Miksi käytät kestoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuosta pesuasteesta, niin ei niitä kestoja tarvi pestä 60 asteessa, voi ne pestä 40 asteessakin. Tosin mä pesen lapsen vaatteet 60 ja samoin lakanat ja siellä ne vaipatkin menevät samassa.
Meillä osakestoillaan ja mulle syyt on ne, että en jaksa kantaa niitä kertiksiä niskavääränä kaupasta ja toisekseen voin ainakin hyvällä omallatunnolla sanoa, että mun lapsi ei kasaa sitä jätekasaa kaatopaikalle niin paljon kuin pelkästään kertiksillä vaipattavat.

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Lisään muuten vielä niille parille, keiden kanssa oon täs keskustellu, et meillä ei tarttee vauvan vaatteita pestä 60 asteessa vaan pesen ne 40 asteessa. 60-asteisia koneellisia meillä ei tartteta kuin hyvin harvoin (pesen vauvan lakanat sitte kun pesen muutenkin pyyhkeitä ja lakanoita). Joten siksi ei olisi edes ympäristöystävällisempää alkaa pestä vaippojen takia useampia kuumempia koneita.

Tosissasi väität että on ympäristöystävällisempää kantaa päivittäin 8 vaippaa roskiin, kuin pestä kerran viikossa 2 pyykkikoneellista pyykkiä 60 asteessa?

Eli 2 koneellista pyykkiä pestynä 60 asteessa kuluttaa luontoa mielestäsi enemmän, kuin 56 kertakäyttövaippaa?

Yeah right!

No ei se mun lempparipuuhaa ole, jos sitä etsit. =)

Mut on aivan eri asiasta kyse, jos puhutaan kakkavaatteiden käsinpesusta tai siitä, että laitanko jonkin kakkavaatteiden kanssa pesussa olleen vauvan päänalle.

mitäs sanot siihen että meillä on iso pino harsoja, joista sitten tarpeen mukaan otetaan puklurätiksi, päänaluseksi, pyllyn kuivaamista varten ja hätävaipaksikin vaikka. Kaikki pestään 60 asteessa sekasin ja taas samaan pinoon. Meidän muksut on varmaan ihan paskassa, kun näin olen jo kahdelle tehnyt ja kolmannen kohdalla meinaan toimia samoin...

Alkuperäinen kirjoittaja woodland harmaana:

Mut on aivan eri asiasta kyse, jos puhutaan kakkavaatteiden käsinpesusta tai siitä, että laitanko jonkin kakkavaatteiden kanssa pesussa olleen vauvan päänalle.

mitäs sanot siihen että meillä on iso pino harsoja, joista sitten tarpeen mukaan otetaan puklurätiksi, päänaluseksi, pyllyn kuivaamista varten ja hätävaipaksikin vaikka. Kaikki pestään 60 asteessa sekasin ja taas samaan pinoon. Meidän muksut on varmaan ihan paskassa, kun näin olen jo kahdelle tehnyt ja kolmannen kohdalla meinaan toimia samoin...

Meillä on molempien kohdalla tehty kans näin.

Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
Alkuperäinen kirjoittaja woodland harmaana:

Meillä on molempien kohdalla tehty kans näin.

Täällä myös toimitaan näin :D

Ykkössyynä on niiden edullisuus. Kolmannella lapsella kun on edellisten vanhat vaipat käytössä, niin eipä jää juurikaan hintaa käyttökertaa kohden esim. harsolle jonka hinta uutena oli 2,5e.

Alkuperäinen kirjoittaja täh?:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja täh? :
Oikeestiko pesette ne vaipat samassa koneessa kuin lakanat? :o

Yök suoraan sanottuna.

Kyllä. Miksi näin ei voisi tehdä?

Sit on kaikki p...ssa. :x

Kestoilun ymmärrän kyllä muuten, mutta ei tee/tekis mieli pestä edes samassa koneessa muuta pyykkiä, saatikka samassa koneellisessa.

Sanottakoon,että ei niitä pjaskoja sinne koneeseen laiteta pyörimään. Ainakaan tarkoituksellisesti siis,joskus on saattantu vahingossa kikkare joutua,ja sekin kuivaksiopettelijan pöksyistä..... Meillä se kone toimii kyllä ihan sillä ajatuksella,että liaksiena sisään ja puhtaana ulos. Plus,että saataahan niissä lakanoissakin olla joskus sitä ihteään tai ykää tms....

harmiskeni en mistään löytänyt tietoa siitä,minkä verranv että tehtaassa kulutetaan yhden kertiksen valmsitukseen. ja ainoa kotimainen vaippavalmistaja ei edes vastannut tiedusteluun aiheesta.... olettaisin,että aivan ilman vettä ne ei valmsitu,joten sitä kaiken muun lisäksi kuluu.´kertiksiinkin.

Meil ei oo kertaakaan kakkaa menny bodylle asti. Kestot on nii huippuja. Me myös kakatetaan poikaa ku se haluaa kakkia ennemmin vadin päällä kuin vaippaan. Siten ei juuri tarvihe enää ees kakkojakaan huuhdella. Luontoa säästyy huomattavasti. Mie itekää en tykkää käyttää kertissiteitä ku hautuvat ja tuntuvat inhottaville, miks ihmeessä sit poikani sellaiseen pakottaisin?

Ei tulisi mieleenikään käyttää lapsillani muita kuin kestoja. Omat vaatteenikin pesen enkä heitä käytön jälkeen pois, vaikka henkkamaukasta saisi kuinka halvalla uutta kesähepenettä tilalle! Ekologisuus on itselleni peruste numero 1, rahan säästö on tullut mukavana lisänä.

Pesuaineena käytetään kaikelle pyykille Ulrichin ekopesuainetta, hajutonta ja myös erittäin riittoisaa. Huuhteluaineena etikkaa 2 korkillista / kone. Tahroihin sappisaippuaa (pala), erittäin riittoisaa sekin. Kuukauden pesuaineet maksavat meillä 10 euroa. Kun opiskelin kestojen pesun perusteet niin kas tuli kerralla pyykinpesu edullisemmaksi :)

Lisään vielä, että meillä käytetään harsoja - valkoiset ovat vaippoja ja moniväriset puklurättejä ym. Mutta samassa koneessa kaikki pyörivät 60 asteessa.

Mä oisin esikoisen kanssa halunnut kestoilla, mutta en saanut aikaseks enkä raaskinut ostaa sitä ekaa kestovaippaa kokeeksi, kun -05 vuoden äippäpakkauksessa ei ollut vielä kestoja. Nyt ootan innolla et pääsen kokeilemaan kakkosen kans.

Mut saatto olla et mua esikoisen aikaan vähän ahdisti se silloinen fanaattisuus mikä kestoihin liittyi. Tuntu et kaikki takakireet äidit oli niin ehdottomia kestoilussaan, kantoliinailussaan ja milloin missäkin. Semmonen ei kannusta muita mukaan.

Kestot on ihania, paljon erilaisia kuoseja =) Ei tarvitse kantaa vaippapaketteja kaupasta. Muutenkin saa selkä vääränä raahata tavaraa 5 hengen+kissan talouteen.

Mä pesen kestot erikseen, en koskaan sekoita muun pyykin kanssa. Noita vaippoja on kertynyt sen verran, että riittää pesu kolmen päivän välein.

täh
Sorry, mutta oisko sun sit aika vaihtaa pesukone uudempaan. Syyt; sun koneesi ei pese vaatteita puhtaaksi enää.
EI pahalla, mutta mulla ei oo IKINÄ käyny kuvailemallasi tavalla, ei ees sillon pihkakakka aikana :laugh:

Sitte meillä o käytetty kestoja enempi ja vähempi lapsen ollessa 2vko eteenpäin.
--Kakka karkasin alvariinsa kertiksistä, mutta ei kyllä kestoista! (vielläkin karkaa kakka kertiksestä lapsen ollessa 1v 2kk, viimeksi tänään)
--Kestot on söpömpiä (niistä saa jopa vaateiden kanssa yhteensopivia vaippoja! jos vaik hameen alta vilahtaa nii ei haittaa on sopvia vaippa)
--Ne on edullesmpia,
--ja ei tarvii roudata vaippoja tuolta 20km päästä ja raahata niitä tonne roskikselle 4km päähän.
-- pyykinpesusta. oon laiska pyykkäri, mutta käytetyn vaipan huuhtasen (jos kakka) ja otan sisukset ulos ja heitän niille tarkotettuun ilmavaan pyykkikoriin, heitän ja pesen muiden seassa, kuivat heitän niille tarkotettuun koriin, ja kasaan vaipat sitämukaan ko tarvitaan niitä.

Ja puhdasta on tullut, niin ilman pesuainetta kuin pesuainellia, pesuaineena meillä käytetään ecover delicatea ja ecover jotain...

Alkuperäinen kirjoittaja very important baby:
Alkuperäinen kirjoittaja täh?:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja täh? :
Oikeestiko pesette ne vaipat samassa koneessa kuin lakanat? :o

Yök suoraan sanottuna.

Kyllä. Miksi näin ei voisi tehdä?

Sit on kaikki p...ssa. :x

Kestoilun ymmärrän kyllä muuten, mutta ei tee/tekis mieli pestä edes samassa koneessa muuta pyykkiä, saatikka samassa koneellisessa.

Eihän niitä kakkuleita niihin vaippoihin jätetä, vaan kipataan/huuhdellaan pönttöön:)

Tätä ei kertiskäyttäjät hoksaa, koska eräässä ketjussa kävi ilmi, että valtaosa laittoi kertsit roskiin kakkoineen päivineen, niin oudolta kuin se kestoilijan korvaan kuulostaakin.

Meillä kestoillaan etupäässä rahasyistä ja siksi, että suurimmat vaippafirmat markkinoivat tuotteitaan niin ärsyttävästi, etten halua heitä rahoittaa:D.

Hieno ketju, paljon kaltaisiani.
Kävinkin jo tuolla kertakayttövaippaketjussa meuhkaamassa ja terrorisoimassa ja olemassa fanaattinen; vaikka ihan oikeasti vain keskustelin asiasta.
Monilla vaan tuntui olevan aika outoja ennakkoluuloja ja suoraansanottuna typeriä syitä olla käyttämättä kestoja.

Me käytetään kestoja, koska ne on edullisempia ja taatusti ekologisempia, vaikka täällä joku jotain muuta väittikin.
Meidän 1v 5kk kestäneen kestoilu-uran vaipat on tullut maksamaan alle 100 euroa. Ja tyttö on kohta jo kuiva. Sekin hyvä puoli kestoissa on; moni niitä käyttänyt lapsi oppii kuivaksi ennen kertisten käyttäjiä.
Ja pesuaineena on pesupähkinät ja toisinaan valkaisuaineena ekologinen luonnontuote natriumpekarbonaatti. Vaippoina harsot ja ImseVimsen kuoret.

Eniten mua noissa kestoissa mietityttää se, että missä niitä sitten säilytetään ennen pyykkikoneeseen laittoa? Pitääkö ne laittaa likoamaan johonkin ämpäriin? Alkaako ne haista?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eniten mua noissa kestoissa mietityttää se, että missä niitä sitten säilytetään ennen pyykkikoneeseen laittoa? Pitääkö ne laittaa likoamaan johonkin ämpäriin? Alkaako ne haista?

mä en oo ainakaan ikinä liottanu. ihan pyykkikorissa säilyttäny, eikä ne haise, jos eivät siellä ikuisuuksia loju..

Alkuperäinen kirjoittaja very important baby:
No hupsista :) En o koskaan kuullut että noin olisi jollekin käynyt, ihana!

joo, tosi ihana :D

meillä ei muuten ikinä kestoilla käynyt noin, mutta muutaman päivän mökkireissulla kun oli pampersit käytössä, tuli ihan joka ikinen aamu sen reissun ajan toi niskakakka..