Miksi et hyväksy sitä, että toisilla nyt vaan on enemmän rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Seeperota
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Helsinkiläisen näkökulmasta tuo autoista kohkaaminen kuulostaa aina jotenkin epätodelliselta. Että miten joitain voi kiinnostaa muiden autot tai niihin laitetut summat...

Minua aina välillä hirvittää pääkaupunkiseudun asukkaiden liikkumiseen uhrattavat summat. Pelkkä länsimetron rakentaminen tulee maksamaan yli miljardin, mikä tarkoittaa yli 4000 euroa jokaista espoolaista kohti, tästä me muun Suomen asukkaat maksamme 30%, Seuraavaksi rakennetaan sitten raidejokeria ja taas palaa rahaa. Kaikki pääkaupunkiseudun julkinen liikenne vaatii jatkuvaa subventointia. Julkinen liikenne isoissa kaupungeissa on järkevää, mutta sen toivoisi toimivan omakustanteisena.

Edit. Toisaalta, pientähän tuo miljardi on. Turvapaikanhakijoiden aiheuttamilla menoilla rakennettäisiin joka vuosi johonkin kaupunkiin uusi "länsimetro"....

Oikeasti kalliita autoja näkee kuitenkin suhteellisen vähän. Pääkaupunkiseudulla niitä näkee enemmän. Suurin osa autoista kaduilla liikkuvista autoista osuu varmaa hintahaarukkaan 2000-50.000.
Ajaahan se ikean perustaja, joka on Ruotsin rikkaimpia miehiä, jollain vanhalla 80-luvun volvolla. Kai silti suurempi osa miljonääreistä ajaa ns kalliilla autolla.

Koomista, että joillekin auton merkki on se the juttu. Ihan samoissa hinnoissa pyörii jokainen auto, jos varustelu yms on sama. Hintaero ei ole mikään niin radikaali.

Mä uskon, että kuka tahansa keskituloinen tai vaikkapa vähän piebempituloisempikin saisi sen Mersun pihaansa, jos se asia olisi oikeasti tärkeä.

Ihanko oikeasti oikeasti on ihmisiä, jotka luulee, että ihminen ostaa automerkin X vain siksi, ettei rahat riittänyt Y:hyn?

Mä en nyt usko, että tässä oli pointtina se, miten jollain on varaa lähteä ulkomaille tai miten ihmeessä perheellisellä voi olla rahaa vuittoniin.
Pointtina oli se, että jo käy pari kertaa vuodessa ulkomaill, SEKÄ muutamalla hotellilomalla Suomessa, SEKÄ asuu viimeisen päälle laitetussa kodissa, SEKÄ ostella vuittoneita ja hieno vaatteita, SEKÄ käy ulkona usein syömässä ja LISÄKSI perus elämisen kulut, harrastukset jne kyllä noista tulee jo tonneja vuodessa. Eli pitää olla hyvätuloinen tai rahaa jotain muuta kautta, kuten perintö, vanhemmat tms

Kyllä se elintaso on eri 2000€ tienaavalla kaupan kassalla ja 4000€ tienaavalla toimistoesimiehellä. Joo verottaja napsii enemmän isommasta palkasta, mutta silti. Ja eihän neljällä tonnilla kuuhun lennetä, se on selvä juttu. Mutta siitä jää ylimääräistä käyttörahaa, toisin kuin siitä kahdesta tonnista. Saa vähän paremman auton, hienommat kuteet ja rahaa jää vielä ravintolaankin.

Kateus ei siis ole "rikkautta kohtaan", vaan sitä kun itsellä rahat menevät lähinnä pakollisiin menoihin. Ja toki jos se Audi tekee elämän autuaaksi, niin riittähän ne rahat sen lyhentämiseen. Mutta se on sitten kaikesta muusta pois. En minä halua jättää ravintolassa syömistä tai ulkomaanreissua pois elämästäni siksi, että saan Audin. Jos käyttörahaa olisi edes vähän enemmän, niin tällista arvovalintaa ei tarvitsisi tehdä.

eipä oikeestaan kiinnosta kenellä mitäkin itellä on se et mitä enemmän krääsää sen enmmän joudun miettiin mitä vähemmän mietin turhuutta sen parempi hävitin jopa lentolipun siinä tarkistus jonossa ja löytyhän se mut se kertoo. ok helaktin hyvän pyörän voisin ostaa tosin toi edellinenkin pöllittiin josa ol iistuimet ja kaikkii veän varmaan naapuria lättyyn ku ntiiän et se kävi hakees sen ainaki ntoisen se kävi hakees puupää.

pyörää ei pöllitä prkl.

sit esim mä oo nviettäny viikon 4 tähden hotelissa hintaan 180e hotelleineen et kyllä sinen reissuun pääsee mulel on ihan sama kuhan ei luteet syö jos lapset mukana lisäksi en tainnu ku yhen ekrran syödä siinä hotellissa ol ilepposampaa syö jossai npikku kahvilassa kämänen leipä kahvilla kuin sadan ruokalajin herkku aamiainen. sellaselal pölysellä kujalla se leipä ja aaurinko ilman turistei oli kivempi kokemus ja en jaksa siin hotellilla palloilla ok sillon pienempänä kun oli nuorten mm uima kisat altaalla minkä meitsi voitti raivokkaalla kroolauksella olin sen hotellin kansainvälisen kilpailu ykkönen se ei siis ollu sellanen aito mut kaikki skidit sai osallistuu ja mä voitin holantilaisen just ja just :D
lisäksi itse en tykkää ostaa mitään velaksi kun se ei tunnu hyvält käteisellä maksan.

joo mulle nätimpii yleensä on ne alle sadan euron laukut kun ne yli o nsellasia pikkasia ja epäkäytännöölisä mielestäni eikä näytä juuri miltään. en siis itse laukkua itelle ostele kun en halua kanniskella joten reppu on parempi..

eipä oikeestaan kiinnosta kenellä mitäkin itellä on se et mitä enemmän krääsää sen enmmän joudun miettiin mitä vähemmän mietin turhuutta sen parempi hävitin jopa lentolipun siinä tarkistus jonossa ja löytyhän se mut se kertoo. ok helaktin hyvän pyörän voisin ostaa tosin toi edellinenkin pöllittiin josa ol iistuimet ja kaikkii veän varmaan naapuria lättyyn ku ntiiän et se kävi hakees sen ainaki ntoisen se kävi hakees puupää.

pyörää ei pöllitä prkl.

sit esim mä oo nviettäny viikon 4 tähden hotelissa hintaan 180e hotelleineen et kyllä sinen reissuun pääsee mulel on ihan sama kuhan ei luteet syö jos lapset mukana lisäksi en tainnu ku yhen ekrran syödä siinä hotellissa ol ilepposampaa syö jossai npikku kahvilassa kämänen leipä kahvilla kuin sadan ruokalajin herkku aamiainen. sellaselal pölysellä kujalla se leipä ja aaurinko ilman turistei oli kivempi kokemus ja en jaksa siin hotellilla palloilla ok sillon pienempänä kun oli nuorten mm uima kisat altaalla minkä meitsi voitti raivokkaalla kroolauksella olin sen hotellin
kansainvälisen kilpailu ykkönen se ei siis ollu sellanen aito mut kaikki skidit sai osallistuu ja mä voitin holantilaisen just ja just :D
lisäksi itse en tykkää ostaa mitään velaksi kun se ei tunnu hyvält käteisellä maksan.

joo mulle nätimpii yleensä on ne alle sadan euron laukut kun ne yli o nsellasia pikkasia ja epäkäytännöölisä mielestäni eikä näytä juuri miltään. en siis itse laukkua itelle ostele kun en halua kanniskella joten reppu on parempi..

Anteeksi nyt, mutta kirjoititko tekstisi humalassa vai onko sinulla joku sairaus? Kukaan normaali aikuinen ihminen ei voi kirjoittaa noin epäselvää tekstiä. Olen järkyttynyt kirjoitustaidoistasi. En ole koskaan ennen törmännyt noin surkeaan tekstiin.

pyörää ei pöllitä prkl.

sit esim mä oo nviettäny viikon 4 tähden hotelissa hintaan 180e hotelleineen et kyllä sinen reissuun pääsee mulel on ihan sama kuhan ei luteet syö jos lapset mukana lisäksi en tainnu ku yhen ekrran syödä siinä hotellissa ol ilepposampaa syö jossai npikku kahvilassa kämänen leipä kahvilla kuin sadan ruokalajin herkku aamiainen. sellaselal pölysellä kujalla se leipä ja aaurinko ilman turistei oli kivempi kokemus ja en jaksa siin hotellilla palloilla ok sillon pienempänä kun oli nuorten mm uima kisat altaalla minkä meitsi voitti raivokkaalla kroolauksella olin sen hotellin kansainvälisen kilpailu ykkönen se ei siis ollu sellanen aito mut kaikki skidit sai osallistuu ja mä voitin holantilaisen just ja just :D

Siis mitä? Nyt en kyllä ymmärrä mitä yrität sanoa.

Anteeksi nyt, mutta kirjoititko tekstisi humalassa vai onko sinulla joku sairaus? Kukaan normaali aikuinen ihminen ei voi kirjoittaa noin epäselvää tekstiä. Olen järkyttynyt kirjoitustaidoistasi. En ole koskaan ennen törmännyt noin surkeaan tekstiin.
nääh ei jaksa humalaa ja on sellanen sydän sairaus joka meinaa aina välillä palaa et päää :). Noh aattele nyt törmäsit ekaa kertaa kivaa kun olin sun eka kertas . opit että on monelaista suomenkieltä nice and thum up

sanotaanko näi nettä mua ei kiinnosta jso matti työmies tiennaa vaik sata donaa kuussa ja sil on satoi autoi pihalla se o nse nansainnu ja käyttäköön rahansa mihkä haluaa mut sitten ne ihmiset ei ole ok mulle jotka saa lahjoina politiikoilta kuten esi mtää sipilä lehtomäki sopimus missä se saa mitä kolkyt donaa kuus lisää ja nää vehkeilyt missä surutta annetaa nrahaa pankkireilel miljardi tolkulla ja niitä tuetaan sellanen e isovi yhtään mulle en ole kateellinen heidän rahastaa mut se tapa millä on hankittu on alhainen ja moni hyödyllsiempi kohde on joutunut kiristyksen kohteeksi joka helpottaisi monen ihmisen elämää

9mm:llä on vaikea lukihäiriö ja joku muukin ongelma. Siis oikeasti. Ettei nyt kannata ehkä kettuilla. Kiva että erilaisetkin ihmiset silti palstailee eikö?

Minua aina välillä hirvittää pääkaupunkiseudun asukkaiden liikkumiseen uhrattavat summat. Pelkkä länsimetron rakentaminen tulee maksamaan yli miljardin, mikä tarkoittaa yli 4000 euroa jokaista espoolaista kohti, tästä me muun Suomen asukkaat maksamme 30%, Seuraavaksi rakennetaan sitten raidejokeria ja taas palaa rahaa. Kaikki pääkaupunkiseudun julkinen liikenne vaatii jatkuvaa subventointia. Julkinen liikenne isoissa kaupungeissa on järkevää, mutta sen toivoisi toimivan omakustanteisena.

.

Muut suomalaiset eivät todellakaan maksa länsimetroa 30%! Yli 80% länsimetrosta maksaa espoolaiset ja helsinkiläiset.

Ei tuo AP:n työpaikka nyt mikään poikkeuksellinen ole. Toki toisten raha-asioita ja elämäntyyliä pohtii enemmän alempi sosiaaliluokka tai/ja duunarit. Ylipäätään näitä statusautoja ja osamaksulla maksettua merkkikrääsää hankkii enemmän perusduunarit.

Olen ammatiltani työnohjaaja ja siinä on ihan oikeasti valovuosien ero ohjaanko lähihoitajista koostuvaa työyhteisöä vs sairaahoitajista koostuuvaa työyhteistöä, tai esim tehtaan duunareita vs ryhmään, jossa on insinöörejä ja diplmoni-insinöörejä.

No _keskimäärin_ se insinööri ja diplomi-insinööri saa parempaa palkkaa. Johtuukohan siitä, että ei tarvi maksaa osarilla?

Mun veli on sähköinsinööri ja jonkun sortin pikkupomo. Hänen tulonsa on aina verotiedoissa ennen joulua ja tienaa ansiotyöstä jotain 80t vuodessa ja pääomatuloja päälle jotain 30tonnii. Veljen vaimo on joku sosiaalipuolen työntekijä ja varmaa suhteellisen normipalkkainen hän, mutta ilmeisesti varakkaasta perheestä.

Mä oon perhepäivähoitaja ja mun mies on tehtaassa töissä "jyrsijä" nimikkeellä. Mä pienipalkkainen ja miehen palkka bruttona 2300e paikkeilla, eli kai miehen palkaks pien sekin.

Eli kyllä sitä on tuloissa ihan hirveen iso ero. Mun veli on mun tytön kummi ja mun tyttö on 16v. Sai nyt synttärilahjaks enoltaan/kummiltaan 300e. Saman, mitä mun säästötilil on rahaa!!

Kyllä se elintaso on eri 2000€ tienaavalla kaupan kassalla ja 4000€ tienaavalla toimistoesimiehellä. Joo verottaja napsii enemmän isommasta palkasta, mutta silti. Ja eihän neljällä tonnilla kuuhun lennetä, se on selvä juttu. Mutta siitä jää ylimääräistä käyttörahaa, toisin kuin siitä kahdesta tonnista. Saa vähän paremman auton, hienommat kuteet ja rahaa jää vielä ravintolaankin.

Kateus ei siis ole "rikkautta kohtaan", vaan sitä kun itsellä rahat menevät lähinnä pakollisiin menoihin. Ja toki jos se Audi tekee elämän autuaaksi, niin riittähän ne rahat sen lyhentämiseen. Mutta se on sitten kaikesta muusta pois. En minä halua jättää ravintolassa syömistä tai ulkomaanreissua pois elämästäni siksi, että saan Audin. Jos käyttörahaa olisi edes vähän enemmän, niin tällista arvovalintaa ei tarvitsisi tehdä.

2000 tienaavalle jää käteen n. 1600€/kk, 4000 tienaavalle n. 2500€. Ero on pieni.

Itse määrittelen hyvätuloiseksi kun tienaa yli 6000€/kk.

Mun kommentti menee nyt vähän ohi aineen, mutta on pakko sanoa:

Mihin te rahanne oikein tärväätte? Mä olen yksinhuoltaja. Teen sairaanhoitajan töitä, mutta pelkkää aamuvuoroa ja kesät vieläpä 80% työaikaa. Käteen jää 1600-1700e kuukaudessa+lapsilisät 140e + kelan maksamat elarit muistaakseni 160e.
Minulla on yksi kouluikäinen lapsi. Lapsen harrastuksen maksaa isovanhemmat. Mun vanhemmat kutsuvat meitä usein syömään ja synttäreinä ja jouluna saan vanhemmiltani yleensä 200e ja lapsi saa yleensä lahjaksi jotain, mitä on toivonut. Muuten en saa mitään avustusta mistään.

Me pärjätään hienosti. Maksan asuntolaina+yhtiövastike+kotivakuutus+sähkö+vesi tulee kuukaudessa maksamaan about 650e ja bensoihin menee noin 70e kuukaudessa. Oma ja lapsen vakuutus menee mun ammattiliiton maksujen mukana.
Meillä syödään terveellisesti ja monipuolisesti ja käydään kotipizzassa, rossossa tms ehkä kerran kuussa.
Mulla ja lapsella on paljon kivoja vaatteita ja meillä on hienosti ja laadukkaasti sisustettu koti. Mulla on myös auto.
Talvisin käydään jonkun verran laskettelemassa, uimahallissa kerran viikossa ja hoplopissa tms vuodessa ehkä 6-7krt. Kesällä lapsi käy pari kertaa huvipuistossa ja vesipuistossa ehkä kerran. Sen lisäksi käydään museoissa, eläintarhassa, rannoilla, kesäteatterissa, leffassa yms. Ulkomaillakin ollaan oltu monta kertaa. Nyt oltiin keväällä 6pv Lontoossa.

Baareissa en käy kuin ehkä 4-5krt vuodessa ja mulla on rahaa tulla taksilla kotiin. Taksi maksaa sen 50e takaisin.

Jos meidän perheessä olisi toinen aikuinen maksamassa kuluja, niin tuntuu, että eläisimme herroiksi.

En vaan ymmärrä työssäkäyviä ihmisiä, joilla ei ole muka koskaan rahaa yhtää mihinkään ja aina rahat loppu? Mihin ihmeeseen ne rahat oikein menevät?
Mulla on säästötililläkin 5000e ja pojan säästötilillä about 2000e ja mun palkasta kaikki säästetty. Ikää mulla kuitenkin on "vasta" 29v ja 10v ollut totaali yh.

2000 tienaavalle jää käteen n. 1600€/kk, 4000 tienaavalle n. 2500€. Ero on pieni.

Eroa on 900e ja kyllä se on ihan HELVETIN PALJON. Mustavalkoisesti ajatultuna toinen saisi joka kuukausi 900e säästöön, joka tekisi vuodessa 10800e. Kymppitonnilla vuodessa tekee jo yhtä sun toista. Tolla kymppitonnilla nelihenkinen perhe käy kaksi kertaa ulkomailla, viettää viikon Lapissa lasketellen, ostaa kahteen autoon uudet renkaat ja maksaa kesän huvipuistomenot.

Meidän sähkölaskut ovat vuodessa about 1200e ja kotivakuutus 600e ja kiinteistövero 600e. Jos joku maksaisi meille nuo kaikki pois, niin sekin olisi jo tosi tuntuva apu.

Kyllä se on jo tuntuva ero. Mun mielestä jo 400e ero palkassa aiheuttaa jo eroa elintasossa. satanen ei nyt ehkä vielä erityisemmin tunnu. 900euron ero on kuitenkin jo todella huomattava. Parissa vuodessa toinen on tienannut melkein 22.000 enemmän...

Yhteistyössä