Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Ei ne kestot kyllä säästä luontoa kuin sen kestoilijan ajatuksissa. Lukekaa uusinta tietoa asiasta...
No joo, kuten tässäkin ketjussa on todettu, nuo tutkimukset on lähes poikkeuksetta voitu osoittaa vääriksi.
Mä en itse voi puhua kuin omasta puolestani, mutta ainakin mun tapauksessa on selviö että kuormitan kestovaipoilla HUOMATTAVASTI vähemmän luontoa kuin jos käyttäisin kertiksiä (joita tosin häpeäkseni välillä käytänkin).
Olen saanut kestovaipat ystävältä, joka on itse ne ostanut käytettyinä. Nuo vaipat on siis jo nyt palvellut useampaa lasta ja on taas menossa uudelleen kiertoon meiltä.
Materiaaleina on käytetty enimmäkseen esim. vanhaa fleecekangasta, vanhoja pyyhkeitä jne. jne. Eli niitä lumppuja jotka muuten menis kaatikselle, mutta jotka on oivia vaipoissa hyvän imukykynsä puolesta.
Pesen vaippoja kahdesti viikossa ja molemmilla kerroilla koneeseen mahtuu paljon myös muuta pyykkiä. Pesen siis täysiä koneellisia ja periaatteessa koneellisen pyykkiä viikossa enemmän kuin pesisin normaalisti.
Eli meidän tapauksessa rasitan luontoa pesemällä vuodessa 52 koneellista pyykkiä enemmän. Toisaalta olen kestojen myötä kovasti kiinnittänyt huomiota muuhun pyykkiin ja vältän pesemästä turhaan vaatteita. Meidän pyykkimäärät on siis kestoilun myötä jopa vähentynyt. Eli enpä usko että edes tuo 52 koneellista pyykkiä on totuus.
Miten ihmeessä se voisi rasittaa enemmän luontoa kuin että kantaisin tonnikaupalla maatumatonta jätettä kaatopaikalle? Ja vielä kakat sisällä, jotka omalta osaltaan myöskin saastuttavat.
Mä melkein lupaan syödä kuopukseni vuoden tuotokset jos sinä tai kuka tahansa pystyy todistamaan kertisten käytön olevan tässä tapauksessa ekologisempaa. Tai edes yhtä ekologista. Tai edes lähelle yhtä ekologista.