Miksi isoäidit yliruokkii lapsenlapsiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Mä olen melko pitkälti sitä mieltä, että mummolassa on mummolan säännöt...jos (ja kun) mummo antaa vähän ylimääräisiä herkkuja lastenlapsilleen, niin se on mulle täysin ok. Mies sen sijaan usein valittaa siitä, että lapsia ruokitaan mummolassa liikaa. Yleensä sanomista tulee jälkiruoasta...mummo antaa ruoan päälle jälkkäriksi jätskit ja sitten jälkkärien jälkkäriksi vielä letut.

Kiinnitinpä nyt tähän ylisyöttämiseen sitten ensimmäistä kertaa ihan kunnolla huomiota, kun lapset oli mummolassa jokunen päivä sitten 3 tuntia hoidossa. Lapset meni mummolaan klo 16:30 ja ilmoitin, että he ovat juuri syöneet päivällistä. Kotiin hain mukelot klo 19:30 ja tarkoituksena siis oli se, että lapset syövät sitten kotona iltapalan. Mummolassa ei siis tarvinnut tarjota ruokaa.

Ymmärrän sen, jos mummo nyt jotain pientä haluaa antaa, mutta mummopa päättikin ruokkia lapsia sitten vähän enempikin. Hän antoi lapsille:

- mannapuuroa
- nakkeja
- leipää

Ja nämä hän oli lapsille antanut klo 18 aikoihin, eli pakko heille oli sitten vielä kotona iltapalaa tehdä.

Mikäköhän idea tässä oli? Yhtään mummoa paikalla vastaamaan? :D

Tuo ikäluokka on opetettu että vieraille tarjotaan aina jotain, vaikka piipahtaisivat vaan 5min. Kai se on ollu talossa ylepyden aihe että on varaa ruokkia vieraatki. Lapset ei osaa vielä kieltäytyä niin ovat helppoja ruokittavia.

Voipi olla...jos mukulat on olleet aivan hirveitä, niin istuttamalla ne ruokapöydän ääreen ne hiljenee ja rauhoittuu. Ainakin yleensä. Ja kun napa on täynnä, on mielikin varmasti parempi :D

Jos mummot jo elämänkokemuksensa avustamana ennakoivat, riittävän pienin välein ruokaa napaan, niin rauha pysyy maassa, ennenkö ehtii alkaakkaan :D

• Tykkää
Reactions: chef
Mun lapset syö päivällisen n.klo 16.30 ja iltapalaa klo 19. Eli ovat nälkäisiä, ja jos vasta puol kasi hakisin eli iltapala klo 20 niin ois jo nälkäkiukku. Eli jos sun lapsilla oli nälkä? Tosin oon sitä mieltä, että mummo olisi voinut tarjota vaikka hedelmää tai yhden palan leipää jos ohje oli ettei ruokita. Monelta he itse syö? Onko kuudelta heillä ruoka-aika?

Minä vietin lapsena kesät maalla mummilassa ja olin useita kiloja painavampi kun palasin takaisin kotiin.:D

Mummilassa oli parhaat safkat ja se syöttäminen oli varmasti yksi tapa mummilla osoittaa että mummi rakastaa ja pitää hyvää huolta.:):heart:

[QUOTE="vieras";28630882]Mun lapset syö päivällisen n.klo 16.30 ja iltapalaa klo 19. Eli ovat nälkäisiä, ja jos vasta puol kasi hakisin eli iltapala klo 20 niin ois jo nälkäkiukku. Eli jos sun lapsilla oli nälkä? Tosin oon sitä mieltä, että mummo olisi voinut tarjota vaikka hedelmää tai yhden palan leipää jos ohje oli ettei ruokita. Monelta he itse syö? Onko kuudelta heillä ruoka-aika?[/QUOTE]

Meiltä on mummolaan matkaa 5 min, eli se iltapala olisi ollut naamanedessä klo 19:35.

Ei, ei varmastikaan ollut nälkä. Ainakaan klo 18, jolloin mummo sanojensa mukaan tämän ruokkimisrumban aloitti :D

Eikä ollut klo 18 mummon oma ruoka-aika, vaan hän syö klo 16-17 välillä. Ja tuolloin olin nimenomaan etukäteen sanonut, että lapset syö kotona päivällisen. Eikä mummolassa ole tapana antaa päivälliseksi puuroa, nakkeja ja leipää. Kunhan mummo taas ruokki lapsia vaan ruokkimisen ilosta :D :D

Minä vietin lapsena kesät maalla mummilassa ja olin useita kiloja painavampi kun palasin takaisin kotiin.:D

Mummilassa oli parhaat safkat ja se syöttäminen oli varmasti yksi tapa mummilla osoittaa että mummi rakastaa ja pitää hyvää huolta.:):heart:

Tässä meidän katraassa on yksi lapsi, joka on aika hyvin ollut aina ruoka-aikaan pöydän ääressä...eikä mummo kyllä nyt yhtään helpota tätä tilannetta :laugh:

Se on mummujen tehtävä. Tyrkyttää ruokaa joka vaiheessa..
Ota rennosti :)

Kuten jo sanoin, mummolassa mummon säännöt ja se on mulle ihan ok.

Mutta toisaalta kyllä ihmettelen. Varsinkin, kun mummo itsekin on jokusen kerran sanonut tuon yhden lapsen tukevuudesta. Meinaakohan mummo, että ylimääräisillä safkoilla lapsi laihtuu? Vai ajatteleekohan mummo, että kun noi muut on laihoja, niin hän pelastaa sitten edes kaksi kolmesta? :D

Sama. Tosin vietin siellä vain viikon kerrallaan, mutta siinäkin ajassa lihoin. :D

Liittyy siihen, että mummin lapsuudessa kaikesta oli pulaa, ruoastakin. Hän ei halua, että kukaan lapsi näkee nälkää, vaan haluaa tarjota yltäkylläisesti kaikkea rakkailleen.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
meillä kohta 3v. lapsella lääkityksestä johtuen hirveä ruokahalu, eikä oikein tunnista milloin vatsa on täynnä ja välillä, kun tulee mummon luota, niin on sellaisessa ähkyssä, ettei saa yöllä kunnolla nukuttua :( ollaan yritetty mummolle asiaa selittää, ettei saa antaa liikaa ruokaa tälle lapselle, mutta on kuulemma niin vaikea jättää antamatta, kun toinen vaan pyytää lisää ja vaikuttaa nälkäiseltä...

Joo meillä on sama homma.. Mutta tosiaan ajattelen, että mummula on sellainen ja koti on koti. Tänään käytiin ukkia katsomassa, oli yksin kotona. Ja eiköhän kaivele suklaalevyä kaapista, että pitäähän pikkusille saada suut makeaksi. Ja sitten keitettiin kahvit.. :D Kyllä lyön sitten jarruakin, jos näyttää että ihan överiksi menee.

[QUOTE="noh";28630994]Ihana kun ruokkii lapset! Jos lapset nyt ei siellä jokapäivä majaile niin mitä väliä. Ja nuokin oli ihan kohtuu terveellinen satsi. Ei siis pelkkää suklaata tms.[/QUOTE]

Joo, nyt oli kyllä ihan kohtuulliset pöperöt, eli ei ollut jälkkäriä ja jälkkärin jälkkäriä :D

Tosin kyllä mein tuolla tulee aikaa vietettyä parisen kertaa viikossa, mutta me kompensoidaan sitä sitten olemalla kotona tarkkoja.

[QUOTE="vieras";28631010]meillä kohta 3v. lapsella lääkityksestä johtuen hirveä ruokahalu, eikä oikein tunnista milloin vatsa on täynnä ja välillä, kun tulee mummon luota, niin on sellaisessa ähkyssä, ettei saa yöllä kunnolla nukuttua :( ollaan yritetty mummolle asiaa selittää, ettei saa antaa liikaa ruokaa tälle lapselle, mutta on kuulemma niin vaikea jättää antamatta, kun toinen vaan pyytää lisää ja vaikuttaa nälkäiseltä...[/QUOTE]

Siskon koira kokee aina saman efektin mummolavisiiteillä. Mummon mukaan koiralle ei ole mitään annettu, mutta hyvä, kun se pääsee enää eteenpäin lyllertämään, kun on niin täynnä :D

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Siksi kun niiden äiskät toitotti pula-ajasta ja ruuanloppumisesta alvariinsa...ketju jatkuu edelleen ellet lopeta? Lopetatko tuputtamisen vihdoin mahdatko pystyä? Itse mummulle poiketessa käyn ensin tai jälkeen viarailun sokkarin tai muun vastaavan valmisruoka tiskillä valitsemassa mieleiseni ruuan kuin määrän joten pitäydyn vain kavittelemaan ja rupattelemaan kuulumisia...

Ainaskin meidän lasten mummo, todella vaikee anoppi, selvästi koettaa paikata erinäisiä asioita lastemme kautta. Se, että mummo syöttää lettuja, pannukakkua, makeita piirakoita, karamelliä, limpsoja, ruuan sijaan, ei elämän kuuna päivänä auta asiaa. Myös lapsemme tajuavat, että jokin on vialla, kun aikuinen ihminen ei käyttäydy aikuisen ihmisen tavoin. Vielä ei ole aika asioista lapsille kertoa. Olkoot he nyt vierailujen ajan, joita kaksi vuodessa, kuin Ellun kanat konsanaan.

Isoäidit ovat sitä ikäluokkaa, joilla on lapsena ollut pitempi kestoista nälkää, ihan vaan siksi, että Suomi oli köyhä maa eikä ruokaa yksinkertaisesti ollut. Silloin syötiin mitä saatiin ja silloin kuin saatiin ja pidettiin pientä pyöreyttä terveellisenä, niinkuin se nykytiedon mukaan onkin.

Älkää stressatko, ei isoäiti lapsestanne läskiä tee, sen teette te, jos teette.

Mies juuri ihmetteli samaa asiaa. Oli tänään käyny lasten kanssa mummolassa, olivat viipyneet reilun tunnin.

Ensin oli heti tarjottu lapsille jätskit. Sitten oli keittäny miehelle kahvit. Sivussa oli tarjoillut lapsille keksiä, mummolla on sellanen tapa, että laittaa koko paketin aina nokan eteen. Tässä vaiheessa mies oli sit sanonu, että nyt riittää herkut. Silti mummo oli vielä kysellyt lapsilta haluaisko nämä vielä pullaa, toisenlaisia keksejä, tai lisää jäätelöä.

en tiiä ja samaa on takuttu täälä... meilläkin taistellaa painon kanssa ja se tarkottaa et tarkkoja ollaa nii kylässä että kotona ja mikä tarkoittaa myös mummolaa. Kyse on kuitenki lapsen terveydestä eikä mistää mielipideasioista.

Välillä ollaan sanottu rumasti ja välillä nätimmin. Omille vanhemmille oon pitäny sellasenki moraalisaarnan et oksat pois ja pala latvaa

kaipa se on niillä joku välittämisen merkki..

Yhteistyössä