Miksi aikuinen ihminen ei saa olla tykkäämättä jostakin ruosta?

Mustakin on tosi kummallista miten toisille voi olla vaikea käsittää että kaikki ei tykkää kaikesta.
Jos jotain ei mitenkään voi syödä, sen voi jättää tekemättä siitä suurta numeroa. Sama kuin Scarlettilla, mäkään en tykkää jos muut sitten tekee siitä suuren numeron.
Esim jos mä jätän tomaattiviipaleesta sen vihreän osan keskeltä syömättä, sitten jätän ja turha siitä aukoa päätään.
Tai viimeksi yhdessä kokouksessa en ottanut täytekakkua koska en nyt vaan ole suuri kakkufani eikä mun tehnyt sitä mieltä niin jessus mikä meteli siitä nousi. Ai etkö tykkää, laihdutatko, namnam tää on tosi hyvää jne. Huoh.

En minäkään ota kokouksissa pullaa tai kakkua ja jätän tomaatista vihreän kannan syömättä. Kyse on nyt kuitenkin vähän muusta. Se, että pystyy tarvittaessa syömään kaikkea mitä kyläpaikassa/juhlissa lautasannoksina tarjotaan liittyy eri asiaan kuin jättää lounassalaatista tomaatinkannat tai kokouspullat syömättä.

voi säädellä kun totuttelee myös vähemmän mieluisiin ruokiin, esim. sekoittaa "pahan" ruoan johonkin että se ei maistu, jos ei muuten menen alas (tuo "oksennusrefleksi" ruosta on muuten usinmiten enemmän henkistä kuin fyysistä..), koittakaa vaikka niin että mies ottaa t-lusikallisen mämmiä, laittaa päälle paljon sokeria ja kermaa ja sitten syö, on kumma jos ei menen alas (siis jos mies ei valmiiksi ajattele että "tämä on sitä kamalaa mämmiä ny tulee yrjö...")

Miksi mun miehen pitäisi opetella syömään mämmiä?

Mä en todellakaan voi laittaa suuhuni mitään maksasta tehtyä, tulee oksennusrefleksi välittömästi. En voisi edes kohteliaisuudesta sellaista syödä. Ja miksi pitäisikään? Ei sitä yökkäystä voi itse säädellä, että nytpä en yökkääkään. Se vain tulee. Siihen ei juurikaan maistelut auta.

Vuohenjuusto on myös toinen, mtä en syö. Olen sitä aikuisena maistanut pariinkin otteeseen, enkä vaan pysty. Sanon sitten kohteliaasti, kiitos ei mulle. Jos joku siitä herneet vetäisee niin siitä vaan, en ole koskaan tajunnut miksi oksennus kurkussa pitäisi jotain väkisin syödä. Myöskään lapsia en ole koskaan pakottanut syömään, maistamaan kylläkin. Jos maistamisen jälkeen ei tykkää, ok.

[QUOTE="vieras";23552576]Kyllähän yksittäinenkin ruoka-aine voi pilata koko aterian, vaikka muuten ateriasta pitäisikin.[/QUOTE]

Tykkään pizzasta. Mutta jos pizzassa on sinihomejuustoa,jätän syömättä.

Jos mulle tuodaan Seinäjoen keskussairaalan kanttiinista sämpylä, niin takuuvarmasti alan kyökkiä. Ei sämpylässä pahemmin vikaa ollut, vähän nahistunutta salaattia toki päällä, mutta sytostaattien aiheuttama pahoinvointi sai kakomaan jo noinkin pienestä. Tuo sämpylä ja muumilimsa, yöks.

Jäi vain aivoohin se kammotus mieleen ja nyt vasta yli 10 vuoden jälkeen voin ajatella asiaa ilman tunnetta, että oksennan.

Eli ei kannata soittaa suutaan ihmisille jos ei tiedä mistä on kyse.

Nyt on jo oikeasti pakko sanoa.
TästäKIN päästiin taas aiheesaeen syöpä.

Kyllä kyllä, sinua nyt vain pitää ymmärtää.

[QUOTE="vieras";23552564]Miks pitää valehdella? Ja ihanko tosiaan täällä porukka alkaa hiillostaa vieraitaan että miks et syö sitä tätä ja tuota? Miks miksi miks? Eikö se riitä jos toinen sanoo että ei kiitos,pitääkö olla joku selitys tai tekosyy? Emmä ala kahvipöydästä kellekään mitään tyrkyttämään ja jos joku kieltäytyy niin ei se mua loukkaa,olkoon syy mikä hyvänsä. Eihän se mulle kuulu miks joku ei tunge jotain kurkustaan alas.[/QUOTE]

Varmaan siksi, että ketjun kirjoittat pitävät totuutta epäkohteliaisuuttena. Eli on epäkohteliasta sanoa, etten tykkää tästä ruoka-aineesta tai ruuasta. Siksi, täytyy valehdella. Koska valhe on ilmeisesti kohteliaampaa.

siis onko nyt kyse ruuasta vai siitä yksittäisestä ruoka-aineesta joka tekee täysin mahdottomaksi syödä koko ruokaa?
koska jälkimmäistä en ymmärrä

Mä itse pystyn syömään melkein mitä vaan. Mut esim. joku kasler liha tai vastaava, ja halpis grillimakkarat saa mut suuhuni joutuessaan yökkäämään, enkä vaan yksinkertaisesti pysty syömään niitä. Jos olisin grillijuhlissa joissa olis vain noita tarjolla, niin syömättä jäis. Ymmärrän vallan mainiosti, jos joku ruoka-aine tai laji on jonkun mielestä kertakaikkiaan niin pahaa, ettei pysty syömään. Eikä silloin mun mielestä tarvi edes väkisin yrittiää.

[QUOTE="noo";23552242]Kyllä aikuisen ihmisen täytyy maistaa, ihan niinkun lapsille opetetaan; ja varsinkin kylässä on mielestäni epäkohteliasta nirsoilla[/QUOTE]

Olen samaa mieltä siitä että aikuisen ihmisen olisi hyvä maistella eri ruokia eikä samantien teilata jotakin ruokaa pahaksi vaikkei koskaan ole sitä syönytkään.
Mutta jos sitä ruokaa on jo maistettu eikä siitä pitänyt, on mielestäni paljon typerämpää vaikka kyläillessä vetää naama irvessä sitä ruokaa kuin jättää vain syömättä ne osat joista ei pidä.
Miksi pitäisi väkisin syödä ruokaa, mikä saa voimaan pahoin ja mikä ei maistu hyvältä?
Muita miellyttääkseen?

Minulle ei ole vielä tullut vastaan tilannetta, jossa kyläpaikassa olisi tarjottu jotain mistä en pidä ja sitten loukkaannuttu siitä jos en syö.

Mä olen tosi nirso, olen sen tainnut jo monenmonta kertaa tuoda julki täälläkin.

Aura menee häthätää pizzassa, aurinkokuivatut tomaatit saa olla mun puolesta kaupan hyllyllä, samaten sinappi, ketsuppi, säilötyt punajuuret ja suolakurkut... lista on loputon. Just eilen kaverini kertoi tehneensä texmex-voileipäkakun, ja mietti että on ehkä enemmän sellainen biletysruoka kuin mummojen syntymäpäivätarjottaava - paitsi Satutar jättää syömättä.

Listani on loputon. Paljon tuosta jäi vielä puuttumaan.
Ai niin yksi mitä en voi kuvitella laittavani suuhuni on maito, toki kahvissa sitä käytän...

[QUOTE="vieras";23552564]Miks pitää valehdella? Ja ihanko tosiaan täällä porukka alkaa hiillostaa vieraitaan että miks et syö sitä tätä ja tuota? Miks miksi miks? Eikö se riitä jos toinen sanoo että ei kiitos,pitääkö olla joku selitys tai tekosyy? Emmä ala kahvipöydästä kellekään mitään tyrkyttämään ja jos joku kieltäytyy niin ei se mua loukkaa,olkoon syy mikä hyvänsä. Eihän se mulle kuulu miks joku ei tunge jotain kurkustaan alas.[/QUOTE]

Tästä syystä: se että pidätkö ruoastani kertoo että pidätkö minusta. Siinä se on koko jutun ydin.

Jos mulle tuodaan Seinäjoen keskussairaalan kanttiinista sämpylä, niin takuuvarmasti alan kyökkiä. Ei sämpylässä pahemmin vikaa ollut, vähän nahistunutta salaattia toki päällä, mutta sytostaattien aiheuttama pahoinvointi sai kakomaan jo noinkin pienestä. Tuo sämpylä ja muumilimsa, yöks.

Jäi vain aivoohin se kammotus mieleen ja nyt vasta yli 10 vuoden jälkeen voin ajatella asiaa ilman tunnetta, että oksennan.

Eli ei kannata soittaa suutaan ihmisille jos ei tiedä mistä on kyse.

Tässä ei kai nyt kuitenkaan ollut kyse sämpylästä ja muumilimpparista, vaan alunperin sienikeitosta, graavilohesta ja lakoista.

Onko sinulla sellaisia makuja, joista et muistisi mukaan lapsena pitänyt, mutta aikuisena olet alkanut pitää? Tuo vuohenjuusto voisi olla sellainen, että jos sitä maistaisit, omasta halustasi, eri tapaan tarjottuna voisit saadakin uuden herkun. Niitäkin on niin monenlaista, että melkein sama kuin sanoisi, että en tykkää juustosta, kun tarkoittaakin, ettei pidä vuohenjuustosta. Siltikin, minun puolestani saa olla pitämättä vaikka mistä, minäkään en pidä kaikesta ja onpa sellaisiakin, joita en ole vielä maistanut, mutta olen tietävinäni, etten pidä:ashamed::D

Lapsena en pitänyt kaalilaatikosta,mutta aikuisiällä on alkanut maistua :) Ja vuohenjuustoa maistoin omasta halustani juhlissa ja totesin että ei oo mun juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;23552622:
"Kiitos, mutta en oikein pidä etanoista joten en ota niitä."

Onko se nyt niin vaikeeta? Kellekään?

Ei ole, mutta toisille sen tuntuu olevan vaikiaa, että kaikki ei syö kaikkia.

Mä olen muuten maistanut etanoota ja ne on ihan ok. :D

siksi että jos jossain tilanteessa sitä on "pakko" syödä niin ei ala yökkimään kuin vauva!

En keksi yhtään tilannetta jossa aikuinen ihminen pakotetaan syömään mämmiä. Kerro sä mulle sellainen? Siis semmonen tilanne että ei riitä jos sanoo kohteliaasti ei kiitos,vaan joku uhkaa aseella mämmilusikka ojossa? Anteeks vaan mutta mun mielestä koko ajatus on naurettava. Eihän ketään vio pakottaa syömään mitään jos toinen ei halua. Ja pässi on se joka siitä loukkaantuu.

Tässä ei kai nyt kuitenkaan ollut kyse sämpylästä ja muumilimpparista, vaan alunperin sienikeitosta, graavilohesta ja lakoista.

Ei vaan yleensäkin siitä, että miksi aikuusen pitääs syödä jotakin mistä ei pidä. Enhän mä maininnut tässä mitään ruokia vaan pointtina oli se, että miksi ihmiset ei saa syödä sitä mistä tykkää.

siksi että jos jossain tilanteessa sitä on "pakko" syödä niin ei ala yökkimään kuin vauva!

En ole tämän toisen vieraan vaimo, mutta mikä ihme tilanne voisi olla sellainen, että olisi pakko syödä esim. juuri mämmiä? Mäkään en siitä tykkää, ei ole vielä 40 vuoteen tullut vastaan tilannetta, jossa olisi ollut pakko. Osaan kyllä sanoa kiitos ei.

Säkö sitten hyvillä mielin ja yökkimättä söisit esim. heinäsirkkoja/jotain muita hyönteisiä tms? Vaikka jossain toisessa maassa? Tai mitäs jos mä grillaan pihaetanoita grillijuhlissa, pitäisikö vieraiden niitä syödä? Jos mäkin söisin ja tykkäisin?

[QUOTE="vieras";23552545]Miksi sen pitäisi hävitä? Tai siis tarkoitatko että jos väkisin syö jotain ruokaa vuositolkulla,niin ehkä se ei enää kymmenen vuoden päästä tee pahaa?[/QUOTE]

Kyllä se voi ihan itsestäänkin sen enempää väkisinsyömättä hävitä. Kuten joku aiemmin kirjoitti, kyse on enemmän psyykkisestä kuin fyysisestä asiasta, esim. refleksin aiheuttavaan ruokaan voi liittyä jokin huono muisto tai mielikuva.

Kaiketi olisi ihan oksennusrefleksisen itsensä kannalta mukavampaa, että refleksiä ei olisi, mutta eihän sen tietenkään mikään pakko ole hävitä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;23552622:
"Kiitos, mutta en oikein pidä etanoista joten en ota niitä."

Onko se nyt niin vaikeeta? Kellekään?

No niinpä :D Mulle ainakin saa sanoa jos ei jostakin tykkää ja mäkin sanon jos kysytään, ainakin läheisilleni, en nyt ehkä missään hienoissa juhlissa. Ja jos joku sanoo vaikka ettei tykkää... vaikkapa etanoista, niin en oleta että hän ei pidä juuri MINUN valmistamistani etanoista vaan etanoista ylipäätään joten se ei todellakaan ole mikään henkilökohtanen loukkaus.

Yhteistyössä