareiden määrä ratkaisee verensokerin.

Suosittelen aloittajalle alkuun alle 20 g hiilareita päivässä. Älä laske mitään muuta. Syö vain niiin että tulet kylläiseksi. Matalilla hiilareilla menet ketoosiin ja lopulta näläntunne häviää ja syöt automaattisesti vähemmän.

Itse syön n. 70 g hiilaria päivässä nyt kun ei laihdutustarvetta ole. Välillä unohdan syödä tarpeeksi hiilaria ja paino alkaa heti putoamaan kun ei vaan tuu nälkä.

[QUOTE="Lissu";28630872]Mä luulen että suurin ongelma on ap siinä että syöt liian harvakseltaan ja väärään aikaan päivästä. Aineenvaihduntasi ei silloin vaan toimi. Viisi pientä oikeinrakennettua ateriaa (ja se aamupala ja lounas on myös syötävä) niin aineenvaihduntasi lähtee käyntiin, siihen lisäksi sopivasti liikuntaa niin varmasti laihdut. :)[/QUOTE]

Ainakaan vähähiilarisella ei tarvitse syödä koko aikaa laihtuakseen. Suurin osa karppaajista syö kai n. 3-4 kertaa päivässä, jotkut vieläkin harvemmin. Ja toimii silti.

Mä tahtoisin auttaa vielä sen verran, että joku tuossa kylmyydessä mitä kuvasit tuntui samankaltaiselta oireelta kuin itselläni nyt raskausaikana. Olen tietysti lihonut, mutta samalla myös joutunut itseni kanssa aikamoisiin tunnepaineisiin liittyen aikaisempaan ylipainoon. Siis tunnetilat on samat, vaikka painonnousu on ollut kohtuullista raskausaikana eikä liiallista. Minulla on vaan jatkuva pelko että lihon, vaikka se on toivottavaa ja turvallistakin nyt. Tai jos en lihoisi, niin olisi hyvin epänormaalia eikä lapsikaan kasvaisi.

Olen vaan huomannut, että menen itse välillä kylmyyden tunteisiin liittyen ruokaan, koska en jotenkin tunnu löytävän aina oikeaa suhdetta siihen. Itselläni on auttanut esim. kovissa nälän tunteissa se, että istunkin hetkeksi alas ja hengitän jonkun aikaa ennen kuin syön. Se rauhoittaa jotain nälän tunnetta, joka meinaa äityä pakottavaksi. Muistan myös että ylipainoisena ja kun aloin laihtua, tein paljonkin rentoutusharjoituksia ja tietoisesti hengitin ja rentouduin paljon enemmän kuin aikaisemmin. Se oli melkein pakollista, koska myös stressi aiheuttaa nälän tunnetta, joka on usein epätodellinen. Se ajaa myös oravanpyörään jossa on jatkuva nälkä ja jatkuvasti ajattelee ruokaa, mikä on verrannollinen joskus kuoleman pelkoon, siis ruokahan liittyy paljolti sellaiseen perusturvallisuuden tunteeseen ja jos sitä koko ajan laskee ja pelkää niin se vain vääristyy kokonaan. Joko sitä alkaa haluta hallitsemattomasti tai sitten kieltää itseltään kokonaan. Molemmat vain ruokkivat toisiaan.

Kylmyyttä voi aiheuttaa tietyt pelot tai paniikin tunteet jotka voivat liittyä lapsuuteen tai muihin asioihin. Siis jos kilpirauhaset ovat kunnossa, asia voi olla myös henkinen. Luulen että laihduttamisen yrittäminen jo voi nostaa aika paljon tunteita joita käydä läpi ja liika kalorien laskeminen voi viedä vain innon koko hommalta. Tietysti tahtoa tarvitaan ja kärsivällisyyttä kuten kaikessa muutoksessa, mutta yritä ottaa myös kevyesti ja nauti elämästä ja erityisesti siitä ruuasta mitä syöt. Silloin sitä ei koko ajan halua, koska tietää saavansa siitä nautintoa. Myös rasvan liiallinen vähentäminen voi olla huono juttu. Syö mielummin esim. rasvaisempaa luonnonjugurttia, avokaadoa ja pähkinöitä kuin margariineja tai ainakaan light-mehuja.

Niin tylsältä kuin tämä saattaa kuulostaakin niin elimistön toimintoja ohjaavat hormonit. Hormoni, joka on pääasiallisesti vastuussa siitä että rakennuspalikoita siirretään verenkierrosta kudoksiin, on nimeltään insuliini. Insuliinin merkitys tulee ilmi hoitamattomassa tyypin 1 diabeteksessa, jossa insuliinia ei erity siis lainkaan (tai vain hyvin pieniä määriä). Tällöin henkilö voi syödä miten paljon tahansa, mutta insuliinin puutteessa sokeri ei siirry kudoksiin (vaan jää verekieroon aiheuttaen mikro- ja makrovaskulaarikomplikaatioita, ja toisaalta erittyy virtsaan). Koska ravintoaineita ei pääse verestä muihin kudoksiin, henkilö laihtuu. Tämä siis siitä huolimatta että henkilö syö paljon!

Kun kyse on ei-diabeetikosta (T1D) niin ravinnon tekijöistä hiilihydraatit ovat se tekijä joka saa aikaan insuliinin eritystä. Myös proteiinit lisäävät jonkin verran insuliinin eritystä, mutta vähemmän kuin hiilihydraatit. Kun henkilö siis syö runsaasti hiilihydraatteja tätä seuraa insuliinin lisääntynyt eritys. Insuliini siirtää veressä kulkevan sokerin kudoksiin, jonka johdosta verensokeri laskee. Kun verensokeri insuliinin vaikutuksesta laskee, tulee nälkä. Tämä voidaan korjata syömällä. Kun ruoka sisältää hiilihydraatteja, erittyy insuliinia. Insuliini siirtää sokerin kudoksiin. Verensokeri laskee, tulee nälkä....

Tämä jatkuu ja jatkuu. Ajan myötä sokeria siirtyy kudoksiin niin paljon että se alkaa näkymään jo kasvaneena vyötärön ympäryksenä. Sokeri varastoidaan läskinä.

Voit laihtuttaa periaatteessa kahdella tavalla.
1. Laske kaloreita ja syö mahdollisimman vähän. Tässä vaihtoehdossa yleensä siirrytään pienentämään annoskokoa ja vältetään "herkkuja". Homma voi hyvinkin toimia joillakin sillä yleensä annoskoon ja herkkujen vähentäminen tarkoittaa myös hiilihydraattien määrän vähentämistä. Insuliini toimii kuitenkin edelleen niin kuin sen pitääkin toimia, joten mikäli hiilihydraatteja lappaa suuhunsa, varastoa kertyy. Lisäksi insuliinin vaikutuksesta voimakkaasti laskeva verensokeri aiheuttaa näläntunnetta ja syömisen hallinta vaikeutuu.

2. Vältä hiilihydraatteja. Kun pääosa energiasta tulee rasvasta, ei haima reagoi erittämällä insuliinia. Kun insuliinia ei erity, ei varastoihin pääse tavaraa. Insuliinin puutteessa virta itseasiassa kääntyy toiseen suuntaan; varastoista vapautuu tavaraa. Mitä tästä seuraa? Ensinnäkin rasvavarastoista vapautuvat rasvat on käytettävissä elimistön energiantarpeeseen -> ei tarvitse syödä niin paljon kun energiaa on niin sanotusti omasta takaa, ja mikä tärkeintä, ilman insuliinia se saadaan vapautumaan oikeasti KÄYTTÖÖN. Toiseksi kun verensokeri ei heilahtele (eli laske voimakkaasti insuliinin erityksen vuoksi) ei tule sellaista "huutavaa nälkää" mikä on ominaista kun yritetään laihduttaa kituuttamalla sokerijogurteilla ja sämpylöillä.

Nälän puute on ollut minulle suurin yllätys siirryttyäni rajoittamaan hiilihydraattien määrää. Aikaisemmin olin säännöllisen ateriarytmin suuri puolestapuhuja, koska verensokereiden heilahtelusta johtuva huutava nälkä pakotti minut syömään. En uskaltanut lähteä kotoa ilman aamupalaa, koska se oli tietenkin "päivän tärkein ateria". Mikäli en syönyt välipalaa töissä ennen kotiintuloa, sai mieheni "kuulla kunniansa" mitä erinäisimmistä syistä. Rauha palasi toki heti kun sain vähän huikopalaa. Pidin tätä normaalina. Nykyisin selviän päivästä ilman nälkää ja mielialan mielipuolisia heilahteluita jopa vain kahden aterian voimalla. Voin sanoa että en uskonut tämän olevan koskaan mahdollista.

Mielestäni ap:n ongelma on se, että syöt epäsäännöllisesti ja skippaat aterioita. Kroppasi ei tiedä, onko yltäkylläisyyden aika vai nälänhätä ja torppaa laihtumisen.

Syö aamiainen, syö välipalana hedelmiä, lisää salaattia ruokavalioon. Liiku.

Jos ei auta niin mene lääkäriin, endokrinologi voisi auttaa.

Yhteistyössä