Miksi lapsellanne on tutti?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen monta kertaa ihmetellyt miksi vanhemmat työntavät/antavat lapselle päivällä tutin suuhun. Miksi ei voi leikkiä tai olla rattaissa , kaupassa ym. ilman tuttia. Sen mä ymärrän, että kun laittaa lapsen nukkumaan niin antaa ns. uni tutin.

Miksi ne lapset ei saa päivällä itkeä (lohduttaa voi muutenkinkin kuin tutilla)ja päästää ääntä? Pakkoko se suu on tutilla tukkia?
 
Mä olen aina hiljaa mielessäni ihmetellyt samaa... Ehkä sen takia, kun meijän lapsilla ei oo tuttia ollut, en vaan ole nähnyt mitään tarvetta koko tutille.
 
minä annoin tutin kuultuani että sillä on merkitystä kätkytkuolemien ehkäisyssä, ja toinen turvallisuusseikka on nyt vauvan oltua isompi että lattialle ryömiessä ei työnnä niin paljon lattialta löytyvää suuhunsa kun siellä on jo tutti, eikä vielä osaa itse ottaa sitä poiskaan sitä varten, meillä valitettavasti lattialla kissankarvoja, isomman leluja yms.
Tutin poisotto ei ollut mikään ongelma esikoisella, yhtenä iltana vain tutti katosi, joku tonttu tms sen vei ja ei murhetta siitä sen jälkeen, ikää taisi olla vajaa 2 vuotta.
 
Minä annan yksivuotiaalle tutin suuhun silloin kun leikkii isompien kanssa pikkulegoilla. Eivät päädy palikat suuhun. ;)
Samoin muovailuvahaa ja sormivärejä käyttäessä 1v saa tutin samasta syystä. Muuten tuttia pidetään vain nukkumaan mennessä koska nukahtaa niin helposti ja nopeasti kun saa tutin suuhun. Nukahdettuaan sylkee tutin pois, joten hampaista en ole huolissani.
 
Meidän tytölle annettiin tutti multa kysymättä kun joutui teholle suoraan synnytyksestä. Meillä oli myös ekat 1/2v. niin huonoja öitä ettei niistä ois mtn tullut ilman tuttia. Tutti oli ainoa tapa saada edes toive siitä että tyttö nukahtaa. Ja sitä voi tulla sitten mulle ihmettelemään kun herää itte joka yö 20 krt vauvan kanssa.
 
paskatlaiskat vanhemmat täällä sitten vissiin, kun tyrkätään se tutti nimenomaan siksi että se mukavasti hiljentää esim. kauppareissulla lapsosen huudon.
ou nou. onko tosiaan muitakin lohdutuskeinoja ? :o
 
Meillä tytöllä (tasan vuosi) on ollut tutti, lähinnä imemisen tarveen takia koska mulla ei imetys onnistunut. Lisäksi se rauhoittaa tyttöä, jos on paha mieli. Auttaa myös nukahtamaan. Ja kun ollaan pihalla, tytöllä on tutti usein suussa, jotta ei söisi pikkukiviä ym. Enpä ole kokenut tuttia mitenkään ongelmalliseksi jutuksi, luovutaan tutista sitten, kun on sen aika...
 
Miks ne lapset pitää hiljentää kaupassa? Oman mukavuuden takia? Ettei häiritse muita? Jos ne pari kertaa huutaa koko kauppa reissun niin ei ne sitä loputtomasti jaksa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
paskatlaiskat vanhemmat täällä sitten vissiin, kun tyrkätään se tutti nimenomaan siksi että se mukavasti hiljentää esim. kauppareissulla lapsosen huudon.
ou nou. onko tosiaan muitakin lohdutuskeinoja ? :o

Ok. annetaan karjua vaan kun ei se hiljene. Elä tuu sitte valittaan että pakkoko viedä huutavia kakaroita kauppaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miks ne lapset pitää hiljentää kaupassa? Oman mukavuuden takia? Ettei häiritse muita? Jos ne pari kertaa huutaa koko kauppa reissun niin ei ne sitä loputtomasti jaksa.

Kyllä. Se tenava kun karjuu siinä naaman edessä niin alkaa soida omatkin korvat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miks ne lapset pitää hiljentää kaupassa? Oman mukavuuden takia? Ettei häiritse muita? Jos ne pari kertaa huutaa koko kauppa reissun niin ei ne sitä loputtomasti jaksa.

oman mukavuuden takia, kyllä. ja ehkä vähän muidenkin.
en mä ainakaan nauti kuunnella mun vauvan huutoa, jos mulla on niinkin helppo ja yksinkertainen keino kuin tutti ,saada hänet taas tyytyväiseksi.
 
meil ei ollu mitään rättii tai unileluu mitä muut muksut kantelee pitkin päivää...... poju itte hamus tutin suuhun ja isompana otti ite.... 1.5-vuotiaana vierotin siittä poijes.... hirveetä huutoo oli mutta se oli pakko tehä kun alkoi suunpielet menee rikki....
 
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miks ne lapset pitää hiljentää kaupassa? Oman mukavuuden takia? Ettei häiritse muita? Jos ne pari kertaa huutaa koko kauppa reissun niin ei ne sitä loputtomasti jaksa.

oman mukavuuden takia, kyllä. ja ehkä vähän muidenkin.
en mä ainakaan nauti kuunnella mun vauvan huutoa, jos mulla on niinkin helppo ja yksinkertainen keino kuin tutti ,saada hänet taas tyytyväiseksi.

meil ei tutti ollu mikäään hiljenemiskapistus... se oli enemmänkin tapa ja turva pojulle
 
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
paskatlaiskat vanhemmat täällä sitten vissiin, kun tyrkätään se tutti nimenomaan siksi että se mukavasti hiljentää esim. kauppareissulla lapsosen huudon.
ou nou. onko tosiaan muitakin lohdutuskeinoja ? :o

Ok. annetaan karjua vaan kun ei se hiljene. Elä tuu sitte valittaan että pakkoko viedä huutavia kakaroita kauppaan.

no nyt sä kyllä ymmärsit ihan päinvastoin mun viestin :D
 
Meillä käytetään tuttia vain nukkumaan mennessä ja turvakaukalossa jossa lapsi muuten huutaa. Ja tutti lähtee kyllä huitsin nevadaan viimeistään vuoden iässä, ehkä jo ennen.

En siis itsekään ymmärrä tutti suussa rattaiissa istuvia lapsia joiden puheesta ei saa selää kun heillä on tosiaan se tutti tiellä.
 
Olisin antanut tutin jo monesti, jos lapsi olis suostunut syömään sitä. Luulen että se olis monen mielipahan rauhoittanut. Hyvä puoli nyt tietty on se, ettei tarvitse vieroittaa tai nostella öisin tuttia suuhun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Meillä tytöllä (tasan vuosi) on ollut tutti, lähinnä imemisen tarveen takia koska mulla ei imetys onnistunut. Lisäksi se rauhoittaa tyttöä, jos on paha mieli. Auttaa myös nukahtamaan. Ja kun ollaan pihalla, tytöllä on tutti usein suussa, jotta ei söisi pikkukiviä ym. Enpä ole kokenut tuttia mitenkään ongelmalliseksi jutuksi, luovutaan tutista sitten, kun on sen aika...

Kylläpähän yks vuotiaalla ei enää oo imemisen tarvetta ja muita lohdutus/rauhoitus keinoja opitaan nopeesti. tutti on vaan äitille helppo ratkaisu.
 
Aina vaan tää tutti asia jaksaa kaivaa muita ja varmaan te arvostelijat ette ikinä tee mitään ns. mukavuusjuttuja? Mitä helvettiä se teitä rassaa jos mun pojalla on kaupassa tutti jollakin kertaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja mom:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Meillä tytöllä (tasan vuosi) on ollut tutti, lähinnä imemisen tarveen takia koska mulla ei imetys onnistunut. Lisäksi se rauhoittaa tyttöä, jos on paha mieli. Auttaa myös nukahtamaan. Ja kun ollaan pihalla, tytöllä on tutti usein suussa, jotta ei söisi pikkukiviä ym. Enpä ole kokenut tuttia mitenkään ongelmalliseksi jutuksi, luovutaan tutista sitten, kun on sen aika...

Kylläpähän yks vuotiaalla ei enää oo imemisen tarvetta ja muita lohdutus/rauhoitus keinoja opitaan nopeesti. tutti on vaan äitille helppo ratkaisu.

No juu, ei enää olekaan imemisentarvetta, mutta pikkuvauvana oli.. Nyt jäänyt lähinnä tavaksi.
 
mä en kestä sitä kestokitinää, mitä saattaa jatkua koko päivän, toisenkin päivän, tutti on vaan hyvä keino saada lapsi hiljenemään välillä..
mä en taas ymmärrä mitä haittaa tutin syönnistä on, jos siitä vieroittaa ajoissa..?
 
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
paskatlaiskat vanhemmat täällä sitten vissiin, kun tyrkätään se tutti nimenomaan siksi että se mukavasti hiljentää esim. kauppareissulla lapsosen huudon.
ou nou. onko tosiaan muitakin lohdutuskeinoja ? :o

Ok. annetaan karjua vaan kun ei se hiljene. Elä tuu sitte valittaan että pakkoko viedä huutavia kakaroita kauppaan.

no nyt sä kyllä ymmärsit ihan päinvastoin mun viestin :D

Kuin niin. Mun taapero ei hiljene jos päättää huutaa. Tuu vapaasti lohuttamaan ja yrittämään. Jos kerran vielä ois muita keinoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rinoa:
mä en kestä sitä kestokitinää, mitä saattaa jatkua koko päivän, toisenkin päivän, tutti on vaan hyvä keino saada lapsi hiljenemään välillä..
mä en taas ymmärrä mitä haittaa tutin syönnistä on, jos siitä vieroittaa ajoissa..?
Ei mitään. Sekin nyt vaan on asia jolla mammat hutkii toisiaan ja ne on parempia joiden tenavat eivät syö tuttia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
paskatlaiskat vanhemmat täällä sitten vissiin, kun tyrkätään se tutti nimenomaan siksi että se mukavasti hiljentää esim. kauppareissulla lapsosen huudon.
ou nou. onko tosiaan muitakin lohdutuskeinoja ? :o

Ok. annetaan karjua vaan kun ei se hiljene. Elä tuu sitte valittaan että pakkoko viedä huutavia kakaroita kauppaan.

no nyt sä kyllä ymmärsit ihan päinvastoin mun viestin :D

Kuin niin. Mun taapero ei hiljene jos päättää huutaa. Tuu vapaasti lohuttamaan ja yrittämään. Jos kerran vielä ois muita keinoja.

siis voi herranjumala. ota nyt se herne pois nenästä.
meillä myös lapsi joka syö tuttia kaupassa, kaupan edessä, kaupan takana,kaupan vieressä..ihan itseeni ja mieheeni viittasin ekassa viestissäni.
sori, jos huono ulosanti.
:snotty:
 

Yhteistyössä