Miksi paino nousee vaikka laihdutan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Liikun 5-6 päivänä viikossa tunnin tai pari,syön terveellisesti ja jätin herkut kokonaan pois. Silti vaaka näyttää noususuuntaa :O Mistä ihmeestä tää johtuu,teenkö jotain väärin? Olo on kyllä hyvä ja kevyt,eikä turvotustakaan ole,mutta masentaa tuo painonnousu.

[QUOTE="vieras";23764793]Mittanauha kertoo paljon enemmän kuin vaaka. Ja lihas painaa enemmän kuin läski, olisiko siis siitä johtuvaa tuo painon nousu?[/QUOTE]

Lihas kyllä kasvaa tosi hitaasti, että ei se kyllä millään lyhyellä aikavälillä painoon vaikuta. Ja tuo on myös niitä lauseita jotka otetaan ns. "selittely lauseiksi".

[QUOTE="vieras";23764793]Mittanauha kertoo paljon enemmän kuin vaaka. Ja lihas painaa enemmän kuin läski, olisiko siis siitä johtuvaa tuo painon nousu?[/QUOTE]

No lantiolta on lähtenyt kaksi senttiä ja vyötäröltä kolme..housuista huomaa kyllä että jotain on takapuolessa tapahtunut,mutta epäilen itsekin tuota että painonnousu johtuisi lihasten kasvusta. Eikös siihen mene aika kauan aikaa?

[QUOTE="pioni";23764879]jos käytät paljon suolaa niin kertyy nestettä..ja jotkut lääkkeet myös turvottaa.[/QUOTE]

No laitoin jo aloitukseen että turvotusta ei ole..

No sitä ns. tavallistakin ruokaa voi vaan syödä liikaa. Ootko valmiiksi lähellä normipainoa vai reippaasti ylipainoinen? Moni normipainoinen saa vetää kalorit tosi tiukalle että saa ne parit viimeiset kilot tiputettua...

[QUOTE="Jenis";23765100]No sitä ns. tavallistakin ruokaa voi vaan syödä liikaa. Ootko valmiiksi lähellä normipainoa vai reippaasti ylipainoinen? Moni normipainoinen saa vetää kalorit tosi tiukalle että saa ne parit viimeiset kilot tiputettua...[/QUOTE]

Mutta kun en syö. Oon 174/66 ja annoskoot ei oo liian isoja. Sen takia oonkin niin ihmeissäni,kun kaikki tommoset perusjutut pitäis olla kohdillaan. Syön 5 kertaa päivässä pieniä annoksia ja juon paljon vettä.

Kauanko olet laihduttanut? Paino saattaa lähteä laskuun pienellä viiveellä. Kärsivällisyyttä. Ja jos syöt 5x/pv, ethän ylitä kuluttamiasi kaloreita kuitenkaan? Esim. 1 banaani = 100 kaloria etc. En epäile ettetkö tietäisi, mutta saattaa äkkiä tullakkin enemmän niitä kaloreita kuin on tarkoitus jos ei ole tarkkana. Samoin ei kannata laskea urheilun vievän mitään 1000 kaloria/ treeni. Eli realismia siihenkin:)

[QUOTE="a.p";23765125]Mutta kun en syö. Oon 174/66 ja annoskoot ei oo liian isoja. Sen takia oonkin niin ihmeissäni,kun kaikki tommoset perusjutut pitäis olla kohdillaan. Syön 5 kertaa päivässä pieniä annoksia ja juon paljon vettä.[/QUOTE]

Ootko laihduttanut kauan? Välillä tulee sellaisia jumitusvaiheita. Mutta noin keskimäärin, siis terveillä ihmisillä, homma menee niin että sitä normiruokaa tulee otettua liian isoja annoksia, tai sitten tulee puolihuolimattomasti napsittua välipaloja joita ei itse edes rekisteröi. Kannattaa pitää tarkkaa ruokapäiväkirjaa vaikka pari viikkoa, merkitä ylös oikeasti kaikki (esim. 1dl kypsää riisiä on oikeasti aikasen vähän), ja kattoa sitten missä mättää.

[QUOTE="a.p";23765125]Mutta kun en syö. Oon 174/66 ja annoskoot ei oo liian isoja. Sen takia oonkin niin ihmeissäni,kun kaikki tommoset perusjutut pitäis olla kohdillaan. Syön 5 kertaa päivässä pieniä annoksia ja juon paljon vettä.[/QUOTE]

Mitä syöt? Se vaikuttaa enemmän kuin annoskoot. Painon pitäminen paikoillaan on itse asiassa tärkeämpää kuin saavuttaa ihannepaino. Yleensä se, että liikkuu tarpeeksi ja syö suht' tervellisesti on ihan riittävää ja laihduttaminen kannattaa unohtaa, tärkeämpää on terveet ja säännölliset tavat syödä ja liikkua ja nukkua.

[QUOTE="Kenguru";23765144]Kauanko olet laihduttanut? Paino saattaa lähteä laskuun pienellä viiveellä. Kärsivällisyyttä. Ja jos syöt 5x/pv, ethän ylitä kuluttamiasi kaloreita kuitenkaan? Esim. 1 banaani = 100 kaloria etc. En epäile ettetkö tietäisi, mutta saattaa äkkiä tullakkin enemmän niitä kaloreita kuin on tarkoitus jos ei ole tarkkana. Samoin ei kannata laskea urheilun vievän mitään 1000 kaloria/ treeni. Eli realismia siihenkin:)[/QUOTE]

Nyt on neljäs viikko menossa semmosta aktiivisempaa painonpudotusta. Hedelmiä en hirveästi syö,ennen söin paljon just banaaneita tms.,tarkoituksella vaihdoin ne vihanneksiin :) Täysjyväleipää syön max. pari viipaletta päivässä,mutta perunan jätin pois..kun en siitä edes hirveästi pidä =) Riisiä syön ja pastan vaihdoin tummaan pastaan,sitäkään ei tosin hirveästi tule syötyä. Enimmäkseen kalaa,lihaa ja kasviksia. Mä en oo oikeestaan kaloreita laskenut ollenkaan,oon yrittänyt järkeillä noita syömisiä vähän suurpiirteisemmin :)

Mitä syöt? Se vaikuttaa enemmän kuin annoskoot. Painon pitäminen paikoillaan on itse asiassa tärkeämpää kuin saavuttaa ihannepaino. Yleensä se, että liikkuu tarpeeksi ja syö suht' tervellisesti on ihan riittävää ja laihduttaminen kannattaa unohtaa, tärkeämpää on terveet ja säännölliset tavat syödä ja liikkua ja nukkua.

Joo =) Kyllä mä jonkin verran olen perillä näistä jutuista.. tuossa on vaan nelisen raskauskiloa vielä jotka häiritsee ja ne olen päättänyt pudottaa. Ongelma on siis,että muutin ruokavaliota terveellisempään suuntaan ja lisäsin liikuntaa,seuraus: paino nousee.

[QUOTE="a.p";23765177]Nyt on neljäs viikko menossa semmosta aktiivisempaa painonpudotusta. Hedelmiä en hirveästi syö,ennen söin paljon just banaaneita tms.,tarkoituksella vaihdoin ne vihanneksiin :) Täysjyväleipää syön max. pari viipaletta päivässä,mutta perunan jätin pois..kun en siitä edes hirveästi pidä =) Riisiä syön ja pastan vaihdoin tummaan pastaan,sitäkään ei tosin hirveästi tule syötyä. Enimmäkseen kalaa,lihaa ja kasviksia. Mä en oo oikeestaan kaloreita laskenut ollenkaan,oon yrittänyt järkeillä noita syömisiä vähän suurpiirteisemmin :)[/QUOTE]

Niin, olet kyllä miettinyt asioita, niin ajattelinkin. Jotenkin nuo ns. "viimeiset" kilot tuntuvat olevan aina hankalimmat pudottaa. Nimittäin, sullahan ei ole mitenkään oikeastaan ylipainoa.
Tsemppiä ja kärsivällisyyttä:)

Joo, ne viimiset 2-4kg on aina vaikeimmat. Jos mä haluan päästä niistä parista silloin tällöin tulevasta kilosta eroon (olen normipainoinen), niin saan tosiaan vetää syömiset ihan minimiin, mikään muu ei auta. Paitsi karppaus, mutta siinäkin joutuu kattomaan vähän ettei ihan hulluna mätä.

Mulla sama juttu :( Muuten olen kiinteytynyt mutta maha ihan turvonnus. Mut mulla johtuukin hormonilääkityksestä (jolla yritetään saada raskaus alkuun ja jonka sivuvaikutuksena on lihoaminen)

Jos kerran senttejä on lähtenyt ja lähtee edelleen, jotain selvästi tapahtuu, ja musta siinä tapauksessa on ihan turha tuijottaa vaakaan. Jos sulla on vielä vatsaa tai jossain muualla rasvaa minkä haluaisit pois, niin sinuna jatkaisin vain treenaamista ja terveellistä ruokavaliota ja tarkkailisin senttejä unohtaen vaa'an.

Yhteistyössä