Miksi lapsi hoitoon jos äiti kotona? En ymmärrä!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja helppo arvostella:
...kun ei tiedä kaikkia faktoja. Äiti saattaa olla vaikka diabeetikko, reumaatikko, masentunut tms. jolloin hän ei pysty eikä jaksa hoitaa isompaa lasta kunnolla.

Joissakin tapauksissa on vaan parempi, että lapsi saa leikkiä kavereiden kanssa tarhassa kuin katsoa joka päivä kotona videoita, kun äiti yrittää vaan levätä kun vauva on valvottanut koko yön yms. yms.

Ei kannata tuomita jos ei tiedä faktoja. Puhdas laiskuus on ihan toinen juttu, mutta sekin suoraan sanoen ihan sen perheen oma asia! Eikö harmitakin kun siihen ei voi ulkopuolisena vaikuttaa ;)

Harmittaa, ja etenkin se, että minä yhteiskunnan kansalaisena, joka hoidan lapseni kotona maksaa muiden lapsien sairauskuluja, kun liian pienenä on tarhaan laitettu ja ties mitä ongelmia siitä myöhemmin seuraakaan. Etenkin se harmittaa, yhyy!

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Pöh - keksikää joku jotain uutta ny! Ei tästä jaksa enää repiä viihdykettä. Aika hyvin provottu kuitenkin kun monet jaksaa alkaa inttää vastaan :D

Minä ihmettelin, että miten niin moni jaksaa inttää näin huonon provon kanssa.:D

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
kyläilkää iltaisin kun tarhakaverit on kotona.

Mitkä tarhakaverit? Miten lapsella voi olla tarhakavereita, jos se ei ole tarhassa?

oletetaan "hurjalla" tavalla, että kotiäiti vois tuntea lapsiperheitä joissa vanhemmat on töissä ja lapset hoidossa..

No ei ne mun mielestä silloin ole tarhakavereita, vaan kavereita jotka on päivisin tarhassa :D :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
Ulkoillakkin voi lasten kanssa kotona, ei ainoastaan tarhassa. Leikkiä voi myös, käydä kerhoissa joissa on muita lapsia ja kyläillä muiden perheiden luona.....
Jos niitä tuttuja ei oo niin hommatkaa niitä. Ei niitä saa jos kotona lymyää!

taalla ei ole mitaan kerhoja, mutta miten vaan. mielestani saisit nyt itse keskittya siihen lastenhoitoon eika tarttisi roikkua taalla netissa.... :laugh:

Peesi. Ja kyläile siinä sitten kun et tunne muita lapsiperheitä ja vaikka tuntisitkin niin ne lapset on siellä päiväkodissa ja vanhemmat töissä :) Ängetäänkö illalla töiden jälkeen kun on perheen oma aika?

Alkuperäinen kirjoittaja Platina:
Alkuperäinen kirjoittaja sairasta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Taas nää köyhät, joilla ei ole varaa olla kotona ja pitää lasta osa-aika hoidossa samalla, aloittaa tän riehumisen..

Köyhät? Taitaa sellaiset vanhemmat olla köyhiä, joilla ei mitään tunnesidettä oel lapsiinsa ja haluavat olla pienistä reppanoista erossa.
Järkkyä todella, että 2 vuotias lykätään 8-16 hoitoon kun "äiti" eli tunnevammanen surkimus on kotona vauvan kanssa.
Sääliksi käy todella.

Sellainen äiti ei lastaan rakasta ja tämä on totuus. Tiedän ja tunnen sen sillä siinä vaiheessa, kun lasta rakastaa niin ei todellakaan huvikseen ja vapaahetoisetsi oel hänestä erossa 8 tuntia päivässä.

:laugh: :laugh: haha. Tähän on nyt pakko vetää varmaankin luuseri äidit ja isät jotka eronneet ja lapsi viikko-viikko systeemillä. Jos lastaan rakastaa ei sen voi antaa olla isällään viikkoa.. :whistle:
Miten se lapsen tarhassa olo eroaa siitä onko vanhemmat kotona vai töissä sen aikaa? Ei se tarha ole ihan kamala paikka ja lasta traumatisoi. Mistä näitä sikiää... :x

Vai vielä naurattaa. No ehkä joku päivä sä heräät siihen, mitä oot menettänyt. Ehkä sussa viel joku päivä herää se oikea rakkaus ja silloin se sattuu, kun tajuaa mitä on pienelle lapselle tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Sairasta:
Taas nää köyhät, joilla ei ole varaa olla kotona ja pitää lasta osa-aika hoidossa samalla, aloittaa tän riehumisen..

Köyhät? Taitaa sellaiset vanhemmat olla köyhiä, joilla ei mitään tunnesidettä oel lapsiinsa ja haluavat olla pienistä reppanoista erossa.
Järkkyä todella, että 2 vuotias lykätään 8-16 hoitoon kun "äiti" eli tunnevammanen surkimus on kotona vauvan kanssa.
Sääliksi käy todella.

Sellainen äiti ei lastaan rakasta ja tämä on totuus. Tiedän ja tunnen sen sillä siinä vaiheessa, kun lasta rakastaa niin ei todellakaan huvikseen ja vapaahetoisetsi oel hänestä erossa 8 tuntia päivässä.

:laugh: :laugh: haha. Tähän on nyt pakko vetää varmaankin luuseri äidit ja isät jotka eronneet ja lapsi viikko-viikko systeemillä. Jos lastaan rakastaa ei sen voi antaa olla isällään viikkoa.. :whistle:
Miten se lapsen tarhassa olo eroaa siitä onko vanhemmat kotona vai töissä sen aikaa? Ei se tarha ole ihan kamala paikka ja lasta traumatisoi. Mistä näitä sikiää... :x

Vai vielä naurattaa. No ehkä joku päivä sä heräät siihen, mitä oot menettänyt. Ehkä sussa viel joku päivä herää se oikea rakkaus ja silloin se sattuu, kun tajuaa mitä on pienelle lapselle tehnyt.

:o :laugh:

No katsos, roikun täällä koska molemmat lapset päikkäreillä.
Ei niitä kerhoja aina ole ollut. Kehittele itse tyekmistä tai kyläilkää iltaisin kun tarhakaverit on kotona tai hae kotiisi lapsia leikkimään.

Hyvä idea. Menenpä päiväkodin pihaan keräämään auton täyteen lapsia ;)

Lukematta koko ketjua vastaan miksi minun hitusta vajaa 3-vuotiaani on hoidossa 2-3 päivää viikossa, vaikka olen 9 kuukauden ikäisen vauvan kanssa kotona.

Alkuperäinen painavin syy oli se, että lapsella oli paikka maailman parhaalla pph:lla eikä haluttu menettää sitä, joten päätettiin jättää tyttö puolipäiväiseksi. Hän oli ollut hoidossa puolitoistavuotiaasta, kun menin töihin. Tarkoitus oli, että olisin toisen lapsen synnyttyä noin vuoden kotona ja sitten haettaisiin pikkusiskollekin paikkaa samalta hoitajalta. Raskauteni loppu oli kuitenkin tosi vaikea, makasin kotona 3 viimeistä kuukautta sairaslomalla. Onneksi saatiin järjestymään niin, että tytön paikka hoidossa säilyi kokopäiväisenä vauvan syntymään asti, kun alunperin sen piti muuttua puolipäiväiseksi heti kun jään kotiin.

No, vauva olikin kovin mahavaivainen ja itkuinen ja itselleni tuli myös synnytyksen jälkeinen masennus. Kaiken tämän lisäksi vauva on myös nyt vähän isompana sairastellut hurjasti sikainfluenssasta korvatulehduksiin, keuhkokuumeeseen ja kaikenmaailman viruksiin. Nyt kun katson taaksepäin, meidän perhe ei olisi jaksanut ilman tuota vanhemman lapsen hoitopaikkaa (hyvä kun on selvitty nyt edes näin). Asumme korvessa, naapureita, kerhoja tai leikkiseuraa ei ole eikä minulla ole autoa päivisin saati julkisia kulkuneuvoja. Mies kulkee muutaman kymmenen kilometrin työmatkaa autollamme ja vie sekä hakee tytön samalla hoitoon ja hoidosta.

Ulkopuoliset eivät välttämättä ole havainneet esim. masennustani tai muita vaikeuksiamme, ja usein ihmetellään miksi lapsemme on hoidossa. Olen juuri jäänyt hoitovapaalle ja tuntuu, että vasta nyt alkaa se varsinainen kotiäitiaikani. Tähän asti kaikki on mennyt sumussa. Olenkin ajatellut olla pidempään kotona ja harkitsemme luopumista vanhemman lapsen hoitopaikasta, jos kaikki jatkuu nyt vähän sujuvammin. Toisaalta hän viihtyy hoidossa mainiosti ja on hyvin kiintynyt hoitokavereihin sekä perhepäivähoitajaansa. Todennäköisesti saisimme helpommin molemmat tytöt kyseiselle hoitajalle, jos pitäisimme vanhemman tytön paikan koko ajan. Saa nähdä miten teemme.

Yhteenvetona voisi todeta, että jokainen perhe tehköön oman ratkaisunsa. Sitä paitsi, niin kauan kuin meillä on subjektiivinen hoito-oikeus, on kuntien velvollisuutena järjestää kaikille tarvitseville hoitopaikat! Että sikäli on minusta turha osoitella sormella tarhapaikan täyttäjiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sairasta:

Sääliksi käy todella.

Hehhee. Ei mun lapseni ole olleet virikehoidossa :D Esikoinenkin oli jo yli 4v ja keskimmäinen himpun vajaa 3v kun eka kerran menivät tarhaan.(minä kouluun..) ja kuopus täyttää nyt pian sen kolme ja menee tarhaan :whistle:

Mulla vaan ei ole mitään muiden ratkasuja vastaan, enkä epäile kenenkään rakkautta lapseensa sen perusteella miten hoitojutut ratkasevat. Jokainen tehkööt kuten parhaaksi näkee ja sille hatunnosto, ei syyttelyitä :saint:

Sääliksi käy todella.

Eihän kaikki osa-aika hoidossa olevat lapset edes ole sen 8 tuntia hoidossa, vaan ehkä 4 tuntia kerran tai kaksi viikossa. Meidän kaksi vuotias on 2 päivää viikossa hoidossa kun minä olen töissä, ja ne muut 5 päivää viikossa hän monta kertaa päivässä puhuu hoitopaikasta, siellä olevista muista lapsista ym.. Sitten kun minä vauvan kanssa jään kotiin, niin en todellakaan aio "pakottaa" taaperoa olemaan kotona, vaan hän saa mennä hoitoon sen kaksi päivää viikossa edelleen koska HÄN NAUTTII siitä.

Rakastan lastani yli kaiken, mutta se ei tarkoita sitä että pakotan häntä viettämään aikaa pelkästään minun ja vauvan kanssa. Haluan, että hän saa olla myös ikäistensä kanssa (kehitykselle tärkeää) sekä haluan myös että vauvalla on mahdollisuus saada minut kokonaan itselleen edes välillä, ihan niinkuin esikoinenkin sai. Jos tämä sun mielestä ei ole rakkautta, niin hanki apua.

Alkuperäinen kirjoittaja mum:
Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
meilla kaydaan osa-aikaisessa hoidossa, koska lapsi melkein 2 v. rakastaa sita ja saa siella ulkoilla kunnolla. kotiin saa jaada jos haluaa tai jos aamusta tuntuu ettei tanaan hoito ns. huvita. lapsen ehdolla siis tassa mennaan. ja kylla 2-3 v. jo tarvitsee muista lapsista leikkiseuraa.

Sama tilanne ja meillä itse halusi. Kaipaili kavereita ja tuo oli ainoa keino niitä hankkia. Vien lapsen hoitoon, käyn kaupoilla ja sitten lapsi jo pitääkin kohta hakea.
Ap varmaankin tarkoittaa, että äiti haluaa olla laiskana kotona ja sysää lapsen hoitoon. Minulle lapsesta ei ole mitään vaivaa ja tuo hoitoon kiikuttaminen on itseasiassa isompi projekti kuin jos olisi kotona.

Teillä on siis ihmelapset, 2-vuotias kaipaa leikkiseuraa ja kavereita? Kai ootte käynyt psykölogilla että saadaan tälläinen ihmelapsi oikein tilastoihin. Tiedättehän, että tuon ikäinen ei vielä yhteisleik´keihin kykene.

Siis mitä äitejä te olette? Kannattaisko ihan tutustua omaan lapseen? eikä selitellä tollaista sontaa, vai uskotteko itsekin siihen? Hei, nyt on kyseessä teidän oma lapsi, mitä te pelkäätte, jos ihan itse sitoutuisitte häneen ja näkisitte hänen tarpeensa. lapsi kaipaa sinua, äitiä. Liekkiä sinun kanssasi, huomiotasi ja aikaasi. se että sinä kaipaat ihan jotain muuta ei ole peruste sille että lapsi laitetaan hoitoon, kun muka kaipaa kavereita.

Tota minäkin jaksan ihmettellä, että 2v kaipaa jo leikkiseuraa ja kavereita?? Kannttaisikö äitien katsoa hiukan peiliin ja miettiä, mitä se lapsi oikeesti siihen päiväkotiin menee hakemaan....
Itselläni on erittäin vilkas, energinen, ehtivainen ja joallain tavalla sosiaalinenkin 2,5vuotias, joka aloitti päiväkodissa syksyllä. Hän leikkii päiväkodissa yksikseen ja ei osa muista lapsista oikein sanoa muuta, kun nimiä ja tarhapäivästä kertoo enemmän ruuista ja omista leikeistä kun muista lapsista.... Ja vaikka hän kotona kovasti vanhempien huomion perään onkin ja hakee jatkuvasti leikkeihin, niin hän ei selvästikään mitään omaikäisiä kavereita kaipaa.
Minulla on myös hiljainen, sisäänpäinsuuntaantunut reilu 4vuotias, joka selvästi hakee juurikin niitä kavereita ja sosiaalisuutta siitä päiväkodista. Hän kyselee viikonloppuisin, että mennäänkö jo katsomaan kavereita :)

Minä täällä, olen työtön ja vien lapseni 2v ja 5v tarhaan. Ai miksikö? Aikaisemmin tarkoitus oli se että löydän töitä, siksi lapseni saivat tarhapaikan. Nyt onkin eri meno kellossa, olen työkkärin mukaan työkyvytön ja ovat sitä mieltä että uudelleen koulutus on paras mulle. Tässä nyt sitten rampataan siellä sun täällä saamassa arviointia ynnä todistuksia jotta pääsee hakeutumaan uudelleen koulutukseen. Kotosalla ollaan. Ihana hiljaisuus täytyy myöntää...
Tosin mä en pysty kantamaan lasta tällä hetkellä, mä en pysty kävelemään muuten kuin voimakkailla kipulääkkeillä...ja mun lapset on tarhassa...

En ole täydellinen, en tosiaankaan mut taas pisti vihaksi kun katsoin naapurin lasten tarhaan lähtöä. Mummo vie ja hakee! Äiti vauvan kans kotona. Kohta se lähtee kävelylle ja sit sinne parkkeeraa muita mammoja kahvitteleen ja niidenkin isommat lapset tarhassa. Mä lähen nyt lasten kans pulkka mäkeen: Siellä on muitakin mammoja ja lapsia ja seuraa riittää!

Miten joku voi ärsyyntyä toisten ratkaisuista näin paljon?!

Tosi outoa musta ja kertoo että ei ap:llä itsellään ole kaikki muumit laaksossa. Se että hän hoitaa lapsensa kotona ei tee hänestä hyvää äitiä. Ja tämä naapureiden kyttäys heittää vielä bensaa liekkeihin.

mun mielestä pitäisi poistaa kokonaan ilmainen päivähoito.
nämä vanhemmat jotka on kotona saavat ilmaiseksi päiväkotipaikan, koska tulot on niin pienet.
en ymmärrä mikä järki.
mielestäni tästä virikepaikastakin pitäisi maksaa ihan samalla rahalla kuin työssäkäyvätkin.

Alkuperäinen kirjoittaja kaikille maksut:
nämä vanhemmat jotka on kotona saavat ilmaiseksi päiväkotipaikan, koska tulot on niin pienet.
en ymmärrä mikä järki.
mielestäni tästä virikepaikastakin pitäisi maksaa ihan samalla rahalla kuin työssäkäyvätkin.

Ja mun mielestä terveydenhuolto pitäisi tehdä maksulliseksi kokonaan. En minä jaksa maksella veroistani toisten lääkärikuluja. Itse käytän aina yksityistä lääkäri ja maksan laskuni.

Alkuperäinen kirjoittaja kaikille maksut:
en ymmärrä mikä järki.

Melkoinen yleistys.
Jos edes toinen vanhemmista käy töissä, niin äkkiä ne tulorajat paukkuu.

Vaikka mä olisin pelkästään kotona ja veisin lapset hoitoon, niin maksettaisi ihan täydet hoitomaksut.

Meillä kolmas tulossa (kaikki vuoden välein) enkä todellakaan raaskis isompia laittaa vauvan tieltä päiväkotiin.

Onkin ehkä eri asia LAITTAA lapsi hoitoon kun vauva syntyy kuin se, että lapsi JATKAA päivähoidossa kun vauva syntyy ja äiti JÄÄ kotiin - ei jatka kotona.

Aika monet äidit kun käy työelämässä siinä lasten välilläkin, ja silloin se lapsi on jo tottunut siihen päivähoitoon ja jatkaa siellä myös äitiysloman ajan. Ihan jo senkin vuoksi, että se lapsi osaa kaivata sitä hoitopaikkaa ja toisaalta hoitosuhde on helpompi muuttaa osa-aikaiseksi tai täysipäiväiseksi kuin ensin irtisanoa hoitosuhde ja hakea sitten uudelleen kun on taas aika palata työhön.

Monet äidit myös tekee kotoa käsin töitä...

Alkuperäinen kirjoittaja kahden mutsilainen:
Lukematta koko ketjua vastaan miksi minun hitusta vajaa 3-vuotiaani on hoidossa 2-3 päivää viikossa, vaikka olen 9 kuukauden ikäisen vauvan kanssa kotona.

Alkuperäinen painavin syy oli se, että lapsella oli paikka maailman parhaalla pph:lla eikä haluttu menettää sitä, joten päätettiin jättää tyttö puolipäiväiseksi. Hän oli ollut hoidossa puolitoistavuotiaasta, kun menin töihin. Tarkoitus oli, että olisin toisen lapsen synnyttyä noin vuoden kotona ja sitten haettaisiin pikkusiskollekin paikkaa samalta hoitajalta. Raskauteni loppu oli kuitenkin tosi vaikea, makasin kotona 3 viimeistä kuukautta sairaslomalla. Onneksi saatiin järjestymään niin, että tytön paikka hoidossa säilyi kokopäiväisenä vauvan syntymään asti, kun alunperin sen piti muuttua puolipäiväiseksi heti kun jään kotiin.

No, vauva olikin kovin mahavaivainen ja itkuinen ja itselleni tuli myös synnytyksen jälkeinen masennus. Kaiken tämän lisäksi vauva on myös nyt vähän isompana sairastellut hurjasti sikainfluenssasta korvatulehduksiin, keuhkokuumeeseen ja kaikenmaailman viruksiin. Nyt kun katson taaksepäin, meidän perhe ei olisi jaksanut ilman tuota vanhemman lapsen hoitopaikkaa (hyvä kun on selvitty nyt edes näin). Asumme korvessa, naapureita, kerhoja tai leikkiseuraa ei ole eikä minulla ole autoa päivisin saati julkisia kulkuneuvoja. Mies kulkee muutaman kymmenen kilometrin työmatkaa autollamme ja vie sekä hakee tytön samalla hoitoon ja hoidosta.

Ulkopuoliset eivät välttämättä ole havainneet esim. masennustani tai muita vaikeuksiamme, ja usein ihmetellään miksi lapsemme on hoidossa. Olen juuri jäänyt hoitovapaalle ja tuntuu, että vasta nyt alkaa se varsinainen kotiäitiaikani. Tähän asti kaikki on mennyt sumussa. Olenkin ajatellut olla pidempään kotona ja harkitsemme luopumista vanhemman lapsen hoitopaikasta, jos kaikki jatkuu nyt vähän sujuvammin. Toisaalta hän viihtyy hoidossa mainiosti ja on hyvin kiintynyt hoitokavereihin sekä perhepäivähoitajaansa. Todennäköisesti saisimme helpommin molemmat tytöt kyseiselle hoitajalle, jos pitäisimme vanhemman tytön paikan koko ajan. Saa nähdä miten teemme.

Yhteenvetona voisi todeta, että jokainen perhe tehköön oman ratkaisunsa. Sitä paitsi, niin kauan kuin meillä on subjektiivinen hoito-oikeus, on kuntien velvollisuutena järjestää kaikille tarvitseville hoitopaikat! Että sikäli on minusta turha osoitella sormella tarhapaikan täyttäjiä.

Jep. Kaikilla on oikeus. Ja jokainen perhe päättää ITSE miten tekee. Oli syyt mitkä hyvänsä. Kyllä sitä jaksetaan syyllistää yli 3v hoitoon viemisestäkin. Jotenkin tämä toisten perheiden arvostelu on ihan kummallista? Onko se sitä, et omaa huonoa itsetuntoa on yritettävä kohottaa jollain? Et minä olen takuulla hyvä äiti, kun hoidan nyt nämä kaikki lapset kotona. Ehkä sille naapurille ollaan vähän kateellisia jostain, niin on mukava vähän haukkua, et se on nyt kuitenkin huono äiti, kun vie tuon isomman tarhaan ja jää vauvan kanssa kotia. ;) Saa itselleen muka paremman mielen, mutta on silti naapurin laihasta; kaksi lasta synnyttäneestä kropasta kateellinen? Tai autosta ja talosta ja miehestä...;D