Miksi nämä tuhosi lemmenlukot ruman metalliklöntin vuoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Mina";26512620]En tiedä olenko ainut, jonka mielestä tuo ei ollut mitenkään tuomittava teko :D Mun mielestä on outoa pahoittaa mielensä siitä, jos oma lukko häviää jostain sillankaiteesta.. Miten sillä voi olla ihmiselle niin iso merkitys, että tulee pahamieli? Mutta mä nyt en perusta muutenkaan perusta symboleista. Mun rakkaus kestää sen minkä kestää ihan ilman sormuksia, lukkoja tai muitakaan hässäköitä..

Mä saattaisin pahoittaa mieleni, jos mun pihasta pöllittäisiin joku käsityönä tehty juttu tai olisin pitkään etsinyt esim. aurinkokelloa ja vihdoin löytänyt semmoisen ja sitten se sulatettais. Outoa muutenkin roskata julkisia paikkoja jollain lukoilla.[/QUOTE]

Jos se on sun mielestä outoa pahoittaa mielensä jostain, niin sittenhän sen täytyy olla väärin pahoittaa mielensä.

Niin ja itse en ole pahoittanut mieltäni, en ole lukkoja mihinkään kiinnitellyt, kunhan halveksun näiden "taiteilijoiden" ylimielisyyttä.

"Outo julkisten paikkojen roskaus jollaine lukoilla" (sun maailmassa tuota oudoksuttavaa näköjään riittää) on kuitenkin harmitonta kaupunkikulttuuria, joka on kaiken lisäksi siinä mielessä kontrolloitua, että kaupunki on sallinut lukkojen kiinnityksen tuolle nimenomaiselle sillalle.

[QUOTE="vieras";26513037]Ettekö te ymmärrä mikä tämän jutun pointti on. Halusumme tulla kasvoilla esille :D No pikkusen mainosta.
Olisivat nyt sitten tehneet jotain järkevää taidetta tai edes sievää.[/QUOTE]

Minkälainen taide on "järkevää tai edes sievää"? Kuka sen määrittelee?

[QUOTE="vieras";26513143]No nimenomaan teko, ulkonäöllä ei ole siinä mitää tekemistä. Taiteilijan, jollaisena tämä ihminen ilmeisesti itseään pitää, ei tarvitse olla barbi ollakseen uskottava tai myyvä.[/QUOTE]

no kumpaakaan nämä henkilöt eivät olleet, jos olisit vaivautunut lukemaan toisen viestini, olisit säästänyt itsesi paheksunnan vaivalta.

no kumpaakaan nämä henkilöt eivät olleet, jos olisit vaivautunut lukemaan toisen viestini, olisit säästänyt itsesi paheksunnan vaivalta.

PYRKIVÄT olemaan. Se kai se pointti on?! Miksi pressitilaisuuteen ei voisi joku katu-uskottavuutta tavoitteleva taiteilija mennä "rekkiksenä"? Aika hiton moni kuvataiteilija tai sellaiseksi halajava menee.
En minä paheksu, vaan pidän komenttiasi typeränä, siinä on aika selkeä ero.

[QUOTE="vieras";26513166]PYRKIVÄT olemaan. Se kai se pointti on?! Miksi pressitilaisuuteen ei voisi joku katu-uskottavuutta tavoitteleva taiteilija mennä "rekkiksenä"? Aika hiton moni kuvataiteilija tai sellaiseksi halajava menee.
En minä paheksu, vaan pidän komenttiasi typeränä, siinä on aika selkeä ero.[/QUOTE]

Ja minusta jokainen joka hakeutuu julkisuuteen on asettanut itsensä ihan tietoisesti arvostelun alle. ja tätä selkeämmäksi julkisuuden hauksi se ei enää mene kun niin kehnon "ajatuksen" nimissä tekivät tuommoista paskaa.

[QUOTE="vieras";26513129]Jos se on sun mielestä outoa pahoittaa mielensä jostain, niin sittenhän sen täytyy olla väärin pahoittaa mielensä.
[/QUOTE]

Ainakin tällä palstalla pahoitetaan mieli milloin mistäkin. En ymmärrä niistä pahoittamisista yleensä puoliakaan, sillä olen hyvin suuripiirteinen ihminen ja en yleensäkään kiinnitä huomiota yksityiskohdille.

Mä ehkä yritän sanoa, että elämä on paljon iloisempaa ja helpompaa kun ei pahoita mieltään milloin kenenkin tekemisistä. Ja jos tuommosesta pahoittaa mielensä, niin oletan, että silloin pahoittaa mielensä myös monesta muusta mitättömästä asiasta. Tyyliin sisko ei ajanut 200 km päästä katsomaan vauvaa kuin vasta ristiäisiin.

Ainakin teko osoitti täydellistä piittaamattomuutta muiden tunteista. Lukon laittaminen sillan kaiteeseen symboloi ihmisille rakkautta, sitoutumista tai mitä symboloikin. Joka tapauksessa asiassa on vahva tunnelataus mukana sillä hetkellä.

Yleisen elämänkokemuksen valossa näiden "taiteilijoiden" olisi tullut ymmärtää, että lukkojen kähveltäminen loukkaa ao. ihmisten tunteita. Kyseinen lukkosilta on aikojen saatossa muuttunut minusta paikaksi, jolla on samantyylistä arvoa kuin vaikkapa patsailla, muistomerkeillä tai vaikka sitten hautausmailla.

Omaisuus, joka viranomaisten hiljaisella hyväksynnällä on jätetty tietylle paikalle tiettyä tarkoitusta varten, ei yhtäkkiä muutu taiteilijan omaisuudeksi ihan niin kuin joku minua viisaampi oikeusasiantuntijakin sanoi.

Minulle sitä paitsi jäi auki näiden "taiteilijoiden" oma ja muita parempi rakkauskäsitys, jota nämä pienet lukot onnistuivat näin mahdottomasti rikkomaan. Ok, he eivät hyväksy lukkoa rakkauden symbolina - ja entäs sitten?

Ja minusta jokainen joka hakeutuu julkisuuteen on asettanut itsensä ihan tietoisesti arvostelun alle. ja tätä selkeämmäksi julkisuuden hauksi se ei enää mene kun niin kehnon "ajatuksen" nimissä tekivät tuommoista paskaa.

En kai minä ole sanonutkaan ettei heitä saisi arvostella? Arvostelenhan itsekin. Se ei siltikään muuta sitä tosiasiaa, että pidän typeränä jonkun kuvitelmia, ettei taiteilija tai sellaisena itseään pitävä voisi mennä "rekkiksen" näköisenä pressitilaisuuteen, puhumattakaan siitä että joku tekee jotain näin pikkumaista ja typerää ja jonkun mielestä silti ensimmäinen arvosteltava asia on ULKONÄKÖ.

[QUOTE="Mina";26513189]Ainakin tällä palstalla pahoitetaan mieli milloin mistäkin. En ymmärrä niistä pahoittamisista yleensä puoliakaan, sillä olen hyvin suuripiirteinen ihminen ja en yleensäkään kiinnitä huomiota yksityiskohdille.

Mä ehkä yritän sanoa, että elämä on paljon iloisempaa ja helpompaa kun ei pahoita mieltään milloin kenenkin tekemisistä. Ja jos tuommosesta pahoittaa mielensä, niin oletan, että silloin pahoittaa mielensä myös monesta muusta mitättömästä asiasta. Tyyliin sisko ei ajanut 200 km päästä katsomaan vauvaa kuin vasta ristiäisiin.[/QUOTE]

Minäminäminä. Se on aivan yhdentekevää pahoitatko juuri sinä mieltäsi yhtään mistään, kyse on siitä että nämä ihmiset ylimielisyydessään päättivät, etteivät nämä lukot saisi olla muille ihmisille tärkeitä muistoja ja symboleita vaan joutavat edistämään *heidän* "taidettaan", koska *heidän* mielestään lukko on paska symboli rakkaudelle.

[QUOTE="vieras";26513150]Mitä hiton "yhteisöllistä taidetta" se on, jos kaksi ihmistä käy näpistämässä muiden muistoesineitä selän takana?[/QUOTE]
Oli pareilta tainneet muistoesineet unohtua. :D

Minäkin rakkaudessa kyynistynyt taiteen ystävä ihan järkytyin millaista piittaamattomutta tuollainen teko osoittaa, tosi kurjaa pariskunnille, jotka ovat lukkoja laittaneet.

Alkuperäinen kirjoittaja en hyväksy;26513255:
Mielestäni teko oli törkeä. Näköjään mitä tahansa huliganismia voidaan harrastaa, jos sitä nimitetään taiteeksi.

Jep, mä taidan mennä tekemään haisevan

11981_2_9_2008_10_43_00_PM_-_oh_shit-759720.jpg

taideteoksen Keravan asemalaiturille

[QUOTE="vieras";26513275]Oli pareilta tainneet muistoesineet unohtua. :D[/QUOTE]

Suomessa kaiken pitää olla niin kliinistä, tasapaksua, hajutonta mautonta väritöntä... että ihmettelen miten tällainen kaupunkiperinne on tänne päässyt edes leviämään. Onneksi sentään nettipalstoilla vanhat känkkäränkät jaksavat jankuttaa kuinka rumaa roskaamista lemmenlukkojen kiinnittäminen yhteen siltaan on.

Ja Tampereen kaupunkihan tosiaan on tehnyt linjauksen, että Patosillalle saa kiinnittää lukkoja. Ne eivät ole unohdettuja, hylättyjä tai kadotettuja esineitä, vaan siltaan kaupungin siunauksella kiinnitettyjä. Tampereen Kauppakamari jopa käyttää sitä hyödykseen, ne myyvät mielenterveyskuntoutujien kunnostamia lukkoja siltaan kiinnitettäväksi (tulot menevät hyväntekeväisyyteen).

Tämän taideteoksen myyminen olisi taiteilijoilta todella härski liike, ainoa jollain tavalla kunnioitettava päätös tälle episodille olisi lahjoittaa teos kaupungille.

[QUOTE="vieras";26513218]Minäminäminä. Se on aivan yhdentekevää pahoitatko juuri sinä mieltäsi yhtään mistään, kyse on siitä että nämä ihmiset ylimielisyydessään päättivät, etteivät nämä lukot saisi olla muille ihmisille tärkeitä muistoja ja symboleita vaan joutavat edistämään *heidän* "taidettaan", koska *heidän* mielestään lukko on paska symboli rakkaudelle.[/QUOTE]

Mun mielestä heidän teos ei ole sen parempi symboli kuin lukot itsessään. En siis ole sitä mieltä, että taiteilijoilla oli jotenkin ylevä tarkoitusperä teoilleen.

Nähtävästi mielestäsi sitä ei saisi nähdä outona, että joillakin on vahva tunnelataus johonkin esineeseen, joka on jätetty julkiselle paikalle kaiken armoille? Minäminäminä olen edelleen sitä mieltä, että noin ison tunnelatauksen sisältävät esineet kannattaa säilyttää omalla pihalla tai mieluiten omassa kodissa.. Ja ehkä asian voisi ajatella jopa niin, että oma rakkaus on vahvempi kuin rautalukko :D Sehän on positiivinen mielikuva.

Mutta ei sillä, kyllä kuka tahansa saa kärvistellä omien mielensäpahoittamisien kanssa ihan niin paljon kuin haluaa. Ei kai siinäkään ole mitään väärää, että henk. koht. näen kyseisen toiminnan hukkaan heitettynä aikana?

One thing you can't recycle is wasted time.

[QUOTE="vieras";26513324]Suomessa kaiken pitää olla niin kliinistä, tasapaksua, hajutonta mautonta väritöntä... että ihmettelen miten tällainen kaupunkiperinne on tänne päässyt edes leviämään. Onneksi sentään nettipalstoilla vanhat känkkäränkät jaksavat jankuttaa kuinka rumaa roskaamista lemmenlukkojen kiinnittäminen yhteen siltaan on.

Ja Tampereen kaupunkihan tosiaan on tehnyt linjauksen, että Patosillalle saa kiinnittää lukkoja. Ne eivät ole unohdettuja, hylättyjä tai kadotettuja esineitä, vaan siltaan kaupungin siunauksella kiinnitettyjä. Tampereen Kauppakamari jopa käyttää sitä hyödykseen, ne myyvät mielenterveyskuntoutujien kunnostamia lukkoja siltaan kiinnitettäväksi (tulot menevät hyväntekeväisyyteen).

Tämän taideteoksen myyminen olisi taiteilijoilta todella härski liike, ainoa jollain tavalla kunnioitettava päätös tälle episodille olisi lahjoittaa teos kaupungille.[/QUOTE]

Niin kaupunki on sanonut, että lukkoja saa kiinnittää mutta ei se missään ole sanonut, että ne tulee siinä olemaan aina ja ikuisesti. Jos on oikeasti niin järkyttävän suuri tunnearvo jollain tavaralla niin ei sitä nyt ihmisten ilmoille kannata jättää.

[QUOTE="Mina";26513422]Mun mielestä heidän teos ei ole sen parempi symboli kuin lukot itsessään. En siis ole sitä mieltä, että taiteilijoilla oli jotenkin ylevä tarkoitusperä teoilleen.

Nähtävästi mielestäsi sitä ei saisi nähdä outona, että joillakin on vahva tunnelataus johonkin esineeseen, joka on jätetty julkiselle paikalle kaiken armoille? Minäminäminä olen edelleen sitä mieltä, että noin ison tunnelatauksen sisältävät esineet kannattaa säilyttää omalla pihalla tai mieluiten omassa kodissa.. Ja ehkä asian voisi ajatella jopa niin, että oma rakkaus on vahvempi kuin rautalukko :D Sehän on positiivinen mielikuva.

Mutta ei sillä, kyllä kuka tahansa saa kärvistellä omien mielensäpahoittamisien kanssa ihan niin paljon kuin haluaa. Ei kai siinäkään ole mitään väärää, että henk. koht. näen kyseisen toiminnan hukkaan heitettynä aikana?

One thing you can't recycle is wasted time.[/QUOTE]

[QUOTE="Mina";26513422]
Nähtävästi mielestäsi sitä ei saisi nähdä outona, että joillakin on vahva tunnelataus johonkin esineeseen, joka on jätetty julkiselle paikalle kaiken armoille? Minäminäminä olen edelleen sitä mieltä, että noin ison tunnelatauksen sisältävät esineet kannattaa säilyttää omalla pihalla tai mieluiten omassa kodissa.. [/QUOTE]
Henkilökohtaisesti luulen, että suurin tunnelataus kumpuaa enimmäkseen siitä, että joku ylimielisyydessään oikeuttaa itsensä pyllistämään toisten arvokkaina tai tärkeinä pitämille asioille oman agendansa edistämiseksi, ja hurskastelee sen olevan jotain *yhteisöllistä* taidetta silloin kun se on kaikkea muuta. Se ei ole millään tapaa oleellista, onko sinusta ne asiat outoja vai ihania vai avaruudesta. En minäkään henkilökohtaisella tasolla ymmärrä miten joku viitsii käydä lukon ostamassa ja kiinnittämässä sen siltaan, mutta sen ymmärtämisessä ei ole mitään vaikeuksia, että joillekin se on kaunis symboli, jonka tuhoaminen pelkän oman edun tavoittelun takia ja samalla hurskastellen on vastenmielistä.

[QUOTE="Mina";26513422]Mutta ei sillä, kyllä kuka tahansa saa kärvistellä omien mielensäpahoittamisien kanssa ihan niin paljon kuin haluaa. Ei kai siinäkään ole mitään väärää, että henk. koht. näen kyseisen toiminnan hukkaan heitettynä aikana?[/QUOTE]
Kärvistellä ja kärvistellä. Jokainen saa sanoa mielipiteensä, tuntea omat tunteensa ja ilmaista ne, ja jos sen näkee hukkaan heitettynä aikana, se on ihan sinun ongelmasi - minusta se on ihan rakentavaa. Enkä nyt tiedä onko noiden sinun viestiesi naputtelu ja oman oudoksuntasi toistuva ilmaisu yhtään paremmin käytettyä aikaa kuin kenenkään asiasta valittaneen aika.

Yhteistyössä