Miksi ei tajuta, että myös isovanhemmilla on elämä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja heillo:
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Kyllä isovanhemmat ovat jo omat lapsensa kasvattaneet ja heillä on oikeus nauttia elämästä muutenkin kuin lapsenlapsia hoitaen. Se ei saa olla heille velvollisuus.. ainoastaan mahdollisuus.

Tottakai saa. Ja saa sitten myös nämä lapset heittää tällaisen mummun vanhojenkotiin, koska eihän heidän tarvitse sellaista matkustelevaa mummoa hoitaa. Onhan heilläkin oma elämä. Eikö nyt tää mummu tajuakaan ettei hänelle tarvitse elämäänsä kuluttaa.

Ihanko tosi olet sitä mieltä, että isovanhempien kuuluisi hoitaa ja kasvattaa lapsenlapsiaan? Että se olisi heille velvollisuus? Monilla lapsilla ei edes ole isovanhempia, ei lapsia voi tehdä sillä ajatuksella, että kyllä isovanhemmat hoitaa, jos vanhemmat ei jaksa, se pääkasvatusvastuu on kylläkin lapsen vanhemmilla!! Jos isovanhemmilla ei ole edes oikeutta tavata lastenlapsiaan mikäli lapsen vanhemmat näin päättävät niin miksi heillä olisi joku velvollisuus hoitaa? Ihme ajattelutapa..eikö ihmisellä ole edes eläkeiällä oikeutta nauttia matkustelusta, harrastuksista yms.? Isovanhemmat ovat jo omat lapsensa kasvattaneet!

Mä oon niiiiiiiiin sun kanssa samaa mieltä asiasta! Juuri näin!

Kyllä isovanhemmat ovat jo omat lapsensa kasvattaneet ja heillä on oikeus nauttia elämästä muutenkin kuin lapsenlapsia hoitaen. Se ei saa olla heille velvollisuus.. ainoastaan mahdollisuus.

Tottakai saa. Ja saa sitten myös nämä lapset heittää tällaisen mummun vanhojenkotiin, koska eihän heidän tarvitse sellaista matkustelevaa mummoa hoitaa. Onhan heilläkin oma elämä. Eikö nyt tää mummu tajuakaan ettei hänelle tarvitse elämäänsä kuluttaa.

Kuinkahan moni nykypäivänä hoitaa sairasta mummoa kotona, oli mummo sitten matkustellut tai ei. Pitäisikö ensin olla hoitovapaalla lasten takia sitten isovanhempien takia? Eli naiset pois työelämästä.

[
Täysin eri asia! Aikuisilla lapsilla on moraalinen velvollisuus hoitaa ikääntyviä vanhempiaan, koska vanhemmat ovat heitä hoitaneet ja kasvattaneet vauvasta aikuisikään saakka.

Mutta eikö velvollisuuden pysty hoitamaan vanhainkodillakin??

Mitä sitä ventovierasta ihmistä ottaa luokseen, kun ei enää suhteita lapsiinsa "velvollisuutensa loppumisen" takia ole pitänyt.

En minä ainakan nurkkiini ottaisi puoliventovierasta.. Velvollisuuden tunteen takia hankkisin hyvän vanhainkodin..

Mutta onnesta meillä on mummot sellasia, jotka HALUAVAT olla meidän ja meidän lapsien kanssa ilman ajatusta hoito PAKOTTEESTA.

[
Täysin eri asia! Aikuisilla lapsilla on moraalinen velvollisuus hoitaa ikääntyviä vanhempiaan, koska vanhemmat ovat heitä hoitaneet ja kasvattaneet vauvasta aikuisikään saakka.

Mutta eikö velvollisuuden pysty hoitamaan vanhainkodillakin??

Mitä sitä ventovierasta ihmistä ottaa luokseen, kun ei enää suhteita lapsiinsa "velvollisuutensa loppumisen" takia ole pitänyt.

En minä ainakan nurkkiini ottaisi puoliventovierasta.. Velvollisuuden tunteen takia hankkisin hyvän vanhainkodin..

Mutta onnesta meillä on mummot sellasia, jotka HALUAVAT olla meidän ja meidän lapsien kanssa ilman ajatusta hoito PAKOTTEESTA.

Kuinkahan moni nykypäivänä hoitaa sairasta mummoa kotona, oli mummo sitten matkustellut tai ei. Pitäisikö ensin olla hoitovapaalla lasten takia sitten isovanhempien takia? Eli naiset pois työelämästä.

Kyllä meidän suvussa on kotio otettu sairaat vanhukset. Mutta ne ovat pitäneet koko elämänsä yhteyttä sukulaisiin, eikä tehneet sitä vain ja ainoastaan VELVOLLISUUTENSA takia

Mulla on niin päin, että mä en voi ymmärtää isovanhempia jotka ei "uskalla" sopia itselleen mitään säännöllistä menoa, esim harrastusta, "jos lapset tarvii lastenvahtia"

Minä koen asian niin, että ollessaan yksin isovanhemmilla poika on kylässä siellä, ihan sillai kutsuttuna tai tupsahdettuna kuin kylässä käydään. Missään nimessä en hyväksy ajatusta, että ensin tehdään lapsia ja sitten isovanhemmilla on velvollisuus näitä hoitaa. Isovanhemmilla on OIKEUS saada lapsenlapsia kylään sen verran kuin vanhemmat vie. Ja ehdottomasti niin, ettei isovanhempi valita että "voi voi kun näkee liian vähän". Siis toki muksuja pitää pitää yhteyksissä isovanhempiin, mutta myöskään isovanhemmat ei saa omia niitä, eikä kenelläkään muulla kuin lapsen vanhemmilla ole VELVOLLISUUTTA lapsista huolehtimiseen

Miksi taas kärjistätte ja väitätte, että omasta ajasta nauttivat isovanhemmat näkisivät lastenlapsiaan vain 1-2 kertaa vuodessa? Ei kai se tarkoita, ettei koskaan nähdä vaikkei halutakaan viikoittain tai edes joka kuukausi hoitaa lastenlapsia vain siksi, että vanhemmat saisivat vapaa-aikaa.

Eiköhän lapset käy vanhempiansa katsomassa vanhainkodissa ja hoitamassa. Ihan niinkuin vanhemmat ovat lapsensa hoitaneet aikuisikään. Ei sillä ole mitään tekemistä LASTENLASTEN kanssa.
Ihmettelen kuinka vanhempia ihmisiä ei sitä vertaa arvosteta, että annettaisiin heille vihdoin sitä omaa aikaa. Mahdollisuus toteuttaa haaveitaan jne. Varmasti silti jää aikaa myös lapsenlapsille.

Miksi taas kärjistätte ja väitätte, että omasta ajasta nauttivat isovanhemmat näkisivät lastenlapsiaan vain 1-2 kertaa vuodessa? Ei kai se tarkoita, ettei koskaan nähdä vaikkei halutakaan viikoittain tai edes joka kuukausi hoitaa lastenlapsia vain siksi, että vanhemmat saisivat vapaa-aikaa.

Peesi tälle!

Kyllä meidän suvussa on kotio otettu sairaat vanhukset. Mutta ne ovat pitäneet koko elämänsä yhteyttä sukulaisiin, eikä tehneet sitä vain ja ainoastaan VELVOLLISUUTENSA takia

Minkäkokoinen asunto teillä on, johon sairaat vanhukset mahtuvat? Kuka heitä hoitaa päivisin, oletko työelämässä?

Eikä se sitä tarkoita, että jos isovanhemmat matkustelevat tms. etteikö heillä jäisi aikaa myös niille lapsenlapsille. Tässä tuntuu olevan vain kaksi ääripäätä...

Johtuisiko ihan sen takia, koska yleisesti ne näkevät vain sen verran lapsenlapsiaan?

En tiedä muista, mutta kyllä meillä mennään kyläileen koko perheen voimin vanhempiamme. EI me lastamme laiteta "hoitoon" vaan tullaa kylään.

Eiköhän lapset käy vanhempiansa katsomassa vanhainkodissa ja hoitamassa. Ihan niinkuin vanhemmat ovat lapsensa hoitaneet aikuisikään. Ei sillä ole mitään tekemistä LASTENLASTEN kanssa.
Ihmettelen kuinka vanhempia ihmisiä ei sitä vertaa arvosteta, että annettaisiin heille vihdoin sitä omaa aikaa. Mahdollisuus toteuttaa haaveitaan jne. Varmasti silti jää aikaa myös lapsenlapsille.

Täysin samaa mieltä!!

Nyt voit tässä vaiheessa sitten kurkata peiliin ja miettiä missä se lapsen kasvatus meni virheellisesti, jos kerta toiveet on että kaikki lapsien ja lapsenlapsien hyväksi.

Eikä se sitä tarkoita, että jos isovanhemmat matkustelevat tms. etteikö heillä jäisi aikaa myös niille lapsenlapsille. Tässä tuntuu olevan vain kaksi ääripäätä...

Niinpä. Vaikka mummu reissais 10x vuodessa viikoksi ulkomaille + kävisi kerran viikossa harrastuksissa, ja olisi vielä työelämässä, IHAN VARMASTI ehtii kyläillä jos kaikki osapuolet niin haluavat

Minkäkokoinen asunto teillä on, johon sairaat vanhukset mahtuvat? Kuka heitä hoitaa päivisin, oletko työelämässä?

Ei mun vanhemmat ole vielä vähään aikaan siinä kunnossa. Onnesta ovat hyvinvoivia n. 50v lämminsydämisiä ihmisiä, joilla toki on omat menonsa, mutta ei niin, ettei ikinä lapsenlapsiaan kerkiäisi katsoon tai edes ajattelisi, että joutuisi tapaamaan VELVOLLISUUDESTA lapsenlapsiaan.

Mun mummo ja vaari on ollut kotihoidossa loppuun asti.

Johtuisiko ihan sen takia, koska yleisesti ne näkevät vain sen verran lapsenlapsiaan?

En tiedä muista, mutta kyllä meillä mennään kyläileen koko perheen voimin vanhempiamme. EI me lastamme laiteta "hoitoon" vaan tullaa kylään.

Samoin. Ja sittenkin jos poika on yksin jommankumman vanhemmilla, hän on siellä KYLÄSSÄ, siksi että isovanhemmat haluavat ja jos vaikka itse ei kerkiä jäämään. Esim jos olen menossa asioille ja poikkean matkalla anoppilaan, niin anoppi toivoisi että viivytään kauemmin -> en ehdi -> ratkaisu: poika on kylässä siellä sen aikaa että käyn asioilla.

ja sama kääntyy toiseensuuntaa päälaelleen.. eli jos on paljon tekemisissä isovanhempien kanssa ei näillä ole mahdollisuutta omaan aikaan. vaikka ne kaksi asiaa voi vallan mainiosti yhdistää.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

ja sama kääntyy toiseensuuntaa päälaelleen.. eli jos on paljon tekemisissä isovanhempien kanssa ei näillä ole mahdollisuutta omaan aikaan. vaikka ne kaksi asiaa voi vallan mainiosti yhdistää.

Mää luulen että tässä on ihan asenteesta kiinni. Jos mummot ajattelee, että voi voi kun on PAKKO taas tavata velvollisuudentunteen takia lapsenlapset, niin kyllä tuollainen kylmyys taatusti sapettaa ketä tahansa. Kuin "hylkäisi" omat lapsenlapsensa, eikä edes tajua, että äidit ja isät vaan surevat lapsenlapsiensa takia, koska se tapaaminen on niin tärkeää niille.

Mummot ja papat vaan sanovat puoliksi "tekosyinä", etteivät kerkiä tapaamaan kun on niin ja niin paljon menoja yms. vaikka taatusti olisi aikaa jos vaan haluaisi aikaa järjestää siihen.

Kuinka yleistä mahtaa nykyään olla, että aikuiset lapset hoitavat vanhoja vanhempiaan omassa kodissaan, siis ottavat vanhemmat luokseen asumaan?

No kyllä meillä ainakin on tapana. Kai se hieman riippuu elämän tilanteesta, asuuko kukaan lähellä ja onko suhteet vanhempiin olleet läheiset. Kaverillani (23v) on oma mummo tällähetkellä kotihoidossa omilla vanhemmillaan. Mun isovanhemmat on ollut kotihoidossa. Isäni äiti vielä elää yksinään, koska on hyvinvoiva ja mun vanhempani on vielä työikäisiä.

Kuinka yleistä mahtaa nykyään olla, että aikuiset lapset hoitavat vanhoja vanhempiaan omassa kodissaan, siis ottavat vanhemmat luokseen asumaan?

Mun suvussa ei ole vanhukset vanhainkodissa elinpäiviään viettäneet. Nuorempi polvi on huolehtinut sitten kun ei itse jaksa.

Ja naapurissa asuu kanssa äitinsä omaishoitaja. Tai siis että se "mummo" asuu naapurissa myös. Noi on ihan normaali perhe, muutama muksu ja vanhemmat ja mummo=)

Musta tulee samanlainen ilkiömummi kuin ap:stäkin. Mutta kun mä saan neljännesvuosisadan kestäneen äitiyteni kunialla päätökseen, alkaa mun oma aikani. Aion ottaa takaisin ne vuodet, kun en päässyt matkustamaan ulkomaille, en ehtinyt harrastaa kodin ulkopuolella, en osallistua järjestötoimintaan enkä juuri mihinkään muuhunkaan, koska omat lapseni olivat sen neöjännesvuosisadan ykkössijalla elämässäni. Olen ollut lasteni käytettävissä käytännöllisesti katsoen koko sen neljännesvuosisadan ja he saavat luvan sen jälkeen pärjätä jo ilman minun jatkuvaa apuani ja läsnäoloani. Lapsenlapsiani aion kyllä hoitaa, mutta en anna lastenlasteni estää mua reissaamasta ja harrastamasta, kuten annoin omien lasteni. En katso olevani vastuussa lapsenlapsistani sillä tavalla, mitä olen ollut omista lapsistani. Vasta viime kesänä olin ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen viikonlopun yksin kotona.

Oletpa outo mummo.Voit varmaan kertoa jos et aina halua ottaa lapsia?
Mikä siinä on niin vaikeaa?
On tämä kummallinen kulttuuri kun isovanhemmat rasittuu...ei saa matkustaa ja harrastaa tarpeeksi.Ollaan niin jumalattoman itsekkäitä.
Jos joskus olen itse mummo,niin takuulla haluan viettää aikaa lasten lasteni kanssa.

Yhteistyössä