Miksi aikuinen ihminen ei saa olla tykkäämättä jostakin ruosta?

Mä itse pystyn syömään melkein mitä vaan. Mut esim. joku kasler liha tai vastaava, ja halpis grillimakkarat saa mut suuhuni joutuessaan yökkäämään, enkä vaan yksinkertaisesti pysty syömään niitä. Jos olisin grillijuhlissa joissa olis vain noita tarjolla, niin syömättä jäis. Ymmärrän vallan mainiosti, jos joku ruoka-aine tai laji on jonkun mielestä kertakaikkiaan niin pahaa, ettei pysty syömään. Eikä silloin mun mielestä tarvi edes väkisin yrittiää.

hmm, itse en niin kokolihasta välitä mutta jos kyläpaikassa sellaista on tarjolla niin otan pienen siivun sitä ja jos joku kummeksuu niin sanon etten niin hirveästi välitä lihasta, kehun ruokaa niin että ruuan laittajalle tulee hyvä mieli vaikka en sitä lihaa niin paljoa syönytkään. otan sitten muita tarjoamuksia enemmän.
mä tykkään nimenomaan niistä jauhomakkaroista :D nämä aidoille lihansyöjille makkarat ei niin uppoa, mutta jos kyläpaikassa sellaista tarjotaan niin otan vähän ja sitten muuta siinä sivussa enempi (ja yllättävän hyvin saa tosissaan toisella ruualla peitettyä sen maun tai rakenteen siitä epämieluisasta.
paljon vaikuttaa oikeasti se miten asian ilmaisee, eli sanotaanko hyi yöks en tykkää enkä halua syödä, sitten istutaan nyrpistellen siinä pöydässä niin että emännälle/isännälle tulee pakon omainen tarve kehitellä jotain käypää suuhunpantavaa myös tälle yhdelle joka ei nyt vain millään pysty syömään yhtään mitään kun ei tykkää
en mä sitäkään ymmärrä että ruvetaan kyselemään että miksi et syö, miksi et ottanut jne. ja painostamaan että kyllä sun nyt täytyy ottaa, jos toinen on kohteliaasti kieltäytynyt jo

Jaa, voin kyl kokemuksella sanoa et mun kesäkeittö inho ei ole kadonnut 28-vuodessa! Ja olen sitä useasti joutunut maistelemaan, ihan siitäkin syystä, että se oli äitini lempiruoka.. Ei voi nielaista. Se maku ja haju yhdessä on jotain järkyttävää. Itse en ole omassa taloudessa kesäkeittoa keitellyt koskaan. Ja en tule sitä tulevaisuudessakaan tekemään :D

toki saa olla tykkäämättä. mutta aikuinen ihminen osaa myös pitää juhlissa sen omina tietoinaan. mua ärsyttää kun oikeesti näkee jonkun aikuisen rääpivän ja ronklaavan ruokaa ottaessaan, että hyi en mä tota ota kun se on niin pahaa tyyliin.

Missä voisi olla tilanne jossa on pakko syödä nimenomaan mämmiä?

Vaikkapa jos miehesi on illallisella yrityksensä johdon ja kutsuttujen vieraiden kanssa jossain hienossa ravintolassa. Ruoat on tilattu etukäteen ja siis kaikille tulee samat ruoat samaan aikaan ja ihan pyytämättä. Jälkiruoaksi on sitten tuotu pieni mämmi keko kermalla ja sokerilla höystettynä, koska vieraat ovat erikseen tätä jäliruokaa toivoneet. Jättääkö miehesi jälkiruoan koskematta koska "ei tykkää siitä" vaikka vieraat ihmettelisivät tämän takia miehen käytöstapoja???

hmm, itse en niin kokolihasta välitä mutta jos kyläpaikassa sellaista on tarjolla niin otan pienen siivun sitä ja jos joku kummeksuu niin sanon etten niin hirveästi välitä lihasta, kehun ruokaa niin että ruuan laittajalle tulee hyvä mieli vaikka en sitä lihaa niin paljoa syönytkään. otan sitten muita tarjoamuksia enemmän.
mä tykkään nimenomaan niistä jauhomakkaroista :D nämä aidoille lihansyöjille makkarat ei niin uppoa, mutta jos kyläpaikassa sellaista tarjotaan niin otan vähän ja sitten muuta siinä sivussa enempi (ja yllättävän hyvin saa tosissaan toisella ruualla peitettyä sen maun tai rakenteen siitä epämieluisasta.
paljon vaikuttaa oikeasti se miten asian ilmaisee, eli sanotaanko hyi yöks en tykkää enkä halua syödä, sitten istutaan nyrpistellen siinä pöydässä niin että emännälle/isännälle tulee pakon omainen tarve kehitellä jotain käypää suuhunpantavaa myös tälle yhdelle joka ei nyt vain millään pysty syömään yhtään mitään kun ei tykkää
en mä sitäkään ymmärrä että ruvetaan kyselemään että miksi et syö, miksi et ottanut jne. ja painostamaan että kyllä sun nyt täytyy ottaa, jos toinen on kohteliaasti kieltäytynyt jo

Kuka sanoo oikeesti että hyi yöks,en syö? Meillä ainakin kolmevuotiaat. Luulisi että aikuisella on sen verran järkeä että osaa ilmaista asiansa reilusti ja nätisti ilman mitään irvistelyjä ja nyrpistelyjä. Ja jos joku ei jostain tykkää niin sen ongelmahan se on,ei isäntäparin. He tarjoaa sitä minkä parhaaks näkee ja vieraat syö tai on syömättä. Ei kaikkia voi koskaan miellyttää.

No miksei saisi?
Miehen isää korpeaa se kun mä en pidä graavilohesta tai mädistä, ne kun ovat heidän suurinta herkkuaan.
Maistanut olen enkä koskaan tee itse mitään numeroa ruoista joista en välitä, otan sitten tosi vähän jne. Eli kylässä kyllä syön mitä tarjotaan ja mun mielestä se kuuluu hyviin käytöstapoihin.

Pidän kyllä junttina käytöksenä sellaista jos suureen ääneen ilmoitetaan ettei tykätä jostakin ja nyrpistellään nokkaa.

Mutta jos on maistanut eikä tykkää ja todellakin itte tietää, että ei siitä tykkää niin miksi hemmetissä kitistään, että kyllä aikuusen pitää syödä sitä.

Lapsellista on se, että aikuisen ihmisen pitää tulla julistamaan johonkin ketjuun miten pahaa ruokaa on ollut jonkun muun nikin käymissä juhlissa. Mietipä sitä.

Jos sä et pidä sienikeitosta niin so fucking what???? Pitikö siitä tulla avautumaan rollon ketjuun ihan ilkeyttään?

Mun mielestä kenenkään ei tarvitse pitää kaikista ruoka-aineista. Lasten tulisi maistaa ruokia useaan kertaan, jotta todella sitten tietävät, mistä eivät pidä ja mitkä ovat vain alkuun kummallisia makuja. Itsekin olen lapsena aina maistanut erilaisia ruokia.

Vielä aikuisenakin maku muuttuu. Ainakin itselläni on muuttunut. Lapsena en pitänyt ollenkaan kypsennetystä porkkanasta (söin sitä kyllä jos oli vähän muun ruoan joukossa) mutta nyt aikuisena se maistuu mielestäni erittäin hyvälle.

En vieläkään välitä sienistä (voin kastikkeen joukossa kyllä hieman niitä syödä), oliiveista (nämä jätän suosiolla lautasen reunalle) ja graavikalasta (jätän myös lautasen reunalle). On toki muitakin ruokia, joita en syö (esim. mämmi, lanttulaatikko ym,) mutta osaan kieltäytyä kauniisti tai syödä ihan pikkuisen.

Huonoa käytöstä on mielestäni, jos alkaa kovaan ääneen toitottamaan kyläpaikassa "no yök en varmana syö ku tos on sieniä, hyi ällöä". Varsinkin lasten kuullen on mielestäni kohteliasta sanoa vaikka "en kauheasti välitä sienistä, mutta voin mielelläni syödä tuota salaattia".

Vaikkapa jos miehesi on illallisella yrityksensä johdon ja kutsuttujen vieraiden kanssa jossain hienossa ravintolassa. Ruoat on tilattu etukäteen ja siis kaikille tulee samat ruoat samaan aikaan ja ihan pyytämättä. Jälkiruoaksi on sitten tuotu pieni mämmi keko kermalla ja sokerilla höystettynä, koska vieraat ovat erikseen tätä jäliruokaa toivoneet. Jättääkö miehesi jälkiruoan koskematta koska "ei tykkää siitä" vaikka vieraat ihmettelisivät tämän takia miehen käytöstapoja???

Jälkiruoasta voi aina kieltäytyä, vaikka kuinka hienoilla kutsuilla. Se on täysin ymmärrettävää nykymaailmassa, jossa linjoja vahditaan haukan lailla. Kukapa läskiä kunnioittaisi bisnesmaailmassa vai kuinka?

Jos mulle tuodaan Seinäjoen keskussairaalan kanttiinista sämpylä, niin takuuvarmasti alan kyökkiä. Ei sämpylässä pahemmin vikaa ollut, vähän nahistunutta salaattia toki päällä, mutta sytostaattien aiheuttama pahoinvointi sai kakomaan jo noinkin pienestä. Tuo sämpylä ja muumilimsa, yöks.

Jäi vain aivoohin se kammotus mieleen ja nyt vasta yli 10 vuoden jälkeen voin ajatella asiaa ilman tunnetta, että oksennan.

Eli ei kannata soittaa suutaan ihmisille jos ei tiedä mistä on kyse.

Oliks siellä tarjolla sitä sienikeittoaki?

[QUOTE="vieras";23552762]Mä en tykkää katkaravuista...eikä yhtään hävetä sanoa sitä ääneen...enkä sinihomejuustosta, leipäjuustosta yms.[/QUOTE]

enkä sillistä tai graavilohesta

Ei vaan yleensäkin siitä, että miksi aikuusen pitääs syödä jotakin mistä ei pidä. Enhän mä maininnut tässä mitään ruokia vaan pointtina oli se, että miksi ihmiset ei saa syödä sitä mistä tykkää.

No saa saa. On vain ihmeellistä, ettei aikuinen ihminen pysty syömään pientä määrää jotain tavanomaista sapuskaa.

Onneksi juhlissa yleensä voi itse valita mitä syö ja jättää epämieluisat syötävät kokonaan väliin.

Voisin veikata, ettei illallisella tuijoteta toisten ruokailua saati istuta pöydässä tuppisuuna. Keskustelun lomassa, voi vaivihkaa sivuuttaa mämmin ja jos joku asiasta huomautta voi sanoa, että tulin ihan täyteen pää- ja alkuruuista tai etten halua peittää suussani olevaa taivaallista pääruuan makua, että jätän nyt mämmin väliin. Eikö tuo muka olisi kohteliasta?

mä vaittäisin että jos sienet on leikattu oikin pieneksi silpuksi aj sekoitettu esimm jauhelihan joukkoon et huomasi niitä. näin mullekkin opetettiin syämään. Ja oli MAAILMAN parasta jauhelihakastiketta. Ei mulle kerrotttu etukäteen että siinä on sieniäkin seassa, vasta kun olin syönyt ja ylistänyt ruokaa maasta taivaaseen.

Sanoisinko että kyllä ne huomaa. Ainakin ärvee 4v, joka ei suostunu aikanaan syömään sieniä. Äiti yritti sitten laittaa niitä lihapulliin mutta enpähän syöny ku oli niin pahaa :D

Jätän nätisti lautasen reunalle ne asiat joista en tykkää.

Miten muuten suhtaudutte, jos vieras poimii kastikkeen joukosta paprikat pois ja jättää lautasen reunalle? Itse toimin näin, koska paprika laittaa vatsani sekaisin ja saa pääni kipeäksi. Varsinaista allergiaa ei kuitenkaan ole.

Mitä käytöstapojen puutetta se on,jos kieltäytyy kauniisti? Mieheni tuskin olisi sitä mämmiä toivonut. Enemmän mä ihmettelisin ihmisten käytöstapoja,jos joku alkaa seurueessa suureen ääneen kummastella miksi joku yksittäinen henkilö nyt ei syö jälkiruokaansa. Voihan siinä pääruuassa olla vaikka parsaa vihanneksissa ja joku jättää ne sivuun vähin äänin. Kuka idiootti sitä alkaa kummastella,että jätitpä parsat lautaselle,miks,häh?? Joo,ja voihan mies syödä ne kermat ja sokerit ja jättää mämmin lautaselle =) Oikeesti.. voi elämä :laugh:

No miksei saisi?
Miehen isää korpeaa se kun mä en pidä graavilohesta tai mädistä, ne kun ovat heidän suurinta herkkuaan.
Maistanut olen enkä koskaan tee itse mitään numeroa ruoista joista en välitä, otan sitten tosi vähän jne. Eli kylässä kyllä syön mitä tarjotaan ja mun mielestä se kuuluu hyviin käytöstapoihin.

Pidän kyllä junttina käytöksenä sellaista jos suureen ääneen ilmoitetaan ettei tykätä jostakin ja nyrpistellään nokkaa.

Onko se suureeen ääneen sanomista ja nyrpistelyä jos sanoo vaikka, että voi en oikein pidä homejuustoista. Mutta otan mieluusti salaattia ja leipää? Tai jos ei pidä kahvista niin sanoo, että voin juoda kyllä vettä. Eikä edes ota lautaselleen mitään, sellaista mitä ei voi syödä.

Miten muuten suhtaudutte, jos vieras poimii kastikkeen joukosta paprikat pois ja jättää lautasen reunalle? Itse toimin näin, koska paprika laittaa vatsani sekaisin ja saa pääni kipeäksi. Varsinaista allergiaa ei kuitenkaan ole.

No mutta sullahan on oikein hyvä syy siihen miksi ne poimit pois. Ja teet sen varmaan aika huomaamattomasti, ilman mitään numeroa?:D

Mun mielestä saa olla tykkäämättä. Mun mielestä on vielä mukavaa jos on vieraita tulossa kylään niin että teen ruokaa niin tietäisin, jos on jotain ruokainhokkeja etten työnnä sitten juuri sellaista siihen ruokaan.

Mulle tulee hyvä mieli kun saan antaa ihmisille syötäväksi ruokaa josta he oikeasti nauttivat.

Itse olen melkeinpä kaikkiruokainen, ainoa mikä ei vaan mene jostain syystä alas, vaikka useasti olen yrittänyt, on siskonmakkara... En vaan voi sietää sitä makua ja sitä on vaikeaa niellä kun maistuu niin kamalalle..

Mä jätän kaikessa hiljaisuudessa lautasen reunalle, jos en halua jotain lautasella olevaa syödä. Näin olen opettanut lapsenikin tekemään. Ei ole väliä, jättääkö syömättä sen vuoksi, ettei pidä siitä (esim elävät osterit), ettei voi syödä sitä (sisältää laktoosia eikä ole ripulilääkkeitä mukana) vai että ruokaa on liikaa eikä jaksa syödä kaikkea.

No mutta sullahan on oikein hyvä syy siihen miksi ne poimit pois. Ja teet sen varmaan aika huomaamattomasti, ilman mitään numeroa?:D

Poimin ihan syömisen ohessa isoimmat palat reunalle. Jos joku joskus kysyy syytä, niin olen vain sanonut, että paprika ei oikein sovi mun vatsalle. Ei ole kukaan tietääkseni tuosta loukkaantunut. Tosin seuraavalla kerralla on saattanut olla sama kastike ilman paprikaa tai kysytty etukäteen, että tuleeko ongelmia myös, jos kastikkeessa on ollut paprikaa. (voin siis ihan pieniä määriä sitä syödä kun olen itse itseäni siedättänyt, raakaa en ole vielä uskaltanut edes yrittää)

[QUOTE="niin";23552251]tai miksei aikuinen ihminen osaa kirjottaa??!! Ihmettelin hiukan että mistä ruosta on kyse.. voi kirjottaa joko ruuasta tai oikeammin kai ruoasta.[/QUOTE]
Lause aloitetaan isolla kirjaimella. Tiedoksesi.

Yhteistyössä