miksi äidit haluaa mennä töihin,kun lapsi on vasta 9 kk-1 v ikäisiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sinikello78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
psykologithan suosittelee, että lapsi olisi 3 vuotiaaksi asti kotona ja sanovat, että sen ikäinen ei vielä kaipaa kavereita.

Itse vien lasta kerhoihin ja leikkipuistoon missä näkee kyllä kavereita.

Nämä psykologien "mielipiteet" ovat peräisin 70-luvulta. Kaipaisin hieman uudempia tutkimuksia.
Älkää vetäkö noita psykologeja aina mukaan, vaan sanokaa, että "Minun mielestäni ja meidän perheessämme lapselle on parasta olla kotihoidossa 3v asti".

psykologithan suosittelee, että lapsi olisi 3 vuotiaaksi asti kotona ja sanovat, että sen ikäinen ei vielä kaipaa kavereita.

Itse vien lasta kerhoihin ja leikkipuistoon missä näkee kyllä kavereita.

No se on hyvä, ettet omaa järkeä käytä vaan uskot niitä psykologeja.

Tiedätkös mitä? :) Tuo asia on sellainen, ettei se kuulu sulle paskankaan vertaa. :xmas:

Ja ei, ei osunut ja uponnut. En vain oikein ymmärrä että miksi näistä asioista jauhetaan? Onko jollakulla jokin missio saada kaikki alle 3veet kotihoitoon? No, ainahan sitä saa yrittää. :saint:

Miksi äidit vievät jo 9 kk ikäisiä vauvoja päiväkotiin? sen ikäisen pitäisi vielä imeä rintaa ja olla äidin kanssa.

1 vuotiaskin on tosi pieni päiväkotiin. Hoitajat ei rakasta lasta siellä. Kotona tai isoäidin hoidossa lapsi saa kokea että häntä rakastetaan ehdoitta. Perusturvallisuus kehittyy.

Ei alle 3 v kaipaa kavereitakaan vaan haluaa olla vanhempiensa kanssa.

Miksi äidit ei voi olla 3 v kotona, sehän on tosi lyhyt aika elämässä. Se aika, kun lapset on pieniä, menee tosi nopeasti. Eikö työelämä voi odottaa sen 3 vuotta, kyllä töitä ehtii tekemään kyllästymiseen asti koko loppuelämän...En voi ymmärtää miksi äideillä on kiire töihin. Valaiskaa nyt hiukan miksi joku haluaa mennä töihin mieluummin kuin hoitaa rakasta suloista omaa lastaan?

Olen 1 1/2 vuotiaan lapsen kanssa kotona ja mitään kiirettä ei töihin ole.

Täältä olen lukenut syyksi että kotona on niin tylsää. Tai pää ei kestä.

Aika surkeeta, jos ei pää kestä olla oman lapsensa kanssa, jonka just hiljain synnytti ja halusi.

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Alkuperäinen kirjoittaja KorpiKuusenKasvattaja:
Alle 3vuotias ei tarvitse ryhmää!! :attn:

Tuo on totta, mutta seuraa kyllä tarvitsee muista lapsista. Meidän 1.7v ainakin viihtyy muiden seurassa.

Niin, meillä on sisaruksilla seuraa toinen toiselleen. Enemmän heitä kuitenkin kiinnostaa minun huomioni.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
No joillakin ei vaan ole varaa pysyä kotona vaikka haluaisikin..

Nosta sateenvarjo valmiiksi ylös :whistle:

Jos haluaa, niin kyllä pystyy olemaan kotonaan enemmän kun sen 9kk. Se, että usein tuodaan toi taloudellinen pakko tekosyyksi, on enemmänkin omaa saamatamattomuutta järjestää taloutta, kun todellinen pakko mennä töihin.

ei se lapsi kuitenkin mitään muista, oliko ale 3v hänellä äiti hoitajana, täti tai mummi

tosi tyhmää mä luulen ihmetellä sellaista, se voi olla lainat, rahan tarve, yritys tai vaikkapa se että äidille on parempi noin =)

Miksi sitten esimerkiksi minulle on useampikin päiväkodissa työssä oleva henkilö sanonut, että alle yksivuotiaan paikka on kotona? Henkilökunta kun tuntuu olevan sitä mieltä, että pienelle koti on parempi paikka.

ehkäpä joidenkin on pakko mennä töihin? pakkohan sitä jollain on elää? vai pitäiskö sitten elää mielummin sossun rahoilla?miehellä kun on aika pieni palkka ja ei mullakaan mikään kovin suuri joten pakko molempien olla töissä. ja mulle esimerkiksi ei sovi kotona olo olin lapsen kanssa kotona kunnes täytti vuoden. En minä ainakaa halua olla tyhjänpantina ja homehtuu vuosia kotona lapsia kun on 4 nuorin 2wee. ja ikäeroa kaikilla 2 vuotta vanhin on 10. Että kuinkahan kauan oisin joutunu kotona oleen jos kaikkien kanssa pitäisi olla siihen asit kotona kunnes 3 täyttävät?

Meitäpä on moneen junaan eikä ketään omista ratkaisuista tuomitsemaan kannata. Mistäs hitosta me tiedetään mikä minkäkin perheen tilanne on ja mikä kellekkin on paras ratkaisu?? Toisten on pakko mennä töihin heti äitiysloman loputtua rahan takia, toisilla taas on mahdollisuus olla kotona säästöjen, lainattomuuden tai hyvätuloisen puolison vuoksi.

Itse aikoinaan päätin lähteä töihin kun esikoinen oli 2v8kk ja kuopus 1v4kk koska olin ollut kotona jo yli 3v (jäin sairaslomalle 4kk ennen esikoisen syntymää) ja halusin päästä töihin. Rahallisesti olisin voinut olla kotona helposti niin kauan kunnes kuopus olis täyttäny 3v, mutta halusin "aikuisten seuraan" . Käytiin kaikenmaailman kerhoissa ja jumpissa lasten kanssa mutta samat mammat siellä kävi viikosta toiseen, joten oli aika päästä ihmisten ilmoille, pois mamma-piireistä jotta oma hyvinvointi pysyis kohdillaan.

Tämä oli siis meille hyvä ratkaisu. Ratkaisu jota en ole päivääkään katunut. Lapsilla loistava hoitopaikka jossa tykkäävät olla, josta saaneet paljon hyviä kavereita. Näin meillä :)

Tällaisten aloittajat on oikeesti yleensä muutenkin jotain pienemmän lapsen äitejä, jotka ei tiedä vielä oikeesta arjesta yhtään mitään. Toinen vaihtoehto on luomumamma, jonka vessahätäviestintää ei voi kukaan muu kuin hän toteuttaa.

Tiedätkö, että monet menee töihin, eikä vie lasta mihinkään hoitoon. Vaikka molemmat vanhemmat olevat töissä, eikä kukaan ulkopuolinen tule kotiin hoitamaan lasta, eikä lasta viedä mihinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi sitten esimerkiksi minulle on useampikin päiväkodissa työssä oleva henkilö sanonut, että alle yksivuotiaan paikka on kotona? Henkilökunta kun tuntuu olevan sitä mieltä, että pienelle koti on parempi paikka.

Näinhän alalla olevia opetetaan.

mie vein pojan 1v hoitoon, koska piti aloittaa opiskelut ja opiskelupaikka olisi mennyt jos en olisi sitä silloin ottanut vastaan... päiväkoti oli ihana, ja kyllä siellä pidettiin mun rakkaasta todella hyvää huolta!

poika oli hoidossa keskimäärin 6 tuntia päivässä ja yleensä vain 4 päivää viikossa, koska en haluunut häntä pitkiä päviä pitää...

Nyt poika on 2v ja on taas kotona, sillä itse olen nyt äitiyslomalla. JA HÄN KYLLÄ KAIPAA kavereita. Tämän vuoksi aletaan käymään syksyllä perhekerhoissa yms mutta nyt kesällä kun kaikki paikat kiinni niin todellakin huomaa, että poika kaipaa ikäistään seuraa. Onneksi pihalla asuu paljon lapsia joiden kanssa leikkiä. Lapset on erilaisia,ei kaikki kaipaa seuraa, mutta jotkut kylläkin.

Ja mitä tulee tohon 9kk-1v imee vielä rintaa yms muu sonta, niin siinäkin lapset on erilaisia ja äiti ei ole aina se ehdoton ja paras hoitaja!

Ja mitäs vielä, niin joidenkin on pakko taloudellisen tilanteen takia mennä, jotkut vaan haluaa mennä töihin, sekään ei tee kenestäkään huonoa äitiä. Kapea maailmankatosmus taas saattaa tehdä hyvästä äidistä ihan idiootin, kuten tässä taas näkyy....

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Jos haluaa, niin kyllä pystyy olemaan kotonaan enemmän kun sen 9kk. Se, että usein tuodaan toi taloudellinen pakko tekosyyksi, on enemmänkin omaa saamatamattomuutta järjestää taloutta, kun todellinen pakko mennä töihin.

Joo voishan sitä alkaa sossupummiksi, kyllä veronmaksajat toki elättää ne jotka on pakko :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja just:
ehkäpä joidenkin on pakko mennä töihin? pakkohan sitä jollain on elää? vai pitäiskö sitten elää mielummin sossun rahoilla?miehellä kun on aika pieni palkka ja ei mullakaan mikään kovin suuri joten pakko molempien olla töissä. ja mulle esimerkiksi ei sovi kotona olo olin lapsen kanssa kotona kunnes täytti vuoden. En minä ainakaa halua olla tyhjänpantina ja homehtuu vuosia kotona lapsia kun on 4 nuorin 2wee. ja ikäeroa kaikilla 2 vuotta vanhin on 10. Että kuinkahan kauan oisin joutunu kotona oleen jos kaikkien kanssa pitäisi olla siihen asit kotona kunnes 3 täyttävät?

MUOKS: paitsi siis nuorimmalla ja kolmanneks nuorimmalla 4 vuotta ikäeroa.

No syitä on varmaan yhtä monia kuin vanhempia, mutta omalla kohdallani syy oli se, että tietynlaisista asiantuntijatehtävistä on hyvin vaikea olla kauempaa kuin vuotta pois tai putoaa koko ammatista. Lapsen hoidon järjestimme kuitenkin kotona 2-vuotiaaksi ( isä + mummot), jonka jälkeen on ollut osan viikkoa päivähoidossa että olisi niitä samanikäisiä myös. Ja sen päätöksen jo lähtiessäni tein, että jos lapsi näyttää kärsivän niin palaan kotiin vaikka menisi sitten koko työkuvio uusiksi, lapseni on kuitenkin minulle tärkeintä maailmassa. Mutta niin ei käynyt, iloinen ja ekstrovertti lapsi, joka mitä ilmeisimmin nauttii elämästään.

Oikeasti, näissä asioissa tulisi aina muistaa että niin lapset kuin niiden vanhemmatkin ovat yksilöitä. "Pyhä" Keltinkangas-Järvinenkään ei tätä kyseenalaista. Jos oma kuvio on tietynlainen, voi olla vaikea nähdä kuinka joku toisenlainen järjestely saattaa olla hyvinkin toimiva, kunhan se rakennetaan kaikkia kunnioittaen ja korjataan matkan varrella sitä, mikä ei näytä toimivan.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Olet oikeassa, mutta ei sekään nyt hyvä ole, jos talous pyörii joka kk monta sataa visan-varassa.. Tiedän kyllä itsekin ihmisiä, joilla tasan olisi varaa jäädä kotiin, mutta ovat tottuneet niin leveään elämään, etteivät kestä "nuukailua" edes sen aikaa, kun lapsi on pieni..

Yhteistyössä