Miksi palstalla ollaan ilkeitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen pari vuotta käynyt tällä palstalla. Välillä enemmän ja välillä vähemmän.
Ihmettelen joka kerta sitä, miten ilkeitä täällä ollaan.

Jos joku kertoo ongelmistaan niin vastauksena on taatusti "olet itse aiheuttanut asian" tai "katso peiliin" tms.
Lisäksi kiinnitetään liikaa huomiota kirjoitusvirheisiin tms. Halutaan ymmärtää asia väärin. Yleensä asia selviää, vaikka joku sana olisikin väärin.

Ehkä olen vain käynyt täällä liikaa.

No onhan se nyt hauskaa kun joku tekee avauksen jossa kerjää sääliä tai oikeutusta jollekin typerälle teolle niin palauttaa se maanpinnalle vähän reippailla sanoilla.

Mulla huomautetaan aika useesti mun kirjottaimisesta täällä. Muulla ei oo huomautettu mut mä luulen et sama kun joskus koulussa. Niitten piti päteä ja ne sai siit sen mielen minkä ne halus.

Keskustelupalstoilla tavalla tai toisella puretaan sitä omaa pahaa oloa. Joko niin että haetaan neuvoja, apuja vallitsevaan tilanteeseen mistä haluaa pois, mihin kaipaa tukea ja uutta näkökulmaa, rohkaisuakin. Tämä vain on osin hankalaa koska tekstin kirjoittamisen taito korostuu ilmeiden ja äänenpainon puuttuessa. Kaikki eivät osaa ilmaista sanoilla sitä mitä oikeasti tarkoittavat, mikä jättää tulkinnalle aika paljon ilmaa. Ja - lukija puolestaan heittää siihen ne omat kulloisetkin vireystilansa mausteet; väsyneenä lukee tekstiä eri tavalla kuin myös ärtyneenä.

Ja sitten ovat myös ne vastaajat jotka saavat tiettyä hupia siitä, kun tahalleen ovat ymmärtävinään asioita väärin, takertuvat epäolennaisuuksiin tai oksentavat omaan vastaukseensa omassa elämässään kasaantuneet murheet ja pahat olot.

Puhumattakaan niistä, jotka ovat ottaneet silmätikuikseen jotkut rekisteröityneet kirjoittajat.

Keskustelupalsta antaa anonymiteetin käsitellä irl- hankaluuksia kuin myös sen, että saa ikään kuin luvan kanssa kiusata toista ja siten purkaa henkisiä taakkojaan tai ihan vain omaa ilkeyttään. Osahan kokee ilkeyden myös suureksi huviksi ja onhan sillä se oma kyseenalainen viihdytysarvonsa. Joku voi ymmärtää sen huumoriksi, toinen napakaksi väliintuloksi ja kolmas sitten kiusaamiseksi. Ja sitten oman ryhmänsä muodostavat nämä, jotka haluavat päteä, nostaa itsensä jalustalle - mutta sielläkin taustalla luurailee kenties niitä omia kaappiluurankoja tai sitten se oma persoonallisuus mikä on herkemmin törmäyskurssissa. Tulkintoja on siis monen monta jos on vastaajaakin.

• Tykkää
Reactions: Elena777
Ihmettelen joka kerta sitä, miten ilkeitä täällä ollaan.

Jos joku kertoo ongelmistaan niin vastauksena on taatusti "olet itse aiheuttanut asian" tai "katso peiliin" tms.
Lisäksi kiinnitetään liikaa huomiota kirjoitusvirheisiin tms. Halutaan ymmärtää asia väärin. Yleensä asia selviää, vaikka joku sana olisikin väärin.

Ehkä olen vain käynyt täällä liikaa.
Osa ilkeilyistä johtuu varmaan siitä, että näin keskustelupalstalla on helpompi sanoa totuus kaunistelematta. Monesti oikeassakin elämässä ajattelee jonkun tekemisistä, että "oletpas nyt toiminut itse tyhmästi", mutta ei sitä kehtaa suoraan tutulle sanoa. Kasvottomana rehellisyys on helpompaa.

Sitten on niitä, jotka vain ovat veemäisiä tyyppejä, ja omaa kurjuuttaan levittävät.

Kieroilu ja ilkeys kukoistaa. Totta. Asiallisestakin keskusteluketjusta joka on edennyt kolmanteen tai neljänteen kommenttiin, niin viides onkin sitten kääntämässä suuntaa johonkin matu, suvakki, hurrijuttuun ja näin on onnistunut tappamaan rakentavan kommentoinnin.

Katso vähän mitä itse kirjoitit:eek:
Eihän tämä vielä "mitään" (mitälienee tarkoittanee?), mutta kun rekkautuneet voivat estää näkymästä tiettyjen kirjoitukset, jäljelle jää vain ne itsensäpaljastajat ym. Onko se enää edes keskustelua, vaan kuvien keräämistä tai vastaavaa. Miksi sun mielestä ei pitäisi korjata kirjoitusvirheitä? Esimerkiksi yhdyssanavirheet muuttavat lauseen merkityksen helposti jopa päinvastaiseksi:confused:o_O

Ei täällä ilkeitä olla, jonkinlaista suodatinta on hyvä pitää päällä.
Itse en ole törmännyt ilkeilyyn, vaikka olen jo useamman vuoden tänne kirjoitellut :)
Se riippuu, mistä se roikkuu.
Täällä on pari mustaa, jotka laittavat ruokakuvia ruoistaanja kysyvät notta maistuisiko ja mulla ei ou rahaa eikä taitoa valmistaa noita hienoja annoksia ja koen heidän viestinsä suoranaisena rääkkäämisenä

Mulla huomautetaan aika useesti mun kirjottaimisesta täällä. Muulla ei oo huomautettu mut mä luulen et sama kun joskus koulussa. Niitten piti päteä ja ne sai siit sen mielen minkä ne halus.
Olisit iloinen ja kiitollinen siitä, että joku viitsii korjailla kirjoitusvirheitäsi. Itse kirjoittelin ulkomaankielisillä foorumeilla ja ruikutin korjaamaan virheitä jotta oppisin, mutta kukaan ei viitsinyt. Välillä milannan ja muutaman muun kirjoituksista ei saa tarkoitusta selville, koska muodot ovat päin peetä. Pikkuvirheistä viis, mutta jos asiaa ei pysty edes arvaamaan niin hopi hopi kielikursseille jos foorumilaisten neuvot eivät kiinnosta. Ei se ole pätemistä vaan auttamisen halua.

Se riippuu, mistä se roikkuu.
Täällä on pari mustaa, jotka laittavat ruokakuvia ruoistaanja kysyvät notta maistuisiko ja mulla ei ou rahaa eikä taitoa valmistaa noita hienoja annoksia ja koen heidän viestinsä suoranaisena rääkkäämisenä

Ota ne kuvat ihan coolisti. On olemassa niitä kuvia, jotka ovat kopioitu aikuisten satukirjasta, yleensä Pinteresistä, eikä todellakaan omasta pöydästä. Sellaisten kuvien onkin kai tarkoitus kiusata muita, tai auttaa kuvanlähettäjiä itseään elämään toisenlaista päivää omassa rotkossaan. Jotkin käyttävät arkeen, heille ns. rotkoon, pudotessaan extasya tai metaa tunteakseen olonsa luksukseksi; jotkut manipuloivat aivojaan huonolla kuohuviinillä... ja jotkut elämällä valheessa.

Onko vastaukset aina niinkään ilkeitä? Minusta yleensä vaan rehellisiä. Eli vastaaja kertoo rehellisesti mitä mieltä on. Se, onko hän oikeassa tai väärässä, tai oliko se kivasti tehty, on toinen asia, mutta rehellisyys lähtökohtaisesti ei ole ilkeyttä tai halua pahoittaa toisen mieli.
Jos vertaa nettikeskustelua oikeassa elämässä käytyyn keskusteluun, niin totta kai se tuntuu raadolliselta. Koska oikeassa elämässä kukaan ei ole rehellinen, jos haluaa päästä vähällä vaivalla ja säästää ihmissuhteensa ristiriidoilta, kuten useimmata haluavat. En nyt tiedä, onko se sittenkään huono asia, jos edes jostain saa sen rehellisen mielipiteen, vaikka sitten netistä. Vaikka se tuntuisikin ilkeilyltä.

Onko vastaukset aina niinkään ilkeitä? Minusta yleensä vaan rehellisiä. Eli vastaaja kertoo rehellisesti mitä mieltä on. Se, onko hän oikeassa tai väärässä, tai oliko se kivasti tehty, on toinen asia, mutta rehellisyys lähtökohtaisesti ei ole ilkeyttä tai halua pahoittaa toisen mieli.
Jos vertaa nettikeskustelua oikeassa elämässä käytyyn keskusteluun, niin totta kai se tuntuu raadolliselta. Koska oikeassa elämässä kukaan ei ole rehellinen, jos haluaa päästä vähällä vaivalla ja säästää ihmissuhteensa ristiriidoilta, kuten useimmata haluavat. En nyt tiedä, onko se sittenkään huono asia, jos edes jostain saa sen rehellisen mielipiteen, vaikka sitten netistä. Vaikka se tuntuisikin ilkeilyltä.
Usein puhutaan siitä, että maininnat ovat tosia ja rehellisyyksiä ja näinollen ne voi tuoda julki.
Olen erimieltä..
Ei kaikkea tarvitse sanoa olipahan kuinka tosia tahansa, voi ihan hyvin pitää suunsa kiinni ja olla loukkaamatta ihmisiä.

Yhteistyössä