Miksi aikuinen ihminen ei saa olla tykkäämättä jostakin ruosta?

[QUOTE="vieras";23555388]Mikä siinä nyt on niin hirveän junttia jos ei jostain pidä? Eikö tässäkin ketjussa ole moneen otteeseen sanottu että sen asian voi esittää kohteliaasti ja reilusti,ilman valehtelua tai väkisin syömistä. Mikä siinä loukkaa niin hirveästi jos toinen ei jostain ruoka-aineesta pidä? Se EI ole henkilökohtainen loukkaus ruuan valmistajaa kohtaan!!

Voi kieltäytyä KOHTELIAASTI ja toinen voi KUNNIOITTAA toisen ihmisen päätöstä olla syömättä. Tyrkyttäminen ja tuputtaminen on junttia.

Mikä oletus se on että ihmiset tuossa tilanteessa käyttäytyvät kuin kakarat? Kuka ihan oikeasti joissain juhlissa alkaa yököttelemään ja kailottamaan että "siis hyi vittu täs on ananasta!!11!!??" Tämän ketjun ongelma on se,että jotkut ihmiset eivät voi sietää sitä että toiset jättävät jotain lautaselleen,ei niiden "syömättömien" huonot käytöstavat.[/QUOTE]
Olen ihan samaa mieltä. Sitäpaitsi ihmisethän jättävät syömättä jotain senkin vuoksi, että ovat esim kasvissyöjiä tai karppaavat. Sama kai se on mistä syystä jättää syömättä.

Jos minä ostan teille kaikille vaatteita lahjaksi,niin tehän pidätte niitä vaikka väkisin,koska MINÄ tykkään niistä. Viis siitä vaikka teidän mielestänne ne ovat hirveitä,pitäähän nyt sen verran kohteliaisuutta löytyä. Se on ihan sama minkä näköisenä aikuinen tuolla kylillä kulkee,kunhan vaan ei nyt loukkaa sitä vaatteen ostajaa. Vaate kuin vaate,kaikki menee. Ja auta armias jos jätät pitämättä,hyökkään seuraavana päivänä ovellesi ja alan tinkaamaan oliko se vaate sun mielestä ruma ja vaadin että kun seuraavam kerran tapaamme kahvilassa,sulla on päälläsi se poronkarvainen neonvihreä poolopusero.

ihmettelen joskus samaa.. Mä oon aika nirso.. mä en syö juustoja muutakuin oltermannia tai emmentaalia. ( no feta menee pienis osis ), en syö sieniä ( ruokasieniä:D ), simpukoita, sipulirenkaita, katkarapuja, rapuja yleensäkkän, en graavilohta, sushia, tonnikalaa menee tölkistä, ja ja...

Lapsellekki sanon ihan suoraa et en tykkää jostain. Esim. tyttö tykkää katkaravuista ja mä en! yök!

Jos pitää jotain ruokaa oikeasti pahana, niin miksi sitä väkisin pitää syödä? Eikö aikuinen ihminen ymmärrä myös sen, että toinen aikuinen mitä luultavimmin tietää, jos ei jostain oikeasti pidä. Enemmänkin mun mielestä tuossa on epäkohteliasta se, että yritetään _pakottaa_ aikuista syömään jotain epämiellyttävää.

Tuo ei vaan pidä paikkansa että jokainen tietäis mistä ei pidä. Monilla on jäänyt jostakin pahasta ruoasta kammo jotakin ruoka-ainetta kohtaan vaikka toisella tavalla valmistettuna se voi olla ihan hyvää. Omalla miehelläni on esimerkiksi ollut monta ruokainhokkia esim. pinaattikeitto ja kaikki kaaliruoat mutta mä olen aika hyvä laittaan ruokaa ja nyt mies syö niitä ihan mielellään.

Ja voin myöntää että kyllä mua ainakin harmittaa jos olen vierasta varten tehnyt jotain syötävää ja sit hän ei voikaan syödä kun siinä on vähän jotain porkkanaa tai paprikaa kun ei hän tykkää.

Tuo ei vaan pidä paikkansa että jokainen tietäis mistä ei pidä. Monilla on jäänyt jostakin pahasta ruoasta kammo jotakin ruoka-ainetta kohtaan vaikka toisella tavalla valmistettuna se voi olla ihan hyvää. Omalla miehelläni on esimerkiksi ollut monta ruokainhokkia esim. pinaattikeitto ja kaikki kaaliruoat mutta mä olen aika hyvä laittaan ruokaa ja nyt mies syö niitä ihan mielellään.

Ja voin myöntää että kyllä mua ainakin harmittaa jos olen vierasta varten tehnyt jotain syötävää ja sit hän ei voikaan syödä kun siinä on vähän jotain porkkanaa tai paprikaa kun ei hän tykkää.
Tuon takia mä aina kysynkin - samalla kun kysyn mahdolliset allergiat ja muut erikoisruokavaliot - onko jotain erityisiä inhokkeja.

Ihme show tästäkin... Ei ketään voi pakottaa tykkäämään kaikista ruuista. Käytöstapoja on se ettei yököttele tai hauku ruokia siinä, sen enempää kuin valita ettei täällä ole mitään syötävää, mutta muuten jos joku ruoka tai osa ruuasta on sellaista mitä ei oikeasti pysty syömään niin sen voi sitten vähin äänin jättää ottamatta tai siihen lautaselle. Jos nirsoilija itse ei tee tuosta mitään numeroa niin enemmän näkisin huonona käytöksenä sen että joku toinen rupeaa siinä väkisin tuputtamaan sitä ruokaa ja kovaan ääneen tuo toisen syömättömyyttä esille.

Voi maistaa jos ei tiedä miltä joku maistuu. Mutta on oikeus myös jättää syömättä,jos ajatus pässinkiveksistä suussa ei tunnu miellyttävältä. Jos loukkaannut siitä että vieras ei syö tekemääsi ruokaa,niin mitäpä jos kysyisit seuraavan kerran etukäteen? En ikinä haluaisi saattaa toista ihmistä siihen tilanteeseen että hänen olisi pakko syödä jotain itselleen epämiellyttävää vain mielistelläkseen minua.

En jaksa lukea kokonaan, mutta kyllä
mä myös olen sitä mieltä että aikuinen ihminen pystyy ja kykenee syömään lautasensa pelkästä kohteliaisuudesta tyhjäksi. Ruoan sorkkiminen ja nyrpistely aikuisen ihmisen toimesta on tosiaan todella töykeää ja junttimaista.

Kaikesta ruoasta ei todellakaan tarvitse pitää vaikka itse kaikkiruokainen olenkin.

Ja ei muuten pysty, minä ainakaan. Mä oksennan (ihan oikeasti) jos joudun syömään jotain mistä en pidä. Onneksi noita ruokia on todella vähän kuitenkin. Ja samoin mun lapsilla on sama vika. Ja sitten soitetaan koululta vihaisena kun lapsi oksensi lautaselleen. Tätä tapahtuu vielä tänäkin päivänä. :(

mä syön kaikkea muuta, mutta en paprikaa tai punajuurta, paprika on kyllä ihan hyvää, mutta saa aikaan niin kamalat närästykset, että nypin ne ihan mieluusti ruoan joukosta pois.
punajuuri vaan on pahaa, oli se sit laitettu miten hyvänsä, olen maistanut useammassa eri paikassa eri tavalla laitettua punajuurta ja siltikään en siitä pidä.

itse kun teen ruokaa ja kutsun ystäviä syömään, yritän tehdä sellaisia ruokia mistä tiedän heidän pitävän, salaatin teen usein niin, että laitan lehtisalaatin,tomaatin ja kurkun samaan kuppiin, mutta sitten oliivit,fetat,sipulit yms. eri kippoihin, näin jokainen saa valita lisukkeensa salaatin joukkoon. koskaan en ole pahastunut siitä, jos joku vieraani ei josatkin tietystä ruoka-aineesta pidä ja siirtää sen lautasella syrjään.

Mä arvasin että tämä ääripää vedetään seuraavaksi mukaan :D

En ole mitään noista maistanut, joten en osaa sanoa söisinkö vai en kun en tiedä miltä maistuvat. Maistaisin varmasti mutta en nyt osaa kuvitella missä tällaista minulle tarjottaisiin?! :) Ihan näin eksoottisissa ravintoloissakaan en käy ;)

Jos matkustat vaikka Kiinaan,niin siellä kyllä keittiössä hyödynnetään ihan kaikki mikä vaan elukasta irti lähtee. Ja se on heille ihan arkipäivän ruokaa. Vai oliko sun pointtina nyt se,että ihmisten pitäisi tykätä kaikesta länsimaisesta ruuasta? Eli kaikesta mistä sinä pidät ja mikä on SINULLE normaalia?

En jaksa lukea kokonaan, mutta kyllä
mä myös olen sitä mieltä että aikuinen ihminen pystyy ja kykenee syömään lautasensa pelkästä kohteliaisuudesta tyhjäksi. Ruoan sorkkiminen ja nyrpistely aikuisen ihmisen toimesta on tosiaan todella töykeää ja junttimaista.

Kaikesta ruoasta ei todellakaan tarvitse pitää vaikka itse kaikkiruokainen olenkin.

Miksi pitäisi sorkkia tai nyrpistellä? Useimmat ihmiset osaavat ilmaista itseään myös sanallisesti,ilman että tarvitsee käyttäytyä kuin kaksivuotias. Jos valmistaa aterian,jonka annostelee suoraan lautasille ja tarjoaa sen "valmiina" vierailleen,niin se riskihän on itsestäänselvyys että joku ei saata ruuasta pitää. Mieluummin emäntänä miettisin niitä käytöstapoja omalla kohdallani ja antaisin vierailleni mahdollisuuden valita itse syökö vai eikö. Jotenkin mustavalkoista olettaa että kaikki muutkin pitävät siitä mistä itse pitää. Ja jos eivät pidä niin syövät sit vaikka väkisin.

[QUOTE="vieras";23555521]Voi maistaa jos ei tiedä miltä joku maistuu. Mutta on oikeus myös jättää syömättä,jos ajatus pässinkiveksistä suussa ei tunnu miellyttävältä. Jos loukkaannut siitä että vieras ei syö tekemääsi ruokaa,niin mitäpä jos kysyisit seuraavan kerran etukäteen? En ikinä haluaisi saattaa toista ihmistä siihen tilanteeseen että hänen olisi pakko syödä jotain itselleen epämiellyttävää vain mielistelläkseen minua.[/QUOTE]

No juurikin tuosta syystä en mitään erikoisia koskaan vieraille tee vaan jotain melko neutraalia kuten kinkkupiirakkaa tms. Ja sit joku nirppis ei pysty syömään kun siinä on joku paprikan tai suolakurkun pala. Aina ei ole mahdollista etukäteen jokaisen vieraan makumieltymyksiin perehtyä ja allergiat yleensä kerrotaan itse etukäteen. Eikö siis olis reilumpaan että ne jotka ei voi syödä jotain ns. peruselintarviketta vois itse ilmoittaa etukäteen ettei pysty millään syömään jotain tiettyä mitä nyt voi olettaa olevan tarjottavana.

No juurikin tuosta syystä en mitään erikoisia koskaan vieraille tee vaan jotain melko neutraalia kuten kinkkupiirakkaa tms. Ja sit joku nirppis ei pysty syömään kun siinä on joku paprikan tai suolakurkun pala. Aina ei ole mahdollista etukäteen jokaisen vieraan makumieltymyksiin perehtyä ja allergiat yleensä kerrotaan itse etukäteen. Eikö siis olis reilumpaan että ne jotka ei voi syödä jotain ns. peruselintarviketta vois itse ilmoittaa etukäteen ettei pysty millään syömään jotain tiettyä mitä nyt voi olettaa olevan tarjottavana.

sille paprikalla ei tarvitse välttämättä olla allerginen, mutta se aika monelle aiheuttaa närästystä. en mä ilmoittele etukäteen kylään mennessäni, että hei mä en syö paprikaa kun saan siitä helvetillisen närästyksen, vaan syön sitä mitä tarjotaan, nyppien ne paprikat sit vaivihkaa lautasen reunalle, ja jos tähän joku kiinnittää huomion sanon syyn miksi ne nypin, koskaan ei ole kukaan vielä loukkaantunut vaan ihan ymmärtäneet miksi mielummin otan ne pois, enhän voi kuitenkaan muilta vaatia, että ruoassa ei ole paprikaa, koska muut siitä saattavat pitää todella paljo.

Varmaan noinkin voisi tehdä, mutta mä yleensä kysyn ne allergiatkin itse. Koen sen helpompana, koska tällöin voin tarvittaessa siltä allergiselta kysyä, käyttäkö hän itse jotain tiettyä tuotetta korvaamaan jotain sellaista, mille hän on allerginen. Myöskin mahdolliset ristiallergiat tulee kysyttyä. Ja jos on kovin moniallerginen, on helpompaa kysyä sallitut kuin kielletyt raaka-aineet.

[QUOTE="noo";23552242]Kyllä aikuisen ihmisen täytyy maistaa, ihan niinkun lapsille opetetaan; ja varsinkin kylässä on mielestäni epäkohteliasta nirsoilla[/QUOTE]

Kuka nyt opettaa lapsia että pitää maistaa? :O En minäkään maista jos on jotain sellaista ruokaa mitä koen epämiellyttävänä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23555511:
Tuon takia mä aina kysynkin - samalla kun kysyn mahdolliset allergiat ja muut erikoisruokavaliot - onko jotain erityisiä inhokkeja.

Aina se ei ole mahdollista varmistaa jokaiselta ja aina niitä ei kehdata sanoa ja allergiat itse helpommin annetaan tiedoksi kuin se ettei tykkää jostakin. Kyllä minäkin aina kysyn etukäteen jos vaan on mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23555628:
Sitten täytyy vaan hyväksyä, että osa vieraista ei syö kaikkea tarjolla olevaa.

Näin juuri. Mikä siinä on niin ylitsepääsemätöntä? Jos on vaikka kymmenen vierasta joista yksi tai kaksi ei jotain tarjolla olevaa ota,niin mikä siinä on se ongelma? Vielä kerran rautalangasta: Se EI ole henkilökohtainen loukkaus. Tosin jotkut ihmiset ilmeisesti ottavat kaiken henkilökohtaisena loukkauksena joka ei täsmää heidän omien mieltymystensä kanssa.

[QUOTE="vieras";23555665]Näin juuri. Mikä siinä on niin ylitsepääsemätöntä? Jos on vaikka kymmenen vierasta joista yksi tai kaksi ei jotain tarjolla olevaa ota,niin mikä siinä on se ongelma? Vielä kerran rautalangasta: Se EI ole henkilökohtainen loukkaus. Tosin jotkut ihmiset ilmeisesti ottavat kaiken henkilökohtaisena loukkauksena joka ei täsmää heidän omien mieltymystensä kanssa.[/QUOTE]
Aivan. Ja moni jotakin ruoka-ainetta välttävä on todennäköisesti myös huomannut, että joillekin se yhtä vierasta varten erikseen ruuan tekeminenkin aiheuttaa ärsytystä. Emännän ajatellaan pääsevän helpommalla, kun ei tarvitse värkätä erikseen pöperöitä yhdelle.

Ei aikuisen tarvitse kaikesta tykätä, mutta aikuinen voi syödä kaikkea, vaikka ei pidäkään... Paitsi jos ei pysty sitä syömään syystä tai toisesta. Aikuinen pystyy tekemään paljon asioita joista ei pidä, se kuuluu aikuisuuden oikeuksiin ja velvollisuuksiin.

[QUOTE="neljänäiti";23555604]Kuka nyt opettaa lapsia että pitää maistaa? :O En minäkään maista jos on jotain sellaista ruokaa mitä koen epämiellyttävänä.[/QUOTE]

Monesti lapsilla (ja aikuisilla) jää ruoka ravintoarvoiltaan liian yksipuoliseksi, jos ei maistele uusia makuja. Osa ehkä korvaa ne purkista, mutta mielestäni pillerit eivät korvaa kaikkea mitä ruoasta saa.

[QUOTE="vieras";23555665]Näin juuri. Mikä siinä on niin ylitsepääsemätöntä? Jos on vaikka kymmenen vierasta joista yksi tai kaksi ei jotain tarjolla olevaa ota,niin mikä siinä on se ongelma? Vielä kerran rautalangasta: Se EI ole henkilökohtainen loukkaus. Tosin jotkut ihmiset ilmeisesti ottavat kaiken henkilökohtaisena loukkauksena joka ei täsmää heidän omien mieltymystensä kanssa.[/QUOTE]

Esim. jos meillä yövieraita, joille tarjoamme keittoa (halpa ja terveellinen vaihtoehto). Jos yksi tai useampi vieras ei sitä syökään, kun siinä on vihanneksia, niin mielestäni ei ole kiva. Joko he sitten syövät läjän leipiä leikkeleineen (kalliimpi vaihtoehto) tai menevät ravintolaan syömään tai lähtevät kotiaan. Ei ongelma iso ole, mutta mielestäni aikuinen voi sen keiton syödä, vaikka se ei ihan lempiruokaa olekaan.

Monesti lapsilla (ja aikuisilla) jää ruoka ravintoarvoiltaan liian yksipuoliseksi, jos ei maistele uusia makuja. Osa ehkä korvaa ne purkista, mutta mielestäni pillerit eivät korvaa kaikkea mitä ruoasta saa.

Se on sitten asia erikseen jos ei tykkää mistään muusta kuin vaikka makaroonista ja jauhelihasta. Mutta siitähän tässä nyt ei ollut kyse,vaan siitä että kaikki eivät pidä kaikesta. Jos lapseni ei pidä kaalista,ei hänen sitä tarvitse syödä. Luojan kiitos hän pitää noin sadasta muusta ruoka-aineesta.

Yhteistyössä