Miksi maito ei riitä iltaan saakka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Irski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Irski

Aktiivinen jäsen
23.01.2012
1 618
1
36
Harmittaa, kun muuten imetys onnistuu, maitoa riittää muuten hyvin, mutta usein iltaisin pakko antaa korviketta, kun toinen vaan kitisee ja tissit jo ihan tyhjät pussit. miksi näin?? pilaanko kaiken antamalla korviketta, pitäisikö antaa sen vaan imeä tyhjää tissiä tuntikaupalla ja marista, ei kuulosta sekään kivalta. Vauva nyt 7vk vanha. (annan siis tietysti ensin syödä rintaa kauan, mutta huomaa selvästi, että vauvaa alkaa suututtaa kun ei mitään tule)

toisaalta olen varmaan ihan typerä, kun tällaista stressaan, kun miksi sitä ei osaa aatella niin, että se ei haittaisi se iltakorvike, kun muuten onnistuu.. sitä vaan jaksaa harmitella, kun ei tässäkään asiassa ole "täydellinen".. kokemuksia pliis??

Itse en antaisi korviketta vaan antaisin imeä tyhjää rintaa, koska kysynnän ja tarjonnan laki pätee imetyksessä ja vain harvalla se maito ei oikeasti riitä.
Et ole vielä pilannut mitään, toki en ole mikään asiantuntija, mutta samoja asioita pohdin itse monesti kun lapsi oli tuossa iässä. Tasaisesti tuli niitä tiheän imemisen kausia jolloin meinasi usko loppua koko imetykseen (lapsi kitisi koko ajan ja tuntui, että raukka on nälissään) mutta se vain tarkoitti sitä, että lapsi "tilasi" lisää maitoa. :)

Kannattaa käydä tutustumassa imetystukilistan sivuihin, sieltä saa tietoa ja itse ainakin sai varmuutta siihen imetystouhuun. Usko itseesi, älä stressaa niin kyllä se siitä!

p.s. minulla anoppi epäili koko ajan maidon riittävyyttä ja koiti tuputtaa sitä korviketta, ja neuvolantäti oli aivan ymmällään kun joka neuvolassa pelkäsin maidon riittävyyttä.

Maitoa muodostuu koko ajan lisää, ei se pääse loppumana päivän aikana. Tuleeko vauvalla riittävästi pissavaippoja, kasvaako hyvin?

En itse ihan helpolla lähtisi antamaan korviketta. Rinnalla roikkuminen juurikin lisää maidontuotantoa. Juothan ja syöthän itse hyvin?

joo syön ja juon mielestäni hyvin ja pissaa kyllä tulee vauvalla, enemmänkin kuin se 5vaippaa, mitä neuvolassa sanottu, että pitää olla.. ja kyllä se tosiaan roikkuukin rinnalla aina illalla monta tuntia vähän väliä, sitten tosiaan alkaa hermo mennä ja annan korviketta ni sitte se nukahtaa.. en sitte tiiä mitä tässä tekis, joka ilta ajattelen, että NYT en anna korviketta, mutta toisin käy..

Älä anna korviketta. Sillä vaan haittaat imetystä. Vauvat vaan syö iltaisin koko ajan, siis ihan koko ajan!:) Mutta ei se ikuisuuksia kestä, ehkä vielä kuukauden. Se on ihan vauva kohtaista.
Jos paino nousee niin kaikki on kunnossa. Tänä iltana varaat sohvan viereen vähän herkkuja ja juotavaa ja vauva kainaloon.:)

Samaa sanon kun edellisetkin. Jos se vauva kuitenkin imee rintaa, niin aivan varmasti maitomääräkin alkaa lisääntymään. Itse olen joutunut antamaan korviketta, koska vauvat ei ole kasvaneet tarpeeksi, ja pian onkin käynyt niin, että se pullo on ollut vauvan mielestä rintaa parempi juttu. Sen jälkeen imetys onkin ollut yhtä taistelua. Aika harvalla tuo "sekakäyttö" onnistuu ongelmitta.

Jos on menossa tiheän imun kausi, jolloin roikkuu rinnalla 24/7? Tilaa tällä tavoin lisää maitoa. Itsellä oli tuossa vaiheesa myös rinnat tosi tyhjänä. Itsellä tämä sattui samaan aikaan kun menkat alkoivat 7kk synnytyksen jälkeen (kaikesta imetyksestä huolimatta). Mietiskelin rintojen tyhjyyden johtuvan jostain hormonaalisesta jutusta. En antanut korviketta, kun vauva söi jo kiinteitä ihan hyvällä ruokahalulla (meillä ne rupesivat uppoamaan ensimmäisestä lusikallisesta lähtien). Meneekö teillä kiinteitä kuinka paljon?

Vauvojen kuuluukin roikkua iltaa kohti rinnalla paljon, tankkaavat itseään yöksi.

Eikä se, että rinnat tuntuu tyhjiltä, tarkoita etteikö maitoa tulisi. Kun vauva on tiheään rinnalla, niin eihän rinnat ehdi täyttyä imetysten välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja tiheän imun kausi?;27508003:
Jos on menossa tiheän imun kausi, jolloin roikkuu rinnalla 24/7? Tilaa tällä tavoin lisää maitoa. Itsellä oli tuossa vaiheesa myös rinnat tosi tyhjänä. Itsellä tämä sattui samaan aikaan kun menkat alkoivat 7kk synnytyksen jälkeen (kaikesta imetyksestä huolimatta). Mietiskelin rintojen tyhjyyden johtuvan jostain hormonaalisesta jutusta. En antanut korviketta, kun vauva söi jo kiinteitä ihan hyvällä ruokahalulla (meillä ne rupesivat uppoamaan ensimmäisestä lusikallisesta lähtien). Meneekö teillä kiinteitä kuinka paljon?

Ap:n vauva on 7 viikkoa vanha.

• Tykkää
Reactions: Irski
Kannattaa antaa kiinteitä ruokia lisäksi ja vaikka keitettyä kylmää vettä voi antaa hörppyjä. imeminen rentouttaa lasta monella tavalla, saaattaa viihdyttää itseään tai olla tulossa kipeäksi ja tervehdyttää niin itseään ja monia syitä .. :)

[QUOTE="iita";27508048]Kannattaa antaa kiinteitä ruokia lisäksi ja vaikka keitettyä kylmää vettä voi antaa hörppyjä. imeminen rentouttaa lasta monella tavalla, saaattaa viihdyttää itseään tai olla tulossa kipeäksi ja tervehdyttää niin itseään ja monia syitä .. :)[/QUOTE]
Haloo, herätys, huomenta!

AP:N VAUVA ON SEITSEMÄN VIIKON IKÄINEN.

Ei sellaisille anneta kiinteitä ruokia tai vettä.

• Tykkää
Reactions: Irski
Peesailen muita, vauva tankkailee yötä varten ja tilailee maitoa eli anna vaan olla iltaisin rinnalla.

Muista itse juoda PAAAAAALJOOOOOOON, itselläni liian vähäiset juomiset (ja liika kahvi) vaikuttivat heti maidontuotantoon.

Suosittelen juomaan oikeasti ja paljon. Itsellä kanssa saman ikäinen vauva talossa tällä hetkellä ja alkuun tuntu, että maidon tuotanto tyrehtyy kohtutulehduksen antibioottien takia, mutta kun vaan vauvaa rinnalla ahkerasti ja vettä tulee juotua kokoajan niin nyt tuntuu, että maitoa tulee yli tarjonnan. Oli vielä alkuun vaikeuksia imettämisessä kun vauva ei saanut tissistä kiinni ilman rintakumea.

Nykyisin sitten tulee juotua ensimmäisenä, ennenkuin alkaa imettämään tai heti imetyksen jälkeen pari vesilasillista. En tiedä mihin perustuu mutta ihan rintapumpunkin ohjekirjasessa oli että pumppauksen aikana olisi hyvä vesilasillinen ottaa vettä.

noinhan se yleensä menee, että iltaa kohti (minulla ainakin vaikutti oma väsyminen) maitoa tuntuisi olevan vähemmän ja vauva enempi rinnalla. syötkö ja juotko riittävästi, ehditkö levähtää päivän aikana. minä antaisin tissiä vaan tiuhaan ja antaisin kysynnän korjata tilanteen. ja LUOTA, että kysynnän kasvaessa maitoa todella tulee enemmän. sain viikon lähes jatkuvalla tissittelyllä maitomäärän kasvamaan yhden ruokkimisesta kahden ruokkimiseen.

Älä anna korviketta, vaan anna imeä vain. Vauva tankkaavat illalla yötä varten ja on ihan normaalia että vauva on illalla jopa tuntikausia putkeen rinnalla. Jopa vuodenikäiset tekevät tuota vielä, eli vaikka päivällä kävisi vain pari kertaa rinnalla pikaisella parin minuutin imulla, illalla saattaa notkua rinnalla tunnin putkeen.

no siis se on tosiaan 7vk, ni pelkkää maitoa vaan saa vielä :) tuntuu, että sillä oli se tiheän imun kausi viime viikolla pari päivää kesti.. ja tosiaan päivällä se saa nopeaa mahan täyteen ja on sit syömättä joskus kolmekin tuntia, että ei tuntuis nyt tilailevan maitoa. illallahan se joo syöpöttelee yötä vasten, mutta just sillon se ei jää koskaan tyytyväiseks..
Alkuperäinen kirjoittaja tiheän imun kausi?;27508003:

niin, mutta tuntuu tosi väärältä itkettää toista niin, että se menee ihan raivoon saakka. pitääkö mun ihan oikeasti yks ilta/yö sitä huudattaa kun se ei saa mahaa täyteen? en tiiä mitä tässä tekis..
Vauvojen kuuluukin roikkua iltaa kohti rinnalla paljon, tankkaavat itseään yöksi.

Eikä se, että rinnat tuntuu tyhjiltä, tarkoita etteikö maitoa tulisi. Kun vauva on tiheään rinnalla, niin eihän rinnat ehdi täyttyä imetysten välillä.

Iltaisin lapsi tilaa lisää maitoa :) Kannattaa vaihtaa rintaa ahkerasti (siis siinä vaiheessa kun tuntuvat tyhjiltä) niin lapsi saa tilattua lisää. On hyvin, hyvin harvinaista ettei maitoa tulisi tarpeeksi, yleensä on kyse siitä, että lapsi tilaa iltaisin lisää ja on myös hyvin väsynyt. Imetyksen lisäksi lasta voi rauhoittaa kantoliinailu tai sylittely kävellessä. Tuo aika, 7 viikkoa, on usein sellainen että rintojen turvotus rupeaa laskemaan ja rinnat tuntuvat tyhjiltä vaikka oikeasti maitoa muodostuu hurjasti enemmäin kuin aikaisemmin, onhan vauvakin jo isompi ja syö enemmän. Siihen tottuu, siis että ne tuntuu mukamas tyhjiltä. Oikeasti siellä "tyhjässä" rinnassa voi hyvin olla pari desiä maitoa ja lisää muodostuu kokoajan. Täydessä, pingottuneessa rinnassa voi olla jopa yli litra O_O Aina siellä jotain on kuitenkin.

• Tykkää
Reactions: Empuuu

Yhteistyössä