Miksi jotkut uppoaa sinne "mammamaailmaan"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ht:
joskus tätä palstaa lukiessa huomaa, että tälläsiä naisia on. siis, että ollaan vaan äiti, surullista.

Ihan yhtä surullista on olla "vain toimitusjohtaja" tai mikä tahansa muu. Jos on itse tyytyväinen, ei muiden asia ole arvostella. Ja aikansa kutakin, sanoi pässi, kun päätä leikattiin.

Alkuperäinen kirjoittaja hhh:
elämä on raskauksia/pikkulapsia/imetystä, kestovaippoja, soseita, yöheräämisiä.

Ihmettelen vaan tuota kestovaippa-sanaa tuolla, että mitä ihmettä se siellä tekee?

Ennemminkin niitä fanaattisia on ne koiraharrastajat, joiden elämä pyörii koirien ympärillä, vaikka lapsiakin olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
joskus tätä palstaa lukiessa huomaa, että tälläsiä naisia on. siis, että ollaan vaan äiti, surullista.

Ihan yhtä surullista on olla "vain toimitusjohtaja" tai mikä tahansa muu. Jos on itse tyytyväinen, ei muiden asia ole arvostella. Ja aikansa kutakin, sanoi pässi, kun päätä leikattiin.

no näinhän se taitaa olla. on minustakin surullista kattoa, jos tosiaan joku on vain olemass työtään varten tai lapsiaan. sama asia. elämä on niin monipuolinen, että kun elää täysillä kaikkia aspekteja, niin on väkisinkin onnellinen. kyllä minusta suomalaiset naiset osaavat yhdistää äitiyden ja työn, noin yleensä. joskus vain jään monttu auki täällä näitä juttuja miettimään.

Mä sanoin miehelle viikko jälkeen synnytyksen yhtenä lauantai iltana, että nyt ois kyllä sellanen fiilis ett ois kiva lähteä töihin. :D Oli siis oikeasti sellanen fiilis, johan siinä oli kuukausi oltu lomilla ja sitä ennen saikulla millon mistäkin syystä ja olin vihdoin elämäni kunnossa... Ja vitsit, mä kaipaan sinne töihin joka päivä, ja kaipaan kanssakäymistä aikuisten ihmisten kanssa. Mutta kun en vaan jaksa, täällä mä hengaan tukka pystyssä. Okei, mun vauva on vasta pari kk vanha, vajaakin. Mutta jokin ei silti täsmää, mä en kestä tätä oloa vaan lapsille. :ashamed:

no näinhän se taitaa olla. on minustakin surullista kattoa, jos tosiaan joku on vain olemass työtään varten tai lapsiaan. sama asia. elämä on niin monipuolinen, että kun elää täysillä kaikkia aspekteja, niin on väkisinkin onnellinen. kyllä minusta suomalaiset naiset osaavat yhdistää äitiyden ja työn, noin yleensä. joskus vain jään monttu auki täällä näitä juttuja miettimään.

Ja tämähän on juuri se paikka, jossa äitiys tiivistyy. :)

Olen huomannut että jotkut naiset uppoaa vuosikausiksi, jopa koko elämäksi "mammamaailmaan". Saman ilmiön olen huomannut koiraharrastajista: tullaan hyvin fanaattiseksi, elämä pyörii vain lasten/koirien ympärillä, muita isompia kiinnostuksen kohteita ei ole. Siis yhtä fanaattista porukkaa on esim. täällä kuin koiraforumilla.

Lapsia hankitaan monta, elämä on raskauksia/pikkulapsia/imetystä, kestovaippoja, soseita, yöheräämisiä. Usein valitetaan sellaisen elämän raskautta, ei ole aikaa mihinkään jne. mutta silti niitä lapsia haluaa lisää. mistä se johtuu, ettei joku halua sitä "omaa elämää" vaan tavallaan uppoutuu kokonaan siihen äitiyteen.

millaisia tällaiset ihmiset on? ja miksi?

Mä kerkisin elää lapsetonta ja vapaata elämää aivan tarpeeksi monia vuosia. Joten nyt voin todellakin ilman että ympäristön painostukset vaikuttaisi upota siihen halveksittuun mammamaailmaan.
Olen kyllä kuullut kritiikkiä toistuvista raskauksista, kestoilusta, pitkästä imetyksestä jen. Ja aina heiltä jotka itse eivät ole halunneet uhrata tissejään tai aikaansa omiin lapsiin.
Lapsista huolimatta mulla on oma elämä, omat ystävät, omat ajatukset....vaikka olenkin fyysisesti enimmäkseen läsnä lapsilleni. Ei se estä mua olemasta nainen.
Mulla ei ollut ennen lapsia mitään halua juosta baareissa elämässä sitä "aikuisten" elämää, joten jätän sen suosiolla nytkin nille teiniäideille joilla siihen on lapsista huolimatta pakottava tarve.
Lapset ovat pieniä vain muutaman vuoden, ja haluan olla heille sen ajan läsnä.
Jos se jotain häiritsee, niin ongelma on hänellä, ei minulla.

miksi tähän piti sotkea biletys? siis on äitejä, jotka ovat hyviä äitejä ilman, että täysin upputuvat siihen äitimaailmaan ja sitten on niitä, jotka jättää koko muun elämänsä ja unohtaa roolinsa jopa vaimona, naisena (kiinnostuksen kohteina vain kestovaipat, imetys, soseet ESIMERKIKSI). on äitejä, joilla ei ole oikein muuta sisältöä elämään kuin lapset. puheissa on koko ajan vain "meidän petteri" jne..

ei kyse ole siitä että keskittyy lapsiin ekat pari vuotta, vaan että mikä siinä on kun koko elämä käytetään vain siihen äitiyteen "täysillä", vaikka äitiys onnistuu hyvin myös niin, että säilyttää kiinnostuksensa myös muihin asioihin. tunnen ihmisiä jotka äitiyden myötä muuttuivat täysin, nykyään ei ajatuksiin mahdu muuta kuin vauvat, lapset, raskaudet, imetykset jne.. Miehen kanssa ei välttämättä ole tehty MITÄÄN vuosiin, kuin käyty korkeintaan kaupassa yhdessä jne..

Hienoa kuitenkin jos kukaan teistä ei ole tavannut tällaisia äitejä. TAi siis, jokainen tekee kuten tykkää, mutta minä ihmettelen, miksi toiset niin syvästi uppoaa tuohon ja mikä siinä on taustalla. Tässä ei ole kyse siitä että lapsi menisi hoitoon aikaisin tms., toiset hoitaa kotona lapsia 3-vuotiaaksi ilman että silti on niin "100 % mamma" jatkuvasti. Muistavat hoitaa itseään, parisuhdettaan ja kiinnostus muihinkin asioihin säilyy.

Alkuperäinen kirjoittaja --:
Miehen kanssa ei välttämättä ole tehty MITÄÄN vuosiin, kuin käyty korkeintaan kaupassa yhdessä jne..

Miksi parisuhdetta pitäisi hoitaa erillään lapsista silloin kun lapset ovat pieniä? Kaikki eivät sitä kaipaa, ne miehetkään. Parisuhdetta voi vallan mainiosti hoitaa siinä kotosallakin, ei välttämättä tarvitse lähteä kylpylälomille tai ulkomaanmatkoille.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Miehen kanssa ei välttämättä ole tehty MITÄÄN vuosiin, kuin käyty korkeintaan kaupassa yhdessä jne..

Miksi parisuhdetta pitäisi hoitaa erillään lapsista silloin kun lapset ovat pieniä? Kaikki eivät sitä kaipaa, ne miehetkään. Parisuhdetta voi vallan mainiosti hoitaa siinä kotosallakin, ei välttämättä tarvitse lähteä kylpylälomille tai ulkomaanmatkoille.

No kyllä varmasti jokainen mies haluaisi olla hetken keskenään vaimon kanssa vuosien aikana, jos parisuhde on vähänkään kunnossa. SAmoin luulisi että naistakin kiinnostaa viettää aikaa välillä hetken vain miehensä kanssa muutenkin kuin kotitöitä tehden. Ei kyse ole pitkistä ajoista mutta tiedän pareja jotka eivät ole käyneet edes leffassa tai syömässä kahdestaan vuosiin, eivät ole kahdestaan irtautuneet lapsista edes pariksi tunniksi. Parikin tuntia kahdestaan riittää. En ymmärrä ulkomaanmatkoja kahdestaan tms., se on eri asia. Eräs tuttukin sanoi että miehen kanssa nykyään puhuvat vain lapsista eikä yhdessä tehdä muuta kuin käydään korkeintaan kaupassa. MInusta se on surullista ja juuri sellaista liiallista mammamaailmaan uppoutumista.

Mä en tainnut vajota missään vaiheessa sinne mammamaailmaan. Vauva vajaan vuoden ja lisää suunnitteilla. Silti elän, harrastan ja pidän hauskaa omana itsenäni, en lapsen kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
No kyllä varmasti jokainen mies haluaisi olla hetken keskenään vaimon kanssa vuosien aikana, jos parisuhde on vähänkään kunnossa. SAmoin luulisi että naistakin kiinnostaa viettää aikaa välillä hetken vain miehensä kanssa muutenkin kuin kotitöitä tehden. Ei kyse ole pitkistä ajoista mutta tiedän pareja jotka eivät ole käyneet edes leffassa tai syömässä kahdestaan vuosiin, eivät ole kahdestaan irtautuneet lapsista edes pariksi tunniksi. Parikin tuntia kahdestaan riittää. En ymmärrä ulkomaanmatkoja kahdestaan tms., se on eri asia. Eräs tuttukin sanoi että miehen kanssa nykyään puhuvat vain lapsista eikä yhdessä tehdä muuta kuin käydään korkeintaan kaupassa. MInusta se on surullista ja juuri sellaista liiallista mammamaailmaan uppoutumista.

Tämä voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta myös jotkut miehet ovat perhekeskeisiä. Ja ymmärtävät että pienten lasten kanssa se meneminen vain on rajoitetumpaa. Toki leffassa ja syömässä olemme käyneet kaksin esikoisen syntymän jälkeenkin, tosin edelliskerrasta on yli vuosi aikaa. Nyt hänet voisi jättää jo siksi aikaa hoitoon, mutta vakihoitajalla (eli äidilläni) on kädet täynnä isompiakin, ja tämä kuopus on aikas menijä.

Tämä voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta myös jotkut miehet ovat perhekeskeisiä. Ja ymmärtävät että pienten lasten kanssa se meneminen vain on rajoitetumpaa. Toki leffassa ja syömässä olemme käyneet kaksin esikoisen syntymän jälkeenkin, tosin edelliskerrasta on yli vuosi aikaa. Nyt hänet voisi jättää jo siksi aikaa hoitoon, mutta vakihoitajalla (eli äidilläni) on kädet täynnä isompiakin, ja tämä kuopus on aikas menijä.

Äh, ei perhekeskeisyys ole sitä että ei ole mitään muuta yhteistä kuin lapset. ainakaan minun mielestä. moni mies voi olla perhekeskeinen ja loistava isä mutta haluaa silloin tällöin tehdä jotain kivaa vaimon kanssa kaksin.

Peesailen Jellonaista. Meidän parisuhde voi hyvin, eikä meidän tarvitse lähteä miehen kanssa kaksin mihinkään...eiköhän ne kahdenkeskiset reissut ole sitten niille, joiden parisuhde ei voi hyvin, jos ollaan "koko ajan" lasten kanssa, mene ja tiedä...? Jos mennään jonnekin syömään, niin automaattisesti ajatus molemmilla, että lasten kanssa. Ei meidän ole välttämätöntä lähteä mihinkään kahdestaan. Iltaisin saadaan kuitenkin olla kaksinkin, kun lapset ovat menneet nukkumaan.

Minä en ole uppoutunut sinne mammamaailmaan, sillä mä olen myös koirafanaatikko :) Lapsen kanssa ollaan ja mennään ja pystyn menemään myös ilman lastakin. Pystyn puhumaan niin lapsista kuin koiristakin ja kyllä monesta muustakin. Koiranäyttelyt on mun harrastus noiden koirien kanssa ja vauvakin on jo 6 näyttelyssä käynyt ja 3 olisi tiedossa parin kuukauden sisällä, että harrastuksia jatketaan, vaikka vauva syntyikin.

Äh, ei perhekeskeisyys ole sitä että ei ole mitään muuta yhteistä kuin lapset. ainakaan minun mielestä. moni mies voi olla perhekeskeinen ja loistava isä mutta haluaa silloin tällöin tehdä jotain kivaa vaimon kanssa kaksin.

Luulis haluuvan, jos oma muija vielä sytyttää. Mä ainakin alkaisin epäilemään, jos miestä ei haittais, ettei melkeen ikinä tehä mitään kaksin.

Alkuperäinen kirjoittaja demi:

Luulis haluuvan, jos oma muija vielä sytyttää. Mä ainakin alkaisin epäilemään, jos miestä ei haittais, ettei melkeen ikinä tehä mitään kaksin.

Olen samaa mieltä. Ei lasten kesken ole samanlaista kuin kahdestaan, mikäli parisuhde kunnossa. Siis toki lastenkin kanssa voi viettää laatuaikaa, mutta ei se ole SAMA asia kuin mitä kahdestaan. JA se että vanhemmat on harvoin kahdestaan pari tuntia jossain ei ole pois lapsilta.

Aivan kuin se aina olisi se äiti, joka haluaa ne lapset joka paikkaan myöskin mukaan. Entäs jos mieskin niin haluaa..?

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Siis on paljon äitejä, mutta kaikki ei uppudu sinne kokoaan vuosikausiksi. Mikä erottaa nämä äidit toisistaan? Toisilla on jo vauva-aikana ns. muutakin elämää, harrastuksia, kiinnostuksen kohteita jne.. toiset taas suunnittelee jo uutta lasta kun edellinenkin on jo vauva.

Jos on semmoinen tilanne, kuin minulla, ei ole juuri vaihtoehtoja. Kun mies on töissä 7 päivää viikossa ilman lomia, eikä isovanhemmista tms ole hoitoavuksi, niin aika mammamaailmassa on elettävä. Lapset kulkee joka paikkaan mukana ja heidän ehdoillaan on pakko olla. Mikäs siinä on kestovaippoihin perehtyessä ja soseita keitellessä. Ja itse halusin tehdä lapset yhtäkyytiä, että saan sitten omaa aikaa, kun kasvavat isoiksi. Meillä on 3 pienillä ikäeroilla.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Olen samaa mieltä. Ei lasten kesken ole samanlaista kuin kahdestaan, mikäli parisuhde kunnossa. Siis toki lastenkin kanssa voi viettää laatuaikaa, mutta ei se ole SAMA asia kuin mitä kahdestaan. JA se että vanhemmat on harvoin kahdestaan pari tuntia jossain ei ole pois lapsilta.

Kuten joku jo totesikin, niin joka ikinen ilta on kahdenkeskistä aikaa, kun lapset nukkuu. Meille riittää hyvin. Kavereita voidaan nähdä päiväaikaan koko perheellä, niin lapsetkin näkee leikkikavereita.

En ole itse uponnut kun olen vain 1 lapsen äiti. :D
Mä en silloin harrastanu kestoilua ym. Koska mielestäni sekin on niin kummaa kiihkoilua välillä, että...mitä nyt jälkeenpäin olen asiaa jonku verran seurannu.
EVVK jotenkin nykyään, tuo "mammamaailma". :kieh:

mun elämä on lapsi ja toivottavasti vielä monta lisää(toinen lapsi jo masussa tuloillaan)oon aina rakastanu lasten kanssa olemista ja oon onnellinen että saan kokea jotain näin ihanaa.toki omaa aikaakin otan n. kerran viikossa tai useimmiten kyllä harvemmin..shoppailen rauhassa tai sit vaan katotaan miehen kans leffoja kahestaa tai välillä käydään irrottelemassa..iltasin miehen kanssa 20.00-23.00 on kahenkeskistä aikaa kun poika nukkuu.mä oon täysin tyytyväinen ja niin mieskin :p

Lapsia hankitaan monta, elämä on raskauksia/pikkulapsia/imetystä, kestovaippoja, soseita, yöheräämisiä. Usein valitetaan sellaisen elämän raskautta, ei ole aikaa mihinkään jne. mutta silti niitä lapsia haluaa lisää. mistä se johtuu, ettei joku halua sitä "omaa elämää" vaan tavallaan uppoutuu kokonaan siihen äitiyteen. millaisia tällaiset ihmiset on? ja miksi?
Samaa olen minäkin ihmetellyt.

Ja siis, helppohan mun on tietysti ihmetellä, kun itsellä ei vielä ole lapsia.. :xmas: Mutta olen kyllä huomannut, että ihmisillä on hyvin erilaisia tapoja suhtautua äitiyteen.

Suurin osa tutuista oman ikäluokan äideistä ottaa äitiyden siinä mielessä suht rennosti, että he eivät esim. ole hylänneet vanhoja harrastuksiaan ja ovat muutenkin ihmisinä suunnilleen samanlaisia kuin mitä olivat ennen lapsen/lasten syntymää. Sen sijaan yksi tuttu, joka on ollut nelisen vuotta kotiäitinä, on muuttunut ihmisenä todella paljon sen jälkeen, kun sai ensimmäisen lapsensa. Tämä tuttu on sataprosenttisesti "vain" äiti (vain on lainausmerkeissä siksi, että en millään muotoa väheksy äitiyttä ), ei oma itsensä, ja hän tuntuu elävän ainoastaan lapsilleen. Jopa vaimon rooli tuppaa välillä unohtumaan, ainakin näin ulkopuolisen näkökulmasta.

Lapsettoman perspektiivistä katsottuna tuollainen fanaattinen äitiys tuntuu hyvin ahdistavalta ja suorastaan vastenmieliseltä. :| Eikä se vaikuta kovinkaan järkevältä myöskään lapsen perspektiivistä katsottuna -- tuntuu kohtuuttomalta, että pienen ihmisenalun harteille nostetaan äidin koko elämä. Sillä niinhän se menee, jos äiti lakkaa elämästä omaa elämäänsä ja olemasta oma itsensä ja elää vain lapsilleen.

Sitäkin olen miettinyt, millä tavalla lapsikeskeinen elämä ja äidin/vanhempien eläminen vain lapsilleen vaikuttaa itse lapsiin. Jos lapsi tottuu alusta asti olemaan kaiken keskiössä ja koko ajan huomion keskipisteenä, ja jos hän tottuu siihen, että vain hänen tarpeensa ovat tärkeitä, miten hän kasvaessaan sopeutuu siihen tosiasiaan, että hän ei todellakaan ole maailman napa ja että muut ihmiset ja muiden ihmisten tarpeet ovat ihan yhtä tärkeitä? Tuleeko tällaisista lapsista keskivertoa helpommin itsekeskeisiä pikku pomottajia ja päiväkotiryhmien ja koululuokkien häiriköitä?

Voi olla, että ajatukseni tästä vielä muuttuvat, jos ja toivottavasti kun itse saan jossain vaiheessa lapsen. Tällä hetkellä olen kuitenkin sitä mieltä, että äidin hyvinvointi -- myös ja ehkä etenkin äidin henkinen hyvinvointi -- on aivan yhtä tärkeää kuin lapsen hyvinvointi. Äidin henkistä (ja fyysistä ) hyvinvointia edistävät asiat ovat hyväksi myös lapselle, varsinkin pitemmällä aikavälillä. Siksi omista harrastuksista ja kiinnostuksen kohteista kannattaa ehdottomasti pitää kiinni, myös lapsen syntymän jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Aivan kuin se aina olisi se äiti, joka haluaa ne lapset joka paikkaan myöskin mukaan. Entäs jos mieskin niin haluaa..?

Meillä molemmat tykkää kyllä puuhata muksun kanssa. Mut jos mä inisen miehelle, että eipä olla aikoihin käyty ees leffassa, niinkuin ei ollakaan, niin kyllä mua ihmetyttäis, jos mies ei yhtyis mun mielipiteesee, vaan sanois jotain, et ei se mitää haittaa.Eli että sille olis ihan sama

Olen huomannut että jotkut naiset uppoaa vuosikausiksi, jopa koko elämäksi "mammamaailmaan". Saman ilmiön olen huomannut koiraharrastajista: tullaan hyvin fanaattiseksi, elämä pyörii vain lasten/koirien ympärillä, muita isompia kiinnostuksen kohteita ei ole. Siis yhtä fanaattista porukkaa on esim. täällä kuin koiraforumilla.

Lapsia hankitaan monta, elämä on raskauksia/pikkulapsia/imetystä, kestovaippoja, soseita, yöheräämisiä. Usein valitetaan sellaisen elämän raskautta, ei ole aikaa mihinkään jne. mutta silti niitä lapsia haluaa lisää. mistä se johtuu, ettei joku halua sitä "omaa elämää" vaan tavallaan uppoutuu kokonaan siihen äitiyteen.

millaisia tällaiset ihmiset on? ja miksi?

En tajua. Mulla 2 ja en jaksa yhtään enempää. Tämä jo työtä, tee ruokaa siivoa jäljet kohta sama alusta taas.
Yritän nämä hoitaa jotenkin ja vasektomia on tehty.

Yhteistyössä