Miksi ei rahamme riitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
...vaan siitä, että ap:n mies kirstunvartijana laittaa rahaa joko sukanvarteen tai johonkin muualle. Ja tämä on ihan saletti. Kyllä noilla tuloilla muuten pitäisi ihan ihmisarvoisesti elää. Nyt ap otat miehesi puhutteluun!

Alkuperäinen kirjoittaja aitiliini83:
elatte aika pihisti tai normaalisit...kummallista jos ei riita...siirtaako miehesi rahaa jemmaan saastotillille tai johonkin? mahdollisesti niin ette tieda....

Mies varmaan säästää salaa jotain varten, pahimmassa tapauksessa voi olla ero edessä tai toinen perhe jossain. Tai sitten vaan säästää. Mutta ap juttele miehesi kanssa.

Juu en kuole karkin tms.puutteeseen ehkä hän laittaa rahat säästöön eikä kerro niistä mulle mut mitään en saa kaupasta ostaa ja jos esim.tarviin apteekkiin 20eur joudun sen häneltä pyytämään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä ei harrasteta mitään maksullista.Emme käy paljon ulkona tms.ja aion hoitaa lapsen kotona 3v asti vaikka aloitan syksyllä monimuotokoulutuksen koska kotona hoito tulee halvemmaksi kuin päiväkotiin laitto.

Suhteellista tämäkin, varsinkin jos hoitopaikka mahdollistaisi oman työllistymisesi (=omaa rahaa).

Niin, päivähoitomaksuhan sisältää kuitenkin ruokaa lapselle eli niiltä osin kulut voisivat kotona laskea (paitsi jos mummo edelleen siinä vaiheessa ostaa ne ruoat..)

Alkuperäinen kirjoittaja Lienee keskustelun...:
Niin tai sitten mieheni laittaa sen säästöön.En tiedä mut eipä anna kaupassa mitään ostaa.

paikka miehen kanssa. Ei näet kenenkään laskelmilla ja päivittelyillä täällä ole mitään virkaa, jos perheen rahat eivät ole ap:n käytettävissä, eikä hän edes tiedä, mihin mies niitä käyttää vai käyttääkö. Silloin voi ap:n tilanne todella olla se, että rahat eivät riitä edes vauvan tarpeisiin, saati omiin. Mutta itse en kyllä varmaankaan kauaa voisi elää ihmisen kanssa, jonka mielestä minulla ei ole oikeutta käyttää rahoja normaaliin elämiseen.

Hyvä pointti. Antaako mies vain ymmärtää, että rahaa ei ole, vai eikö sitä ihan oikeasti ole?

Täytyyhän sinun tietää millainen teidän perheen todellinen rahatilanne on.

Kysy mieheltä suoraan, että säästääkö hän tilille rahaa, kun sitä pitäisi jäädä reilusti teidän menoilla yli.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
No joskus ostasin jotain karkkia tms mutta sitä meillä ei syödä kuin korkeintaan 1 krt viikos ja silloinkin vähän.Hän ottaa evääksi edellispäivän ruokaa ei siis leipää yms. ja meillä ostetaan halvinta juustoa,makkaraa yms.ja hän yleensä päättää mitä syömme.

Joo no karkin puutteeseen sä et kuole.

Sit vaikuttaa aika vahvasti siltä, että mies vetää välistä tai säästää.Kai voit kysyä häneltä suoraan? Onko niin, että sinä tuhlaat helposti vai mieskö ne rahat käyttää?

Kannattaa tosissaan kirjata kuukauden ajan ylös kaikki menot. Aloita heti. Noilla tuloilla on karkkiin varaa, jos niin haluaa. Eri asia sitten on, että kannattaa valita edullisempi tuote kuten miehesi jo tekee.

Meitä on kaksi aikuista ja tyttö 1v3kk sekä ajoittain miehen kohta 6vee tyttö. Meillä säännölliset kuukausitulot nyt 1500euron paikkeilla ja tästä verot pois. Teen puolikasta työtä ja ajan työmatkaa 140km päivässä. Laskuja vino pino, niissä laahataan ny maksussa jäljessä kun joulu-tammikuulta ei ollut kuin khh tuloina. Molemmat tytöt päiväkodissa. Silti ihan hyvin pärjätään.

Joskin asutaan kaukana kaikesta, kaupasta ei saa kuin välttämättömimmän. Tarjoustuotteita (esim. -50% lihoja tms. ) ei ole ollenkaan tarjolla.

Aiemmin kun tein täyttä työaikaa, kävimme pari kertaa ulkomailla lomalla ja nyt ostimme uuden auton. Dieselin ja vähän kuluttavan. Ja tuleehan verohyvityksenä sitten noita matkakuluja. Vauvalla kestovaipat käytössä. Käytettynä saa vielä osan hinnasta takaisin kun myy eteenpäin. Pieneksi jääneitä vaatteita kauppaan eteenpäin.

Peruin kaikki lehtitilaukset nyt että ei mene niihin turhuuksiin. Juuri muusta ei sitten joudutakaan tinkimään. Herkkuja ostellaan vähemmän kun rahat alkaa mennä tiukille :)

Määräileekö mies muissakin asioissa kuin ostoksissa? Perusteleeko siis todella sillä, ettei ole varaa ostaa jotain vai onko kyse nimenomaan siitä että mies haluaa päättää kaikesta? Meneekö teidän rahat yhteiselle tilille vai onko omat? Onko sinulla mitään käsitystä miehen tilin saldosta? Maksatteko ostokset käteisellä vai kortilla? Jos kortilla, verkkopankistakin näkisi jo vähän suuntaa minne niitä rahoja on pistetty... Vai haluaako mies, että tilillä on joka kuukausi monta tonnia pahan päivän varalle? Vai säästääköhän "salaa" joihinkin omiin juttuihinsa tai käyttää sitten nimenomaan itse johonkin pelaamiseen tms. rahaa? Ei todellakaan voi ymmärtää, ettei tuollaisilla tuloilla ja menoilla pärjäisi...

Meillä yhteinen tili mies maksaa laskut hänellä verkkopankkitunnukset ei anna niitä mulle sinne tilille menee miehen palkka ja mun äitiyspäiväraha,lapsilisä menee pojan omalle tilille.

Jos tuo on totta, että apteekkiin pitää rahat pyytää, niin tosi pelottavaa. Perhe on yhteinen yritys ja sun kuuluu olla selvillä myös raha-asioista. Onhan ne rahatkin tavallaan yhteisiä, vaikket just nyt tienaakaan. Tommonen tilanne ei voi jatkua. Ryhdistäydy ja puhu miehes kanssa. Hui hilskutti!

Olen mä siltä kysynyt ei vain sano mitä varten me säästetään.Ei se mitään kerro jos siltä kysyy.

No sitten ala hommata omaa rahaa itsellesi.

Miten sulla on sellainen olo ettei teillä ole rahaa? Johtuuko se siitä, että joudut sitä pyytämään mieheltäsi? Ja hän haluaa tietää mihin rahan käytät?
Sori mut kuulostaa sille, et mäkään en haluais jakaa rahaani kenenkään kanssa kun on olo et se menee vähemmän tarpeelliseen. Miksi mummo ostaa vaipat ja ruoat vauvalle? Kenen äiti se on?

:laugh: :kieh: :D :o tota, mä saan kotihoidontukea, mies nettona n. 1100e/kk, vuokra 730e. KAKSI lasta ja koira ja eletään. Ei oo ylimääräst' mutta kaksi lämmintä ateriaa jne.

Nyt OIKEESTI ukkos kusettaa sua tai jotain. Ensinnäkin mitä tarkoittaa: mies ei annan ostaa mitään? Sellaisen valehtelevan tyrannin alaisena ei todella kannata olla. Parempi erota ja saada hyvät elarit ja olla oman itsesi herra, niin tulisit paremmin toimeen.
Kyllä' se nyt makselee jonkun muunkin elämistä salaa, tai salavelkoja, pelaa rahat tai jotain! Ei tod noilla tuloilla, yhdellä lapsella ja noin pienellä lainan maksulla voi olla NOIN tiukkaa :laugh: anteeks nauruni mutta pyydän että heräät! Vaadi että saat nähdä tiliotteet ym tästä lähin aina ja sinä lasket minne ne rahat menee.

Meillä yhteinen tili mies maksaa laskut hänellä verkkopankkitunnukset ei anna niitä mulle sinne tilille menee miehen palkka ja mun äitiyspäiväraha,lapsilisä menee pojan omalle tilille.

pyydä pankista itsellesi omat tunnukset. saat ne jos sulla on oikeudet tiliin.

Mummo haluaa itse vapaaehtoisesti ostaa pojalle ruuat.Parisuhdeterapiaan mies ei suostu.En tosiaan ole tuhlaavainen.Olen säästäväinen ihminen vaikka mieheni ei siihen pakottaisi.

Tuohan on ihan pimeä tilanne. En mä ainakaan suostuisi siihen että en saa nähdä miten meidän perheen talous pyörii.

Meillä mä tienaan säännölliset tulot ja niitä yhdessä käytetään, perheen hyväksi. Ei meillä lasketa sun ja mun menoja ja kytätä mihin toinen rahaa käyttää. Mies saa tienestiä harvemmin ja isompina summina, niillä sitte kompensoidaan ja maksellaan lainoja enemmän tms.

Ei kyllä tulis tuollasesta mittään että ukko yksin päättää kaikesta, vaikka töissä käykin.

Alkuperäinen kirjoittaja Iiris:
Jos tuo on totta, että apteekkiin pitää rahat pyytää, niin tosi pelottavaa. Perhe on yhteinen yritys ja sun kuuluu olla selvillä myös raha-asioista. Onhan ne rahatkin tavallaan yhteisiä, vaikket just nyt tienaakaan. Tommonen tilanne ei voi jatkua. Ryhdistäydy ja puhu miehes kanssa. Hui hilskutti!

No herranen aika tässä mitään outoa ole. Mistäs se toinen vois tietää mihin tarvitaan milloinkin rahaa?? Ei kai se mieskään ole ajatustenlukija.

Nyt on kyllä naisen alistamisesta kyse etupäässä.
Älä anna tilanteen jatkua noin.
Meillä hoitovapaiden aikana kun omat tuloni pienenevät on aina tehty niin,että vuokra ja kaikki muut laskut maksetaan miehen tililtä.Käyttörahaa on molemmilla tasapuolisesti saman verran ettei tarvitse pyytää.
Kaikki rahamme toki menevät ihan perus elämiseen...ruokaan ja lapsiin,mutta minullekin jää valinnan vapautta mitä hankitaan.

En olisi suostunut muunlaiseen eikä miehenikään varmasti haluaisi minua alistaa tai kontrolloida rahankäytön suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
onko mies oikeesti töissä ja saa ton palkan? tulee vaan mieleen että jos ei kehtaa kertoa on on saanut potkut tms. ja ei kerro sulle oikeaa rahatilannetta.

Mulle tuli tässä lomautusuutisten täyttämässä ajassa sama mieleen :(

Ja voisitko jatkossa pyytää äitiyspäivärahat omalle erilliselle tilille, jolloin siitä tulisi sinulle omaa käyttörahaa vaikka sinne apteekkireissulle ;)

Olen mä siltä kysynyt ei vain sano mitä varten me säästetään.Ei se mitään kerro jos siltä kysyy.

Kannattaa ehkä yrittää puristaa se totuus ulos. Mä en sinänsä usko teorioita mistään toisista naisista, mutta moni peliriippuvainenhan tulee ylitarkaksi rahanvartijaksi muun elämän suhteen. Tällä tarkoitan, että nettipokeriinkin voi muutamassa minuutissa saada hävitettyä ihan mukavia summia... Ei kuitenkaan ole tarkoitus maalata piruja seinille.

Mitäs miehes vastaa, jos vaadit häntä näyttämään esim. tiliotteensa viime kuun ajalta? Sieltä näet, millaisia summia menee ja minne suuntaan. Eikä parisuhteessa eläessä (varsinkaan kun on yhteinen lapsi ja yhteinen elämä) tilitietojen pitäisi olla mitään valtionsalaisuuksia. Siis jos mitään salattavaa ei ole.

Yhteistyössä