Miksi aikuinen ihminen ei saa olla tykkäämättä jostakin ruosta?

No ei todellakaan ole, mutta ei kuulosta kovin normaalilta jos ruoka yököttää niin että kakoilee pöydässä :O Tällaisesta fobiasta ei itsellä ole kokemusta eikä tullut vastaankaan - kyse lienee enemmänkin psykosomaattisesta oireesta, vai?

Meidän tyttö ainakin saa yökkäysrefleksin puurosta. Hän ei ole vauvaiän jälkeen syönyt puuroa ja on silloin tällöin houkuteltu maistamaan ja joskus tyttö ihan oma-aloitteisesti pyytää saada maistaa puuroa, mutta hänelle vain tulee se kyökkäys jostain. En tiedä sitten onko lapsi jotenkin viallinen?

Ja kyllä itse voisin kuvitella, että itselleni tulisi yökkäysrefleksi jotain matoja tai kuoriaisia syödessä (olen katsonut liikaa pelkokerrointa). Miksei se sitten joillekin herkemmille voisi tulla myös ihan tavallisistakin ruoista?

Viimeksi muokattu:
kannattaa vaan olla välittämättä muiden mielipiteistä ja olla ihan rauhassa tykkäämättä jostakin ruuasta. Ei sitä kukaan voi väkisinkään toisen suuhun tunkea. :-D

Menin ekan kerran miehen sukulaisiin Viroon ja siellä oli tarjolla jos jonkinlaisia "outoja" ruokia.
Kaikkia muita maistoin ja söin, mut se sellanen nahkakuutio, suolassa liotettu, jossa siis paksu nahka, ihraa puolen senttiä ja karvatkin siinä nahkassa, se jäi maistamatta...
Sanoin ihan suoraan, että se on liian outoa mun suulleni ja jätin ottamatta vaikka kauheasti tuputettiin ja kehuivat miten se on venäjällä suurinta herkkua.

[QUOTE="vieras";23554783]No ei toi mitenkään kummallista ole. Kyllähän jotkut sylkäisee paperiin kun suuhun tulee jotain pahanmakuista tai rustoista. Maku voi pistää yökkimään, ei siihen mitään psykosomaattista tarvita. Yökkiminen tapahtuu tilanteessa jossa yrittää niellä jotain mikä maistuu suussa suoraansanottuna paskalta.[/QUOTE]

Joskus luin juttua kahvinmaistajasta jolla oli erittäin tarkka makuaisti. Maistoi ruoat täysin eri tavalla kuin suurin osa muista ihmisistä. Mulla on varmaan suu tuohesta kun lähes kaikki käy :)

Myönnetään tässä, että itse en pysty yökkijän rooliin asettumaan kun en itse kakoa ruoan edessä. On mullakin ollut liuta ruokia joiden maun opetteluun on mennyt enemmän aikaa. Ruoan koostumus ei aikuisiällä myöskään ole erityisemmin puistattanut. Sanotaan, että rustoisesta lihasta en minäkään erityisemmin pidä. Syön kyllä senkin kohteliaisuudesta jos jossain ihmisten ilmoilla olen. Kotioloissa saatan lihaa vähän perata.

Joskus luin juttua kahvinmaistajasta jolla oli erittäin tarkka makuaisti. Maistoi ruoat täysin eri tavalla kuin suurin osa muista ihmisistä. Mulla on varmaan suu tuohesta kun lähes kaikki käy :)

Myönnetään tässä, että itse en pysty yökkijän rooliin asettumaan kun en itse kakoa ruoan edessä. On mullakin ollut liuta ruokia joiden maun opetteluun on mennyt enemmän aikaa. Ruoan koostumus ei aikuisiällä myöskään ole erityisemmin puistattanut. Sanotaan, että rustoisesta lihasta en minäkään erityisemmin pidä. Syön kyllä senkin kohteliaisuudesta jos jossain ihmisten ilmoilla olen. Kotioloissa saatan lihaa vähän perata.

Eli toukat, kuoriaiset, aivot ja peräsuoletkin menisivät tuosta noin vain?

No eikös se ole hyvä asiat et kaikki menee alas. Silloin ei joudu noloon tilanteeseen, nimitellä juntiksi, käytöstavattomaksi saati moukaksi. Jotkut ruuat vain maistuu todella pahalta, et nieleminen ei onnistu. Vähän kuin yrittäis niellä isoa lääkekapselia ilman vettä. Ja montaa ainesosaa olen vuosien aikana maistellut uudelleen ja uudelleen, mut ei ne makutottumukset kaikkien aineiden kohdalla muutu tai tule siedettäviksi. Vai luuleeko ihmiset, et kaikkiin makuihin voisi tottua?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23554826:
Eli toukat, kuoriaiset, aivot ja peräsuoletkin menisivät tuosta noin vain?

Mä arvasin että tämä ääripää vedetään seuraavaksi mukaan :D

En ole mitään noista maistanut, joten en osaa sanoa söisinkö vai en kun en tiedä miltä maistuvat. Maistaisin varmasti mutta en nyt osaa kuvitella missä tällaista minulle tarjottaisiin?! :) Ihan näin eksoottisissa ravintoloissakaan en käy ;)

Mä arvasin että tämä ääripää vedetään seuraavaksi mukaan :D

En ole mitään noista maistanut, joten en osaa sanoa söisinkö vai en kun en tiedä miltä maistuvat. Maistaisin varmasti mutta en nyt osaa kuvitella missä tällaista minulle tarjottaisiin?! :) Ihan näin eksoottisissa ravintoloissakaan en käy ;)

Niin siis tarkoitus oli nyt vain tuoda esiin sen yökkäysrefleksin mahdollisuus, sinunkin kohdallasi. Siis jos voisit kuvitella, että itsellesi tulisi yökkäysrefleksi tällaisten kohdalla, miten sinun on niin vaikea ymmärtää, että se sama refleksi voi jollekin tulla helpommin.

Jos olet katsonut pelkokerrointa koskaan, niin kyllä siellä aika usein se yökkäys tulee, joten ei se mikään keksitty juttu ole.

Saa olla tykkäämättä, mutta aikuisen pitää osata maistaa ruokia tyrmäämättä niitä heti kättelyssä ja sitten jos on vastassa vanha tuttu inhokki, niin pitää osata se hienovaraisesti sivuuttaa (siis jos kylässä esim. on).

Mulle on jäänyt BB:N katsojana mieleen yhdestä kaudesta, kuinka yksi nuori nainen, Sorella niminen opettaja, ronkki ruokaansa ja valitti koko ajan jostain.
Näytti vaan niin nololta, kun aikuinen tekee niin.

[QUOTE="vieras";23554872]Saa olla tykkäämättä, mutta aikuisen pitää osata maistaa ruokia tyrmäämättä niitä heti kättelyssä ja sitten jos on vastassa vanha tuttu inhokki, niin pitää osata se hienovaraisesti sivuuttaa (siis jos kylässä esim. on).

Mulle on jäänyt BB:N katsojana mieleen yhdestä kaudesta, kuinka yksi nuori nainen, Sorella niminen opettaja, ronkki ruokaansa ja valitti koko ajan jostain.
Näytti vaan niin nololta, kun aikuinen tekee niin.[/QUOTE]

Vähintään yhtä junttia kuin ruoan sorkkiminen on se jos emäntänä mättää vieraalle keon ruokaa kysymättä ensin. Mä en todellakaan laita kenenkään lautaselle mitään jos en kysy ensin. Ja kyllä meillä vieraat voi ihan itsekin ruokansa valita.

Junttina pidän sitä kun lautaselle otetaan/tilataan jotain ja ronkitaan sitä ja nyrpistellään nenää.

Aikuisiän rooli ihmisenä, joka pystyy syömään/tekemään mitä vaan, on rasittava ja antaa väärän mielikuvan koko touhusta. Aikuinen on se muka-sivistynyt ihminen, joka nielee kiltisti häntä itseään kuvottavat ruoat, keskustelee naurahdellen asiasta, joka oikeasti saa hänet raivostumaan jne. Oikeasti aikuinen on vaan rooli, kasa kuvitelmia siitä millaista olisi olla täydellinen. "Sitten kun aikuistut, menet kyllä töihin ja maksat veroja ja syöt simpukoita yökkimättä ja hymyilet kohteliaasti ja..."

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23554784:
Meidän tyttö ainakin saa yökkäysrefleksin puurosta. Hän ei ole vauvaiän jälkeen syönyt puuroa ja on silloin tällöin houkuteltu maistamaan ja joskus tyttö ihan oma-aloitteisesti pyytää saada maistaa puuroa, mutta hänelle vain tulee se kyökkäys jostain. En tiedä sitten onko lapsi jotenkin viallinen?

Ja kyllä itse voisin kuvitella, että itselleni tulisi yökkäysrefleksi jotain matoja tai kuoriaisia syödessä (olen katsonut liikaa pelkokerrointa). Miksei se sitten joillekin herkemmille voisi tulla myös ihan tavallisistakin ruoista?

Mä saan yökkäysrefleksin vuohenjuustosta. Kamalaa kun oon ollu vieraammassa paikassa kylässä, ja sitten juusto onkin ollut vuohesta ja sitten vaivoin oon saanu pidettyä naaman kasassa kun menaa tulla ylös. Naamioinut sen huomaamattomasti 'pala meni vääräänkurkkuun' esitykseksi tms. tai sitten vain sanon että vuohi yllätti, anteeksi. Onneksi haistan sen jo yleensä kaukaa.

"ruokainho ei aina synny syödyn
ruuan myrkkyvaikutuksista, vaan
inho jotain ruokalajia kohtaan
voi syntyä myös viruksen
aiheuttaman vatsainfluenssan
seurauksena. Ruokainho syntyy
helpommin uusiin, ennen
maistamattomiin ruokiin, kuin
tuttuihin ja usein syötyihin
ruokiin, eli se on ilmeisesti osa
samaa mekanismia, kuin ruoka-
neofobia.
Ruokainhon oppiminen on
vakava ongelma syöpähoitojen
yhteydessä, sillä sytostaattihoidot
aiheuttavat voimakkaan
pahoinvoinnin tunteen, ja
syöpähoitoja saavat oppivat
inhoamaan sitä ruokaa, jota he
ovat syöneet ennen
solumyrkkyhoitoa. Syöpä-
anoreksia on pitkään tunnettu
ilmiö, ja se on ollut osasyynä
lisäämässä kuolleisuutta
kasvaimiin. Kasvainanoreksian
syyt ovat moninaiset, mutta yksi
osatekijä on opittu ruokainho.
Tähän ongelmaan on yritetty
ratkaisua mm. siten, että potilaille
annetaan ennen
sytostaattihoitoa uuden makuista
jäätelöä syötäväksi, jolloin
ruokainho kehittyy tähän
harvinaiseen jäätelön makuun,
eikä tavallisiin arkiruokiin."

Tiedä häntä sitten, kun virallisempaa artikkelia en tähän hätään löytänyt, mutta mulla kerran kävi niin, että olin juuri syönyt lihapullia, ranskalaista salaatinkastiketta ja kaalisalaattia, kun aloin oksentaa. Meni monta vuotta, ennen kuin pystyin taas syömään mitään noista:)

Mä en kaikesta pidä, yritän silti maistaa enkä ääneen kailota että tuo on pahaa ja tuo. Joitain pystyy syömään vaikkei tykkää, muutama on sellanen joka todellakin välittömästi tekee yökkäysrefleksin ja niitä kartan julkisesti koska se nyt ois loukkaus rynnätä emännän nenän edessä vessaan. Mä en tiedä miksi se niin on ja oonhan mä vasta 33v yrittäny oppia. Aivan kaikkea vaan EN saa alas.
Mä en välitä jos vieraille ei kaikki mene, mut ääneen ei tarveis huudella.

Viimeksi muokattu:
Tuli yksi kysymys mieleen: kuinka moni teistä pystyy juomaan lämmennyttä, pöydällä seissyttä maitoa? Mun makuaistini ei kyllä anna myöten. Vaikka samaa tavaraahan se on..
Ihan kaikkea mielestäni ei tarvitse syödä, toisaalta sitten joillakin se syöminen näyttää olevan niin kauhean vaikeaa aina, jos siellä ruoassa ei saa olla sitä sipulia tai paprikaa (paitsi toi yks joka sai siitä kipuja) ynnä oikein mitään. Juhlapöydässä voi olla sen kymmentä sorttia, ja kaikissa on jotain mitä ei pysty syömään :o
Eikös se Janne Kataja ollut tällainen tosi ärsyttävä tapaus?
Mun ex oli kans alkuun sellainen, ihan kaikki oli yök. Ei vihanneksia, ei sinappia, ei ketsuppia, ei sipulia, ei mitään ihmeellistä mössöä, kuten perunasalaattia, ei verilättyjä, ei oikein mitään. Mutta mä en vain kuunnellut vastaväitteitä, ja oppihan tuo mukisematta syömään miltei kaiken mitä eteen laittoi :)

[QUOTE="vieras";23554529]Mä oon lapsena joutunut usein istumaan pöydän ääressä kun en oo saattanut syödä tarjolla olevaa ruokaa. Eräskin kerta oli muistaakseni seitisoppaa jossa oli isoja sipulilohkoja. Siinä sitten pari tuntia istuksin kylmenevän sopan äärellä. En muista sainko iltapalaa.[/QUOTE]

Ja minä. Samaa mun lapseni ei tarvitse kokea. Sitä paitsi en edelleenkään pidä kaikesta mitä oli pakko maistaa/syödä, ohan tässä ollu jo pitkästi yli se 10-20 maistamiskertaa...

[QUOTE="Vieras";23554729]Niin kerros nyt et mitä tehdä jos se ruoka jostain ei pidä, aiheuttaa voimakkaan yökkäisrefleksin jos pitäs kohteliaisuudesta yrittää syödä. Oisko se kohteliasta yökkiä ruokpöydässä?[/QUOTE]

Kato kun ei sellasta tuu. Aikunen VOI syödä vaikka miten tekis pahaa. Mulla esim on erittäin herkkä yökkirefleksi ja muutama aines saa välittömästi laukeamaan. Ei se rakenne vaan haju ja maku. Kai mä sitte saan yökätä lautaselle?

Mä en voi sietää suolakurkkua missään muodossa. Ystävät ja perheenjäsenet tästä tietää, eikä laita sitä ruokiin mun paikallaollessa. Harvemmin kukaan sitä ruokaan onneks muutenkaan sotkee.. Joskus jouduin tilanteeseen jossa kalakeitto oli maustettu suolakurkulla/maustekurkulla. Sillon keräsin ne palaset lautasen reunalle vähin äänin ja söin keiton.

Lapsena olin todella nisrso, nykyään syön (ja tykkään kovastikkin) erikoisemmistakin mauista ja koostumuksista. Ainoa on toi suolakurkku. Syytä kuvotukselle en tiedä.
Metsäsienikeitto tosin oli mun herkku jossain vaiheessa, mutta kun raskauspahoinvoinnin takia oksensin sieniä nenästä, on sen syöminen jäänyt vähemmälle.

Mun puolesta ihmiset saa syödä tai olla syömättä mun tarjoamiani ruokia tai niiden ainesosia. Inhottavampaa se olis, jos toisen ilta menisi pilalle sen takia, että tuntee olevansa pakotettu tekemään jotain vastoin tahtoaan.

pitää kylässä ylipäätään syödä? mikä siinä on epäkohteliasta kieltäytyä, jos olet tosiaankin juuri syönyt tai et todellakaan pidä siitä ruuasta mitä on tarjolla..Minä ainakin kiitän kohteliaasti tarjouksesta mutta ei kiitos tällä kertaa :) Minusta SE olisi TOdella epäkohteliasta ottaa sitä ja sit siirellä sitä puolelta toiselle lautasta/yökkiä inhosta(väkisin tuleva reaktio, ei vasiten ) Kivittäkää vaan, mutta olen opettanu lapsillekkin kohteliaan kieltäytymisen "ei kiitos" ei tarvi selitellä en tykkää yöks yms...Koulussa poika kyllä maistaa kaikkia tarjolla olevaa ruokaa, ei syö jos ei tykkää.

Tää on kyllä totta. Olen ite tyytyväinen, että olen kasvissyöjä, ei tarvi edes yrittää syödä esim. simpukoita tai etanoita. Vähän ristiriitaista ehkä on se kuitenkin, etten voi sietää monia keitettyjä vihanneksia kuin kasvissosekeitossa. En esim. syö keitettyä porkkanaa tai kukkakaalia, yök.

Olen kuitenkin nyt aikuisena huomannut, että olen paria juttua inhonnut ilman syytä. Olen vuosia luullut, etten tykkää raa'astakaan kukkakaalista. Kunnes sitten pari vuotta sitten maistoin ja totesin tykkääväni paljonkin. :D Mutta juu, en ota esimerkiksi keitettyä porkkanaa lautaselleni, koska se on oikeasti mun mielestä ällöttävää.

Mä olen sitä mieltä että aikuisen ihmisen pitää syödä joskus kohteliaisuussyistä sellaista mistä ei ihan kympillä tykkää. Sen ymmärrän jos on just jotain simpukoita tai sisäelimiä yms. erikoisempaa niin siitä voi kohteliaasti kieltäytyä mutta sellainen turhanpäiväinen "mä en syö porkkanaa kun en tykkää" on todella lapsellista.

Mikä siinä nyt on niin hirveän junttia jos ei jostain pidä? Eikö tässäkin ketjussa ole moneen otteeseen sanottu että sen asian voi esittää kohteliaasti ja reilusti,ilman valehtelua tai väkisin syömistä. Mikä siinä loukkaa niin hirveästi jos toinen ei jostain ruoka-aineesta pidä? Se EI ole henkilökohtainen loukkaus ruuan valmistajaa kohtaan!!

Voi kieltäytyä KOHTELIAASTI ja toinen voi KUNNIOITTAA toisen ihmisen päätöstä olla syömättä. Tyrkyttäminen ja tuputtaminen on junttia.

Mikä oletus se on että ihmiset tuossa tilanteessa käyttäytyvät kuin kakarat? Kuka ihan oikeasti joissain juhlissa alkaa yököttelemään ja kailottamaan että "siis hyi vittu täs on ananasta!!11!!??" Tämän ketjun ongelma on se,että jotkut ihmiset eivät voi sietää sitä että toiset jättävät jotain lautaselleen,ei niiden "syömättömien" huonot käytöstavat.

Mä olen sitä mieltä että aikuisen ihmisen pitää syödä joskus kohteliaisuussyistä sellaista mistä ei ihan kympillä tykkää. Sen ymmärrän jos on just jotain simpukoita tai sisäelimiä yms. erikoisempaa niin siitä voi kohteliaasti kieltäytyä mutta sellainen turhanpäiväinen "mä en syö porkkanaa kun en tykkää" on todella lapsellista.

Jos pitää jotain ruokaa oikeasti pahana, niin miksi sitä väkisin pitää syödä? Eikö aikuinen ihminen ymmärrä myös sen, että toinen aikuinen mitä luultavimmin tietää, jos ei jostain oikeasti pidä. Enemmänkin mun mielestä tuossa on epäkohteliasta se, että yritetään _pakottaa_ aikuista syömään jotain epämiellyttävää.

Yhteistyössä