Miksi tehdään lapsia jos ei ole varaa jäädä kotiin niitä hoitamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tätä kysyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Sitä vartenhan meidät naiset on luotu miehen ja kyökin väliin :kieh: On se niin ihanaa, kun mies tuo rahan pöytään ja määrää mihin se käytetään. Tyttöjen ei tarvitisisi välttämättä peruskouluakaan käydä, mutta mokomatkin on sen pakolliseksi määränneet ja eihän talouskouluunkaan pääse ilman peruskoulun päättötokaria :(

Ja sehän ei ole mahdollista, että miehen kanssa on sovittu että rahat on yhteisiä ja että mies voi hyvinkin olla joku päivä se kuka jää lasten kanssa kotiin..? =)
Pakko lisätä tähän väliin, että asioista voi olla eri mieltä, mutta tapella ei tarvitse, eihän? :) Mulla on niin huono muistikin, etten enää huomenna muista kuka on mistäkin aiheesta mitä mieltä :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Alkuperäinen kirjoittaja näitä taas:
Eihän eläkekään kerry ennen kuin täyttää 25. Vai aleniko se ikäraja nyt vähän aikaa sitten, mutta kuitenkin. Miten voi olla niin omituista että joku tykkää käydä töissä, ansaita omaa rahaa ym. Ja jos valkkaa viisaasti, voi tehdä osa-aikatyötä tai vastaavaa. Ja kyllä taatusti teen enemmän yhteiskunnan eteen maksamalla veroni palkasta kuin jos eläisin avustuksilla kotona.

Ikäraja on 23. Ja siitä asti olen ollut työelämässä.

Puhuit itsesi pussiin. Olet 38, ja 23v:stä asti töissä. Ok.. no se on 15 vuotta. Mutta minkäs ikäinen tämä yksi lapsi sitten on? Hänen koko elämänsä ajan olet ollut töissä, mikäli sanomasi pitää paikkaansa. Ja vaikka olisitkin ollut sen 15 vuotta kerryttänyt, eläkkeesi on silti hyvin hyvin pieni. Ilman säästöjä tai almuja mieheltäsi kituutat penniä kuolemaasi saakka.

Anteeksi, pyöristin hieman. Lapsi on 2 kuukauden ikänen joten ei siitä ihan 15 vuotta tule. Jos mieheni minut jättää ja joudun kituuttamaan penniä, niin teen sitten niin, mutta tiedän ainakin tehneeni kaikkeni lasteni eteen.

No et sää montaa lasta ees kerkee tekeen sitten, jos oot JO 38 ja vasta yksi kaksi kuinen sulla VASTA!!!

Kun sulla on nyt ikää toi 38v. ja ensimmäinen lapsesi on nyt 2kk ikänen niin oletko ajatellu et sulla saattaaa se ikä tehdä tepposet vaikka kuinka toivoisit useampaa lasta. Se raskaus ku kestää useimmiten kuitenki sen 9kk, eikä heti synnytyksen jälkeen yleensä uudelleen raskaaks tule vaan menee muutamia kuukausia ennen ku kroppa on valmis seuraavaan raskauteen noilla nuoremmillakin.
Hedelmöityshoitojakaan ei suomessa mielellään tehdä muuten yli 40 vuotiaille.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
38-vuotias maisteri.
Sellaiselta voisi odottaa laajempaa näkemystä, sydämen sivistystä, avarakatseisuutta....mutta ei näköjään sitten.

Etenkin voisi olettaa, että itse koulutettuna naisena arvostaisi naisen itsemääräämisoikeutta - sitä, että naisen ei enää tarvitse jäädä hellan ja nyrkin väliin loppu elämäkseen ilman oikeutta uraan tai edes peruskoulutukseen.

38-vuotias maisteri.
Sellaiselta voisi odottaa laajempaa näkemystä, sydämen sivistystä, avarakatseisuutta....mutta ei näköjään sitten.

Toisaalta jos on 2 kk ikäisen vauvan äiti, niin ei useinkaan ole ihan normaali oma itsensä... ainakin itselläni univaje ja hormonit jylläsivät :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
38-vuotias maisteri.

Toisaalta jos on 2 kk ikäisen vauvan äiti, niin ei useinkaan ole ihan normaali oma itsensä... ainakin itselläni univaje ja hormonit jylläsivät :D

Tottahan tuokin on :D

Ohhoh. Joo itse en ainakaan todellakaan viihdy kotona se kauempaa kuin on tarvis. Vaikak lapsiani rakastankin niin omaan elämääni kaipaan muutakin sisältöä kuin "syökö jo kiinteitä ja millasta sinappia teidän matilta tulee...."

Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
Eihän eläkekään kerry ennen kuin täyttää 25. Vai aleniko se ikäraja nyt vähän aikaa sitten, mutta kuitenkin. Miten voi olla niin omituista että joku tykkää käydä töissä, ansaita omaa rahaa ym. Ja jos valkkaa viisaasti, voi tehdä osa-aikatyötä tai vastaavaa. Ja kyllä taatusti teen enemmän yhteiskunnan eteen maksamalla veroni palkasta kuin jos eläisin avustuksilla kotona.

Puhuit itsesi pussiin. Olet 38, ja 23v:stä asti töissä. Ok.. no se on 15 vuotta. Mutta minkäs ikäinen tämä yksi lapsi sitten on? Hänen koko elämänsä ajan olet ollut töissä, mikäli sanomasi pitää paikkaansa. Ja vaikka olisitkin ollut sen 15 vuotta kerryttänyt, eläkkeesi on silti hyvin hyvin pieni. Ilman säästöjä tai almuja mieheltäsi kituutat penniä kuolemaasi saakka.

Anteeksi, pyöristin hieman. Lapsi on 2 kuukauden ikänen joten ei siitä ihan 15 vuotta tule. Jos mieheni minut jättää ja joudun kituuttamaan penniä, niin teen sitten niin, mutta tiedän ainakin tehneeni kaikkeni lasteni eteen.

Missä vaiheessa olet sen hyvän koulutuksen saanut? Ja mikä se mahtaa olla?

Pääsin lukiosta suoraan yliopistoon. Vaikka valmistuin viidessä vuodessa, viimeisen vuoden opiskelin ja olin töissä. Maisteri olen.

Palkka päätä huimaava? Riippuu tietty siitä mikä huimaa kenenkin päätä. ;)

Mua hirvittäisi, jos tuon ikäisenä aikoo useamman lapsen vielä tehdä, miten niiden kanssa pärjää, kun lapset ovat murrosiässä. Olen saanut nuorimmaiseni 37-vuotiaana, ja esikoinen on nyt esimurkkuikäinen, ja ei kyllä sekään ole helppoa.

Varaa on, kun suhteuttaa tulot menoihin.
Mutta kotiäitinä kunnes lapset muuttaa pois? Ei helevetti, ei ikinä, en mä haluuuuuu......

Ei ole noin pitkän aan päästä edes varmaa onko entinen paikka odottamassa a hieman vaikeaa pästä iäkkäänä uuteen paikkaan.
On omakohtaisia kokemuksia kun terveyden takia vaihdoin alaa ja kouluttauduin 50+ ja eipä nyt tahdokaan työpaikkaa löytyö.
Entäs jo olisit parikyt vuotta ollut poissa työelämästä, hieman vaikeaa.

Ei helkatti, jos miun pitäisi 20 vuotta olla pelkästään kotona... pää leviäisi! Mutta jos tahtoo, niin mikäs siinä. Kyllähän se sitten liki lomasta varmaan käy, kun lapset menee kouluun. Saa sitten harrastaa päivät mitä haluaa ja laiskotella :D

Ei se aina oo raha mikä ratkaisee. Syitä on monia.

Jos me oltais odotettu ensin vakituisia työpaikkoja, omaa asuntoa.....
niin tuloksena ois ollu että ei oltais saatu lasta koskaan. Ei myöskään meille muutenkaan lasta oo suotu helpoimman kautta. Nyt lapsi 2v9kk ja miehellä vakityö ja meillä yhteinen oma asunto. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
peesi sulle muuten mutta toi ikä-raja on meillä ainakin 10 vuotta alhaisempi mutta eskari/ekaluokkalaisen vanhempana olen vielä kotona.

Kyllä me haluttiin ja sovittiin asia niin, että olen kotona sillonkin kun lapset on koulussa. Halutaan, että täällä on aina joku heitä vastassa ettei tarvi yksin olla.

Heistä kasvaakin varmasti tosi itsenäisiä ja oma-aloitteisia :laugh:

Munkin mielestä on hyvä, että lapsille tarjotaan turvalliset kotiolot ja kasvuympäristöt, mutta toi menee jo överiksi, Ihan oikeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Kun sulla on nyt ikää toi 38v. ja ensimmäinen lapsesi on nyt 2kk ikänen niin oletko ajatellu et sulla saattaaa se ikä tehdä tepposet vaikka kuinka toivoisit useampaa lasta. Se raskaus ku kestää useimmiten kuitenki sen 9kk, eikä heti synnytyksen jälkeen yleensä uudelleen raskaaks tule vaan menee muutamia kuukausia ennen ku kroppa on valmis seuraavaan raskauteen noilla nuoremmillakin.
Hedelmöityshoitojakaan ei suomessa mielellään tehdä muuten yli 40 vuotiaille.

Näin juuri, ellei ole superhedelmällinen, ei tuossa iässä enää kovin montaa lasta ehdi saada. Imetätkö ap, eikös hyvät äidit imetä vähintään vuoden ;)? sinä aikana raskautuminen ei ole välttämättäkovin helppoa...

Ootko käynyt laskemassa paljon saat eläkettä jos et enään ikinä palaa työelämään? Kannattaisi niin voisi suunnitelmat muuttua. Suurin osa eläkemäärästä kerrytetään viimeisinä työvuosina ennen eläkeikää.

Voi älytön näitä aloituksia! Mikä ihmeen tae se on että, lapset ja vanhemmat voi hyvin, kun äiti viettää lasten kans koko elämänsä kotona (kärjistetysti)? Mikä tae se raha on,että lapset on onnellisia tai että pitää olla kasa rahaa, että voit ees lapsen tekoa suunnitella?
Meidän perheellä on ainakin kaikki hyvin ja me ollaan onnellisia, vaikka me molemmat vanhemmat ollaan töissä ja lapset on olleet hoidossa.

niin kovin mustavalkoista on ajatuksenkulku, mutta...haloo, minkälaisia niistä tulee jos äiti hilluu himassa kaiket päivät? Kyllä sitä aika nopeesti (lapsi) sieltä pois haluaa. Oikeesti

Alkuperäinen kirjoittaja Siipien havinaa:
Miksi tästä pitää AINA tapella...samasta aiheesta...kukin tavallaan...onhan se lapsen kiva tulla koulusta kotiin...kun on joku kotona ja ruoka valmiina...muistatteko kukaan OMAA lapsuuttanne/nuoruuttanne...oliko koskaan koulusta tullessa...esim.pullantuoksu vastassa :heart: :D

Odotn kovasti äidin vapaapäiviä pienenä koululaisena kun oli välipala valmiiksi.
Itsekin olin välillä aika kauan kotona mutta valitettavasti nuoremmat saivat tulla yksin kotiin.
Kuopukselle tein aina valmiiksi välipalan niin sai syödä äidin tekemää ja hyvin on pärjännyt, ei edes viihtynyt iltiksessä kun niin paljon hälinää.
<kesällä oli opiskelijapoika kaverina 5h työssäoloniajan.
Kalliiksi tuli mutta en voinut yksin päiväksi jättää.

Alkuperäinen kirjoittaja viiden äiti:
Varaa on, kun suhteuttaa tulot menoihin.
Mutta kotiäitinä kunnes lapset muuttaa pois? Ei helevetti, ei ikinä, en mä haluuuuuu......

Ei ole noin pitkän aan päästä edes varmaa onko entinen paikka odottamassa a hieman vaikeaa pästä iäkkäänä uuteen paikkaan.
On omakohtaisia kokemuksia kun terveyden takia vaihdoin alaa ja kouluttauduin 50+ ja eipä nyt tahdokaan työpaikkaa löytyö.
Entäs jo olisit parikyt vuotta ollut poissa työelämästä, hieman vaikeaa.

Miten tää sun vastaus minuun liittyi? :D
Mähän vastasin, että en halua olla kotona kunnes lapset muuttaa pois...

Odottakaapas pari vuotta kun demarit pistää päivähoidon ilmaiseksi niin sitten varmaankin ruvetaan maksamaan siitä että vanhemmat hoitaa omia lapsiaan. :) Sitä aikaa odotellessa ....

Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
kaikki ei halua olla kotona :hug: :headwall:

En sen pitäisi olla aikuisen halusta kiinni vaan siitä mikä on lapsen parhaaksi.

mut onhan ne lapsetkin jossain vaiheessa päivät poissa kun koulussa ovat.. mitäs sinä silloin kotona teet, et ainakaan lapsia varten siellä ole.

Yhteistyössä