Miksi ei tajuta, että myös isovanhemmilla on elämä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Timotei:
Eihän nyt kuitenkaan yleistetä eihän :hug: Juttelehan nyt oman lapsesi kanssa tilanteesta ja toivottavasti pääsette yhteisymmärrykseen.

aivan. me nähdään paljon vanhempieni kanssa. nytkin oltiin itseasisaa miltei koko aika pe-ma siellä. silti he tapaavat ystäviään, käyvät viikonloppureissussa yms. kuten me myös lasten kanssa. ei ne sulje toisiaan pois.. oma aika ja yhteinen. eivätkä minunkaan vanhempani ole ikäloppuja.. 52v ja 49v, myös minun isovanhempani kuuluvat elämäämme ja heillä on aikaa meille vaikka on sitä omaakin elämää edelleen.

Mitä minä toivon lapseni isovanhemmilta? Lapsen kasvun tukemista, ohjaamista ja läsnäoloa. Itse toivoisin saavani heistä tasavertaisen keskustelukumppanin, jolla olisi elämänkokemusta asioista ja laajempaa näkökantaa asioihin. Noh, lapsemme näkee isovanhempiamme kerran kesässä niin toive ei tainnut toteutua. Mutta ainahan on toivoa:) Meillä siis näin.

Alkuperäinen kirjoittaja 2s:
Miksi ei tajuta että myös lapsilla on oikeus isovanhempiin?Meillä isovanhemmat ei ainakaan tajua.

Mun tuttavapiirissä on ainakin pari sellaista perhettä, joilla vanhempien menot ja harrastukset menee lasten edelle ja vain noiden menojen takia lapset lykätään isovanhemmilleen melkein joka viikko. Lapsille ehkä kivaa, mutta onko tuokaan oikea tyyli?

Tajutaan ihan hyvin. Isäni ja puolisonsa ovat työelämässä mukana, joten tosi harvoin kysytään heiltä hoitoapua. He haluaisivat lapset luokseen useammin. Mutta tuota heidän jaksamistaan siinä ajattelen, mun puolesta lapset voisivatkin olla heillä useammin. Mutta riemusta kiljuen tulee "kyllä!!!" kun kysytään hoitoapua. Joskus kun heille ei ole sopinut, vastaus on tietty ollut ei, mutta ei mulla mitään palkokasveja siitä sikiä.

Toiset isovanhemmat ovat eläkkeellä ja pitävät myös lapsia mielellään luonaan. Toivon, että hekin saavat suunsa auki, mikäli eivät jaksa tai ei sovi. Ja ovat ainakin joskus saaneetkin.

Mutta näiden aktiivisten isovanhempien olisi hyvä sitten sen aktiivisen kauden loputtua muistaa, että omillakin lapsilla ja lapsenlapsilla on se oma elämä. Ei heitä välttämättä kiinnosta niin käydä sitä mummua ja pappaa katsomassa vanhainkodissa/vuodeosastolla tai käydä auttelemassa kotona asuvia kotiaskareissa. On näes sitä omaakin menoa.

niin nykyään ei ole samanlaista kuin ennen vanhaan, koko suku kasvatti lapsia. silloin äidit saivat vanhemmiltaan ja isovanhemmiltaan paljon hoitoapua. asuttiinkin usein niin lähekkäin että pystyttiin toinen toistaan auttamaan. nykyään ei sellaitsa ole. harmi, koska joskus lapsesi ja lapsenlapsesi kuitenkin joutuvat auttelemaan ja ehkä hoitamaan sinuakin. minun mummuni hoiti paljon minua ja serkkujani kun olimme pieniä, nyt hoidamme vanhaa dementoitunutta mummuani, käymme vuoropäivin häntä katsomassa vaikka vanhainkodissa asuukin ja apu on aina lähellä, mutta mummu on meille niin rakas ja kultainen että me teemme nyt kaiken hänen vuokseen kun hän teki silloin aikoinaan kaiken meidän eteemme.

Alkuperäinen kirjoittaja ihanan mummun lapsen lapsi.:
niin nykyään ei ole samanlaista kuin ennen vanhaan, koko suku kasvatti lapsia. silloin äidit saivat vanhemmiltaan ja isovanhemmiltaan paljon hoitoapua. asuttiinkin usein niin lähekkäin että pystyttiin toinen toistaan auttamaan. nykyään ei sellaitsa ole. harmi, koska joskus lapsesi ja lapsenlapsesi kuitenkin joutuvat auttelemaan ja ehkä hoitamaan sinuakin. minun mummuni hoiti paljon minua ja serkkujani kun olimme pieniä, nyt hoidamme vanhaa dementoitunutta mummuani, käymme vuoropäivin häntä katsomassa vaikka vanhainkodissa asuukin ja apu on aina lähellä, mutta mummu on meille niin rakas ja kultainen että me teemme nyt kaiken hänen vuokseen kun hän teki silloin aikoinaan kaiken meidän eteemme.

Aivan näin. Mummini piti minua tosi paljon pienenä ja olivat papan kanssa läsnä elämässäni. Oli itsestään selvää, että kun mummi tarvitsi papn kuoltua paljonkin apua, minulta liikeni siihen 2-4 iltaa viikossa. Kävin mummin luona, juteltiin, käytiin kaupassa, lääkärissä jne.

Olet vapaa-aikasi minun mielestäni ansainnut. Lapset ovat ehkä kerran vuodessa mummoillaan hoidossa, kun isovanhemmat pyytävät sitä itse. Käly tuntuu käyttävän näitä palveluja erittäin usein, joten en henno mummua turhaan omilla vaatimuksillani rasittaa.
Syyllistämistäsi en suoraan sanottuna ymmärrä ollenkaan?
Sano ( edelleen?) rohkeasti ei, jos sinulle ei sovi.

kauhean moni mieltää tämän näköjään vaan hoitoapuna.. lapsenlapsiin voi olla tiiviisti pitää yhteyttä ja olla läsnä vaikkei hoitaisi. meillä minä olen mukana miltei aina (joskus harvoin ovat lapset hoidossa mummin ja papan tykönä ) ja nähdään siis monta kertaa viikossa. tehdään reissuja yhdessä jne. tänään oltiin koko päivä mummolassa kun tehtiin mummin (minun äitini) kanssa kivikkopenkkiä heille ja lapset auttoi sit kukkajutuissa jne. lasten pappa ottaa lapsia mukaan niihin touhuihin mitä muutenkin tekee (kalastaa metsästää jne).

Luin kerran kirjan naiseudesta jossa pohdittiin, että mitä virkaa on vaihdevuosi-ikäisellä naisella, et miks evoluutiossa on sellanen kehitys et naisen hedelmällisyys stoppaa jossaki iässä, vaikka se miehillä jatkuu. No siinä esitettii sellanen pointti et mummoikäinen ihminen on kehittyny huolehtimaan lapsenlapsista.
Mitäpä tästä mieltä tähän keskusteluun liittyen?

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Luin kerran kirjan naiseudesta jossa pohdittiin, että mitä virkaa on vaihdevuosi-ikäisellä naisella, et miks evoluutiossa on sellanen kehitys et naisen hedelmällisyys stoppaa jossaki iässä, vaikka se miehillä jatkuu. No siinä esitettii sellanen pointti et mummoikäinen ihminen on kehittyny huolehtimaan lapsenlapsista.

Oiva teoria. Jos vaan mummu jaksaa. Kyl musta on kiva, et mun lapset saa olla mummonsa kanssa mukana ihan jokapäiväisissä askareissa.

No entisaikaan ei edes eletty vanhaksi, eli kuoltiin pois hyvissä ajoin.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
kauhean moni mieltää tämän näköjään vaan hoitoapuna.. lapsenlapsiin voi olla tiiviisti pitää yhteyttä ja olla läsnä vaikkei hoitaisi. meillä minä olen mukana miltei aina (joskus harvoin ovat lapset hoidossa mummin ja papan tykönä ) ja nähdään siis monta kertaa viikossa. tehdään reissuja yhdessä jne. tänään oltiin koko päivä mummolassa kun tehtiin mummin (minun äitini) kanssa kivikkopenkkiä heille ja lapset auttoi sit kukkajutuissa jne. lasten pappa ottaa lapsia mukaan niihin touhuihin mitä muutenkin tekee (kalastaa metsästää jne).

No voi johtua tietty eri syistäkin. Meillä ainakin molemmat isovanhemmat haluavat viettää aikaa lasten kanssa ilman lasten vanhempia ;). Kyllä mekin kyläillään isovanhempien luona ja isäni puolisoineen käy meillä. Miehen vanhemmat taas ovat vanhakantaisia, he eivät oikeastaan kyläile lastensa luona vaan odottavat, että lapset tulevat heidän luokseen. Oman isäni kanssa olimme reissussa kesällä ja miehen isovanhempien kanssa esim. käymme syksyllä perunapellolla. Harvemmin pyydämme hoitoapua ns. vapaa-ajan saamiseksi, yleensä kyse on jostain pakollisesta menosta (kuten työ).

Tai johtuisko ehkäpä siitä, että vanhan naisen kroppa ei kestä enää raskautta ja synnytystä?! Ei tällaisilla teorioilla voida ujuttaa sitä vanhempien kasvatusvastuuta isovanhemmille. Mummulla on oikeus syödä rusinat pullasta, eli nauttia lapsenlapsista ilman hoitovelvollisuutta..isovanhemmat on jo omat lapsensa kasvattaneet.

Kyllä isovanhemmat ovat jo omat lapsensa kasvattaneet ja heillä on oikeus nauttia elämästä muutenkin kuin lapsenlapsia hoitaen. Se ei saa olla heille velvollisuus.. ainoastaan mahdollisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

No voi johtua tietty eri syistäkin. Meillä ainakin molemmat isovanhemmat haluavat viettää aikaa lasten kanssa ilman lasten vanhempia ;). Kyllä mekin kyläillään isovanhempien luona ja isäni puolisoineen käy meillä. Miehen vanhemmat taas ovat vanhakantaisia, he eivät oikeastaan kyläile lastensa luona vaan odottavat, että lapset tulevat heidän luokseen. Oman isäni kanssa olimme reissussa kesällä ja miehen isovanhempien kanssa esim. käymme syksyllä perunapellolla. Harvemmin pyydämme hoitoapua ns. vapaa-ajan saamiseksi, yleensä kyse on jostain pakollisesta menosta (kuten työ).

juu kyllä meilläkin isovanhemmat hakee jompaa kumpaa tai kumpaakin viettämään aikaa heidän kanssa ihan ilman minua. ne on sit sellaista spesiaali aikaa lapsille. =)

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Kyllä isovanhemmat ovat jo omat lapsensa kasvattaneet ja heillä on oikeus nauttia elämästä muutenkin kuin lapsenlapsia hoitaen. Se ei saa olla heille velvollisuus.. ainoastaan mahdollisuus.

Tottakai saa. Ja saa sitten myös nämä lapset heittää tällaisen mummun vanhojenkotiin, koska eihän heidän tarvitse sellaista matkustelevaa mummoa hoitaa. Onhan heilläkin oma elämä. Eikö nyt tää mummu tajuakaan ettei hänelle tarvitse elämäänsä kuluttaa.

sillon ku me alettiin oottaa vauvaa niin yks mitä mä just aattelin niin oli se että ihana ku lapsella on niin paljon isovanhempia. Ei sen mahd. lapsenhoidon takia vaan ihan sen takia että ittellekki on isovanhemmat on tärkeitä. Tyttärellä on periaatteessa neljät isovanhemmat, mä ja isänsä tullaan molemmat eronneesta perheestä ja kaikki on menneet uusiin naimisiin.

No, mun suku asuu 600 kilometrin päässä. Ajattelin sitten että täällä kuitenkin ihan lähellä sitten kahdet isovanhemmat. Niinhän sitä luulis.. Miehen äiti rakasti meidän tyttöö yli kaiken, hänellä oli kyllä omatkin menonsa mutta aina kävi ja soitteli. Hän valitettavasti kuoli syöpään tämän kuun alussa.. Toiset tytön isovanhemmat asuvat 2 kilometrin päässä ja kylässä ovat käyneet viimeksi vissiinkin ristiäisissä.. tyttö on jo melkeen 4 vuotias..

Sinänsä tytön kannalta surettaa tämä mutta eipä siinä paljon auta. Toisia isovanhempiaan tyttö tietenkin näkee 2 kertaa vuodessa kun käydään sukuloimaan mutta eihän se sama asia ole kuin lähellä asuvat isovanhemmat.

Alkuperäinen kirjoittaja heillo:

Tottakai saa. Ja saa sitten myös nämä lapset heittää tällaisen mummun vanhojenkotiin, koska eihän heidän tarvitse sellaista matkustelevaa mummoa hoitaa. Onhan heilläkin oma elämä. Eikö nyt tää mummu tajuakaan ettei hänelle tarvitse elämäänsä kuluttaa.

Iiiiso peesi. Ei omien vanhempien hoito tai auttaminen saa olla velvollisuus, vaan mahdollisuus (jonka voi helposti jättää käyttämättä).

Ihanko tosi olet sitä mieltä, että isovanhempien kuuluisi hoitaa ja kasvattaa lapsenlapsiaan? Että se olisi heille velvollisuus? Monilla lapsilla ei edes ole isovanhempia, ei lapsia voi tehdä sillä ajatuksella, että kyllä isovanhemmat hoitaa, jos vanhemmat ei jaksa, se pääkasvatusvastuu on kylläkin lapsen vanhemmilla!! Jos isovanhemmilla ei ole edes oikeutta tavata lastenlapsiaan mikäli lapsen vanhemmat näin päättävät niin miksi heillä olisi joku velvollisuus hoitaa? Ihme ajattelutapa..eikö ihmisellä ole edes eläkeiällä oikeutta nauttia matkustelusta, harrastuksista yms.? Isovanhemmat ovat jo omat lapsensa kasvattaneet!

Alkuperäinen kirjoittaja v:

Iiiiso peesi. Ei omien vanhempien hoito tai auttaminen saa olla velvollisuus, vaan mahdollisuus (jonka voi helposti jättää käyttämättä).

Niinpä. Ja mitäpä sellaista mummoa esim. asuun luokseen ottaa, joka on jo täysin ventovieras, kun tapaa lapsiaan ja lapsenlapsiaan vain kerran pari vuodessa -täytyyhän sitä harrastuksia olla.. Luuleeko ihan oikeasti, että sellaista jaksaa hoitaa kun mummolle ikää tulee?

Kyllä se lähtee siitä, että lämpimät suhteet tulee pitää myös myöhemmin. EI niitä omia lapsiaan saa nähdä vain vaivoina vaan rakkaina läheisinä, jolle ilomielin antaa omaa aikaansa. Myös näillä lapsenlapsille, jotka ilomielin myöhemmin tulevat vanhalle mummolle siivoamaan ja auttamaan askareissa.

Alkuperäinen kirjoittaja v:

Täysin eri asia! Aikuisilla lapsilla on moraalinen velvollisuus hoitaa ikääntyviä vanhempiaan, koska vanhemmat ovat heitä hoitaneet ja kasvattaneet vauvasta aikuisikään saakka.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihanko tosi olet sitä mieltä, että isovanhempien kuuluisi hoitaa ja kasvattaa lapsenlapsiaan? Että se olisi heille velvollisuus? Monilla lapsilla ei edes ole isovanhempia, ei lapsia voi tehdä sillä ajatuksella, että kyllä isovanhemmat hoitaa, jos vanhemmat ei jaksa, se pääkasvatusvastuu on kylläkin lapsen vanhemmilla!! Jos isovanhemmilla ei ole edes oikeutta tavata lastenlapsiaan mikäli lapsen vanhemmat näin päättävät niin miksi heillä olisi joku velvollisuus hoitaa? Ihme ajattelutapa..eikö ihmisellä ole edes eläkeiällä oikeutta nauttia matkustelusta, harrastuksista yms.? Isovanhemmat ovat jo omat lapsensa kasvattaneet!

Kuka on puhunut velvollisuudesta? EIkö enää voi mummon sydämeen tulla halu olla lapsenlapsiensa kanssa?

Ei meillä vaan mummoilla lapsia viedä HOITOON vaan mennään käymään, koska mummot on lapsille tärkeitä. Onko nykymaailmassa enää vaikea käsittää, että lapsenlapset haluavat olla mummojensa kanssa?

Yhteistyössä