Miksi ihmeessä niin kiire eroon tutista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitykkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuli:
Meillä 4 lasta ja jokainen on luopunut tutista ennen 3:ea ikävuotta ilman suurempia pakottamisia tai lahjomisia. Purentavikaa tms. ei kellään.

Meillä myös tutti ollut neljällä viidestä lapsesta. Kolmonen ei tuttia huolinut lainkaan, viides sai sen jo laitoksella kun imemisen tarve oli suuri.

No mutta eihän tutin antaminen lapselle sitä tarkoita, etteivät vanhemmat ensisijaisesti lohduttaisi lasta! Kummallinen ajattelutapa joillain, jos teet noin, et voi tehdä näin. Meillä ainaskin tutti on ollut muutakin kuin lohduke, aika harvoin itse asiassa se on lohduke ollut. Koska jos lapsi vaikka satuttaa, on väsynyt, pettynyt, tai muuten itkettää, hän haluaa itkeä itkunsa loppuun äitin tai isin sylissä, eikä mitään tuttia edes haluakaan. Onhan se hyvä "äänenvaimennin" esimerkiksi bussissa, mutta myös silloin, kun lapsi vikisee ihan sylkyssäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja periaatteesta.:
Meillä lähti tytöiltä tutit&tuttipullot roskiin kun täyttivät vuoden. Pari iltaa meni heillä tuttia ikävöidessä ja se oli sit siinä. Jotkut vanhemmat tosiaan eivät viitsi oman mukavuutensa tähden vierottaa lapsiaan ajoissa kun hermo ei kestä huutoa.On todella tyhmän näköistä kun joku 2-4v lutkuttaa tuttia tai juo vielä tuttipullosta.
Mun mielestä on sairasta ajatella mitä muut ajattelee. Tai ettei voi antaa lapsen syödä tuttia yli 1v ikäisenä vain siksi että se näyttää ällöltä! Pitääkö 1vuotiaan näyttää aina niin hyvältä tai 2-4vuotiaan?
Tai pitääkö aina ajatella mitä muut ajattelevat???
Toisten ajatukset vois jättää omaan arvoonsa. Minä teen just niin ku haluan enkä todellakaan ajattele mitä muut ajattelee!!!!

Ja minä en vierota lastani (kohta 2v) tutista sen takia koska se on niin tärkeä lapselle enkä halua tahalleen huudattaa lasta sen takia että vain minä haluan tutin pois. Kyse ei todellakaan ole siitä viitsimisestä!!!!
Lapsi luopuu tutista sitten kun on itse siihen valmis tai tajuaa että nyt olen liian vanha syömään tuttia!!

Niin ja tutti on meillä siis käytössä nukkumaan mentäessä ja kun harmittaa. Ei todellakaan 24/7 mitä täällä näköjään suurin osa yleistää että muka aina olis tutti suussa. Kyllä se suurimmalla osalla on vain unilla jne.

Miksi lapselle ylipäätänsä pitää antaa tutti!? Kuka keksi sen kumihärpäkkeen ja miksi? Siksi, että lapsi saadaan hiljaiseksi...Minun lapsellani ei ole ikinä ollut tuttia ja varmaan siksi opin hyvin nopeasti tulkitsemaan vastasyntyneeni erilaisia itkuja ja ääniä ja osasin tyydyttää vauvan tarpeet. Suurin osa äideistä tunkee vauvalle tutin suuhun heti kun pieni inahtaakin.
Olen asunut pitkään eräässä Aasian maassa, jossa ei edes tiedetä mikä on tutti ja hyvin pärjäävät siellä. Itse asiassa lasten hoito on näissä maissa paljon luonnonmukaisempaa ja ennen kaikkea luonnollisempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Eli kun mä kirjoitan, että MINÄ en halua, että MINUN lapseni syö tuttia niin minä yleistän? Anna mun kaikki kestää :laugh:

Ja heti seuraavassa viestissä kirjoitit näin:

"Mä en ymmärrä, miks meidän kulttuurissa on niin hyväksyttyä opettaa pienikin lapsi hakemaan turvaa ja tukea esineistä. Mua etoo ajatus siitä, että tyttö roikkuis jossain muovinpalasessa ihan ku henki olisi siitä kiinni. Jostain syystä muiden perheiden lasten tehdessä näin mua ei haittaa samalla tavalla, kun ei ole oma lapsi kyseessä, mutta käy mielessä, että eikö nuo näe kuinka outoa koko touhu on? Opetetaan uninalleille, -rievuille ja tutille. Sitten näkee 2-3 v lapsen joka kiljuu ja huutaa ihan ku tekis kipeää olla ilman sitä rakasta esinettään nukahtamisaikaan. Mieluummin mä olen itse läsnä lapselleni, tiivisti tietenkin ensimmäisinä vuosina, sittemin ei niin tiiviisti. Oppii lapsi hakemaan turvaa perheeltään, hyvistä ja luottavaisista ihmissuhteista."

Siinä sitä yleistämistä...

En mä tuossakaan näe yleistämistä. Puhun siitä, miltä musta tuntuu oman lapseni kohdalla, ja kyseenalaistan meidän kulttuurin, mutta en tuomitse tutteja ehdottomasti.

En mäkään kyllä huomannut tuossa mitään yleistämistä, vaan NinaTT kirjoittaa, miltä hänestä tuntuu.
Itseasiassa, tosi asiallista tekstiä kirjoittaakin, voisi jokainen lukea ihan ajatuksella, eikä vaan heti hyökätä vastaan...

minä olen sitä mieltä, että tutti on ainoastaan vanhemmille helpotus niihin tilanteisiin, missä ei jaksa kuunnella lapsen huutoa. ja kyllä, myös meidän lapsi söi tuttia, mutta reilusti alle kaksi vuotiaana vieroitettiin. ja helppoa oli vieroitus, vaikka tutti oli tullut tärkeäksi tytölle. en ymmärrä miten joku voi ajatella, ettei vieroita lasta tutista, koska se on niin tärkeä lapselle, ettei halua siitä tulevan mielipahaa ja itkua??!! sitähän vanhemmuus on, lapselle opetetaan miten selvitään vaikistakin asioista, eikä kaikki ole aina helppoa ja ihanaa. vanhempien tehtävä on päättää lapsen asioista, ei lapsen itse kuuluu tehdä niitä päätöksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Avomaankurkku:
Miksi lapselle ylipäätänsä pitää antaa tutti!? Kuka keksi sen kumihärpäkkeen ja miksi? Siksi, että lapsi saadaan hiljaiseksi...Minun lapsellani ei ole ikinä ollut tuttia ja varmaan siksi opin hyvin nopeasti tulkitsemaan vastasyntyneeni erilaisia itkuja ja ääniä ja osasin tyydyttää vauvan tarpeet. Suurin osa äideistä tunkee vauvalle tutin suuhun heti kun pieni inahtaakin.
Olen asunut pitkään eräässä Aasian maassa, jossa ei edes tiedetä mikä on tutti ja hyvin pärjäävät siellä. Itse asiassa lasten hoito on näissä maissa paljon luonnonmukaisempaa ja ennen kaikkea luonnollisempaa.

Tutti on parempi kuin peukalo ja siitä on helpompi vierottaa. Itse söin peukaloa vielä ala-asteikäisenä, joten voin omasta kokemuksesta sanoa, että siitä ei tahdo päästä eroon. Meillä pojalla oli jo laitoksella peukalo suussa, joten kotiin kun päästiin, niin peukalo vaihtui tuttiin ja nykyään syö siis tuttia öisin ja todella harvakseltaan päivisin, saattaa mennä päiviä, kun tutti otetaan esiin vasta illalla kun mennään nukkumaan.

Meillä luovuttiin 1 v 5 kk siksi, koska tyttö alkoi itse hakea sen päivisinkin koko ajan suuhun. Mun mielestä tutin ei kuulu olla koko aikaa suussa, eihän lapsi muuten opi puhumaankaan.

Kappas vaan, tyttö alkoi nukkumaan 10 kertaa paremmin kun tutista oli päästy eroon. =)

Yhteistyössä