Miksi jotkut ovat sitä mieltä, että luottotiedoton ei maksa velkojaan ikinä ja häneen ei voi ikinä luottaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kuitenkin rehellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja §§;30711545:
Mä menetin luottotietoni vuonna 2008 täysin koska en tiennyt mitä tarkoittaa ulosotto tai muu perintä tms. Olin opiskelija, masentunut, menetin juuri osa-aikaisen työni ja sulkeuduin. En tiennyt mitä tehdä. Ei ollut ketään keneltä kysyä neuvoa. Häpesin..

Loppujen lopuksi (kaikkien korkojen, oikeudenkäyntikulujen jne) velkaa oli 11 000. Tein kahta työtä, opiskelin, sain lapsia, mutta silti maksoin velkani. Nykyään velkaa on 0e. Opiskelen yliopistossa, vakkarityö, kaksi lasta, hyvät tulot, ei velkaa, mutta luottotiedot palautuu vasta 3 vuoden päästä. Paperilla näytän ihan hirveältä, mutta elämässä kaikki on kunnossa, ja säästäjäkin on jo useampi tonni. Silti en saa edes puhelinliittymää. Hiphurraa.... :)

No ainakin tyhmä olet, joten hyvä jos näytät paperillakin hirveältä :D Ihan oikeasti nuo sinun jutut. Yliopisto ei kerro mistään mitään, mutta sen esille tuominen on susta hienoa, mutten et olisi sitä sanonut. Vakkarityö ei kerro mistään myöskään mitään. Vakituinen työ on sitä paitsi normaalin lähtökohta, siitä poikkeaminen on epänormaalia. Lapsia saa panemalla ja hyvät tulot on suhteelliset. Joillekin sitä on 5000e/kk ja toiselle 2500e/kk. Ja sä vastannet tähän tyylillesi uskollisena, että ainakin 7000e+auto+puhelin... koska et typeryydessäsi taas tajua, että jokaisella kaupan kassaa pidemmälle päässeellä on se työsuhdekännykkä. Ja se ettei ole velkaa... no ei varmaan niin ole joo, ellei sitä vanhaa ole jäljellä. Luottotiedottomalle harva kun myöntää sitä velkaa lisää... tok, tok, tok (koputus etusormella sun otsaasi)...

Ja sekin että jos nyt saisit lainaa jollain ilveellä, mutta et sitä ottaisi... sekin olisi idioottimaista. Inflaation ja koron suhteessa, se kertoo vain siitä ettet tiedä mistään mitään. Mutta onneksi luet yliopistossa ja provoilet näitä tyhmiä juttujasi.

[QUOTE="Kari";30711602]No ainakin tyhmä olet, joten hyvä jos näytät paperillakin hirveältä :D Ihan oikeasti nuo sinun jutut. Yliopisto ei kerro mistään mitään, mutta sen esille tuominen on susta hienoa, mutten et olisi sitä sanonut. Vakkarityö ei kerro mistään myöskään mitään. Vakituinen työ on sitä paitsi normaalin lähtökohta, siitä poikkeaminen on epänormaalia. Lapsia saa panemalla ja hyvät tulot on suhteelliset. Joillekin sitä on 5000e/kk ja toiselle 2500e/kk. Ja sä vastannet tähän tyylillesi uskollisena, että ainakin 7000e+auto+puhelin... koska et typeryydessäsi taas tajua, että jokaisella kaupan kassaa pidemmälle päässeellä on se työsuhdekännykkä. Ja se ettei ole velkaa... no ei varmaan niin ole joo, ellei sitä vanhaa ole jäljellä. Luottotiedottomalle harva kun myöntää sitä velkaa lisää... tok, tok, tok (koputus etusormella sun otsaasi)...

Ja sekin että jos nyt saisit lainaa jollain ilveellä, mutta et sitä ottaisi... sekin olisi idioottimaista. Inflaation ja koron suhteessa, se kertoo vain siitä ettet tiedä mistään mitään. Mutta onneksi luet yliopistossa ja provoilet näitä tyhmiä juttujasi.[/QUOTE]

Sä tässä haiskahdat provolle ja todella pahasti. Kyllähän sitä on monia työpaikkoja (kaupan kassoja parempia) joissa ei todellakaan ole työsuhdekännykkää. :D Aika tahvo pitää olla jos kuvittelee monellakin olevan sellaisen.

[QUOTE="Kari";30711602]No ainakin tyhmä olet, joten hyvä jos näytät paperillakin hirveältä :D Ihan oikeasti nuo sinun jutut. Yliopisto ei kerro mistään mitään, mutta sen esille tuominen on susta hienoa, mutten et olisi sitä sanonut. Vakkarityö ei kerro mistään myöskään mitään. Vakituinen työ on sitä paitsi normaalin lähtökohta, siitä poikkeaminen on epänormaalia. Lapsia saa panemalla ja hyvät tulot on suhteelliset. Joillekin sitä on 5000e/kk ja toiselle 2500e/kk. Ja sä vastannet tähän tyylillesi uskollisena, että ainakin 7000e+auto+puhelin... koska et typeryydessäsi taas tajua, että jokaisella kaupan kassaa pidemmälle päässeellä on se työsuhdekännykkä. Ja se ettei ole velkaa... no ei varmaan niin ole joo, ellei sitä vanhaa ole jäljellä. Luottotiedottomalle harva kun myöntää sitä velkaa lisää... tok, tok, tok (koputus etusormella sun otsaasi)...

Ja sekin että jos nyt saisit lainaa jollain ilveellä, mutta et sitä ottaisi... sekin olisi idioottimaista. Inflaation ja koron suhteessa, se kertoo vain siitä ettet tiedä mistään mitään. Mutta onneksi luet yliopistossa ja provoilet näitä tyhmiä juttujasi.[/QUOTE]

Siis, mä elin huonossa elämässä vuonna 2008, opiskelin hoitajaksi, ja elin todella holtittomasti. Mun äiti ei koskaan opettanut rahasta yhtään mitään. En tiennyt mitä tarkoittaa, jos laskuja ei maksa perinnästä pois, kun ne meni sinne. En koskaan ollut kiinnittänyt näihin asioihin huomioita. Olin 16v kun muutin omilleni, ja otin laskulle vaikka mitä, en osannut budjetoida. Noh, jouduin vaikeuksiin rahojen kanssa, ja samalla loppui työsuhden. En osannut soitella paikkoihin ja pyytää maksuaikaa tai laskun jakamista pariin osaan.. Masennuin totaalisesti ja vain suljin puhelimen ja jämähdin kotiin. Siinä meni monta kuukautta, että pääsin ylös sängystä. Sain työn, ja elämä alkoi taas.. Palkasta lähti aina osa ulosottoon.. Tulin raskaaksi, ja aloin avaamaan silmät ulosotolle. Tajusin että haluan joskus omistaakin jotain, otin toisen työn ja tein kahta työtä koko raskauden, äitiysrahoista maksoin velkojani jatkuvalla syötöllä, tein akordisopimuksia ja soittelin joka paikkaan. Lapsen ollessa muutaman kuukauden aloitin lukion, koska halusin paremman elämän, ja nyt mä olen siellä yliopistossa velattomana, säästän omaan asuntoon rahaa, ei tartte ottaa mistään luottoa, enkä edes vielä haluaisi. Lapset on kyllä panemalla saatu alkuun, työsuhdekännykkää kyllä kenelläkään meillä ole... Tulot tässä perheessä on yhteenä 6000e, ja nousee kun valmistun.

Mä käänsin mun elämän ylösalaisin, mä olen siitä ylpeä, ja mä hakeudun parempaan. Olin 18v kun tein raha mokani, ja hyvä kun tein - en olisi koskaan oppinut. Enkä todellakaan ole provo, vaan elävä todiste, että ihminen voi muuttua, kun vain haluaa.

[QUOTE="a p";30711625]Sä tässä haiskahdat provolle ja todella pahasti. Kyllähän sitä on monia työpaikkoja (kaupan kassoja parempia) joissa ei todellakaan ole työsuhdekännykkää. :D Aika tahvo pitää olla jos kuvittelee monellakin olevan sellaisen.[/QUOTE]

Ja ensimmäinen astuu paskaan.. se ei ollut tässä se pointti. Kuten ei sekään, että aloittaja nyt oikeasti väittäisi palkkansa olevan 7000e/kk. Sisälukutaito puuttuu myös sinulta. SE kertoo jotain oikeasti miten lukenut ihminen on... muuten on turha väittää muuta.

Vuonna 2008 elettiin jo internet-aikaa ja netistä löytyy muutakin kuin kaksplus. Ei nyt helvetti nuori aikuinen saa olla niin avuton, ettei osaa hakea ohjeita ja neuvoja esim. talousasioihin -saati ettei tajua, että laskut pitää maksaa ajallaan!!! Eli miten vaan asian esitätkin, vika on ihan itsessäsi. Ja ei, en luottaisi sinuun, en lainaisi rahaa.

Samoin ap, vai että ei niin vakavaa ettei maksa velkaansa, kun kyseessä on suuryritys??? Ei saatana. Haloo, siellä on ihan tavallisia ihmisiä töissä, sellaisia, joille se yritys maksaa palkan. Siinä kun kaltaistesi joukko jättää laskunsa heille maksamatta, niin tottakai se vaikuttaa, ihan jokaiseen siinä isossakin yrityksessä! Ei saa olla noin tyhmä!

Vuonna 2008 elettiin jo internet-aikaa ja netistä löytyy muutakin kuin kaksplus. Ei nyt helvetti nuori aikuinen saa olla niin avuton, ettei osaa hakea ohjeita ja neuvoja esim. talousasioihin -saati ettei tajua, että laskut pitää maksaa ajallaan!!! Eli miten vaan asian esitätkin, vika on ihan itsessäsi. Ja ei, en luottaisi sinuun, en lainaisi rahaa.

Samoin ap, vai että ei niin vakavaa ettei maksa velkaansa, kun kyseessä on suuryritys??? Ei saatana. Haloo, siellä on ihan tavallisia ihmisiä töissä, sellaisia, joille se yritys maksaa palkan. Siinä kun kaltaistesi joukko jättää laskunsa heille maksamatta, niin tottakai se vaikuttaa, ihan jokaiseen siinä isossakin yrityksessä! Ei saa olla noin tyhmä!

Kyllä, en osannut etsiä apua. Mua hävetti! Mä olin 18vee, mitään kokemusta mistään rahallisesta. Mä selvitin asiani, ja tällä hetkellä erikoistun rahaan. Kyllä - naurakaa vaan, mutta tämä opetti ja kasvatti mua, ja sen avulla löysin intohimoni, ja nykyään olen erittäin etevä ja luotettava rahan kanssa. Siitä on 7-8 vuotta aikaa! Sen jälkeen olen saannut kaksi lasta, käynyt kaksi koulua ja tehnyt töitä.. Ihminen muuttuu, kasvaa, kehittyy..

Ja ketä mä olen syyttänyt!??? ITSEÄNI :) Ja kehitin itseäni. Olin täysin naiivi rahan kanssa. Laskulle, laskulle ja laskulle kaikki vaan, laskut roskiin, kun ei ollut rahaa, ja kaivauduin peiton alle, kun hävetti tilanne, etten osannut sitä korjata. Mutta mä nostin pääni, menin kahteen työhön, ja KORJASIN mun mokani, ja käänsin elämäni ihan täysin päinvastaiseen suuntaan.. Miksi tämä on niin kauheaa? Olen tehnyt mokani, maksanut siitä, ja ottanut opikseni! Eikö se ole positiivista. :O

Älä viitsi :) kaikki ei ole täydellisiä heti.

Viitsin. Eikä se tee kenestäkään täydellistä, että tietää, että laskut pitää maksaa. Jopa kaukana täydellisyydestä olevakin sen tietää, turha muuta väittää.Vai etkö ikinä ole käynyt koulussa, lukenut lehtiä, kuullut ihmisten keskusteluja, katsonut tv:tä, jne? Ok, jos olet elänyt tynnyrissä ikäsi, niin silloin joo voi tulla ihan yllärinä. Mietin vaan, että miten sellainen sitten osaa niitä laskutettavia asioita hankkiakaan.

Viitsin. Eikä se tee kenestäkään täydellistä, että tietää, että laskut pitää maksaa. Jopa kaukana täydellisyydestä olevakin sen tietää, turha muuta väittää.Vai etkö ikinä ole käynyt koulussa, lukenut lehtiä, kuullut ihmisten keskusteluja, katsonut tv:tä, jne? Ok, jos olet elänyt tynnyrissä ikäsi, niin silloin joo voi tulla ihan yllärinä. Mietin vaan, että miten sellainen sitten osaa niitä laskutettavia asioita hankkiakaan.

Älä viiti! Mä en osannut budjetoida, sitä mä sanoin. Otin kaikki laskulle, tein osa-aikaista työtä missä tunnit vaihteli, ja yhtäkkiä mulla ei ollutkaan töitä! Laskut keräänty, ei ollut rahaa millä maksaa, kaikki meni vuokraan ja pakollisiin menoihin, tilille jäi 20e / kk ruokaan, ja mä pelästyin, häpesin. Yritin kuukausia selvitä, ei ollut ketään keneltä pyytää apua. Mulla ei ole sukua, ei vanhempia enää, olin sinkku, ei ole siskoja... Kaverit oli kaikki alaikäisiä tai juuri 18v täyttäneitä opiskelijoita, ei kenelläkään ollut lainata. Velkaneuvontaan oli vuoden jono meidän kunnassa, ja mä vaan menin totaaliseen shokkiin. Ja luovutin, heitin laskut roskiin ja piilouduin. Kesti pitkään, että uskalsin ottaa itseäni niskasta kiinni ja hoitaa mokani. Nyt 8v myöhemmin, maksan laskuni ja säästän ja ENNAKOIN, ja ymmärrän elämän paremmin.

No huhuh, jos -08 ei ole tiennyt mitä tapahtuu jos laskuja ei maksa. Itse jäin omilleni 15-vuotiaana, oli vuosi -02 ja kukaan ei koskaan ollut opettanut mitään raha-asioista. Mutta kyllähän sen järki sanoi, että laskut maksetaan ajoissa ja jos ei ole rahaa, soitetaan laskun lähettäjälle ja kysytään mitä voi tehdä....

Kai mä tiedän mitä tapahtuu, kun jos laskuja ei maksa. En tiennyt mistään ulostosta! Ja mähän sanoin, että hävetti/pelotti niin paljon, etten osannut, kehdannut, halunnut soittaa kenellekään.

Helvetti te olette inhottavia ihmisiä. Ikinä ei ole hyvä. Ei edes, jos on oppinut mokistaan, mitkä on tehnyt nuoruudessaan. Räkättäkää vaan ja nauttikaa elämästänne.

Missä mä kirjoitin, että en maksa velkojani? Aivan, en missään.

[QUOTE="Kari";30711658]Ja ensimmäinen astuu paskaan.. se ei ollut tässä se pointti. Kuten ei sekään, että aloittaja nyt oikeasti väittäisi palkkansa olevan 7000e/kk. Sisälukutaito puuttuu myös sinulta. SE kertoo jotain oikeasti miten lukenut ihminen on... muuten on turha väittää muuta.[/QUOTE]

Siis mä olen aloittaja joka kirjoitti tuon sun lainaaman viestin. Mä en ole kirjoittanut mitään mun tulojen määrästä nyt työttömänä tai kun teen koulutustani vastaavaa työtä. Tämän ketjun ap ei ole tuo joka on vuonna 2008 menettänyt luottotietonsa, opiskelee yliopistossa jne.

Eli kuka tässä nyt ei osaa lukea.

Tiedätkö ap,että joidenkin perintätoimistojen käyttö maksaa yritykselle? Jotkut jopa maksavat vähemmän kuin laskun arvo on. Tällöin yritys saa vähemmän kuin jos olisit maksanut ajoissa laskusi. Tämä on pois yrityksen varoista,yrityksen jonka tuotteita olet ostanut/palveluita tilannut.

Yrittäjänä en luota lainkaan luottotiedottomiin, koska kyllähän se kertoo miten ihminen osaa rahojaan käyttää.

Yksityishenkilönä lainaan kavereille rahaa, vaikka ovatkin luottotiedottomia ja aina kaverit maksaneet pyytelemättä takaisin.

Ihmiset harvoin katsovat, että yrittäjäkin on ihminen joka kaipaa rahojaan samalla tavalla kuin se kaverikin, joten helpompaa jättää maksamatta "kasvottomalle" yritykselle.

Onneksi tavaroita ja palveluita voi hankkia Virosta, Saksasta ym. ulkomailta ettei tarvitse hankkia mitään kaltaiseltaisi pelleltä.

Mulla meni luottotiedot ennen kuin olin edes 10v. Äitini oli tilannut nimelläni vaikka ja mitä. Ne sitten tuli maksuun täytettyäni 18v. Enkä tiennyt mitä tehdä. Joten olin tekemättä mitään. Nyt tiedän, että ne eivät olisi minulle edes kuuluneet. Itseasiassa sotkin lisää raha-asioitani sen jälkeen, kun ajattelin sen olevan ihan sama. No, heti töihin mentyäni jokaisen velan olen korkojen kanssa hoitanut pois eikä uusia ole tullut. Maksan laskut samana päivänä kuin saan ne. Että voi kyllä muuttua.

Mulla meni luottotiedot ennen kuin olin edes 10v. Äitini oli tilannut nimelläni vaikka ja mitä. Ne sitten tuli maksuun täytettyäni 18v. Enkä tiennyt mitä tehdä. Joten olin tekemättä mitään. Nyt tiedän, että ne eivät olisi minulle edes kuuluneet. Itseasiassa sotkin lisää raha-asioitani sen jälkeen, kun ajattelin sen olevan ihan sama. No, heti töihin mentyäni jokaisen velan olen korkojen kanssa hoitanut pois eikä uusia ole tullut. Maksan laskut samana päivänä kuin saan ne. Että voi kyllä muuttua.

Eikä kaikki luottotietojen menetykset johdu omasta sössimisestä. Kuten oletus tuntuu olevan. Ne kun voi menettää toisen ihmisen takia.

Eikä kaikki luottotietojen menetykset johdu omasta sössimisestä. Kuten oletus tuntuu olevan. Ne kun voi menettää toisen ihmisen takia.

Mikä tässä ei ole omaa sössimistä:

"Äitini oli tilannut nimelläni vaikka ja mitä. Ne sitten tuli maksuun täytettyäni 18v. Enkä tiennyt mitä tehdä. Joten olin tekemättä mitään. Nyt tiedän, että ne eivät olisi minulle edes kuuluneet. Itseasiassa sotkin lisää raha-asioitani sen jälkeen, kun ajattelin sen olevan ihan sama."

Vaikka alunperin äiti onkin se joka on tilaillut, niin kirjoittaja olisi voinut kyllä vielä hoitaa tilanteen menettämättä luottotietojaan. Petossyyte vaan menemään ja laskut takaisin niiden alkuperäiselle tekijälle - ja luottotiedot olisi puhtaat.

Aina ei elämän kortit ole tasapuolisia, mutta hyvin pitkälle voi itse päättää miten niillä korteilla pelaa.

Minä sain koeajalla potkut työpaikasta koska möin luottotiedottomalle kaverille tietokoneen. Ja totta kai kaveri jättä maksamatta laskun. Totesi työnantaja että olen selkeästi laiminlyönyt kirjallista ohjetta laskutusasiakkaista ja kaiken lisäksi en ollut selvittänyt luottotietoja ohjeiden mukaan. Ja saisin pitää työpaikkani jos kaverini maksaisi laskun eräpäivään mennessä. Mutta koska maksua ei kuulunut ja kaveri lupasi kerta toisensa jälkeen sen maksaa, mutta ei maksanut, antoi työnantaja kenkää.

Tästä syystä en luota enää keneenkään, jolla on luottotiedoissa häiriöitä. Ja tiesin kaverinkin olevan luottotietojen puolesta ongelmissa koska hänen matkapuhelinliittymänsä oli vähän väliä suljettu ja autosta oli vakuutukset ja verot maksamatta. Ja auton verotkin selvisivät vasta kun oltiin lähdössä kaveriporukalla lomalle ja alettiin kysymään tältä kaverilta autoa (vuosia ennen tietokonetapausta) ja hän kiertelee ja kaartelee asiaa eteikö voitaisi vaikka lainata jotain muuta autoa. Ja sitten myönsi ettei hän ole mitään veroja tai vakuutuksia maksanut.

Ja tämäkin kaveri eli niin leveää elämää koska hänellä oli oikeus samalla tavalla ostaa tavaraa kuin muillakin. Mutta ei vaan koskaan maksanut niitä.

[QUOTE="Realisti";30712422]Mikä tässä ei ole omaa sössimistä:

"Äitini oli tilannut nimelläni vaikka ja mitä. Ne sitten tuli maksuun täytettyäni 18v. Enkä tiennyt mitä tehdä. Joten olin tekemättä mitään. Nyt tiedän, että ne eivät olisi minulle edes kuuluneet. Itseasiassa sotkin lisää raha-asioitani sen jälkeen, kun ajattelin sen olevan ihan sama."

Vaikka alunperin äiti onkin se joka on tilaillut, niin kirjoittaja olisi voinut kyllä vielä hoitaa tilanteen menettämättä luottotietojaan. Petossyyte vaan menemään ja laskut takaisin niiden alkuperäiselle tekijälle - ja luottotiedot olisi puhtaat.

Aina ei elämän kortit ole tasapuolisia, mutta hyvin pitkälle voi itse päättää miten niillä korteilla pelaa.[/QUOTE]

Olin tulossa sanomaan ihan samaa. Tietenkään se ei ole oma vika, että äiti on tilaillut lapsen nimellä laskuun ja jättänyt maksamatta. Mutta täysi-ikäinen on vastuussa omista asioistaan, joten siinä kohtaa se oli ihan oma vika ettei asiaa vienyt eteenpäin, vaan jätti rempalleen ja sössi vielä vähän päälle lisää.

Sekin on oma vika jos antaa puolison tilailla omilla henkkareilla ja nimillä tavaraa tms, tai ottaa kaikki yhteiset hankinnat omalle nimelleen vaikka tietää ettei niistä selviydy, jos toinen luikkii karkuun.

• Tykkää
Reactions: AivanSama

Yhteistyössä