Miksi lapsi lyö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kaija"

Vieras
Kyse mieheni veljen pojasta, ikää nyt 4v. On pienestä asti ollut ilkeä, jos niin voi lapsesta sanoa, lyö ja käyttäytyy todella rajusti niin leikkitoveriaan kuin aikuisiakin kohtaan. Tarhassakin on kuulemma puututtu asiaan. Hän on vaan välillä meillä yökylässä ja meillä on 3-vuotias lapsi, joka tykkäisi leikkiä pojan kanssa, mutta kun se menee aina siihen, että tämä poika lyö ja kun kieltää lyö kahta kauheemmin. Jäähylle vanhemmat välillä pistävät (päästävät toki melkein heti pois), pistimme mekin kerran kun oli meillä hoidossa. Olen koittanut myös jutella pojalle, ettei saa lyödä toisia, koska se sattuu, mutta ei ota tätä kuuleviin korviinsa. Pojan vanhemmat ovat eronneet ja lapsi on todella usein äitinsä isovanhemmilla yökyläilemässä, siis lähes aina kun on äidin viikonloppu.
Neuvoja kaipaisin, tai lähinnä siihen, kun on joskus meillä, niin mikä olisi paras keino puuttua tuollaiseen. Ketään tuttavapiirimme lapsista ei ole tuollainen, vaikkai pojilla välillä rajujakin leikkejä on, mutta tämä haluaa "tahallaan" satuttaa, eikä kuuntele yhtään, mitä hälle puhuu. Leikissä pitää olla itse koko ajan mukana, kun saa pelätä koska tämä mottaisee taas. Itse en tiedä miten tuohon voisi enää puuttua, eikä ole minun tehtävänikään, mutta kun satuttaa omaa lastani, niin ei ole mukavaa. Kiitos vinkeistä :)

Kuulostaa tosi surulliselta. Olettaisin että Lapselta puuttuu kasvatuksesta johdonmukaisuus ja rajat. Taaperot on luonnostaan väkivaltaisia kun niillä ei oo kykyä hallita tunteitaan eikä sanoja millä niitä ilmaista. Mutta neljävuotiaan ei pitäisi enää olla taaperon tasolla tässä asiassa. Perheneuvola ehkä olisi lapselle paras paikka.

Jäähy on varmaan ihan asiallinen keino tuossa tilanteessa, mutta tärkeää olisi että säännöt ja seuraukset olisi samat vaikka hoitajat vaihtuvat

Voihan tuohon käyttäytymiseen olla vaikka mitä syitä. Psyykkisiä ja/tai neurologisia ongelmia. Käytös on kuitenkin huomattu muuallakin, että varmaan ammatti-ihmiset osaavat tuota selvitellä paremmin, kuin tämä palsta. Todella ikäväähän tuo on teille, kuten tuolle lapsellekin, ja hänen vanhemmilleen. Toivottavasti löytyy apua.

Rajat kyllä puuttuvat heidän kasvatuksestaan aika pahasti ja sitä olenkin miettinyt. Molemmat vanhemmat puuttuvat eri tavalla, isä pitää rajoja ja puuttuu asiaan. Mutta äidin puolelta se puuttuu ja lapsi "joutuukin" rangaistukseksi yleensä isovanhempiensa luo, mikä kuulostaa kanssa surulliselta. Muistan kun he olivat vielä yhdessä ja poika teki pahojaan, niin pojan äiti sanoi välillä, että kun olet noin tuhma niin joudut taas viikonlopuksi mummun luo. Vanhemmat eivät vain ole kauhean hyvissä väleissä ja molemmilla omat näkemyksensä kasvatuksesta, niin luulen myös, että poika on aika sekaisin siitä mitä saa tehdä ja mitä ei. Mietein vain, että mitäköhän poika sillä lyömisellä hakee, koska huomiota yritetään antaa myös hyvästä käytöksestä. Minusta tuon ikäisen kuuluisi jo tietää itse, ettei lyöminen ole oikein. Mitenköhän tuo tuosta sitten jatkuu vielä...?

Ei tee sitä kiukuspäissään. Leikkivät yhdessä kaikessa rauhassa ja yhtäkkiä hullunkiilto silmissä ottaa lelun ja lyö sillä lastani päähän ja niin kovaa kuin pystyy, ja jos ei kerkeä heti heidän väliinsä ja saa vain huudettua, että ei, noin ei saa tehdä, niin katsoo ja lyö uudelleen. Siis ymmärrän kyllä että lapset lyövät, potkivat ja raivoavat eri tavoilla, jos kiukuttaa, mutta tämä ei ole sellaista. Yhtäkkiä voi myös tulla lattialla istuvan aikuisen päälle, siis tulee ja lyö. Jotenkin tuntuu, että hän nauttii siitä kuin saa toisen lapsen itkemään, kun hän satuttaa sitä, kamalalta kuin se tuntuukin.