Miksi ihmiset tekevät lapsia, jos eivät niitä halua kuitenkaan hoitaa ja lykkäävät heti päiväkotiin tms...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aina apinana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mina ainakin olen todella iloinen etta minut laitettiin hoitoon 6 kuukautisena, kerronko miksi?

Vanhempani ovat yrittajia ja heidan yrityksensa olisi mennyt konkurssiin ilman aitini panosta. Itse sain mahdollisuuden matkustella lapsena, sain ajokortin, sain opiskelut ulkomailla. Nyt minun ei tarvitse harmitella etta vanhempani joutuisivat kituuttamaan pienilla elakkeilla ja itse olen menestynyt elamassa, kiitos vanhempieni panostamisen.

Olen kiitollinen aikaisin hoitoon viennista.

[QUOTE="vieras";22092864]Ja olette yhdessä perheenä milloin? Me ollaan tehty vuosi niin, että mies tekee töitä päivät ja mä opiskelen illat lennossa vaihdetaan vahtivuoroa. Ei tässä paljon perhe elämästä voi puhua, joten onko tämäkään ratkaisu loppujen lopuksi lapsen edun mukaista? Nyt vaihdetaan niin että molemmat opiskellaan/tehdään töitä päivät täysipainoisesti kun lapsi on hoidossa ja illat ja viikonloput vietetään perheenä. Paljon mielekkäämpää näin.[/QUOTE]
Viikonloppuna on 2 päivää jolloin ollaan yhdessä.

Ei jumaliste, nyt joku jo on sitä mieltä, että kaikkien tulisi irtisanoutua vakkarihommastaan ja ryhtyä pph:ksi jotta voisi omansa hoitaa kotona. Mutta kenen lapsi tulisi hoitoon, kun kaikki ovat pphna?

Ja siis ihan älyttömän tyhmää sanoa, että mä en tykkää lapsista kun olen töissä enkä pphna. Voi jestas joo.

Ehkä siksi, että monikaan ei pysähdy edes miettimään vaihtoehtoja.

Yllättävän moni tekee lapsia, "koska niin nyt vaan kuuluu tehdä". Ja yllättävän moni vie alle vuoden ikäisen hoitoon, "koska niin nyt vaan kuuluu tehdä".

Ei oteta edes selvää niistä asuntolainan lyhennysvapaista, osa-aikaisesta hoitovapaasta, ynnä muista jutuista, mitkä monien kohdalla voisivat mahdollistaa kotiinjäämisen tai ainakin lapsen osa-aikaisen päivähoidon. Ei kun vaan muksu hoitoon 10h tuntia vuorokaudessa, kun äiti/ anoppi / mumma / työkaverit / kaverinkaverit / joku niin sanoo, että se on ainoa oikea tie.

Vai eikö asioista saa puhua, kun "jollekin voi tulla paha mieli"?

Mä tossa ja aiemmin perustelin kantani siihen, että olen mennyt töihin. Valitsin koko perheelle paremman elämänlaadun, en suinkaan mene vain pienimmän lapsen ehdoilla. Enkä todellakaan tee mitään vain siksi että niin kuuluu tehdä. Minusta aikamoista ihmisten aliarvioimista jos luulee, että muut tekee lapsia vain siksi, että niitä kuuluu tehdä. Tai menee töihin vain siksi, että töihin pitää mennä.

Se on helppo huudella, jos ei itsellään ole mielekäs työ tmv. Suurin osa tapaamistani kotiäideistä on lähinnä kotona siksi "kun ei työ kiinnosta". Kun taas me työssäkäyvät usein ollaan siksi, että töissä on kivaa. Tai siksi, että haluamme tarjota lapsille hyvän kasvualustan.

Ihme kyllä, mun kommenttiin ei kukaan ole tarttunut eikä mua ole kukaan haukkunut. Vaikka odotinkin käpylehmäkomentteja. :)

[QUOTE="joojoo";22093865]Luinpa listasi tarkemmin. Onko esim. ylipaino jotenkin erityisen hyvä asia?[/QUOTE]

Mitähän listaa sä oikein olet lukenut. Tai oikeammin, miten sä oikein ymmärrät lukemasi.

Olen yksityinen lastenhoitaja Englannissa ja minun työnantajapiireissä saattaa mennä tällalailla:
Lapsi syntyy, ensimmäiset kolme kuukautta talossa häärää ns. maternity nurse, joka on hommissa 24/7 poislukien sunnuntai. Sitten palkataan lastenhoitaja, arkisin klo 7-19. 4-vuotiaana lapsi meneenkin kouluun klo 9-15, joten sitten riittää vaikkapa au pair täyttämään koulun ulkopuolisen ajan lapsen kanssa.

Entäs kun lapsi on hieman isompi? Arvostaako hän sitä että äiti/isä on kotona passaamassa, enemmän kuin sitä ettei saa uusia vaatteita ja leluja, pääse harrastuksiin ja matkoille kuten monet kaverit? Miten lapselle selitetään miksei hän saa sitä merkkitakkia joka kaikilla muillakin on? Kuka selittää opettajalle ja luokkakavereille että tällä lapsella nyt ei ole suksia ei luistimia eikä tule muiden mukaan näihin harrastuksiin?

Sillä kun ei enää kotihoidontukea saa, niin aika moni ammatiton on melkoisen köyhä. Todellakaan kaikki ei pysty kotoa käsin työtä tekemään.

Sillä perusteella, että esitit väitteen. Voisit jotenkin perustella.

Minä jo luettelin perusteluita, millä osa-alueilla suomalinen yhteiskunta voi paremmin kuin moni muu.

Nykynuoret ja -lapset ovat ihan yhtä usein olleet päivähoidossa tai kotihoidossa, ei ole olennaisesti tullut muutoksia viimeiseen 15 vuoteen.

Sinähän se esitit väitteen, että muualla olisi huonommin kuin Suomessa - yllättäen ilman mitään perusteluja. Ja kun joku pyytää näyttöä asiasta, niin se onkin sitten toisella se todistustaakka? Eli siis sinulla ei ole näyttöä asiasta, mutta toivot ettei toinenkaan puoli pysty nyt repäisemään tähän hätään jotain kattavaa tutkimusta asiasta.

Luin joskus joltain palstalta ketjun jossa aloittaja kyseli, voiko jättää kolmikuukautisen vauvan isälleen hoitoon siksi aikaa kun äiti käy kakkalla.
Kysymys oli hilpeä mutta totaalisesti repeilin "parhaille" vastauksille tyyliin "On se nyt ihme, kun ensin pitää väen vängällä tehdä niitä kakaroita, mutta hetken päästä alkaa suolta kolottamaan ja aletaan hyppäämään vessassa ja lapsi hylätään vieraan hoitoon." Jne.

Tämän ketjun aloittaja taitaa olla vakavammalla mielellä (tai provolla?) liikenteessä, mutta jotenkin minulle silti tulee kovin tuo eka ketju mieleen.
:D

:laugh::laugh:

Sinähän se esitit väitteen, että muualla olisi huonommin kuin Suomessa - yllättäen ilman mitään perusteluja. Ja kun joku pyytää näyttöä asiasta, niin se onkin sitten toisella se todistustaakka? Eli siis sinulla ei ole näyttöä asiasta, mutta toivot ettei toinenkaan puoli pysty nyt repäisemään tähän hätään jotain kattavaa tutkimusta asiasta.

Luettelin vaikka miten monta eri elämän osa-aluetta, joissa Suomen kohdalla on paremmin. Oletin että lamppu olisi syttynyt jo niistä avainsanoista. Ilmeisesti jälleen kerran yliarvioin keskivertopalstalaisen.

Eli, pitääkö niistä jokainen erikseen perustella? Miksi ihmeessä? Eikö kuulu yleissivistykseen tietää erot amerikkalaisessa sosiaaliturvassa ja elintavoissa meikäläiseen nähden?

Ja sitten huudellaan tutkimuksia. Mun vika ei ole, ettei tähän pysty linkittämään linkkejä. Linkit tutkittuun tietoon joudutte nyt harmi kyllä ihan itse googlaamaan--
-- jos kiinnostaa alkaa vertaamaan amerikkalaista yhteiskuntaa meikäläiseen.

...ja jos ei kiinnosta vertailla, niin pitäiskö sitten olla ihan vaan hiljaa.

here we go again.
Keksitkö ihan itse tämän asian (näitähän aloituksiahan on tällä ollutkin vasta parisen tuhatta jo tänäkin vuonna...). Älä jaksa. Anna ihmisten elää niinkuin he parhaaksi näkevät.

Niin, täällä palstalla olisi kovin vähän aloituksia, jos kaikki noudattaisivat tätä. Ja onhan meistä jokainen (muistelen, että sinäkin) hanakasti sanomassa mielipiteitään tai arvostelemassa toisia sellaisissa ketjuissa, joissa joku on tehnyt toisin kuin itse tekisi ;) Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että kovin hedelmällisiä nämä keskustelut eivät aina ole, mutta aina niissä jokunen järjen äänikin löytyy. Eihän sellaisia ketjuja tarvitse avata, joiden käsittelemiin aiheisiin on kyllästynyt :)

Kun toi on vähän niinkuin jos väittäisi että "sininen on sininen ja punainen on punainen". Ja palstamamma vouhkaa vastaan, että "PERUSTELE. Miten niin on. En mä ainakaan usko ilman tutkittua tietoa. "

Onpa vouhkaamista, pelkästään äitiysloma Suomessa kestää melkein vuoden ja suuri osa lapsista on kotona siitä vähintään puoli vuotta eteenpäin. Monet 2-3-vuotiaiksi.

Suomessa hoidetaan kotona enemmän kuin koskaan ennen ja vielä niin, että hoidetaan eikä lykätä vanhempia sisaruksia kaitsemaan nuorempia heti kun jaloillaan pysyvät kuten takavuosina tehtiin.

Kuka työt sitten tekee jos vanhemmat jäävät vielä tästäkin enemmän kotiin lapsia hoitamaan? Mistä revitään kotihoidontuet ja muut? Jos ajattelee maailmaa koko pallona eikä vain yksittäisinä Euroopan maina niin monessako maassa vanhemman on mahdollisuus hoitaa lapsia kotona vuosia niin että pääasiallinen homma on lasten hoitaminen? Kyllä lapset on usein isovanhemmilla vähintään. Ja omilla pelloilla ympäröidyt lapset tekevät töitä heti kun kynnelle kykenevät.

Mutta kyllä se 2v:kin äitinsä/isänsä perään itkee ja se lapsen tuska on kamalaa katsottavaa, kun ei tuon ikäinen vielä oikeasti ymmärrä.

Juuri sen takia puhuin kiintymyssuhteista. Turvallisesti kiintynyt lapsi ei itke kuukausi tolkulla vanhemman perään. Yleensä kyse on joistakin päivistä. Toisaalta, vanhempien ikävöiminenkin on hyvä asia. Kertoo aika paljon siitä, että lapsella todellakin on jotain mitä ikävöidä.

Mitenköhän tästäkin saadaan aina niin kova vääntö aikaan.´Mulle on oikeesti ihan sama minkä ikäisiä lapsia hoitoon viedään. Lastensuojelun puolelta sanoisin kuitenkin sen verran, että jo se päivähoito on eräs tukitoimi. Toimii varmasti ei-ls-asiakkaidenkin kohdalla oikein hyvin ennaltaehkäisevänä.

Aion olla (toivottavasti) syntyvien lasteni kanssa kotona ihan itseni takia. Lapset varmaan pärjäisivät hoidossakin, mutta musta on ihana ajatus jäädä pois pätkätyöoravanpyörästä sosiaalisesti hyväksyttävästä syystä.

Saa sitten nähdä, että miltä se kotiäiteys ihan oikeasti tuntuu ja miten rahat saa riittämään... mutta tästä olen haaveillut pitkään.

Alkuperäinen kirjoittaja tahtoo kotiäidiksi;22094834:
Aion olla (toivottavasti) syntyvien lasteni kanssa kotona ihan itseni takia. Lapset varmaan pärjäisivät hoidossakin, mutta musta on ihana ajatus jäädä pois pätkätyöoravanpyörästä sosiaalisesti hyväksyttävästä syystä.

Saa sitten nähdä, että miltä se kotiäiteys ihan oikeasti tuntuu ja miten rahat saa riittämään... mutta tästä olen haaveillut pitkään.

Kiitos rehellisyydestä. Varmaan monella kotiin pidemmäksi aikaa jäävällä naisella on tämäkin motiivina, ainakin osittain, mutta toki kuulostaa jalommalle kun perustelee päätöksensä lapsen parhaalla.

Alkuperäinen kirjoittaja tahtoo kotiäidiksi;22094895:
Meillä tosin mieskin haluaa olla lasten kotona, joten joutunen välillä etsimään itselleni töitä... muuten menee liian kireälle tuo talous.

Joo, ja siis siinä ei minusta ole mitään pahaa jos haluaa vähän aikaa tehdä jotain muuta kuin palkkatyötä ja jää lasten kanssa kotiin. Mua vaan suunnattomasti ärsyttää se että sitä ei ikinä sanota ääneen (paitsi just nyt sinä) että sille kotiin jäämiselle voi olla itsekkäitäkin syitä, vaan se marttyrinkruunu istutetaan siihen omaan päähän ja jeesustellaan muiden valintoja.

[QUOTE="vieras";22094543]Entäs kun lapsi on hieman isompi? Arvostaako hän sitä että äiti/isä on kotona passaamassa, enemmän kuin sitä ettei saa uusia vaatteita ja leluja, pääse harrastuksiin ja matkoille kuten monet kaverit? Miten lapselle selitetään miksei hän saa sitä merkkitakkia joka kaikilla muillakin on? Kuka selittää opettajalle ja luokkakavereille että tällä lapsella nyt ei ole suksia ei luistimia eikä tule muiden mukaan näihin harrastuksiin?

Sillä kun ei enää kotihoidontukea saa, niin aika moni ammatiton on melkoisen köyhä. Todellakaan kaikki ei pysty kotoa käsin työtä tekemään.[/QUOTE]

Eikös tässä kuitenkin ollut kyse pienistä lapsista..?Vai minkäikäistä tuossa tarkoitat sitten itse?
Vastaus kuitenkin tuohon, että "miten lapselle selitetään miksei saa sitä merkkitakkia joka kaikilla muillakin on", niin aina ei VOI saada mitä haluaa eikä kaikkea tarvitse saada,mitä muillakin on.Maalaisjärkeä hei.

Mut miten jotku kehtaa olla itse kotona ja viedä lapsen hoitoon? En käsitä, tätä en sitte millään!
Selittykset virikkeistä yms on niin huuhaata, kerhot on sitä varten. Eivät vaan jaksa lapsiaan, ois miettineet vähän aiemmin.

Kehottaisin avaamaan silmät ja ottakaa selvää miten toimitaan esim. muualla Euroopassa ennenkuin rinnastetaan 10kk hoitoonvienti heitteillejättöön.

Vaikka kuinka kiillotatte sädekehiänne arvostelulla se ei nyt kolahda sitten mitenkään. Suomessa saa onneksi pitää niinkin pitkän vanhempainvapaan kuin 10kk asti.

Täällä ei tajuta mitään kun on asiat liian hyvin. Jaksetaan tehdä pienistäkin asioista ongelmia koska ei ole oikeita ongelmia kuten lapsi on viikon vanha, mutta töihin on mentävä tai katto lähtee pään päältä. Ei ole muuta vaihtoehtoa. Oikeasti muuten ei ole myöskään varaa ostaa ruokaa koska ei ole mitään sosiaalipalveluita julkisista puhumattakaan (joita täällä jatkuvasti haukutaan)
Jos et käy töissä, et saa rahaa.
Siinä oikea ongelma.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;22095077:
Täällä ei tajuta mitään kun on asiat liian hyvin. Jaksetaan tehdä pienistäkin asioista ongelmia koska ei ole oikeita ongelmia kuten lapsi on viikon vanha, mutta töihin on mentävä tai katto lähtee pään päältä. Ei ole muuta vaihtoehtoa. Oikeasti muuten ei ole myöskään varaa ostaa ruokaa koska ei ole mitään sosiaalipalveluita julkisista puhumattakaan (joita täällä jatkuvasti haukutaan)
Jos et käy töissä, et saa rahaa.
Siinä oikea ongelma.

Lapsella on tosiaan helvetin hyvin asiat, jos hoitoon vieminen on hänen elämänstä ainoa ja suurin "trauma". Lapsen elämän kokonaisuus ratkaisee. Työssäkäyvät perheet ovat noin keskimäärin lapsiaan rakastavia, huolehtivia aikuisia, joilla on elämänhallinnan taidot kunnossa. Ihan valtaosa heistä tarjoaa lapsilleen hyvät eväät elämään, vakautta ja turvallisen kasvuympäristön sen 18 vuotta kun lapset asuvat kotona. On pöyristyttävää, miten työssäkäyviä on muka lupa haukkua ihan miten sattuu. Asiat ovat kuitenkin näissä perheissä yleensä noin lähtökohtaisesti kunnossa. Ja suurin osa pyrkii pitämään lapset kotona mahdollisimman paljon ja hoitopäivät lyhyinä. Silloin saa sen hyvän kotikasvatuksen päälle eikä hoito käy raskaaksi. Yksi osa perusturvallisuutta on kuitenkin sekin, että lapsi oppii luottamaan muihinkin aikuisiin kuin äitiinsä. Kodin ulkopuolinen maailma ei olekaan hirveä ja kamala paikka. Ja tärkein on kuitenkin se, miten täyspäiset rakastavat vanhemmat ovat ja millaiset kotiolot ovat. Luulen, että se takaraivossa nakuttava stressaava rahapula ja kotona turhautuminen on yksi syy, miksi kotiäidit niin hanakasti haukkuvat työssäkäyviä. Ja hormonitkin tietty jyllää vielä monilla jos on pienen vauvan äiti. Kyllä se siitä tasoittuu kun saa taas vähän perspektiiviä maailmanmenoon ;)

Yhteistyössä