Miksi aikuinen ihminen ei saa olla tykkäämättä jostakin ruosta?

Esim. jos meillä yövieraita, joille tarjoamme keittoa (halpa ja terveellinen vaihtoehto). Jos yksi tai useampi vieras ei sitä syökään, kun siinä on vihanneksia, niin mielestäni ei ole kiva. Joko he sitten syövät läjän leipiä leikkeleineen (kalliimpi vaihtoehto) tai menevät ravintolaan syömään tai lähtevät kotiaan. Ei ongelma iso ole, mutta mielestäni aikuinen voi sen keiton syödä, vaikka se ei ihan lempiruokaa olekaan.

Älä pyydä vieraita? Eihän se nyt ihan noin mennä että sinä teet jotain mistä sinä tykkäät ja loukkaanut jos joku muu ei siitä pidä. Tai valmistat jonkun ruuan kysymättä mitään ja pidät sitä itsestäänselvyytenä että kaikki syövät lautasensa mukisematta tyhjäksi. Miksi se keitto pitää syödä jos se ei ole ongelma? Ja kai jokaisella on oikeus mennä ravintolaan syömään,et sinä ole se joka määrää aikuisten ihmisten syömisistä ja syömättä jättämisistä.

Minä minä minä minä... MINÄ teen ruokaa josta MINÄ pidän ja MINÄ suutun jos joku muu ei sitä syö. MINÄ kutsun vieraita ja MINÄ määrään että heidän on pakko syödä,ettei MINULLE tule paha mieli.

Esim. jos meillä yövieraita, joille tarjoamme keittoa (halpa ja terveellinen vaihtoehto). Jos yksi tai useampi vieras ei sitä syökään, kun siinä on vihanneksia, niin mielestäni ei ole kiva. Joko he sitten syövät läjän leipiä leikkeleineen (kalliimpi vaihtoehto) tai menevät ravintolaan syömään tai lähtevät kotiaan. Ei ongelma iso ole, mutta mielestäni aikuinen voi sen keiton syödä, vaikka se ei ihan lempiruokaa olekaan.
Ihmiset, jotka syystä tai toisesta eivät syö jotain, ovat kyllä yleensä varautuneet siihen, että saattavat jäädä nälkäiseksi. Paitsi jos emäntä on erikseen kysynyt asiasta. Mitä tavallisemmasta ja useammasta raaka-aineesta he kieltäytyvät (esim just keittojuurekset), sitä varmempaa on, että he tiedostavat asian. Tosin jos ei pidä purjosta, niin luultavasti henkilö ottaa sieltä keitosta vain purjot pois ja syö muun.

En lukenut ketjua, mut sanon että mä en esim. pidä karjanpaistista, ja jotkut lihapihvit on kauhistus, mutta syön niitä silti jos tarjotaan. Vaikka ei tykkää niin voi kai sitä silti syödä vaikka kylässä. Musta on vähän hullua jos ei voi syödä jotain sen maun takia. Itse en keksi mitään mitä en voisi syödä, edes maistaa.

[QUOTE="vieras";23555953]Älä pyydä vieraita? Eihän se nyt ihan noin mennä että sinä teet jotain mistä sinä tykkäät ja loukkaanut jos joku muu ei siitä pidä. Tai valmistat jonkun ruuan kysymättä mitään ja pidät sitä itsestäänselvyytenä että kaikki syövät lautasensa mukisematta tyhjäksi. Miksi se keitto pitää syödä jos se ei ole ongelma? Ja kai jokaisella on oikeus mennä ravintolaan syömään,et sinä ole se joka määrää aikuisten ihmisten syömisistä ja syömättä jättämisistä.[/QUOTE]

Meillä käyvät ruokavieraat yleensä syövät onneksi sitä mitä on tarjolla ja yleensä esim. synttäreille tehdäänkin sellaista perusruokaa, jota ihmiset on tottuneet syömää. "Ongelmia" on joskus ollut vain poikien yövieraiden kanssa, jotka eivät syö kaikkea ja siten täyttävät vatsansa pelkillä herkuilla, jota on yleensä aina siloin kun yövieraita on. Mutta siis pojat on vielä koululaisia ja tässä puhuttiin aikuisista.

Monesti lapsilla (ja aikuisilla) jää ruoka ravintoarvoiltaan liian yksipuoliseksi, jos ei maistele uusia makuja. Osa ehkä korvaa ne purkista, mutta mielestäni pillerit eivät korvaa kaikkea mitä ruoasta saa.

Mutta ei pidä olla mitään maistamispakkoja vaan lapsille tarjotaan monipuolista ruokaa ja he syövät siitä mitä on tarjolla. Takuuvarma saada ongelmia aikaiseksi on ruveta vaatimaan ja pakottamaan.

Ihan vastaavasti aikuisten kanssa. Jos joutuu pakottaa itseään syömään jotain epämiellyttävää niin taatusti oppii inhoamaan sitä ruokalajia.

Itse inhoan oliiveja, ne maistuvat ihan hirveälle. Mutta jos tarjolla on vaikka kyläpaikassa salaattia missä on oliiveja, syön ne, en kehtaisi jättää lautaselle. Ei se maku pitkään suussa viivy. Enkä todellakaan ymmärrä miten voi jostain ruuasta tulla oksennusrefleksi, huh huh..

Joulukinkustakaan en tykkää enkä kotona sitä syökään. Mutta jos olisin kyläpaikassa niin söisin. kammoan läskiä lihassa ja siksi en syökään KOTONA lihana muuta kuin jauhelihaa ja makkaraa/nakkeja. Ihan vasta olin kyläpaikassa jossa tarjolla oli läskipottuja. En IKINÄ olis kehdannut kieltäytyä ja alkaa kakomaan ja siirteleen läskinpaloja lautasella, vaan söin tarjotun ruuan vaikken siitä erityisemmin nauttinutkaan.

Aikuisten - ja miksei myös lastenkin kohdalla - joskus se ruuasta pitämättömyys voi johtua ihan siitä, että kyseinen henkilö on todennut, että se ruoka ei sovi hänelle. Jos kotioloissa pystyy ruokavaliotaan muuttamalla olemaan ilman epämiellyttäviä oireita, ei ole tarvetta mennä mitään diagnoosiakaan hakemaan. Toisaalta myöskään kaikki ihmiset eivät halua tilittää tuttavilleen sairaskertomustaan eivätkä kylään kutsuttaessa ilmoita, että minulle sitten puriinittomia (kihdin ruokavalio) raaka-aineita. Mulle itselleni reuman oireet pahenevat tietyistä ruoka-aineista, mutta voin kyllä kylässä syödä niitä edellyttäen, että mulla on tilanne, ettei niistä pahentuneista oireista ole muuta haittaa kuin kipu. Mutta jos mulla on seuraavana päivänä vaikkapa työmatka, niin sillon en edes kohteliaisuussyistä syö mitään sellaista, mistä niveleni kipeytyvät.

Itse inhoan oliiveja, ne maistuvat ihan hirveälle. Mutta jos tarjolla on vaikka kyläpaikassa salaattia missä on oliiveja, syön ne, en kehtaisi jättää lautaselle. Ei se maku pitkään suussa viivy. Enkä todellakaan ymmärrä miten voi jostain ruuasta tulla oksennusrefleksi, huh huh..

Joulukinkustakaan en tykkää enkä kotona sitä syökään. Mutta jos olisin kyläpaikassa niin söisin. kammoan läskiä lihassa ja siksi en syökään KOTONA lihana muuta kuin jauhelihaa ja makkaraa/nakkeja. Ihan vasta olin kyläpaikassa jossa tarjolla oli läskipottuja. En IKINÄ olis kehdannut kieltäytyä ja alkaa kakomaan ja siirteleen läskinpaloja lautasella, vaan söin tarjotun ruuan vaikken siitä erityisemmin nauttinutkaan.

Sama se mitä sinä kehtaat tai et. Minä esimerkiksi en ole ikinä voinut syödä mitään limaista/klöntsäistä, läski/tomaatinsiemenläjä/hedelmäjogurtit/tms saavat oksentamaan tai ainakin mahan pyörähtämään kärrinpyörää. Jos en oksenna niin ruoka jää silti syömättä koska mahassa ei tunnu enää yökötyksen jälkeen hyvältä. En ota sellaista lautaselle jota en voi syödä.
Nimenomaan _voi_, koska liha on hyvää ja tomaattikin on ok ja jogurtti on hyvää mutta klöntsät/limaisuus saa oksennusrefleksin toimaan _halusin tai en_.

En lukenut ketjua, mut sanon että mä en esim. pidä karjanpaistista, ja jotkut lihapihvit on kauhistus, mutta syön niitä silti jos tarjotaan. Vaikka ei tykkää niin voi kai sitä silti syödä vaikka kylässä. Musta on vähän hullua jos ei voi syödä jotain sen maun takia. Itse en keksi mitään mitä en voisi syödä, edes maistaa.

Tässähän tästä on just kyse. Kun ihmiset eivät ymmärrä että makuja on yhtä monta kuin ihmistäkin. Jos itse on kaikkiruokainen,niin ei voi mitenkään käsittää sitä että joku ei ole. Yleensä tämmöset asiat vaativat hieman empatiakykyä ja taitoa kunnioittaa toista omana itsenään.

Makuasioista ei voi kiistellä,eikä toinen voi sanoa että se toisen inhotus jotain ruokaa kohtaan on yhtään sen vähempiarvoista kuin mikään muukaan makuasia. Jokaisella kai on oikeus mielipiteisiinsä? Ja mä en tajua tuota helkkarin kohteliaisuuspykälää! Eikö voi kieltäytyä kohteliaasti? Eikö täällä ihmiset osaa ilmaista itseään asiallisesti,vai miksi se ruuasta kieltäytyminen on sellainen tabu?

Ruoka on ihan samalla tavalla makuasia kuin pukeutuminen,musiikki,elokuvat,nais-/miesihanne,mitä ikinä keksiikään. Ei kenelläkään ole oikeutta väkisin tyrkyttää toiselle sitä omaansa ja loukkaantua jos maut eivät kohtaa. Joo,mä tykkään anaaliseksistä mutta en nyt jumalauta oleta että kaikki maailman ihmiset siitä pitävät enkä pakota ketään sitä harrastamaan vain koska "kannattaa kokeilla".

No sinä olet sinä. Kun et asiaa ymmärrä niin hittoako täällä jauhat että sinä syöt vaikka keitettyä kaviota josta luut törröttää. Kun kaikki muut ei syö. En mäkään ymmärrä miten joku ihminen voi pyörtyä nähdessään verta,daa,sehän on vaan punasta ainetta. Niin vaan tapahtuu jokatapauksessa ja mulla ei oo mitään oikeutta mennä sanomaan kellekään että ootpa heikko kun et kestä verta nähdä. Jotkut oksentaa siitä kun näkee jonkun toisen oksentavan. Ei se mulle tee heikkoa. Joku joutuu paniikkiin jos jää jumiin vaikka hissiin. Ei sekään tee mulle heikkoa. Mutta se tekee jos joudun syömään läskin palaa jossa on vielä nahka ja karvat ja se mulle kai sallittakoon vaikka sinä sen vetelisit poskees ihrat suupielestä valuen?

itse en siedä yhtään keittojen kasviksia, vedet silmissä ja yökkimistä pidätellen koetan saada ne alas jos pieni tyttäreni on vieressä.. muuten menevät vessanpönttöön! en myöskään siedä narskuvia sipulinpaloja ruuassa, en syö kalaa koska kammoan ruotoja, jugurtin on oltava sileää, karjalanpaistista otan vain liemen pottujen päälle enkä juo kahvia (makulatet ovat asia erikseen). mutta toisaalta rakastan perunavelliä ja myös maksaruuat uppoavat vaivattomasti :p

Viimeksi muokattu:
tässä sen huomaa miten yksinkertaisia useimmat ihmiset ovat, ei millään käsitetä sitä, jos toinen ei tykkää samoista asioista kuin itse, loukkaannutaan jos vieras jättää lautaselleen jonkin osan ruoastaan ja väitetän, että minä se olen maailman paras kokki, maista ja totea se sama, aivan varmasti rupeat rakastamaan tätä porkkanaa,punajuurta tai simpukkaa. kuinka ihmeessä se onkin niin vaikea käsittää, että ei siihen ruokainhokkiin välttämättä liity se, että kerran on syönyt huonolaatuista ruokaa ja sitten loppuelämänsä karttaa sitä ruoka-ainetta, usein se inhotus vaan tulee ja vaikka kuinka maistelisi eri ihmisten eri tavalla valmistamia ruokia, ei se inhotus katoa mihinkään.

oletteko te todella niin lapsellisia, että loukkaannutte jos vieraanne ei etukäteen soita ja sano että hei en voi syödä simpukkaa, koska en siitä pidä, vaan vieras sitten jättääkin sen lautaselleen syöden kyllä kaiken muun ympäriltä?
ihan uskomatonta..

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23556323:
Mä en tajua miksi pitäs edes maistaa. Jos joku ruoka haisee jo valmiiksi ihan hirveelle, niin en mä ainakaan maista. Jotain sillisäilykkeitä en ole maistanut enkä maista.

Ja maailmassa on muutenkin aika moniakin asioita joista voi sanoa kokeilematta että ei kiitos.

Tässä nirsoilussakin on muuten jännä, että jotkut ruoat ovat hyväksyttävämpiä nirsoilun kohteita, kuin toiset. Tälläkin palstalla usein kilvan kauhistellaan, että miten kukaan voi syödä rasvaista sika-nauta-jauhelihaa, eineslihapullia, maustettuja jogurtteja tai mäkkärin ruokaa ja silloin nirsoilu on ihan ok. Mutta jos sanot, ettet tykkää oliiveista, sipulista tai sienistä, olet juntti.

[QUOTE="vieras";23555543]Jos matkustat vaikka Kiinaan,niin siellä kyllä keittiössä hyödynnetään ihan kaikki mikä vaan elukasta irti lähtee. Ja se on heille ihan arkipäivän ruokaa. Vai oliko sun pointtina nyt se,että ihmisten pitäisi tykätä kaikesta länsimaisesta ruuasta? Eli kaikesta mistä sinä pidät ja mikä on SINULLE normaalia?[/QUOTE]

Tiedän toki tämän, meidän suomalaisten "teurasjätteet" lähetetään pakasteena suoraan rahtina japaniin.

Tää meni taas ihan äärimmäisyyksiin. Jo mä sanoin, että en kellään tarjoa väkisin mitään, kysyn todellakin ennenkuin laitan kenenkään lautaselle mitään. Ja näitä "hyi h*tti tässä on oliivia/sieniä/sipulia" aikuisia TODELLAKIN löytyy.

Ja vielä - Jos mä olen vieraana siellä Kiinassa ja lautasella sisäelimiä niin maistettavahan se on. Mä en itse kyllä niin idiootti ole että ulkomaalaiselle lyön ensimmäisenä mämmiroven eteen ja käsken syömään...

[QUOTE="vieras";23555999]Minä minä minä minä... MINÄ teen ruokaa josta MINÄ pidän ja MINÄ suutun jos joku muu ei sitä syö. MINÄ kutsun vieraita ja MINÄ määrään että heidän on pakko syödä,ettei MINULLE tule paha mieli.[/QUOTE]

Minäminäminäminä olen niin irso minäminä käyttäydyn kun pikkunen kakara, koska olen minäminäminä

Saa olla tykkäämättä mutta aikuinen pystyy syömään mitä vain, kun tilanne niin vaatii.
On ihan hemmetin ärsyttävää ja turhauttavaa et teet ruokaa, näet vaivaa ja sitten yksi ei syö sitä ja toinen ei tätä ja päälle toitotetaan et kun mä nyt en vaan tykkää ja räävitään ruokaa lautasella kuin kakarat. ARgh!
Jos saan kutsun kekkereille niin taatusti syön kohteliaisuudesta vaikka ei muuten maistuisi ja todennäköisesti vielä kehun sitä mikä oli parasta.
Kuuluu alkeellisiin käytöstapoihin.

Saa olla tykkäämättä mutta aikuinen pystyy syömään mitä vain, kun tilanne niin vaatii.
On ihan hemmetin ärsyttävää ja turhauttavaa et teet ruokaa, näet vaivaa ja sitten yksi ei syö sitä ja toinen ei tätä ja päälle toitotetaan et kun mä nyt en vaan tykkää ja räävitään ruokaa lautasella kuin kakarat. ARgh!
Jos saan kutsun kekkereille niin taatusti syön kohteliaisuudesta vaikka ei muuten maistuisi ja todennäköisesti vielä kehun sitä mikä oli parasta.

Voi luoja! Koita säkin nyt ymmärtää ettei kaikki pysty tosta noin vaan syömään ruokaa, joka on itsestä pahaa. Mä en ainakaan pysty nieleen joitakin juttuja tai yökityttää jos edelleen pakolla yrittää syödä niin lentää laatta.

Sano nyt vaan suoraan miksi susta tuntuu siltä. Ei kai vain siksi että susta tuntuu että se nirsoilija ei tykkää susta, kun se ei tykkää sun ruoasta?

Minäminäminäminä olen niin irso minäminä käyttäydyn kun pikkunen kakara, koska olen minäminäminä

No,jos sun mielestä on todella aikuismaista ja fiksua valehdella ja syödä vedet silmissä jotain josta et pidä,ihan mielistelläksesi muita,niin ihan vapaasti. Mun mielestä on jotenkin säälittävää jos ei uskalla seisoa omien juttujensa takana. Mut sun luona varmaan saa sit pelätä että menee välit poikki jos jättää paprikat lautaselle =)

Mun mielestä nirsoutta ei ole se,että ei pidä jostakin ruoka-aineesta. Nirsoutta on se,että ei pidä kuin muutamasta ruoka-aineesta ja jos ruuan väri tai koostumus poikkeaa vähänkin totutusta,niin sitä nirpitään ja tökitään ja sanotaan että "emmä syö tota kun siinä on tommonen tumma kohta". Vaikka kyseessä on vaikka joku grilliruoka tms.

Kakaramaiset ämmät alkaa ulvoa jos yksi sadasta vieraasta ei maista sillisalaattia ja huutaa keskellä juhlia että "miks sä et syö!! Ootpa sä nirso,kattokaa toi ei syö!!!" Ja sit jälkeenpäin valittaa palstalle että yhyyyyy,mun vieras jätti lautaselle porkkanan palan,siis mä en toivu tästä ikinä! Eiköhän annettas ihmisille valinnanvapaus ja oikeus omiin mieltymyksiin näin aikuisten kesken ;)

Yhteistyössä