Enkä mä tiedä mistä te olette keksineet tuon kansanperinnejutun, että suomalaisten mielestä elämästä ei saa nauttia???
Kyllä täällä kotomaassamme yhä tuomitaan, jos joku esimerkiksi palkkaa kotiinsa siivoojan. Luepa aiheesta olevia keskusteluja, niin puolet kommentoijista on leimaamassa palkkaajaan laiskaksi idiootiksi ja orjuuttajaksi.
Tai juurikin tämä lapsiasia, jossa lapsia haluamaton leimataan epäkypsäksi hedonistiksi, jos hän uskaltaakin mainita että elämä ilman lapsia on (hänelle) helpompaa ja kivempaa kuin lapsellisuus. Jo tässäkin ketjussa on kommentoitu, että eikös sitä aikuisen pitäisi jo huolehtia tärkeämmistä asioista kuin hauskan pidosta.
Samalla lailla usein yhä leimataan ulkonäöstään huolehtiminen, muut liikuntaharrastukset kuin ne vanhat perinteiset, matkustelu muualle kuin perinnekohteisiin... Viiniharrastukset, laatuautot, you name it.
Onneksi nämä asenteet ovat hiljalleen väistymässä ja esim. "leppoistaminen" on jo edes jonkin verran hyväksyttyä, mutta silti ihan liian usein vielä todellakin kuulee sitä mielipidettä että aikuiselämään ei hauskanpito kuulu, ja elämän ei kuulu olla kivaa. Ole iloinen jos et ole moiseen törmännyt!
M32: "Välillä sitä unohtaa, että lapsiperheen näkökulmasta se yhden kommentoijan luonnehtima "rento ja vapaa elämä", jossa voi "toteuttaa itseään, bilettää ja nauttia vapaudesta", onkin usein ristiidassa "pysyvyyden/merkityksellisyyden" kanssa. "
Jep. Ja useimmille ei taida tulla edes mieleen, että on olemassa ihmisiä jotka eivät aseta "pysyvyyttä" kovinkaan korkealle tärkeysjärjestyksessään, tai jopa heitä joille elämä on merkityksellistä vaikkei siinä perinteisillä mittareilla olisi mitään merkityksekkääksi luokiteltavaa! Esim. minä en näe siinä yhtään mitään negatiivista, että en "jätä tänne maapallolle jotain jälkeeni". Se on itse asiassa minulle positiivinen asia. Joillekin se on taas yksi tärkeimmistä syistä lisääntyä, ja eivät usein voi käsittää miten joku ei halua tehdä jotain niin (heidän mielestään) merkityksellistä.