Miksi ihmeessä niin kiire eroon tutista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitykkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitykkä

Vieras
Miksei lapsi saa rauhassa syödä tuttia nukkumaan mennessä?
Miksi lapsi pitää vierottaa tutista niin aikaisin?
Miksei voi odottaa että lapsi kasvaa niin paljon että ymmärtää esim. itse luopua tutista?

Jos lapsi on syönyt tuttia aina niin se yleensä on todella tärkeä juttu lapselle. Ainakin meillä.
Jos nyt kun lapsi on 1v9kk. pitäisi alkaa luopumaan tutista niin kyllä katoaisi lapsen turvallisuudentunne ja järkkyisi mieli. Meidän lapsella ei ole mitään unilelua mikä olisi niin tärkeä, vaan se on se tutti.
Minä en halua ottaa lapseltani mitään niin tärkeää pois, minulla ei ole tarpeeksi hyvää syytä miksi riistää lapselta jotain niin tärkeää juttua.
Jos olisi joku niin hyvä syy niin ehkä sitten, mutta kun ei ole.
Ja siis meillä syödään tuttia unilla ja sillon jos harmittaa tai sattuu, ei juurikaan muuten.

Voisi verrata vaikka siihen että minun pitäisi noin vain luopua kihlasormuksestani joka on minulle yksi tärkeimmistä esineistäni!

Siksi, että jos sitä syö liian kauan ja paljon, niin seurauksena voi olla leuan ja suun luiden virheellinen luutuminen ja puheen kehityksen hidastuminen. Ja mitä vanhemmaksi antaa tuttia syödä sitä vaikeampaa vieroittaminen on. Taaperolle voi tarjota tilalle jonkun muun (turvallisemman) unilelun.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Just palattiin ulkomailta, siellä oli vielä eräillä varmaan kouluikäisilläkkin tutti. Olipa herttaisen näköistä, ei ollut riistetty heiltä liian ajoissa.
Mä nyt ajattelinkin lähinnä sitä yösyömistä ja unilla yleensä. En sitä että koko ajan pitäs olla suussa!

Meillä esikoinen söi tuttia 3 v saakka ja kakkonen ei syönyt ollenkaan ja vuoden vanhana heitin ne pois kun ei ollut siihen mennessä huolinut. Esikoinenkin alotti 1,5v syömään enemmän kun oppi itse pyytämään tutin sängystään, siihen saakka oli vain yöllä käytössä.

Alkuperäinen kirjoittaja dsdsfv:
Siksi, että jos sitä syö liian kauan ja paljon, niin seurauksena voi olla leuan ja suun luiden virheellinen luutuminen ja puheen kehityksen hidastuminen. Ja mitä vanhemmaksi antaa tuttia syödä sitä vaikeampaa vieroittaminen on. Taaperolle voi tarjota tilalle jonkun muun (turvallisemman) unilelun.
Jos lapsi syö tuttia yöllä niin tuskin puhe viivästyy!

Mä taas en ymmärrä et miksi venyttää tutista luopumista, kun sen vaikeampaa se on mitä kauemmin venyttää. Kun imemisentarve loppuu, niin tutista on hyvä luopua, ettei se jää tavaksi.

Äidit usein on jo ennalta asennoitunut siihen, että se on niin hankalaa ja lapsi itkeskelee yöllä jne jne. Mutta meillä ainakin se oli sen muutama päivä/yö kun tuttia tai pulloa on kaivattu ja se siitä. Ja siinä reilu vuoden iässä on näistä luovuttu.

Noo, meidän 1v 7kk ikäinen taapero vieroitettiin vahingossa tuossa jokin aika sitten yötutista. Oltiin reissussa ja yövyttiin vieraassa paikassa. Tuttia ei muistettu pakata mukaan ja asia huomattiin vasta kun oltiin käymässä siellä nukkumaan. Tytölle yötutti on ollut ainoa "unilelu". Vähänhän tuo itkeskeli, mutta tuskin mitään kovin suuria traumoja sai kun kuitenkin turvallisesti nukkui meidän välissämme. Kotona emme enää sitten seuraavana iltana tuttia tarjonneet ja tyttökin näytti unohtaneen koko jutun jo. Eli olikohan nyt sittenkään niin tärkeä asia kyseessä... Unenlaatu muuten tytöllä parani heti kun tutti jäi pois. Enää ei heräile etsiskelemään pudonnutta tuttia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mistäs tiedät, kuinka tärkeäksi se tutti tulee myös päivisin, kun vauvasi kasvaa. Lohtututtia tullaan tarvitsemaan tiuhempaan kunhan vauvasi kasvaa taaperoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Mä taas en ymmärrä et miksi venyttää tutista luopumista, kun sen vaikeampaa se on mitä kauemmin venyttää. Kun imemisentarve loppuu, niin tutista on hyvä luopua, ettei se jää tavaksi.

Äidit usein on jo ennalta asennoitunut siihen, että se on niin hankalaa ja lapsi itkeskelee yöllä jne jne. Mutta meillä ainakin se oli sen muutama päivä/yö kun tuttia tai pulloa on kaivattu ja se siitä. Ja siinä reilu vuoden iässä on näistä luovuttu.

Näinpä meilläkin ajatellaan :flower:

Esikoisen tutin syönti loppui muistaakseni 8kk tienoolla. Musta taas oli paljon fiksumpaa vierottaa tutista tuolloin ennen kun siitä tulee liian tärke ja lapsi oikeasti alkaa tajuamaan sen tutin ja kehittää siihen syvemmän riippuvuus suhteen.

Ja mulle ei tullut kyllä ollenkaan paha mieli. Tissiä poika sai edelleen kun halusi ja se oli musta tärkeämpää. Unet piti opetella saamaan ilman tuttia, mutta eipä siinä mennyt kun pari päivää kun ei enää ollut tutin perään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Unenlaatu muuten tytöllä parani heti kun tutti jäi pois. Enää ei heräile etsiskelemään pudonnutta tuttia.

Tämä on niin totta. Nämä tutista tiukasti kiinni pitävät äidit eivät vain tajua sitä. Parempi olisi vauvankin saada nukuttua yönsä ilman katkoja.

meillä lapsi 1v9kk ja kovasti olen miettiyt miten vieroittaisi tutista. Vaatii sen kun alkaa päiväunille/yöunille. Tuo purenta-asia huolestuttaa pelkästään, puhe on kyllä ennemminkin ikätasoaan edellä.
Vinkkejä?

Alkuperäinen kirjoittaja dfgfgf:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mistäs tiedät, kuinka tärkeäksi se tutti tulee myös päivisin, kun vauvasi kasvaa. Lohtututtia tullaan tarvitsemaan tiuhempaan kunhan vauvasi kasvaa taaperoksi.
Jos luit alotusviestin niin varmaan huomasit että lapseni on 1v9kk ja syö tuttia unilla ja joskus jos kovasti sattuu tai harmittaa!

Yhteistyössä