Miksi kuulut kirkkoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uskostasi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uskostasi

Vieras
Itse kuulun vain tottumuksesta kirkkoon, en usko.
Teen tässä vain pientä galluppia, että kuinka moni oikeasti kuuluu kirkkoon siksi, että olisi todella uskossa tai aktiivisesti harjoittaisi uskoaan. Ja kuinka moni kuuluu siis vain tottumuksesta tms.

Kuulun kirkkoon. Ennemmin protestoin vahvasti kirkollisveroja ja uskonnollisuutta vastaan. Erosin kirkosta muutamia vuosia sitten, liityin takaisinkin jotta pääsin kummiksi. Tulin uskoon vastoin kaikkia periaatteitani ja kuuluun edelleen kirkon piireihin vaikka harjoitan uskonnollisuuttani helluntai seurakunnalla.

Kuulun kirkkoon, koska uskon jollakin tasolla Jumalaan. En käy kirkossa juurikaan, joissakin konserteissa kyllä ja olen nuorempana paljon tehnyt vapaaehtoistyötä nuorten parissa.

Haluan maksaa kirkollisveroa, koska mielestäni kirkot tekevät todella tärkeää työtä: järjestävät kerhoja, kesäleirejä, erityislapsille leirejä, avioliittoneuvontaa, diakoniatyöstä puhumattakaan. Mikä sen parempi tapa lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, kuin maksaa kirkollisveroa. Menee lähiympäristön hyvinvointiin ne rahat :)

• Tykkää
Reactions: LauhkeaLehmä
[QUOTE="AMa";26328533]Kuulun kirkkoon, koska uskon jollakin tasolla Jumalaan. En käy kirkossa juurikaan, joissakin konserteissa kyllä ja olen nuorempana paljon tehnyt vapaaehtoistyötä nuorten parissa.

Haluan maksaa kirkollisveroa, koska mielestäni kirkot tekevät todella tärkeää työtä: järjestävät kerhoja, kesäleirejä, erityislapsille leirejä, avioliittoneuvontaa, diakoniatyöstä puhumattakaan. Mikä sen parempi tapa lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, kuin maksaa kirkollisveroa. Menee lähiympäristön hyvinvointiin ne rahat :)[/QUOTE]

hyvin puhuttu ja allekirjoitan

AMa:n pointti kirkollisverosta oli hyvä. Tuota en ole koskaan tullut edes ajatelleeksi, mutta erittäin hyvä syy kuulua kirkkoon myös sellaiselle kuka ei välttämättä erityisemmin uskoisikaan.

Mietin tässä siis yhteiskunnan maallistumista, josta pääsin ajatukseen että kuinka paljon kirkon heikentynyt arvovalta vaikuttaa uskoon. Ja onko maallistuminen aiheuttanut ns passiivista uskomista. Eli siis kuinka moni kirkkoon kuuluva oikeasti nykypäivänä uskoo Raamatun sanaa tai Jumalan olemassaoloon.

[QUOTE="AMa";26328533]Kuulun kirkkoon, koska uskon jollakin tasolla Jumalaan. En käy kirkossa juurikaan, joissakin konserteissa kyllä ja olen nuorempana paljon tehnyt vapaaehtoistyötä nuorten parissa.

Haluan maksaa kirkollisveroa, koska mielestäni kirkot tekevät todella tärkeää työtä: järjestävät kerhoja, kesäleirejä, erityislapsille leirejä, avioliittoneuvontaa, diakoniatyöstä puhumattakaan. Mikä sen parempi tapa lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, kuin maksaa kirkollisveroa. Menee lähiympäristön hyvinvointiin ne rahat :)[/QUOTE]
Tässä oli paljon samankaltaisia ajatuksia kuin minulla on, mutta koen kyllä, että kirkollisverolla rahoitan myös sellaista toimintaa, jota en haluaisi olla maksamassa. Esimerkiksi lähetystyöhön liittyy paljon sellaisia yksityiskohtia, joita en aina ihan sulata.

Mutta on vaikea saada kohdennetuksi ylimääräisiä rahojaan siten, että itse hyväksyisi täysin niiden uusjaon... Pitäisi ehkä perustaa jokin säätiö.

En ole koskaan kuulunut luterilaiseen kirkkoon, minua ei ole kastettu lapsikasteella mutta aikuiskasteella kylläkin toiseen kirkkoon. Mietin kirkkoon liittymistä mutta en pysty, koska en koe luterilaisten jäykkää liturgiaa omakseni enkä usko lapsikasteeseen. Joten tällä hetkellä en kuulu mihinkään kirkkoon. Mutta olen silti uskossa.

Tässä oli paljon samankaltaisia ajatuksia kuin minulla on, mutta koen kyllä, että kirkollisverolla rahoitan myös sellaista toimintaa, jota en haluaisi olla maksamassa. Esimerkiksi lähetystyöhön liittyy paljon sellaisia yksityiskohtia, joita en aina ihan sulata.

Mutta on vaikea saada kohdennetuksi ylimääräisiä rahojaan siten, että itse hyväksyisi täysin niiden uusjaon... Pitäisi ehkä perustaa jokin säätiö.

Joo, lähetystyöhön voi liittyä joitakin eettisiä kysymyksiä mistä näkemys ei ole sama kirkon kanssa, mutta lähetystyö on nykyisin hirveän paljon käytännön auttamista myös ja lähetystyöhön lähetetään pappien sijaan paljon sairaanhoitajia, insinöörejä jne. eli ne tekee siellä konkreettista hyvää jumalan sanan levittämisen sijaan/ohella.

Itseäni ehkä harmittaa se, että moni kokee oikeudekseen erota kirkosta, koska ei usko ja silti odottaa saavansa kirkon palvelut ilmaiseksi. Mielestäni kirkkoon kuulumattomilta voitaisiin ottaa ihan surutta korkeampia maksuja palveluista, nykyään ne on lähinnä nimellisiä.. Ja tämäkin tietysti tulojen mukaan suhteutettuna.

Kirkolla esim. erityisnuorisotyö on ihan omaa luokkaansa ja positiivisessa mielessä :) Harmi, ettei monikaan ole perillä kaikesta mitä kirkko tekee.

Yhteistyössä