Miksi käytät kestoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
No mut mitä sä laitat sen kakkabodyn kans sit samaan koneelliseen? teillä täytyy olla tosi siistiä kun toikin sua öklöttää.

Vaatteiden kanssa joo, kunhan oon sen ensin pessy käsin. :) Mutta en laita sinne silti esim. puklurättejä, koska niitä käytetään vauvalla esim. sängyssä päänalla. En tiiä siististä, mut tuo kohta on se, joka mulla kestoissa tosiaan tökkäsee ja tiiän, että en kyllä ole edes ainoa.

Kerran muuten aika ekoja niskakakkoja kun oli tullut, pistin yhden bodyn ihan vain huuhtaisun jälkeen koneeseen ja koko koneellisen sai kyllä pestä uusiksi. Tosin se body lensi sitten roskiin ja ne muut vaan pesin uusiksi. En tiiä, onko meillä liisterimpää kakkaa vai mitä, mutta se ei lähteny lähellekään puhtaaksi ja kaikki koneessa oli hiukan kellertävän värisiä. :x Sen jälkeen oon nuo bodyt pessy ensin käsin kakasta pesuaineen kanssa ja sit vasta koneeseen muun likapyykin kanssa.

No kyllähän vaipastakin huuhdellaan maitokakat pois ennen kun niitä pestään. Tai sit käytetään vaikka eko-kaupasta saatavaa maitokakkapaperia joka helpottaa vaipan puhdistamista. Joten ei ne kakat sinne koneeseen mee edelleenkään. Eikä meillä muusta pyykistä oo koskaan huomannu et ne on pesty vaippojen kans yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Ei ne kestot kyllä säästä luontoa kuin sen kestoilijan ajatuksissa. Lukekaa uusinta tietoa asiasta...

No joo, kuten tässäkin ketjussa on todettu, nuo tutkimukset on lähes poikkeuksetta voitu osoittaa vääriksi.

Mä en itse voi puhua kuin omasta puolestani, mutta ainakin mun tapauksessa on selviö että kuormitan kestovaipoilla HUOMATTAVASTI vähemmän luontoa kuin jos käyttäisin kertiksiä (joita tosin häpeäkseni välillä käytänkin).

Olen saanut kestovaipat ystävältä, joka on itse ne ostanut käytettyinä. Nuo vaipat on siis jo nyt palvellut useampaa lasta ja on taas menossa uudelleen kiertoon meiltä.

Materiaaleina on käytetty enimmäkseen esim. vanhaa fleecekangasta, vanhoja pyyhkeitä jne. jne. Eli niitä lumppuja jotka muuten menis kaatikselle, mutta jotka on oivia vaipoissa hyvän imukykynsä puolesta.

Pesen vaippoja kahdesti viikossa ja molemmilla kerroilla koneeseen mahtuu paljon myös muuta pyykkiä. Pesen siis täysiä koneellisia ja periaatteessa koneellisen pyykkiä viikossa enemmän kuin pesisin normaalisti.

Eli meidän tapauksessa rasitan luontoa pesemällä vuodessa 52 koneellista pyykkiä enemmän. Toisaalta olen kestojen myötä kovasti kiinnittänyt huomiota muuhun pyykkiin ja vältän pesemästä turhaan vaatteita. Meidän pyykkimäärät on siis kestoilun myötä jopa vähentynyt. Eli enpä usko että edes tuo 52 koneellista pyykkiä on totuus.

Miten ihmeessä se voisi rasittaa enemmän luontoa kuin että kantaisin tonnikaupalla maatumatonta jätettä kaatopaikalle? Ja vielä kakat sisällä, jotka omalta osaltaan myöskin saastuttavat.

Mä melkein lupaan syödä kuopukseni vuoden tuotokset jos sinä tai kuka tahansa pystyy todistamaan kertisten käytön olevan tässä tapauksessa ekologisempaa. Tai edes yhtä ekologista. Tai edes lähelle yhtä ekologista.

Peesi tähän, tuli vaan mieleen, että kuinkahan moni muu on vaihtanut pesuaineet "ympäristöystävällisempiin"?
Siis ainakin minä myönnän etten ennen kestoilua pitannut tuontaivaallista tuoteselosteesta kunhan puhtaaksi lähti, nyt tulee syynättyä tosi tarkasti....

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Ei ne kestot kyllä säästä luontoa kuin sen kestoilijan ajatuksissa. Lukekaa uusinta tietoa asiasta...

No joo, kuten tässäkin ketjussa on todettu, nuo tutkimukset on lähes poikkeuksetta voitu osoittaa vääriksi.

Mä en itse voi puhua kuin omasta puolestani, mutta ainakin mun tapauksessa on selviö että kuormitan kestovaipoilla HUOMATTAVASTI vähemmän luontoa kuin jos käyttäisin kertiksiä (joita tosin häpeäkseni välillä käytänkin).

Olen saanut kestovaipat ystävältä, joka on itse ne ostanut käytettyinä. Nuo vaipat on siis jo nyt palvellut useampaa lasta ja on taas menossa uudelleen kiertoon meiltä.

Materiaaleina on käytetty enimmäkseen esim. vanhaa fleecekangasta, vanhoja pyyhkeitä jne. jne. Eli niitä lumppuja jotka muuten menis kaatikselle, mutta jotka on oivia vaipoissa hyvän imukykynsä puolesta.

Pesen vaippoja kahdesti viikossa ja molemmilla kerroilla koneeseen mahtuu paljon myös muuta pyykkiä. Pesen siis täysiä koneellisia ja periaatteessa koneellisen pyykkiä viikossa enemmän kuin pesisin normaalisti.

Eli meidän tapauksessa rasitan luontoa pesemällä vuodessa 52 koneellista pyykkiä enemmän. Toisaalta olen kestojen myötä kovasti kiinnittänyt huomiota muuhun pyykkiin ja vältän pesemästä turhaan vaatteita. Meidän pyykkimäärät on siis kestoilun myötä jopa vähentynyt. Eli enpä usko että edes tuo 52 koneellista pyykkiä on totuus.

Miten ihmeessä se voisi rasittaa enemmän luontoa kuin että kantaisin tonnikaupalla maatumatonta jätettä kaatopaikalle? Ja vielä kakat sisällä, jotka omalta osaltaan myöskin saastuttavat.

Mä melkein lupaan syödä kuopukseni vuoden tuotokset jos sinä tai kuka tahansa pystyy todistamaan kertisten käytön olevan tässä tapauksessa ekologisempaa. Tai edes yhtä ekologista. Tai edes lähelle yhtä ekologista.

Peesi tähän, tuli vaan mieleen, että kuinkahan moni muu on vaihtanut pesuaineet "ympäristöystävällisempiin"?
Siis ainakin minä myönnän etten ennen kestoilua pitannut tuontaivaallista tuoteselosteesta kunhan puhtaaksi lähti, nyt tulee syynättyä tosi tarkasti....

Mitä pesuainetta teillä muuten käytetään? Entä mitkä on niitä ympäristöystävällisimpiä pesuaineita?

No kyllähän vaipastakin huuhdellaan matikakat pois ennen kun niitä pestään. Tai sit käytetään vaikka eko-kaupasta saatavaa maitokakkapaperia joka helpottaa vaipan puhdistamista. Joten ei ne kakat sinne koneeseen mee edelleenkään. Eikä meillä muusta pyykistä oo koskaan huomannu et ne on pesty vaippojen kans yhdessä.

No mut tuossapa se. :) Mulla ei riittäis eikä riitä energiaa ja aikaa alkaa joka vaippaa pestä. Kakkabodeja tulee huomattavasti harvemmin.

Vaatteiden kanssa joo, kunhan oon sen ensin pessy käsin. :) Mutta en laita sinne silti esim. puklurättejä, koska niitä käytetään vauvalla esim. sängyssä päänalla. En tiiä siististä, mut tuo kohta on se, joka mulla kestoissa tosiaan tökkäsee ja tiiän, että en kyllä ole edes ainoa.

Kerran muuten aika ekoja niskakakkoja kun oli tullut, pistin yhden bodyn ihan vain huuhtaisun jälkeen koneeseen ja koko koneellisen sai kyllä pestä uusiksi. Tosin se body lensi sitten roskiin ja ne muut vaan pesin uusiksi. En tiiä, onko meillä liisterimpää kakkaa vai mitä, mutta se ei lähteny lähellekään puhtaaksi ja kaikki koneessa oli hiukan kellertävän värisiä. :x Sen jälkeen oon nuo bodyt pessy ensin käsin kakasta pesuaineen kanssa ja sit vasta koneeseen muun likapyykin kanssa.

Jännä, ettei sua yökätä pestä kakkapyykkiä käsin :o

Mitä pesuainetta teillä muuten käytetään? Entä mitkä on niitä ympäristöystävällisimpiä pesuaineita?

Siis tarkoitin zeoliitittomia ja fosfaatittomia jne, itse käytän erisan coloria.
Mutta monethan käyttää esim.pesupähkinöitä jotka lienee se ympäristöystävällisin "merkki".. :)

No kyllähän vaipastakin huuhdellaan matikakat pois ennen kun niitä pestään. Tai sit käytetään vaikka eko-kaupasta saatavaa maitokakkapaperia joka helpottaa vaipan puhdistamista. Joten ei ne kakat sinne koneeseen mee edelleenkään. Eikä meillä muusta pyykistä oo koskaan huomannu et ne on pesty vaippojen kans yhdessä.

No mut tuossapa se. :) Mulla ei riittäis eikä riitä energiaa ja aikaa alkaa joka vaippaa pestä. Kakkabodeja tulee huomattavasti harvemmin.

No mut eihän niitä tartte kokonaan pestäkään. Huuhdella vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Näinpä :)

-Luonnon ja rahan säästämiseksi; osa meidän vaipoista on harsoja jotka on jo parisenkymmentä vuotta vanhoja ja vaikka ovat monella lapsella tässä välissä ehtineet olla ja ohentua (eivät ole yhtä hyvän laatuisia kuin esim. nykyiset Ruskovillan harsot vaan entisajan äitiyspakkauksen harsoja) niin toimivat edelleen hyvin. Todellisia KESTOvaippoja noi harsot siis!
-Lapsilla on herkkä iho joten ei haluta turhia kemikaaleja ihon lähelle. Lisäksi olen seurannut lapsettoman tuttavapariskunnan lapsettomuushoitoja ja tiedän että yhtenä syynä nykymiesten siittiöiden heikkoon laatuun tutkitaan kertakäyttövaippojen vaikutusta asiaan, joten koska kertisvaippojen turvallisuudesta ei vielä ole luotettavaa tutkimustietoa vaan sitä vastoin järki sanoo ettei kivesten kääriminen muoviin geelimössön lähettyville kuulosta ihanteelliselta jos on vaihtoehtona vaikka frotee tai flanelli.
-Kertakäyttösiteet hautovat omaa ihoani joten arvelen vauvan viihtyvän paremmin kestoissa. Ulkomaanmatkalla meillä oli vain kertiksiä mukana ja silloin lähemmäs yksivuotias lapsemme käyttäytyi jokaisen pikkuisen pissalirun jälkeen kuin hänellä olisi ollut kakka vaipassa ja tahtoi vaipan pois.

Siis tarkoitin zeoliitittomia ja fosfaatittomia jne, itse käytän erisan coloria.
Mutta monethan käyttää esim.pesupähkinöitä jotka lienee se ympäristöystävällisin "merkki".. :)

Niin joo, no meillä käytössä LV color. Pesupähkinät ei vissiin poista tahroja kunnolla vaikka ympäristöystävällisiä ovatkin.

Eihän se kakka joka vaipassa välttis olekaan.. Sivukommentti.. :)

Koska lapsi oli moniallergikkona allerginen jollekin kertiksien hajusteille tms. Nyt ei ole enää, mutta kun on kestot hommattu niin niitä käytetään. Ikää 1½v, ja kotona päivisin on täysin kuvia, eli käy potalla, vaippa on nukkuessa ja kun mennään ovesta ulos =)

Niin ja vielä säästöistä että meillä on huoneistokohtaiset mittarit ja sähkönkulutus pysynyt samana ja vedenkulutus itse asiassa laskenut lasten syntymän myötä. (Vedenkulutus johtuu kai siitä että aiemmin tuli läträttyä suihkussa paljon enemmän kuin nykyään, kun käy vaan pikaisesti lasten kanssa tai niiden nukkuessa.)

meillä tulee kahdelta taaperolta niin paljon kuitenkin pyykkiä, pyyhkeitä ja lakanoita myös, että helposti on päivittäin täynnä 60 asteen koneellinen.. niin sama onko siellä seassa 3-4 vaippaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No ei se mun lempparipuuhaa ole, jos sitä etsit. =)

Mut on aivan eri asiasta kyse, jos puhutaan kakkavaatteiden käsinpesusta tai siitä, että laitanko jonkin kakkavaatteiden kanssa pesussa olleen vauvan päänalle.

mulla on pienenä käytetty kestoja, mutta mun äitiä ällöttää pestä kestoja. sen mielestä ne haisee pesusta otettaessakin, on niin vahvat mielikuvat. mikähän trauma mun vaipattelussa sitten on käynyt :D

Meillä käytetään niin pesupähkinöitä, jotka ovat 100% luonnontuote, kuin Ecoveriakin.

Lisään muuten vielä niille parille, keiden kanssa oon täs keskustellu, et meillä ei tarttee vauvan vaatteita pestä 60 asteessa vaan pesen ne 40 asteessa. 60-asteisia koneellisia meillä ei tartteta kuin hyvin harvoin (pesen vauvan lakanat sitte kun pesen muutenkin pyyhkeitä ja lakanoita). Joten siksi ei olisi edes ympäristöystävällisempää alkaa pestä vaippojen takia useampia kuumempia koneita.

Ei, mutta useammin kuin kakka bodyssä (tai sit on vaippa aika huono). =)

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
mulla on pienenä käytetty kestoja, mutta mun äitiä ällöttää pestä kestoja. sen mielestä ne haisee pesusta otettaessakin, on niin vahvat mielikuvat. mikähän trauma mun vaipattelussa sitten on käynyt :D

Niin minulla kuin siskoillani ja veljillänikin on käytetty 'kestoja' vaikka eipä niitä taidettu sillä nimellä silloin aikoinaan kutsua. Eli harsoja, jotka oli taiteltu ja irtomuovikuorella sidottu vaippahousuksi.

Äitiä kestot eivät nykyäänkään inhota vaan hänestä on tullut niiden suurin puolestapuhuja! :D Eli meidän lasten mummo paasaa vähän jokaiselle, joka jaksaa kuunnella, kestovaipoista ja niiden ympäristöystävällisyydestä -paljon enemmän kuin minä koskaan! :)

Ei, mutta useammin kuin kakka bodyssä (tai sit on vaippa aika huono). =)

No niin on .. :D

Tuohon aiempaan pesuasteista, itse kyllä mieluusti aina silloin tällöin pyöräytän perusvaatteetkin 60 asteessa, jos suinkin on sallittu. Vähemmällä pesuaineellakin lähtee hyvin puhtaaksi.
Ja kun on upouusi kone (siis A+ vai peräti A++) säästöohjelma pesee nimenomaan 60 asteen ohjelman energiaa säästäen.