Miksi ihmiset joilla on työpaikka odottamassa ja talous vaatisi äidinkin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja !!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja HelluR:
Katsoin nyt oikein kelan oppaasta:

Vanhemmalla on mahdollisuus lyhentää päivittäistä tai viikottaista työaikaanasa palkattomasti siihen saakka, kunnes lapsen toinen lukuvuosi päättyy tai kunnes kolmas lukuvuosi päättyy, jos lapsi kuuluu pidennetyn oppivevollisuuden piiriin.

...niin ja samaisilla sivuilla pieni poikkeus eli työnantajalla oikeus kieltäytyä mikäli siitä aiheutuisi toiminnalle mittavaa haittaa eli automaattisesti ei työajan lyhentäminen kaikilla onnistu.

Alkuperäinen kirjoittaja sossu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sossu:
menee se lasten päivähoitokin verorahoista ja kallista lystiä se vasta on!

Mutta halvempaa, kuin se että äiti nostaa kuntalisää eikä túo verorahoja kunnalle.

kuntalisän tarkoitus on kannustaa äitejä hoitamaan lapsia kotona, koska se todella tulee kunnalle halvemmaksi!
eihän kaikilla kunnilla oo ees hoitopaikkoja tarpeeksi

Kunta lisä on mahdollisuus "rikkaissa isommissa" kunnissa äideille valita hoitomuoto lapsilleen,Esim. Espoossa äidit usein menevät töihin lapsen n 1,5v iässä mutta kuntalisällä palkkaavat hoitajan kotiin. Tässä järjetelmässä on se huono puoli, että pienet,köyhät kunnat eivät tätä mahdollisuutta voi tarjota. Eli kunalisä on myös kaupungin imago-kysymys ja oikeasti sen tarkoitus on valita LAPSELLE HOITOMUOTO EIKÄ VALITA ONKO ÄITI KOTONA VAI TÖISSÄ.

Tiedätkö miksi osa äideistä Espoossa palkkaa lapsille hoitajan kotiin? Siksi kun ei ole hoitopaikkoja. Ja sillä kaupungin maksamalla kuntalisällä ei vielä hoitajan palkkaa makseta, sinun pitää saada hoitorinkiin ainakin toinen lapsi mieluusti vielä kolmas ja maksaa normaalin päivähoitomaksun verran, lisääkin, että saat hoitajan palkatuksi.

Tässä on vain isot riskit, olen kuullut hoitajista, jotka ovat aloittaneet, olleet viikon töissä ja lopettaneet, vedoten työmatkan pituuteen tai siihen, etteivät jaksaneetkaan. Eräässä perheessä hoitaja sairastui, ja koska tämä oli perheen työntekijä, maksoivat palkan hoitajalle sairasloma-ajalta, ja etsivät toisen hoitajan, jolle myös maksoivat palkkaa alkuperäisen hoitajan sairastaessa. Itsehän et saa kotiin jäädä lapsia hoitamaan, jos heidän hoitajansa sairastuu.

Espoossa maksetaan kuntalisää, koska se on kuitenkin halvempi kuin päiväkotipaikka.

Alkuperäinen kirjoittaja !!!:
palaamaan hoitovapaalta eivät sitten palaa töihin esim. osa-aikatyötä tehden vaan valittavat omaa huonoa taloustilannetta ja ovat lasten kanssa kotona?Toki ymmärrän nämä "selitykset" lapsen on parempi kotona kuin tarhassa....mutta en nyt näe huonoksi vaihtoehdoksi sitä jos molemmat vanhemmat tekisi osa-aikatyötä ja lapsi n.2-4krtaa/vkossa tarhassa ja talous tulisi paremmaksi kuin äidin ollessa kotihoidontuella...

No tuliskohan se paremmaksi, jos molemmat ois osa-aikasella ja kolme lasta hoidossa ?? Epäilen :)

Alkuperäinen kirjoittaja tiu tau tulkku:
Niin ja jos palkka ei ole hyvä, niin kyllä se vaan kalliiksi tulee kaksikin lasta viedä hoitoon, puhumattakaan kolmesta. Siitäkin huolimatta, että saa sisaralennuksen.

Eikö päivähoitopaikka maksa saman verran yli kolmivuotiaallekin?

Maksaa maksaa. Mutta siis esimerkkinä töissäollessa käteen jäis kuussa reilui 1000e, josta melkein 600 euroa (3 lasta) menis päivähoitomaksuihin, niin tuleehan se periaatteessa halvemmaksi olla kotona niiden kanssa kuin töissä, jos siis joku lapsista vielä alle 3v.

Korjaan nyt tätä laskelmaa, esim. Espoossa jos tilanne olisi tämä, joku kertoi kolmesta maksavansa se 409 euroa. rahaa jää 591 euroa, miinus työmatkakulut 90 euroa on 501 euroa. En huomioinut työmatkakulujen verovähennystä. Espoossa kotihoidontukea saa yhdestä lapsesta 512,92 - 681,11 euroa, josta vielä vähennetään verot. Tuohon vielä sisaruskorotukset päälle. Pienituloisten kohdalla näyttää todellakin siltä ettei työhön ole juurikaan järkeä palata, ja kuskata lapsia aamuin illoin päivähoitoon, paljon stressittömästi selviää kotona.

Lyhennetty työaika rokotti minun nettotulojani reilulla 400 eurolla, maksoin mielelläni ylimääräisestä ajasta tuon summan. Mutta nyt kun miehen ollessa työttömänä palasin täyteen työviikkoon, vaikka mieskin on nyt töissä, luulen että teen osittaista viikkoa vasta kun keskimmäinen aloittaa koulun. Niin paljon enemmän jää rahaa, eläminen on paljon helpompaa, kun ei tarvitse miettiä koko ajan mihin rahat riittävät.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Kyllä se lapselle tekee ihan hyvää olla välillä hoidossa.Tulee noita sosiaalisiakin taitoja.

Riippuu lasten iästä. Alle viisivuotiaan ei ole mikään kiire sosiaalistua. Eli ei se lapselle hyvää tee, ellei sitten kotona ole jotain vialla tai talous erityisen heikko.

Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Alkuperäinen kirjoittaja !!!:
palaamaan hoitovapaalta eivät sitten palaa töihin esim. osa-aikatyötä tehden vaan valittavat omaa huonoa taloustilannetta ja ovat lasten kanssa kotona?Toki ymmärrän nämä "selitykset" lapsen on parempi kotona kuin tarhassa....mutta en nyt näe huonoksi vaihtoehdoksi sitä jos molemmat vanhemmat tekisi osa-aikatyötä ja lapsi n.2-4krtaa/vkossa tarhassa ja talous tulisi paremmaksi kuin äidin ollessa kotihoidontuella...

No tuliskohan se paremmaksi, jos molemmat ois osa-aikasella ja kolme lasta hoidossa ?? Epäilen :)

Tavallisesti työnantaja suostuu 20 % työajan lyhennykseen. Silloin lapset olisivat hoidosa 3 päivää viikossa. Päivähoidon alennus olisi 8*4% ja kelalta saisi 2*70 - verot. Edelleen ollaan tilanteessa, jossa pienituloiset vanhemmat, ehkä jotenkin pystyisivät tämän tekemään, isommilla tuloilla vaikeampaa.

Mutta yksi asia unohdetaan täysin, esim. omassa työssäni ei ketään palkata tekemään niitä yhden päivän töitä, jonka olin poissa, työstressi on sen vuoksi huomattavan paljon suurempi, ja töitä on ehdittävä tekemään pienemmässä ajassa enemmän. Lisäksi niitä töitä tuli tuotua mukana jopa kotiin jotta hommat sai tehdyksi.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Kyllä se lapselle tekee ihan hyvää olla välillä hoidossa.Tulee noita sosiaalisiakin taitoja.

Peesi!Monesti nämä äidit selittävät valinnan lapsen parhaaksi tehdäkseen näin vaikka usein taustalla oma tyytymättömyys palattavaan työtön tai oma tyytymättömyys kellokaulassa kulkemiseen tms...jossa lähtö kohtana äidin mukavuus.

Näistä sitten monesti huomaa,kun ensikerran pitää olla muiden lasten kanssa esim.eskarissa,niin yhtään ei sopeuduta yhteisiin sääntöihin.

En ihan ole samaa mieltä tästä asiasta. Meillä esikoinen aloitti päivähoidon vasta eskarivuonna, eikä hänellä ole ollut minkäänlaisia vaikeuksia sosiaalisten taitojensa kanssa, ei silloin, eikä myöhemmin koulussakaan. Sosiaalisia taitoja voi oppia myös päiväkodin ulkopuolisessa toiminnassa, se on vain vanhempien aktiivisuudesta kiinni!

Joku muuten kysyi maksaako alle kolmivuotiaan hoitopaikka enemmän. Sen se tekee, nimittäin kunnalle. Yksi hoitaja saa hoitaa neljää alle kolmivuotiasta, kun yli kolmivuotiaita saa yhden hoitajan hoidossa olla 7. Joten kunnalle on paljon edullisempaa, jos alle kolmivuotiaat hoidetaan kotona, vaikka maksettaisiinkin kotihoidon kuntalisää.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen isä:

Riippuu lasten iästä. Alle viisivuotiaan ei ole mikään kiire sosiaalistua. Eli ei se lapselle hyvää tee, ellei sitten kotona ole jotain vialla tai talous erityisen heikko.

Olen kotona äitiyslomalla ja mielelläni viesin isomman lapsen päiväkotiin osa-aikapaikalle, mutta kunnassa on todella surkea tilanne. Päiväkotipaikkoja on todella vähän. Perhepäivähoitoon en 4 vuotiasta halua. Juuri niiden sosiaalisten taitojen takia.

Kerhoissa on, tälle lapselle ne ovat riittämättömät.

Esikoinen aloitti päiväkodin 2 vuotiaana ja oli siellä 2 vuotta, viihtyi, oppi paljon.. mutta muutimme toiselle paikkakunnalle samaan aikaan kun jäin äitiyslomalle, ja täällä lapsi on vaan jonossa.. en tiedä vapautuuko lapselle päiväkotipaikkaa ikinä, kun kerran kotona olen..

Pitäisikö huijata? Valehdella, että olen menossa töihin kun äitiysloma loppuu, haen siis vauvallekin perhepäivähoitopaikkaa? Ja sitten perunkin. Jätän vain sen päiväkotipaikan ? Perun vain sen pph-paikan?

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Joku muuten kysyi maksaako alle kolmivuotiaan hoitopaikka enemmän. Sen se tekee, nimittäin kunnalle. Yksi hoitaja saa hoitaa neljää alle kolmivuotiasta, kun yli kolmivuotiaita saa yhden hoitajan hoidossa olla 7. Joten kunnalle on paljon edullisempaa, jos alle kolmivuotiaat hoidetaan kotona, vaikka maksettaisiinkin kotihoidon kuntalisää.

Minä kysyin =) ja olet oikeassa. Joskin kysymykseni oli vain sen vanhemman näkökulmasta ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:

Olen kotona äitiyslomalla ja mielelläni viesin isomman lapsen päiväkotiin osa-aikapaikalle, mutta kunnassa on todella surkea tilanne. Päiväkotipaikkoja on todella vähän. Perhepäivähoitoon en 4 vuotiasta halua. Juuri niiden sosiaalisten taitojen takia.

Esikoinen aloitti päiväkodin 2 vuotiaana ja oli siellä 2 vuotta, viihtyi, oppi paljon.. mutta muutimme toiselle paikkakunnalle samaan aikaan kun jäin äitiyslomalle, ja täällä lapsi on vaan jonossa.. en tiedä vapautuuko lapselle päiväkotipaikkaa ikinä, kun kerran kotona olen..

Pitäisikö huijata? Valehdella, että olen menossa töihin kun äitiysloma loppuu, haen siis vauvallekin perhepäivähoitopaikkaa? Ja sitten perunkin. Jätän vain sen päiväkotipaikan ? Perun vain sen pph-paikan?

Älä huijaa, niitä päivähoitopaikkoja tarvitsevat sellaiset jotka sitä todella tarvitsevat. Jos sosiaalisten syiden takia on todella tarvetta, niin lääkärin kirjoittama todistus asiasta varmasti auttaa. Kyllä se paikka pitäisi järjestyä, ottaa vain muutaman kuukauden odotellessa.

Eikö teillä ole naapureina samanikäisiä lapsia, joiden kanssa voisi leikkiä? Miksi kerhot ovat riittämättömiä? Tietysti jos toinen vanhempi tekee pitkää päivää, niin voi olla tuossa tilanteessa hankaluuksia. Kuitenkin vauva määrää aika pitkälle aikataulut, niin isommalle ei jää aikaa niin paljoa. Etsi paikkakunnalta rohkeasti ystäviä, joilla on samanikäisiä lapsia, niin lapsi saa tarvitsemaansa seuraa.

Älä huijaa, niitä päivähoitopaikkoja tarvitsevat sellaiset jotka sitä todella tarvitsevat. Jos sosiaalisten syiden takia on todella tarvetta, niin lääkärin kirjoittama todistus asiasta varmasti auttaa. Kyllä se paikka pitäisi järjestyä, ottaa vain muutaman kuukauden odotellessa.

Eikö teillä ole naapureina samanikäisiä lapsia, joiden kanssa voisi leikkiä? Miksi kerhot ovat riittämättömiä? Tietysti jos toinen vanhempi tekee pitkää päivää, niin voi olla tuossa tilanteessa hankaluuksia. Kuitenkin vauva määrää aika pitkälle aikataulut, niin isommalle ei jää aikaa niin paljoa. Etsi paikkakunnalta rohkeasti ystäviä, joilla on samanikäisiä lapsia, niin lapsi saa tarvitsemaansa seuraa.

Kuten tuolla aloittamassani ketjussa sanoin, lääkärin lausunnolla ei ole mitään merkitystä tässä kunnassa. Päiväkotipaikkaa ei irtoa edes lastensuojelullisin / sosiaalisin perustein, EHKÄ PPh, mutta päiväKOTI... ei.

Ja ei, meillä ei ole täällä yhtään KETÄÄN, minä olen lasten kanssa. Mies töissä, minä yksin lasten kanssa ja lapset yksin minun kanssani. Revi siitä.

Ne on niitä valintoja. Ja miksi talous vaatii äidinkin työssäolon??? Miksi järjestetään niin, että "talous vaatii"? Ei se talous mitään vaadi, vaan ahneet vanhemmat.

Niin,voishan sitä elää sopan rahoilla vuokrakämpässä.Kyllä olisi helppoa kun ei tarvitsisi otta itse vastuta mistään.

Minusta kaikkein vastuuttomia vanhempia on hlöt jotka asuvat vuokralla, vuokratukia ym etuisuuksia nostellen. Siinä niitä valtion rahoja käytetään väärin. jos hankkii lapsia tulee ne hankkia ilman valtion erillisiä tuloja.Lapsilisä on erikseen koska se on kohdistettu nimenomaan lapsille ei vanhemmille.

Jahas;no minäkin sitten olen varmaankin vastuuton kun asutaan vuokralla emmekä saa mitään tukia,minulla ei ole työpaikkaa,hoidan lastani kotona.Juu-u;yhteiskunnan hylkiö,pohjasakkaa kun ei ole varaa edes omaan asuntoon ja sekin katsotaan viaksi ja luuserihommaksi kun haluaa hoitaa lastaan kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Amalia K:
Katsoin nyt oikein kelan oppaasta:

Vanhemmalla on mahdollisuus lyhentää päivittäistä tai viikottaista työaikaanasa palkattomasti siihen saakka, kunnes lapsen toinen lukuvuosi päättyy tai kunnes kolmas lukuvuosi päättyy, jos lapsi kuuluu pidennetyn oppivevollisuuden piiriin.

...niin ja samaisilla sivuilla pieni poikkeus eli työnantajalla oikeus kieltäytyä mikäli siitä aiheutuisi toiminnalle mittavaa haittaa eli automaattisesti ei työajan lyhentäminen kaikilla onnistu.

Minä kysyin työnantajalta voisinko tehdä vajaata viikkoa kolme kuukautta. Heille olisi käynyt vajaa päivä mutta ei vajaa viikko.

Minä en halunnut vajaata päivää, sillä työmatka kustannukset ja hoito kustannusten kanssa siitä ei olisi ollut taloudellista hyötyä riittävästi. Jos olisi voinut olla vajaata viikkoa minun ei olisi tarvinnut laittaa lapsia vieraalle hoitoon vaan minun työpäivät olisi voinut hoitaa mies tai anoppi.

Alkuperäinen kirjoittaja migrantti:
Minä kysyin työnantajalta voisinko tehdä vajaata viikkoa kolme kuukautta. Heille olisi käynyt vajaa päivä mutta ei vajaa viikko.

Minä en halunnut vajaata päivää, sillä työmatka kustannukset ja hoito kustannusten kanssa siitä ei olisi ollut taloudellista hyötyä riittävästi. Jos olisi voinut olla vajaata viikkoa minun ei olisi tarvinnut laittaa lapsia vieraalle hoitoon vaan minun työpäivät olisi voinut hoitaa mies tai anoppi.

Oliko heillä joku pätevä syy tuohon viikottaisen lyhennyksen kieltämiseen?

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti :

Kuten tuolla aloittamassani ketjussa sanoin, lääkärin lausunnolla ei ole mitään merkitystä tässä kunnassa. Päiväkotipaikkaa ei irtoa edes lastensuojelullisin / sosiaalisin perustein, EHKÄ PPh, mutta päiväKOTI... ei.

Ja ei, meillä ei ole täällä yhtään KETÄÄN, minä olen lasten kanssa. Mies töissä, minä yksin lasten kanssa ja lapset yksin minun kanssani. Revi siitä.

Tyydy aluksi pph-paikkaan ja hae siirtoa. Menen lukemaan tuota toista ketjua :)

Ne on niitä valintoja. Ja miksi talous vaatii äidinkin työssäolon??? Miksi järjestetään niin, että "talous vaatii"? Ei se talous mitään vaadi, vaan ahneet vanhemmat.

Niin,voishan sitä elää sopan rahoilla vuokrakämpässä.Kyllä olisi helppoa kun ei tarvitsisi otta itse vastuta mistään.

Minusta kaikkein vastuuttomia vanhempia on hlöt jotka asuvat vuokralla, vuokratukia ym etuisuuksia nostellen. Siinä niitä valtion rahoja käytetään väärin. jos hankkii lapsia tulee ne hankkia ilman valtion erillisiä tuloja.Lapsilisä on erikseen koska se on kohdistettu nimenomaan lapsille ei vanhemmille.

Jahas;no minäkin sitten olen varmaankin vastuuton kun asutaan vuokralla emmekä saa mitään tukia,minulla ei ole työpaikkaa,hoidan lastani kotona.Juu-u;yhteiskunnan hylkiö,pohjasakkaa kun ei ole varaa edes omaan asuntoon ja sekin katsotaan viaksi ja luuserihommaksi kun haluaa hoitaa lastaan kotona.

Miksi välittäisit muiden mielipiteistä. Nuo ovat yksittäisiä, suurin osa on puolellasi. Jos ei olisi, niin lait olisivat erilaisia. Kukaan ei ole ikinä katunut kuolinvuoteellaan sitä, että on valinnut perheensä työn sijasta. Toisin päin esimerkkejä kyllä löytyy.

En minä ajattele kuin omaa perhettäni, kun teen päätöksiä. Miksi minun pitäisikään?

Alkuperäinen kirjoittaja migrantti:

Oliko heillä joku pätevä syy tuohon viikottaisen lyhennyksen kieltämiseen?

Eivät ilmoittaneet mitään tarkkaa syytä. Ei vaan käynyt.

Tiedän, että heidän pitäisi antaa minulle kirjallinen selvitys syistä miksi ei käy. En vaan koe kovin järkeväksi alkaa vaatia työhön pääsyä. Kyse on vain kolmesta kuukaudesta.

Kun meillä lapset olivat pieniä, kävin mll ja srk perhekerhoissa. Käyttekö te? Siellä kieltämättä pääasiassa pienempiä, mutta oli myös muita sisaruksia. Meillä sisaruksilla 2,5v ikäeroa ja leikkivät jo paljon keskenään. Elokuussa poikamme oli 4v9kk kun sai pv.kotipaikan (4h 10krt/kk) ja se on ollut ihan ehdoton juttu!! Tämän ikäiselle ei meilläkään enää kerhot riittäneet ja näemme niitä kavereita muutenkin. Sopeutumisen isoon ryhmään katsoin tärkeäksi ennen eskaria. Laita vaan päiväkotijonoon, lain mukaan viimeistään (muistaakseni) 4kk:n kuluessa paikan on löydyttävä!! Tätä minä en tiennyt vaan sen lipsautti nimenomaan päivähoidon vastaava. Tartuin tähän ja vaadin paikan täyttämistä. Meilläpäin taas huutava pula pph:n paikoista eli oli helpompaa saada se pk.paikka. Minäkään en olisi pph:lle enää halunnut siinä iässä.
Toivottavasti poika saa paikan!! Siihen asti löytyy kerhoista seuraa.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Kun meillä lapset olivat pieniä, kävin mll ja srk perhekerhoissa. Käyttekö te? Siellä kieltämättä pääasiassa pienempiä, mutta oli myös muita sisaruksia. Meillä sisaruksilla 2,5v ikäeroa ja leikkivät jo paljon keskenään. Elokuussa poikamme oli 4v9kk kun sai pv.kotipaikan (4h 10krt/kk) ja se on ollut ihan ehdoton juttu!! Tämän ikäiselle ei meilläkään enää kerhot riittäneet ja näemme niitä kavereita muutenkin. Sopeutumisen isoon ryhmään katsoin tärkeäksi ennen eskaria. Laita vaan päiväkotijonoon, lain mukaan viimeistään (muistaakseni) 4kk:n kuluessa paikan on löydyttävä!! Tätä minä en tiennyt vaan sen lipsautti nimenomaan päivähoidon vastaava. Tartuin tähän ja vaadin paikan täyttämistä. Meilläpäin taas huutava pula pph:n paikoista eli oli helpompaa saada se pk.paikka. Minäkään en olisi pph:lle enää halunnut siinä iässä.
Toivottavasti poika saa paikan!! Siihen asti löytyy kerhoista seuraa.

lapsi käy srk kerhossa, ei siis äiti ole mukana. on kuitenkin tölle lapselle riittämätön. ryhmäkoko pieni, ei kavereita, täti ei vedä seinän viereltä eikä siis auta lasta tässä missä apua tarvitsee.. osaamisen taitojen suhteen kerhotäti aliarvioi lapset, askarrukset ovat ihan onnettomia kun täti leikkaa valmiiksi, piirtää valmiiksi...

kerho kestää 2 h, ulkona ovat joskus vaan 15 min.

Päivähoitojonossa on. 4 kk on se minimiraja, mutta kun meillähän ei ole se minun töihin meno odottamassa, ei siis niin kamalan nuukaa, milloin antavat. Ja kun se on subjektiivinen päiväHOITO-oikeus. Ja minä haen päiväkotiin!!
Ja tähän se vetoaa, kun olen soittanut ja kysellyt.. ja että kun on jono ja on jono..

Ikäero nuorempaan sisarukseen on 4 vuotta, eli leikkikaveria ei tästä vauvasta ihan heti tule.

Ikäero vanhempaan sisarukseen on 8 vuotta, joten ei sieltäkään vastusta tule..
kavereita meillä ei ole.

Mielestäni suomalainen systeemi suosii kodin ulkopuolella hoidossa olevia lapsia. Tasarahamalli toisi jokaiselle perheelle mahdollisuuden valita. Eli kaikille lapsille hoitoseteli, jonka saa käyttää, miten kullekin perheelle sopii. Voi viedä lapsensa hoitoon kunnalliselle, yksityiselle tai vaikka sukulaiselle ja maksaa sitten ko hoitopaikalle. Tai voi hoitaa itse (siis äiti tai isä) kotona tai palkata kotiin hoitajan. Se olisi sitä oikeata tasa-arvoa, jolloin kukin perhe voisi järjestää hoidon haluamallaan ja heille ja lapsilleen sopivalla tavalla.
Näin ei myöskään tarvitsisi haukkua sitä omasta valinnastaan poikkeavan valinnan tehnyttä vanhempaa, kun jokaisella olisi se todellinen vapaus valita.

Alkuperäinen kirjoittaja katkeruus koppaan:
Mielestäni suomalainen systeemi suosii kodin ulkopuolella hoidossa olevia lapsia. Tasarahamalli toisi jokaiselle perheelle mahdollisuuden valita. Eli kaikille lapsille hoitoseteli, jonka saa käyttää, miten kullekin perheelle sopii. Voi viedä lapsensa hoitoon kunnalliselle, yksityiselle tai vaikka sukulaiselle ja maksaa sitten ko hoitopaikalle. Tai voi hoitaa itse (siis äiti tai isä) kotona tai palkata kotiin hoitajan. Se olisi sitä oikeata tasa-arvoa, jolloin kukin perhe voisi järjestää hoidon haluamallaan ja heille ja lapsilleen sopivalla tavalla.
Näin ei myöskään tarvitsisi haukkua sitä omasta valinnastaan poikkeavan valinnan tehnyttä vanhempaa, kun jokaisella olisi se todellinen vapaus valita.
Tää olis hyvä.
:flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Amalia K:
Lapsetkin olis onnellisempia kun vanhemmat ihan heidän takiaan möis kodin ja auton pois...että saatais olla ihan kotona vaan. Tehtäis semmonen valinta :saint:

Entäs ne isommat sisarukset, joiden farkut käyvät pieneksi ja jotka mielellään menisivät joskus elokuviin? Voivat varmaan käyttää iskän vanhoja housuja ja katsoa pikkukakkosta sisaruksien kanssa.

me ollaan meinattu tehdä niin että kun poika on noin vuoden vanha niin menen töihin,molemilla 3-vuorotyö ja saadaan sumplittua työvuorot niin että pojan ei tarvitse olla joka päivä hoidossa..muutaman kerran viikossa muutaman tunnin kerrallaan.onkohans emmosia päikkyjä joihin voi viedä noin?

Yhteistyössä