Miksi me ei saada uutta asuntolainaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
Ollaan haettu useammasta pankista uutta asuntolainaa. Oltaisiin ostamassa talo. Asuntolainaa siis haettaisiin 160.000e ja meitä on kaksi hakijaa, minä ja mies. Tulot on noin 3000e/kk nettona, mies töissä ja mä kotona hoitovapaalla. Ja sit se mitä ihmettelen: yksikään pankki ei halua myöntää meille asuntolainaa!!! Ihme homma... Syy on se, että mä en ole töissä. "Mielellämme myönnämme teille lainan heti kun molemmat olette töissä." Tuo on siis vakiovastaus.

Olen tietoinen siitä että monet ovat saaneet as.lainan 1) niin että toinen vain on töissä ja 2) jopa yksinäinen lainanhakija (samoilla tuloilla kuin me) on saanut itselleen asuntolainan. Miksi siis me ei saada? :( Voiko vanha myymätön asunto vaikuttaa niin paljon (kun se kuitenkin myytäisiin ennen uutta lainan ottoa) vai missä vika? Pitääkö laittaa uudet hakemukset vain ukon nimellä...?

Niin ja ei ole mitään luottohäiriöitä tms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En tiedä, me saatiin tuollainen laina, mies töissä, mä tällä hetkellä kotona lasten kanssa ja opsikelija vielä olen.

Sama tilanne meillä! Mä olen ihan ihmeissäni täällä nyt, kun eilen saatiin useammasta pankista samanlainen päätös... pari vuotta sitten saatiin 145.000e lainatarjous useammasta pankista ja paras valittiin. Nyt sitten ei enää millään saa mistään mitään...!

Suhdanteet on tällä hetkellä sellaiset, että lainan saaminen varmasti vaikeutuu. Ennen kaikkea se kahden talon loukkuun jääminen on jo alkanut. Meidän kavereilla esim on kaks asuntoa, kun ensimmäinen ei mene kaupaksi, vaikka on ollut kohta vuoden myynnissä.

Kannattaa myydä se teidän tän hetkinen ensin ja hakea sit sitä uutta lainaa.

Alkuperäinen kirjoittaja niin se vaan on:
Suhdanteet on tällä hetkellä sellaiset, että lainan saaminen varmasti vaikeutuu. Ennen kaikkea se kahden talon loukkuun jääminen on jo alkanut. Meidän kavereilla esim on kaks asuntoa, kun ensimmäinen ei mene kaupaksi, vaikka on ollut kohta vuoden myynnissä.

Vanha pois alta ja sitten lainan hakuun. Ei taida muuten onnistua.

Minusta tuo on ihan tervettä toimintaa pankeilta.

Alkuperäinen kirjoittaja niin se vaan on:

Miten tuo toinen asunto vaikuttaa uuteen lainaan kun ollaan joka hakemukseen laitettu että ensin myydään vanha asunto ja sit vasta allekirjoitettaisiin uusi laina? Eli ei missään tilanteessa jäätäisi kahden asunnon loukkuun.

Ja kaikki pankit sanoo syyksi tän: "vain toinen on töissä"

3000e tuloilla en todellakaan hinkuisi 160 000e lainaa. Omakotitaloasuminen on kamalan kallista, varsinkin jos on vanha talo. 25v laina tarkoittaa yli 900e kuukausimaksua pankille. Siihen päälle 300-400e ylläpitoa ja korjaustakin talo vaatii. Ja pitäähän sitä elääkin.

Mutta hyvähän se on, että maksukykyä kontrollidaan - henkilökohtainen konkurssi ongelmien tullessa on ikävä juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja aw:
Onhan tuo lainasumma ihan järjetön suhteessa tuloihin, paljonko lyhentäisitte kuussa lainaa?? 500? vai?? 320 kuukautta??? paljonko se on vuosina??

Tähän asti nykyistä asuntolainaa ollaan maksettu 800e/kk. Uutta lainaa haluttaisiin lyhentää 800-950e/kk ja siihen olisi hyvin mahdollisuus!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onhan tuo lainasumma ihan järjetön suhteessa tuloihin, paljonko lyhentäisitte kuussa lainaa?? 500? vai?? 320 kuukautta??? paljonko se on vuosina??

Tähän asti nykyistä asuntolainaa ollaan maksettu 800e/kk. Uutta lainaa haluttaisiin lyhentää 800-950e/kk ja siihen olisi hyvin mahdollisuus!

Tarkoitatko oikeasti lyhentää tuon summan vain lyhennys+korot olisi tuo summa??

Tarkoitatko oikeasti lyhentää tuon summan vain lyhennys+korot olisi tuo summa??

no se mitä maksetaan eli lyhennys + korot. Ja sellaisen summan saa lainalaskurillakin että 160te lainaa pitäis maksaa joka kk 835e 25v laina-ajalla, korko% olis 4,5 noin.

160000e ja 800e lyhennystä on 45 vuotta maksuaikaa op:n mukaan. Siinä on varmaan syy, miksi pankki ei halua lainaa maksaa..

950e lyhennys sekin on 27vuotta eli ei kovasti salli korkojen nousua...

Muoks. Mulla oli vähän iso korkoprosentti (5.5%). Mutta sekin on ihan realistinen... 12kk euribor on 4.1% ja päälle marginaali (kuulemma kasvaneet nykyään) eli 4.7% nyt esim...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Nyt on paaljon tiukemmat ehdot lainaa myönnettäessä kuin pari vuotta sitten. Siksi ette saa lainaa, vaikka aiemmin olisitte voineet saadakin. :(

Niinpä, ajat muuttuu. Yhden ihmisen palkalla on tässä tilanteessa kuitenkin elätettävänä kolme ihmistä. Ilmeisesti ap:llä ei ole vakityöpaikkaa, mihin palata. (?)

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:

160000e ja 800e lyhennystä on 45 vuotta maksuaikaa op:n mukaan. Siinä on varmaan syy, miksi pankki ei halua lainaa maksaa..

950e lyhennys sekin on 27vuotta eli ei kovasti salli korkojen nousua...

Anteeksi vaan mutta näin mulle op:n lainalaskuri näytti:

Korko 4,3% (tod.vuosikorko)
Laina 160.000e
kk-erä: 950e
LAINA-AIKA: 21v 3kk

Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
Ollaan haettu useammasta pankista uutta asuntolainaa. Oltaisiin ostamassa talo. Asuntolainaa siis haettaisiin 160.000e ja meitä on kaksi hakijaa, minä ja mies. Tulot on noin 3000e/kk nettona, mies töissä ja mä kotona hoitovapaalla. Ja sit se mitä ihmettelen: yksikään pankki ei halua myöntää meille asuntolainaa!!! Ihme homma... Syy on se, että mä en ole töissä. "Mielellämme myönnämme teille lainan heti kun molemmat olette töissä." Tuo on siis vakiovastaus.

Olen tietoinen siitä että monet ovat saaneet as.lainan 1) niin että toinen vain on töissä ja 2) jopa yksinäinen lainanhakija (samoilla tuloilla kuin me) on saanut itselleen asuntolainan. Miksi siis me ei saada? :( Voiko vanha myymätön asunto vaikuttaa niin paljon (kun se kuitenkin myytäisiin ennen uutta lainan ottoa) vai missä vika? Pitääkö laittaa uudet hakemukset vain ukon nimellä...?

Niin ja ei ole mitään luottohäiriöitä tms.

Onko sulla vakipaikka odottamassa kun äitiysloma loppuu? Ilmeisesti on.

Olisiko se kuitenkin toi nykyisen asunnon myynti ongelmana. Jospa pankkien näkemys asuntomarkkinoista on julkisuudessa esitettyä passimistisempi. Eli joko ette saa asunnostanne sitä hintaa, mitä uumoilette (pankin ennuste) tai jos myyntiaika pitkittyy, niin voi olla hetkellisiä tai pidempiaikaisia maksuvaikeuksia.

Yhteistyössä