Miksi ihmiset joilla on työpaikka odottamassa ja talous vaatisi äidinkin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja !!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja !!!:
palaamaan hoitovapaalta eivät sitten palaa töihin esim. osa-aikatyötä tehden vaan valittavat omaa huonoa taloustilannetta ja ovat lasten kanssa kotona?Toki ymmärrän nämä "selitykset" lapsen on parempi kotona kuin tarhassa....mutta en nyt näe huonoksi vaihtoehdoksi sitä jos molemmat vanhemmat tekisi osa-aikatyötä ja lapsi n.2-4krtaa/vkossa tarhassa ja talous tulisi paremmaksi kuin äidin ollessa kotihoidontuella...

JA ENTÄS NE MAMMAT JOILLA EI OLE TARKOTUSKAAN PALATA HOITOVAPAAN JÄLKEEN..TAI OVAT MONTA VUOTTA KOTONA VÄÄNTÄEN KERSAA 3V VÄLEIN JA EI AIKOMUSTAKAAN MENNNÄ TÖIHIN TAKAS.VIEVÄT SILLÄ TOISTEN VAKIPAIKAT

Alkuperäinen kirjoittaja HelluR:
Alkuperäinen kirjoittaja tiu tau tulkku:
Niin ja jos palkka ei ole hyvä, niin kyllä se vaan kalliiksi tulee kaksikin lasta viedä hoitoon, puhumattakaan kolmesta. Siitäkin huolimatta, että saa sisaralennuksen.

Eikö päivähoitopaikka maksa saman verran yli kolmivuotiaallekin?

Maksaa maksaa. Mutta siis esimerkkinä töissäollessa käteen jäis kuussa reilui 1000e, josta melkein 600 euroa (3 lasta) menis päivähoitomaksuihin, niin tuleehan se periaatteessa halvemmaksi olla kotona niiden kanssa kuin töissä, jos siis joku lapsista vielä alle 3v.
meillä kolme lasta tarhassa ja sisaralennusten jälkeen maksetaan hoitomaksua kaikista 409e/kk ja ei olla ilmoitettu tuloja, joten mitään tulo alennuksia ei ole.mistä ihmeestä luulet joutuvasi maksamaan 600e/kk lasten hoidosta?

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja sossu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
menee se lasten päivähoitokin verorahoista ja kallista lystiä se vasta on!

Mutta halvempaa, kuin se että äiti nostaa kuntalisää eikä túo verorahoja kunnalle.

kuntalisän tarkoitus on kannustaa äitejä hoitamaan lapsia kotona, koska se todella tulee kunnalle halvemmaksi!
eihän kaikilla kunnilla oo ees hoitopaikkoja tarpeeksi

Kunta lisä on mahdollisuus "rikkaissa isommissa" kunnissa äideille valita hoitomuoto lapsilleen,Esim. Espoossa äidit usein menevät töihin lapsen n 1,5v iässä mutta kuntalisällä palkkaavat hoitajan kotiin. Tässä järjetelmässä on se huono puoli, että pienet,köyhät kunnat eivät tätä mahdollisuutta voi tarjota. Eli kunalisä on myös kaupungin imago-kysymys ja oikeasti sen tarkoitus on valita LAPSELLE HOITOMUOTO EIKÄ VALITA ONKO ÄITI KOTONA VAI TÖISSÄ.

meidän kunnassa sen saa vain jos äiti jää kotiin lapsen kanssa!

kelan kotihoidontuen saa kaikki perheet, jotka ei käytä kunnan päivähoitoa,ei se ole riippuvainen äidin työhön menosta. sama juttu pätee kuntalisään. ei kuntia kiinnosta kuka lapset hoitaa vaan se ettei lapsi ole kunnan hoitopaikassa!

Alkuperäinen kirjoittaja KIESUS:
JA ENTÄS NE MAMMAT JOILLA EI OLE TARKOTUSKAAN PALATA HOITOVAPAAN JÄLKEEN..TAI OVAT MONTA VUOTTA KOTONA VÄÄNTÄEN KERSAA 3V VÄLEIN JA EI AIKOMUSTAKAAN MENNNÄ TÖIHIN TAKAS.VIEVÄT SILLÄ TOISTEN VAKIPAIKAT

Miten niin vievät toisten vakipaikat? Kai se äiti joskus töihin palaa!

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Maksaa maksaa. Mutta siis esimerkkinä töissäollessa käteen jäis kuussa reilui 1000e, josta melkein 600 euroa (3 lasta) menis päivähoitomaksuihin, niin tuleehan se periaatteessa halvemmaksi olla kotona niiden kanssa kuin töissä, jos siis joku lapsista vielä alle 3v.
meillä kolme lasta tarhassa ja sisaralennusten jälkeen maksetaan hoitomaksua kaikista 409e/kk ja ei olla ilmoitettu tuloja, joten mitään tulo alennuksia ei ole.mistä ihmeestä luulet joutuvasi maksamaan 600e/kk lasten hoidosta?

Ok. Sen verran mulla ollut sitten tiedoissa koloja, että olen luullut kaikista lapsista menevän kunnon maksun. Mutta hyvä sitten tosiaan, jos niin ei olekaan :)

OSAATKO LUKEA.NE MAMMAT JOILLA ENÄÄN EI OLE TARKOTUSTA PALATA SAMAAN TYÖPAIKKAAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

OSAATKO LUKEA.NE MAMMAT JOILLA ENÄÄN EI OLE TARKOTUSTA PALATA SAMAAN TYÖPAIKKAAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ei kai nyt kukaan täysjärkinen irtisanoudu töistä, jos ei toista ole vielä tiedossa!

Ei kai nyt kukaan täysjärkinen irtisanoudu töistä, jos ei toista ole vielä tiedossa!

typerää ajella vain itseään

Alkuperäinen kirjoittaja v:
menee se lasten päivähoitokin verorahoista ja kallista lystiä se vasta on!

Mutta halvempaa, kuin se että äiti nostaa kuntalisää eikä túo verorahoja kunnalle.

kuntalisän tarkoitus on kannustaa äitejä hoitamaan lapsia kotona, koska se todella tulee kunnalle halvemmaksi!
eihän kaikilla kunnilla oo ees hoitopaikkoja tarpeeksi

Kunta lisä on mahdollisuus "rikkaissa isommissa" kunnissa äideille valita hoitomuoto lapsilleen,Esim. Espoossa äidit usein menevät töihin lapsen n 1,5v iässä mutta kuntalisällä palkkaavat hoitajan kotiin. Tässä järjetelmässä on se huono puoli, että pienet,köyhät kunnat eivät tätä mahdollisuutta voi tarjota. Eli kunalisä on myös kaupungin imago-kysymys ja oikeasti sen tarkoitus on valita LAPSELLE HOITOMUOTO EIKÄ VALITA ONKO ÄITI KOTONA VAI TÖISSÄ.

meidän kunnassa sen saa vain jos äiti jää kotiin lapsen kanssa!

kelan kotihoidontuen saa kaikki perheet, jotka ei käytä kunnan päivähoitoa,ei se ole riippuvainen äidin työhön menosta. sama juttu pätee kuntalisään. ei kuntia kiinnosta kuka lapset hoitaa vaan se ettei lapsi ole kunnan hoitopaikassa!

no ehkä jossakin mutta meillä ei saa kuntalisää jos tekee palkallista työtä.
ehtona on että toinen vanhemmista jää kotiin hoitamaan lasta!

Ok. Sen verran mulla ollut sitten tiedoissa koloja, että olen luullut kaikista lapsista menevän kunnon maksun. Mutta hyvä sitten tosiaan, jos niin ei olekaan :)

Eli mites nyt tällä tiedolla, n. 200 euroa enemmän jäisi käteen kuin olit luullut, kannattaisiko työnteko silloin?

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Ne on niitä valintoja. Ja miksi talous vaatii äidinkin työssäolon??? Miksi järjestetään niin, että "talous vaatii"? Ei se talous mitään vaadi, vaan ahneet vanhemmat.

Niin,voishan sitä elää sopan rahoilla vuokrakämpässä.Kyllä olisi helppoa kun ei tarvitsisi otta itse vastuta mistään.
Meillä talous ei vaadi minun työssäkäyntiä. Emme ole soppajonossa emmekä asu edes vuokrakämpässä vaan ihan omakotitalossa ollaan. Mies ei ole mikään "huipputienaaja" mutta kun kyse vaan on niistä valinnoista.. Onko kaksi autoa, teemmekö ulkomaanmatkoja, poltammeko, juhlimmeko, käytämmekö kirpparia jne. Nyt on helppo kaikkien vastata, että haluavat elää eikä kituuttaa. Me ei tosiaankaan kituuteta, olemme tyytyväinen, tasapainoinen ja onnellinen perhe. Tottakai mekin matkustamme ulkomaille, sitten myöhemmin.. Nyt vaan lapset ovat ehdottomasti etusijalla ja heillä oikeus vanhempiin ja kotonaoloon.
Lapsemme ovat erittäin sosiaalisia eikä ryhmässä toimiminen tuota ongelmia. Vanhempi lapsi 5v, käy nyt srk-kerhon lisäksi, päiväkodissa x2/vko, opettelemassa sitä toimintaa ettei eskari tule yllärinä.. Nuoremman kanssa (2,5v) käydään mll- ja srk-perhekerhossa. Jos kotonaoloni jatkuu vielä kun hän 3v, alkaa srk-kerho hänelläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja tiu tau tulkku:

Eli mites nyt tällä tiedolla, n. 200 euroa enemmän jäisi käteen kuin olit luullut, kannattaisiko työnteko silloin?

Mulla ei vielä sellaista tilannetta, joten en osaa järkevästi sitä vielä ajatella. Moni muukin asia siihen vaikuttaisi kuin pelkkä raha (millainen hoitopaikka ja missä jne).

Alkuperäinen kirjoittaja t:osa aikanen tästä syystä:

En mä kyllä tajua, et miten voit olla sen takia osa-aikaisena? Eikös niille ole yleensä määräaikaiset sijaiset tekemässä saman työn, mitä perhevapaalla olevakin koko sen ajan, mitä on ilmoittanut olevansa pois töistä. Meilläpäin ainakin on.

En mä kyllä tajua, et miten voit olla sen takia osa-aikaisena? Eikös niille ole yleensä määräaikaiset sijaiset tekemässä saman työn, mitä perhevapaalla olevakin koko sen ajan, mitä on ilmoittanut olevansa pois töistä. Meilläpäin ainakin on.

Melko lapsellista ajatella, että jokainen EI ensin ajattelisi sitä omaa napaansa. Miksi ihmeessä jonkun hoitovapaalla olevan pitäs ajatella, että voi voi mitenkähän se mun sijainen jaksaa ??

Melko lapsellista ajatella, että jokainen EI ensin ajattelisi sitä omaa napaansa. Miksi ihmeessä jonkun hoitovapaalla olevan pitäs ajatella, että voi voi mitenkähän se mun sijainen jaksaa ??

Sanos muuta. Mutta niin käskikin se hoitovapaan sijainen ajatella. Ehkä munkin pitäisi sijaiselleni avokätisesti antaa se paikka kokonaan, kun kotona aion vielä olla. Ei mun töistä niin väliä, mut ettei sijaiselle tule paha mieli :whistle:

Vain yhteen asiaan tarttuen...
Kaikki eivät voi tehdä osa-aika työtä. Ei työnantajan tarvitse siihen suostua. Minä olisin halunnut tehdä vajaata viikkoa kolme kuukautta, mutta työnantajalle se ei sopinut.

no just.
Asiahan on noin mustavalkonen.
ystäväni äiti irtisanoutui kun oli kotosalla. hoitamassa lapsia. Se oli suuri virhe. Pienellä paikalla kun asuu niin hän ei tällä hetkelläkään ole saanut muuta kuin pätkiä. Ja siis ikää on jo reilu50v että kyllä se jokaisen oikeus on työnsä pitää minkä in saanu. Turha siinä on muiden kitistä. Kyllä ne oman perseen ajattelijat on muualla. Esim sinä. Kun muiden pitäs sua varten paikkansa irtisanoa :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja migrantti:
Kaikki eivät voi tehdä osa-aika työtä. Ei työnantajan tarvitse siihen suostua. Minä olisin halunnut tehdä vajaata viikkoa kolme kuukautta, mutta työnantajalle se ei sopinut.

Mä en nyt tiedä, että millaista tilannetta tarkoitat, mutta vanhemmalla on kyllä oikeus lyhentää päivittäistä tai viikottaista työaikaa palkattomasti siihen asti, kun lapsi on koulussa (luokkaan en muista). Mun mielestä työnantaja ei voi sitä kieltää.

Alkuperäinen kirjoittaja migrantti:

Mä en nyt tiedä, että millaista tilannetta tarkoitat, mutta vanhemmalla on kyllä oikeus lyhentää päivittäistä tai viikottaista työaikaa palkattomasti siihen asti, kun lapsi on koulussa (luokkaan en muista). Mun mielestä työnantaja ei voi sitä kieltää.

Niin siis jos lapsi on 1. tai 2. luokalla vanhempi voi jäädä osittaiselle hoitovapaalle ja tehdä lyhennettyä työaikaa, mutta ei se koske enää 3 v täyttänyttä ja alle kouluikästä tää oikeus, eiks niin ?

Katsoin nyt oikein kelan oppaasta:

Vanhemmalla on mahdollisuus lyhentää päivittäistä tai viikottaista työaikaanasa palkattomasti siihen saakka, kunnes lapsen toinen lukuvuosi päättyy tai kunnes kolmas lukuvuosi päättyy, jos lapsi kuuluu pidennetyn oppivevollisuuden piiriin.

Yhteistyössä