Miksi palstalla ollaan ilkeitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Usein puhutaan siitä, että maininnat ovat tosia ja rehellisyyksiä ja näinollen ne voi tuoda julki.
Olen erimieltä..
Ei kaikkea tarvitse sanoa olipahan kuinka tosia tahansa, voi ihan hyvin pitää suunsa kiinni ja olla loukkaamatta ihmisiä.
Olen samaa mieltä. Aina ei tarvitse olla niin hemmetin rehellinen.

Rehelliseksi itseään mainostavat ovat yleensä niitä kusipäitä. Esim. kaveri on ostanut uuden mekon ja esittelee sitä iloisena. Muut kehuvat mekkoa, mutta tämä rehellinen sanoo: "Näytät ihan törkeen lihavalta tossa mekossa!" (Tämä ei välttämättä ole käynyt kenenkään muun mielessä vaan ainastaan tämän sanojan.)
Tai ystäväporukka tapaa toisensa pitkästä aikaa ja vaihtavat kuulumisia. Muut puhuvat iloisena ja yksi toteaa jonkun ulkonäöstä: "Että sä oot vanhentunu! Miten sun kasvotkin roikkuu tollee ja sulla on tummat silmänaluset?" (kiitos, olen juuri läpikäynyt rankat syöpähoidot....)

Mutta siis. Miksi pitää kaikki mieleen tuleva sanoa ääneen kun voisi olla ihan hiljaa eikä kukaan pahoittaisi mieltään?

Osa ilkeilyistä johtuu varmaan siitä, että näin keskustelupalstalla on helpompi sanoa totuus kaunistelematta. Monesti oikeassakin elämässä ajattelee jonkun tekemisistä, että "oletpas nyt toiminut itse tyhmästi", mutta ei sitä kehtaa suoraan tutulle sanoa. Kasvottomana rehellisyys on helpompaa.

Sitten on niitä, jotka vain ovat veemäisiä tyyppejä, ja omaa kurjuuttaan levittävät.
Tuo on kyllä totta. Vähä on niitä, jotka sanovat kasvotusten asiat toiselle, jos on jostain asiasta erimieltä.

Rehelliseksi itseään mainostavat ovat yleensä niitä kusipäitä. Esim. kaveri on ostanut uuden mekon ja esittelee sitä iloisena. Muut kehuvat mekkoa, mutta tämä rehellinen sanoo: "Näytät ihan törkeen lihavalta tossa mekossa!" (Tämä ei välttämättä ole käynyt kenenkään muun mielessä vaan ainastaan tämän sanojan.)
Tai ystäväporukka tapaa toisensa pitkästä aikaa ja vaihtavat kuulumisia. Muut puhuvat iloisena ja yksi toteaa jonkun ulkonäöstä: "Että sä oot vanhentunu! Miten sun kasvotkin roikkuu tollee ja sulla on tummat silmänaluset?" (kiitos, olen juuri läpikäynyt rankat syöpähoidot....)

Mutta siis. Miksi pitää kaikki mieleen tuleva sanoa ääneen kun voisi olla ihan hiljaa eikä kukaan pahoittaisi mieltään?

Näin. Ei ole tarvetta sanoa inhottavia mielipiteitään ääneen. Parasta tietysti olisi, ettei edes ajattelisi ystävistään mitään inhottavaa. Aina kuitenkin löytyy positiivista sanottavaa, vaikka itse ei tykkäisi toisen maun mukaisista jutuista.

Usein puhutaan siitä, että maininnat ovat tosia ja rehellisyyksiä ja näinollen ne voi tuoda julki.
Olen erimieltä..
Ei kaikkea tarvitse sanoa olipahan kuinka tosia tahansa, voi ihan hyvin pitää suunsa kiinni ja olla loukkaamatta ihmisiä.
Täh? Mielestäni tällaisten palstojen yksi parhaimmista puolista on, että saa rehellisesti eri näkökantoja ongelmaansa. Kuten sanoin, ne tutut pitävät aina "sinun" puoltasi, joten eivöt sano, miten asia oikeasti on.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Echo
Täh? Mielestäni tällaisten palstojen yksi parhaimmista puolista on, että saa rehellisesti eri näkökantoja ongelmaansa. Kuten sanoin, ne tutut pitävät aina "sinun" puoltasi, joten eivöt sano, miten asia oikeasti on.
Mitä hyötyä on mielestäsi tällaisista kommenteista:

toi ämmä on vaan materialisti, kiiltävän perään kuin harakka ryssät ovat tuollaisia

tai, eikö tätä asiaa voisi ilmaista hiukan toisin:

No vittu ei ole. 23 h sit julkasivat instassa yhteiskuvan. Meri taitaa ite huomiohuorata täällä

Mitä hyötyä on mielestäsi tällaisista kommenteista:

toi ämmä on vaan materialisti, kiiltävän perään kuin harakka ryssät ovat tuollaisia

tai, eikö tätä asiaa voisi ilmaista hiukan toisin:

No vittu ei ole. 23 h sit julkasivat instassa yhteiskuvan. Meri taitaa ite huomiohuorata täällä
Itse kommentoin siihen, että jos minulla on joku ongelma, haluan saada siihen rehellisen vastauksen, en kaunisteltuja valheita. Mutta kuten tässäkin on moneen kertaan sanottu, asiat voi esittää monella eri tapaa.

Näin. Ei ole tarvetta sanoa inhottavia mielipiteitään ääneen. Parasta tietysti olisi, ettei edes ajattelisi ystävistään mitään inhottavaa. Aina kuitenkin löytyy positiivista sanottavaa, vaikka itse ei tykkäisi toisen maun mukaisista jutuista.
Toisaalta joissain tapauksissa on ihan hyvä saada "herätys". Monesti esim ihmissuhderiidoissa asioita tulkitsee vain omasta näkökulmastaan, ihan hyvä, jos joku saa vähän miettimään asiaa toisenkin kantilta.

• Tykkää
Reactions: Echo ja AivanSama
Onko s u l l a kaikki T U T U T täällä vetämässä yhtäköyttä:Do_O
Varsinainen yhtäköyttäyhdistys, hyvänen aika:ROFLMAO:
---sellainen ohjelma on ollut kauan sitten. Muistaako kukaan:sneaky:
Mulla ei ole niitä tuttuja koskaan ollut. Olipa valaisevaa taas:LOL:

Onko s u l l a kaikki T U T U T täällä vetämässä yhtäköyttä:Do_O
Varsinainen yhtäköyttäyhdistys, hyvänen aika:ROFLMAO:
---sellainen ohjelma on ollut kauan sitten. Muistaako kukaan:sneaky:
Mulla ei ole niitä tuttuja koskaan ollut. Olipa valaisevaa taas:LOL:
No harmi. Kyllä jokaisella pitäisi olla kavereita, jotka pitävät sinun puoliasi, vaikka miten tyhmästi käyttäytyisit :p

Rehellisyys ja ilkeily on kaksi täysin eri asiaa.
Itseään voi ilmaista niin kovin monella tavalla. Olen myös törmännyt näihin, jotka ikään kuin oikeuttavat ilkeilynsä uskottelemalla itselleen olevansa vain rehellisiä.

Sitten on myös se toinen porukka, joka ei kestä totuutta mistään asiasta, vaan ottaa kaiken ilkeilynä. Yleensä nämä ovat henkilöitä, jotka eivät pysty kohtaamaan itseään ja ottamaan vastuuta omista sanomisistaan ja tekemisistään. Kun sitten joku pistää ottamaan vastuuta, niin loukkaannutaan niin helvetisti.

Sitten on ne naiset ja siis tämä tapa toimia kuuluu yleensä vain naisille... Seisotaan peilin edessä ja kysytään, että näytänkö mä lihavalle tässä mekossa? Mitä vittua??? Esitetään kysymys, johon halutaan tietty vastaus ja jos sitä ei saada, niin sitten vedetään herneet nenään. Eli joo, jos koet tarvetta kysyä, että näytänkö lihavalle, niin se todennäköisesti tarkoittaa sitä, että olet lihava ja näytät kaikessa lihavalle.

• Tykkää
Reactions: m1es ja .....
Olen pari vuotta käynyt tällä palstalla. Välillä enemmän ja välillä vähemmän.
Ihmettelen joka kerta sitä, miten ilkeitä täällä ollaan.

Jos joku kertoo ongelmistaan niin vastauksena on taatusti "olet itse aiheuttanut asian" tai "katso peiliin" tms.
Lisäksi kiinnitetään liikaa huomiota kirjoitusvirheisiin tms. Halutaan ymmärtää asia väärin. Yleensä asia selviää, vaikka joku sana olisikin väärin.

Ehkä olen vain käynyt täällä liikaa.

En mä nyt tiedä onko ilkeää huomauttaa ihmiselle siitä, että se on omalta osaltaan itsekkin vastuussa tilanteestaan???

• Tykkää
Reactions: .....
Olen erimieltä..

Jotkut nyt loukkaantuu ihan mistä sattuu. Itse olen taas sitä mieltä, että tarkoituksellinen ilkeily on toki asiatonta, mutta sitten taas se, että saa aina kulkea varpaillaan ja pelätä, että kuka vetää herneet mistäkin nenään on turhaa ja pelkästään jonkun ammattiloukkaantujan mahdollistamista.

No harmi. Kyllä jokaisella pitäisi olla kavereita, jotka pitävät sinun puoliasi, vaikka miten tyhmästi käyttäytyisit :p
Juurihan sanoit, että jonkun pitäisi herättää, eli kavereidesi pitäisi palauttaa sinut maanpinnalle tyhmyyksistäsi. Itse henk.koht. inhoan tuollaisia kavereita, jotka asettuvat epäreiluuden puolelle vain kaverin takia. Siksi maailma on edelleen epäoikeudenmukainen. Kaikkien ihmisten pitäisi olla sen puolella mikä on oikein eikä kenenkään ihmisen puolella välittämättä tehdyistä vääryyksistä.

Sitten on ne naiset ja siis tämä tapa toimia kuuluu yleensä vain naisille... Seisotaan peilin edessä ja kysytään, että näytänkö mä lihavalle tässä mekossa? Mitä vittua??? Esitetään kysymys, johon halutaan tietty vastaus ja jos sitä ei saada, niin sitten vedetään herneet nenään. Eli joo, jos koet tarvetta kysyä, että näytänkö lihavalle, niin se todennäköisesti tarkoittaa sitä, että olet lihava ja näytät kaikessa lihavalle.

Ei ollenkaan. Moni kärsii vääristyneestä kehonkuvasta, jolloin näyttää omasta mielestään anorektisenäkin lihavalle.

Juurihan sanoit, että jonkun pitäisi herättää, eli kavereidesi pitäisi palauttaa sinut maanpinnalle tyhmyyksistäsi. Itse henk.koht. inhoan tuollaisia kavereita, jotka asettuvat epäreiluuden puolelle vain kaverin takia. Siksi maailma on edelleen epäoikeudenmukainen. Kaikkien ihmisten pitäisi olla sen puolella mikä on oikein eikä kenenkään ihmisen puolella välittämättä tehdyistä vääryyksistä.
Tankkaapa uudelleen.
Kirjoitin, että koska kaverit eivät sitä tee, on hyvä, että keskustelupalstalta rehellisen totuuden kuulee.
Ja joo, rehellisyys on hyvästä, mutta lähimmäisten tehtävänä on välillä suojata maailmalta ja julmilta totuuksilta.

Kaunis ajatus. Mutta aina ei löydy positiivista sanottavaa, koska ihmisluonteeseen kuuluu sössiminen. Ihmiset tekevät myös julmia ja tyhmiä asioita, ihan tavallisetkin ihmiset. Kaikissa on hyvä ja paha puoli, ja joskus se paha puoli lähtee lapasesta.

On pieniä asioita, kuten toisen ihmisen ulkonäkö ja status ja pienet inhimilliset kämmit. Niihin puuttuminen on ilkeyttä ja ihan turhaa. Mutta sitten on isoja asioita. Esimerkiksi päihderiippuvuus silloin, kun se vaikuttaa myös muiden ihmisten elämään, ja ainahan se vaikuttaa. Isot asiat ovat asioita, joista saa ja pitää olla jotain mieltä. Usein ihminen hakeutuu tosielämässä seuraan, joka ei tuomitse edes silloin kun olisi kovastikin aihetta. Ja kun hän tulee nettiin, ja saa kerrankin rehellistä palautetta, voi järkytys olla melkoinen. Mut se on hyvä järkytys jos se saa yhtään ajattelemaan.

• Tykkää
Reactions: Echo
Tankkaapa uudelleen.
Kirjoitin, että koska kaverit eivät sitä tee, on hyvä, että keskustelupalstalta rehellisen totuuden kuulee.
Ja joo, rehellisyys on hyvästä, mutta lähimmäisten tehtävänä on välillä suojata maailmalta ja julmilta totuuksilta.

Minä ajattelen, että lähimmäisen tehtävä on olla se pehmike kovan maailman ja pienen ihmisen välillä. Antaa tunne, että elämä jatkuu vaikka tuli kämmättyä. Olla anteeksiantava ja ymmärtävä, empaattinen peili toiselle. Rehellisyys ei ehkä aina näissä ihmissuhteissa edistä kenenkään hyvinvointia. Jos pitää valita onko ihmissuhteissaan oikeassa vai onnellinen, minä ainakin valitsen onnellisuuden.
Netissä taas mitään kiintymyssuhdetta ihmisten välillä ei ole, ja netissä keskustellaan asioista sellaisina kuin ne on keskustelijoiden omasta näkökulmasta. Siinä on omat huonot ja hyvät puolensa, mut ei se aina ole ilkeyttä, että ihmiset kertovat mielipiteensä.

• Tykkää
Reactions: .....
Minä ajattelen, että lähimmäisen tehtävä on olla se pehmike kovan maailman ja pienen ihmisen välillä. Antaa tunne, että elämä jatkuu vaikka tuli kämmättyä. Olla anteeksiantava ja ymmärtävä, empaattinen peili toiselle. Rehellisyys ei ehkä aina näissä ihmissuhteissa edistä kenenkään hyvinvointia. Jos pitää valita onko ihmissuhteissaan oikeassa vai onnellinen, minä ainakin valitsen onnellisuuden.
Netissä taas mitään kiintymyssuhdetta ihmisten välillä ei ole, ja netissä keskustellaan asioista sellaisina kuin ne on keskustelijoiden omasta näkökulmasta. Siinä on omat huonot ja hyvät puolensa, mut ei se aina ole ilkeyttä, että ihmiset kertovat mielipiteensä.
Ma puolestani asetan itseni asemaan, että vain ystävälläni on oikeus ja ehkä jopa velvollisuus puutua elämääni, hän saa sanoa suoraan ja pelkäämättä, jos jakunhän näkee epäkohtia elämässäni.
Vierailla ei ole oikeutta siihen, paitsi, jos kyseessä on hengen vaara tai rikos.

Oli tyttö ja poika ja he tekivät tekoja, joita nuoret ihmiset tekevät, kävivät tanssimassa, kävivät mustassa jne.
Kuinka ollakaan, tyttö tuli raskaaksi niin tytön isä sanoi, että tytön sikupuolielimet eivät ymmärtäneet leikkiä.

Meidän täytyy muistaa puheissani, että se puheiden kohde ymmärtää, mitä yritämme sanoa.
Ehkä tarkoitamme sanomisemme leikkinä, muttavastaanottaja ei ymmärrä sitä leikkinä.

Yhteistyössä