Miksi pitää imettää julkisesti jos on mahdollisuus mennä syrjään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24226917]"minäminäminä" -asenne paistaa läpi tästäkin vuodatuksesta. Koko muun seurueen olisi siis pitänyt poistua "katsomasta" kun äiti imetti vauvaansa. Heidänkö sitten olisi pitänyt nököttää siellä makkarissa se puoli tuntia, sen aika että tämä maailmannapa saa lapsensa syötettyä?

Voi luoja miten itsekeskeisiä ihmisiä maailmaan mahtuukaan![/QUOTE]

Eiköhän haloon pointti ollut se, että olisitte voineet jatkaa ihan normaalia jutustelua ja olla tuijottamatta toisen rintavarustusta? :D

Mulla oli ennen vähän samanlainen asenne imetykseen kuin ap:lla. Nyt kun imetän toista lastani onnistuneesti, on asenne karissut pikku hiljaa pois.

Edelleen olen sitä mieltä että muut tulee ottaa huomioon imettäessä(kin), mutta jos peittämisyrityksistä huolimatta nänni vilahtaa sekunnin tai kaksi niin onko se todella niin kamalaa?

Ja minua ihmetyttää se tapa, jolla imetystä täällä usein kuvataan. Sanat mitä käytetään, on tosi irvokkaita ja halveksunta paistaa kauas. Miksi näin? Se on rinta, joka on kyllä myös seksuaalinen, mutta paheksuuko sama ihminen katumainoksessa olevaa bikinimallia samalla tavalla? Jos imettävän naisen rinta ei ole kaunis, niin sekö siitä tekee niin inhottavan? Vai se ajatus, että vauva imee rintaa, jota voi imeä myös mies toisessa tilanteessa? Vai mikä siinä on?

Itse en ole vielä imettänyt missään ravintolassa, enkä usko, että ihan heti tulen imettämäänkään ellei ravintolasta löydy kauimmaista loossia jossa voin olla selkä saliin päin. Silloinhan vain tarjoila näkee että vauva syö... ei muut. Enkä imettäisi sukulaisten kahvipöydässä, enkä ehkä olohuoneessakaan anopin veljen nähden, mutta meidän olohuoneessa saa imettää kuka vain. Vaikka sitten se rinta ihan paljaana.

Minä osaan katsoa muualle ja ajatella, että olen sen verran aikuinen etten tuosta hermostu tai anna sen iltaani pilata.

No tämä on sitä muiden huomioonottamista. Kiitos siitä, ja toivottavasti on tarttuvaa! Kunpa muutkin imettäjät edes pyrkisivät hoitamaan imetysasiansa yksityisesti, niin tätäkään keskustelua ei tarvitsisi nettipalstoilla käydä.

[QUOTE="näin meillä";24227143]Mä ajan autoa vähän samalla tavalla. Kiilaan, roikun puskurissa, soitan torvea, näytän keskisormea, ja välillä vedän viinaa ihan vain tunnelman huipentamiseksi. Ei mua haittaa, vaikka joku siitä ärsyyntyisi, kun se ei häiritse MINUA. Se joka häiriintyy, voi siirtyä ajelemaan jonnekin toiselle tielle.[/QUOTE]

Järjen riemuvoitto :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24226611:
Siksi, että esimerkiksi minä olisin liki koko vierailun ajan (vieraat olivat meillä) joutunut viettämään aikaani kaksisteen vauvan kanssa eri huoneessa.

Sen kerran kun meille tuli aikuisia vieraita keskustelemaan ja viettämään aikaa, en toden totta aikonut viettää sitä toisessa huoneessa seiniä tuijotellen samalla kun imetin vauvaa.

Oma napa, paras napa.

[QUOTE="näin meillä";24227438]Vähintään yhtä älykästä kuin näytösluonteinen julki-imetys sen ympäristössä aiheuttamasta paheksunnasta huolimatta. Ei kantsi ajaa autoa, jos ei suvaitse muiden oikeutta ajaa vittumaisesti ja miten huvittaa, eikö? Sehän nyt on maailmaan luonnollisin asia, ja sairasta on, jos ei joku sitä hyväksy.[/QUOTE]

Kenelle julkinen imetys on vaaraksi? Sulleko, saatko sydärin kun näet jonku imettämässä?

Kenelle julkinen imetys on vaaraksi? Sulleko, saatko sydärin kun näet jonku imettämässä?

Kenelle keskisormen näyttäminen tai muut huonot ajotavat on vaarallisia? Ei nyt ainakaan sille huonokäytöksiselle kuskille. Joitakin kanssa-autoilijoita tilanne saattaa ärsyttää, ja joku kiilatuksi tullut voi vaikka pelästyä ja saada sen sydärin. Mutta mitäs väliä sillä, kunhan mulla vaan on luonnonmukainen oikeus käyttäytyä miten sattuu.

[QUOTE="näin meillä";24227504]Kenelle keskisormen näyttäminen tai muut huonot ajotavat on vaarallisia? Ei nyt ainakaan sille huonokäytöksiselle kuskille. Joitakin kanssa-autoilijoita tilanne saattaa ärsyttää, ja joku kiilatuksi tullut voi vaikka pelästyä ja saada sen sydärin. Mutta mitäs väliä sillä, kunhan mulla vaan on luonnonmukainen oikeus käyttäytyä miten sattuu.[/QUOTE]

Keskisormen näyttämisellä on tarkoitus ärsyttää tai loukata muita.

Imetyksen tarkoitus on ruokkia lasta.

Mut eihän näillä tietenkään mitään eroa ole.

En pidä imetystä tai julki-imetystäkään etovana ja imetän itsekin vielä 2-vuotiastani, tosin en yleisillä paikoilla. Mutta kun lapset on olleet ihan vauvoja, niin olen imettänyt myös julkisesti mm. kahvilassa tai kauppakeskuksessa. Mutta jos ollaan oltu kylässä jossain, niin silloin olen mennyt toiseen huoneeseen, kerran on mahdollisuus siihen.

minä imetän kotona, oli vieraita tai ei, yleensä siinä missä satun istumaan, en kuitenkaan ruokapöydässä. yleensä olohuoneessa ja tissi saattaa vilahtaa, mutta yritän kyllä olla esittelemättä sitä. kylässä voin imettää vanhempieni, sisarusten ja appivanhempien läsnä ollessa olohuoneen sohvalla jos ei ole muita vieraita ja jos on muita menen toiseen huoneeseen, mutta en ehkä tajuaisi mennä ellei minua olisi alunperin kylässä aina ohjattu toiseen huoneeseen imettämään

kaikki tuttuni imettävät aina muiden läsnä ollessa ja eräs ystävä käski monesti minua ja miestäni tulla katsomaan vauvaa, kuinka suloinen hän on kun hän imee rintaa.. en pitänyt sitä etovana, mutta en itse kyllä koskaan tekisi niin. ystävä ei myöskään ikinä peitellyt rintaansa kun vauva piti syönnissä taukoa. pidin sitä vain vähän outona ja ajattelin että hän on vain vähän avuton vielä uuden vauvan kanssa, eikä ymmärrä peitellä rintaansa. hän on kyllä vieläkin täysin avuton 35-vuotias korkeasti koulutettu (koulutettu myös kasvattamaan lapsia) puolivuotiaan lapsen äiti.

Just tällasten vouhkaajien takia jokaisen äidin joka vain pystyy pitäisi imettää julkisesti ja luonnollisesti siinä paikassa missä on että imetyksestä tulisi taas luonnollista ja jokapäiväinen näky niin ettei kenenkään silmä siihen enää tarttuisi.

Vastaus ap:n kysymykseen: vieraasi varmaan ei osannut kuvitellakaan että imetys loukkaisi jotain. Ja se jota vauvan syöminen loukkaa voi työntää päänsä takas sinne pensaaseen.

[QUOTE="vierailija";24227317] Mm. narsistinen persoonallisuushäiriö syntyy tuossa iässä siitä, ettei lapsi saa (jakamatonta) huomiota äidiltään edes ruoka-aikoina..[/QUOTE]

Taitaapi olla aika narsista sakkia esim tuolla Afrikan-mantereella... :D Siellä kun lapsi kulkee aina mukana ja todella on "vain" osa ryhmää ja perhettä, ei mikään erillinen tähti tai nähtävyys. Uhmaa tms siellä ei kyllä lapsilla esiinny pahemmin ja onnellisiakin ovat, kaikessa köyhyydessään, kumma juttu. :D

[QUOTE="näin meillä";24227504]Kenelle keskisormen näyttäminen tai muut huonot ajotavat on vaarallisia? Ei nyt ainakaan sille huonokäytöksiselle kuskille. Joitakin kanssa-autoilijoita tilanne saattaa ärsyttää, ja joku kiilatuksi tullut voi vaikka pelästyä ja saada sen sydärin. Mutta mitäs väliä sillä, kunhan mulla vaan on luonnonmukainen oikeus käyttäytyä miten sattuu.[/QUOTE]

Kyllähän se muuta liikennettä vaarantaa, jos alat herjailemaan ja tahallaan ärsyttään toisia, viemään huomion pois liikenteestä. Saati sitte että ajelee liikennesääntöjen vastaisesti.
Kyllä sä tiedät mitä liikenteen vaarantaminen tarkoittaa, kunhan nyt vaan suutas soitat.

[QUOTE="...";24225206]Mäkin tuun vähän mollaamaan ap:tä (tottakai). Voit itse siirtyä muualle tai avata aiheen, että hämmennyt kuin läsnäollessasi imetetään ja tunnet toisen naisen rinnan näkemisessä jotain kiusallisuutta. Ehkä oman psyykkisen ongelman julkituominen antaa sille imettävälle äidille mahdollisuuden ymmärtää sinua ja menee sitten piiloon imettämään.

Mielestäni oikeasti todellinen ongelma on se, että ihmiset tupakoi ihan missä huvittaa -kunhan laki (ja sekään ei aina auta) ei kiellä. Imettäminen ei tuo hajuja, ei aiheuta terveydelle ongelmia jos joku näkee. Tupakka taas on todella ikävä vieras parvekkeella, kun koko asunto haisee sitten. Onneksi vieraita ei käy paljon ja onneksi monille on pokkaa sanoa, että pitää mennä pihalle asti, kun tiivisteet falskaa.
Mutta sanoppas sitten jollekkin idiootille leikkipuistossa, missä ei saa edes polttaa et haluttais lapsille savuton leikkihetki. Tai miten helvetissä pääsee kauppaan ilman savulle altistumista, kertokaa, jos joku tietää..[/QUOTE]

Ai niinku ihan TOTTAKAI??!! Millä perusteella vain SINÄ olet oikeassa, ja tulet tottakai mollaamaan minua?
Eikö mun oma olohuoneeni ole MUN oma, jossa vieraiden pitäisi periaatteessa käyttäytyä kuten "talossa talon tavoilla". Okei, mulla ei ole olohuoneessa taulua, jossa lukee "julki-imettäminen kielletty", muttei siellä myöskään ole kieltotaulua, jossa lukisi sellaisia päivänselviä asioita kuten "tupakointi kielletty" tai "lattialle paskominen ei ole suotavaa", vaikka ne sinänsä ovatkin ihan luonnollisia ja ARKIPÄIVÄISIÄ asioita. Ja silti minun mielestä oli vierailta kohteliasta ottaa muut ja varsinkin talon väki huomioon ja toimia sen mukaan.

Sun mielestäkö ennemmin parin ihmisen pitäis häipyä olohuoneesta pois siksi, että he eivät halua katsoa kun sinä imetät vain siksi että sinä nyt tykkäät julki-imettää siellä missä vauvalla sitten ikinä nälkä tuleekin... eikö olis loogista niin, että yksi ihminen siirtyy hieman sivummalle sen sijaan että useamman siitä pitäisi lähteä? Itsekästä sulta? Jeah...

Jos mulla on psyykkinen ongelma tästä, niin sitten on. Kiitos että teit puolestani diagnoosin. Kuvastaa ihmisen kyvyttömyyttä ja sivistymättömyyttä, kun tietää vain itse olevansa oikeassa ja kaikki muut on väärässä. Mä vaan en halua nähdä sitä lussutusta, en omassa olohuoneessa enkä ravintolassa. Kuten olen jo useita kertoja sanonut, niin ravintoloissa sen hyväksyn väkipakolla, koska ymmärrän ettei parempia paikkoja siellä tarjolla olekaan, mutta nostin siksi tämän keskustelun esille, että meidän kodissa sellaisia olisi ja sitten kuitenkin tämä imettäminen jaetaan kaikkien kanssa ja nähtävillä.

[QUOTE="jep jep";24227390]Oma napa, paras napa.[/QUOTE]

Yleensä :D

Ei mun ole koskaan tarvinnut koko olematonta rintavarustusta 'paljastaa' vauvoja ruokkiessani.
Kyllä mä tavallisesti olen ihan tarpeeksi kaksistaan saanut olla vauvan kanssa- kukkua valveilla yöt läpeensä syöttäen tms, ihan 'rauhassa' oon saanut olla päivät ilman aikuista seuraa, niin ei käynyt tosiaan mielessäkään olla kaksistaan vauvan kanssa laatuaikaa viettämässä silloin kun meillä on ollut vieraita.

Unohdin myös mainita, että olen toki kysynyt :kieh: että passaako arvon vieraille, että mä tätä rääpälestä tässä samalla ruokin kun jutustellaan.
Samaten kaverini ovat tiedustelleet omiaan imettäessä, että voinko tehdä sen tässä ja nyt, vai pitääkö poistua paikalta...?

En myöskään ole tunkenut samalle sohvalle vieraani kanssa, kylki kylkeen kiehnaamaan että varmasti näkee.
Enkä ole myöskään huomannut vieraan tuijottavan silmän rävähtämättä enkä itsekään tapaa oikein seuraamalla seurata että mitä vilahtaa jos vilahtaa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="huoh";24221207]Tiedän että tästä syntyy sota, mutta pakko silti kertoa oma mielipiteeni asiasta. Enkä sinänsä kaipaa ketjuun imetystä puolustavia kommentteja vaan ennemmin siitä, että miksei sitä voi tehdä piilossa/syrjässä.

Meillä kävi eilen pariskunta puolivuotiaan vauvan kanssa. Lapsen äiti imetti lapsen kolmesti, kaikilla kerroilla olohuoneessa. Viimeinen kerta oli meidän kaikkien nenän edessä. Istuimme muut siinä sohvalla ja hän siinä meidän edessä ja imetti. Yritin väkisin kääntää pääni pois ja sain melkein niskat kipeiksi.

Okei, ymmärrän sen että lapsonen tarvii ruokaa. Ja ymmärrän senkin että jos joku haluaa täysimettää. Ja ymmärrän senkin, että joku ei halua mennä julkisilla paikoilla esim. vessaan imettämään ja imetää siksi ravintolan pöydässä tms.
Mutta jos ollaan kylässä ja sillä on mahdollisuus mennä toiseen huoneeseen, niin miksi ei menisi?

En tiedä onko pään sisälläni jotain vialla, mutta minua vain etoo julki-imetys. Silti yritän ymmärtää niitä äitejä, jotka sen pakosta ravintolassa tms tekevät, mutta että miksi se pitää tehdä toisen kodissakin julkisesti, eikö voi mennä hieman syrjään?

Itsekin olen imettänyt omaa vauvaani, en tosin kuin 4 kk. Syy lopettamiseen oli se, että epäilin maidon aiheuttavan mahavaivoja - toisaalta en hetkeäkään nauttinut imettämisestä vaan se tuntui jotenkin oudolle pakkopullalle. Enkä koskaan imettänyt julkisesti. Minusta se vaan on jotenkin etovaa nähdä joku imettämässä vauvaansa.

Mutta pointsi siis ei ollut se, että miksi pitää julki-imettää vaan se, että jos on mahdollisuus mukavaan paikkaan piilossa, niin miksei voisi mennä syrjään? Kun kaikki eivät kuitenkaan pidä näkemästä, eli vauva lussuttamassa tissiä.[/QUOTE]

Juu sulla on asenneongelma. Tissit merkkaa sulle väärää asiaa ja siksi sua etoo kun vauva syö. Ja kun itsekään et oo nauttinu imettämisestä niin se varmasti lisää etomista. Jos ihmisellä on päässä kaikki normaalisti niin se ymmärtää että imettäminen on ihan normaali asia jonka voi ihan normaalisti tehdä toistenkin läsnäollessa. se ei oo sen kummempaa kuin vauvan syöttäminen tuttipullosta. Länsimaissa tissit on vaan niin seksualisoitu että ihmiset ei osaa suhtautua asiaan luontevasti ja normaalisti. Olisi ap kiva tietää ällöttääkö sua myös kaikki ne naiset jotka kulkee tuolla ihmisten ilmoilla pienissä topeissaan, tissit puoliksi näkyvissä? Aika kieroutunutta jos se ei häiritse mutta tissin ehkä osittainen näkyminen imetyksen yhteydessä on jotain ällöä.

Seuraavalla kerralla kun saat imettävän äidin vieraaksi niin jos sua noin kovasti häiritsee niin sähän voit itse siirtyä toiseen huoneeseen imetyksen ajaksi.

[QUOTE="eedla";24228605]Juu sulla on asenneongelma. Tissit merkkaa sulle väärää asiaa ja siksi sua etoo kun vauva syö. Ja kun itsekään et oo nauttinu imettämisestä niin se varmasti lisää etomista. Jos ihmisellä on päässä kaikki normaalisti niin se ymmärtää että imettäminen on ihan normaali asia jonka voi ihan normaalisti tehdä toistenkin läsnäollessa. se ei oo sen kummempaa kuin vauvan syöttäminen tuttipullosta. Länsimaissa tissit on vaan niin seksualisoitu että ihmiset ei osaa suhtautua asiaan luontevasti ja normaalisti. Olisi ap kiva tietää ällöttääkö sua myös kaikki ne naiset jotka kulkee tuolla ihmisten ilmoilla pienissä topeissaan, tissit puoliksi näkyvissä? Aika kieroutunutta jos se ei häiritse mutta tissin ehkä osittainen näkyminen imetyksen yhteydessä on jotain ällöä.

Seuraavalla kerralla kun saat imettävän äidin vieraaksi niin jos sua noin kovasti häiritsee niin sähän voit itse siirtyä toiseen huoneeseen imetyksen ajaksi.[/QUOTE]

:laugh:

[QUOTE="eedla";24228605]Juu sulla on asenneongelma. Tissit merkkaa sulle väärää asiaa ja siksi sua etoo kun vauva syö. Ja kun itsekään et oo nauttinu imettämisestä niin se varmasti lisää etomista. Jos ihmisellä on päässä kaikki normaalisti niin se ymmärtää että imettäminen on ihan normaali asia jonka voi ihan normaalisti tehdä toistenkin läsnäollessa. se ei oo sen kummempaa kuin vauvan syöttäminen tuttipullosta. Länsimaissa tissit on vaan niin seksualisoitu että ihmiset ei osaa suhtautua asiaan luontevasti ja normaalisti. Olisi ap kiva tietää ällöttääkö sua myös kaikki ne naiset jotka kulkee tuolla ihmisten ilmoilla pienissä topeissaan, tissit puoliksi näkyvissä? Aika kieroutunutta jos se ei häiritse mutta tissin ehkä osittainen näkyminen imetyksen yhteydessä on jotain ällöä.

Seuraavalla kerralla kun saat imettävän äidin vieraaksi niin jos sua noin kovasti häiritsee niin sähän voit itse siirtyä toiseen huoneeseen imetyksen ajaksi.[/QUOTE]

taidat olla varsinainen dr. PHIL

[QUOTE="vierailija";24227317]Tuohan ei kyllä pidä paikkaansa. Sylivauvoilla nimenomaan on tarve saada äidin koko huomio kerralla itselleen. Imetysikä ei niin kauaa kestä, etteikö kunnon äideillä olisi aikaa rauhoittua lapsensa kanssa kahden kesken tätä intiimiä operaatiota suorittamaan. Se, että koko ajan höslätään jotain muuta ja lapsi on ikään kuin sivuseikka, on lapsen kehitykselle epäterveellistä. Mm. narsistinen persoonallisuushäiriö syntyy tuossa iässä siitä, ettei lapsi saa (jakamatonta) huomiota äidiltään edes ruoka-aikoina. Nykyäideille on tärkeämpää seurustella, kyläillä, tapailla tuttuja julkisilla paikoilla jne, ja koko muun maailman tulee seisahtua ihailemaan tapahtuman "luonnollisuutta" heidän halutessaan järjestää tissi/imetysnäytöksen.

Kyllä se niin on, että äiti joka ei kykene kahden kesken omistautumaan lapselleen imetyshetkinä, ei ajattele mitään muuta kuin itseään. Lapsen hyvinvointi on siinä kakkossijalla.[/QUOTE]

Huhhuh, mitä mutua. Sinun logiikallasi pullovauvatkin pitäisi viedä toiseen huoneeseen aterian ajaksi, yhtä laillahan hekin tarvitsevat jakamatonta tuijotusta syödessään.

Useimmat vauvat viihtyvät parhaiten arjen tavallisten äänten ja tapahtumien keskellä, tuntien olonsa osaksi yhteisöä. Ei lapsi halua maailman pysähtyvän vuokseen, vaan päinvastoin tulla osaksi maailmaa.

Narsistinen persoonallisuushäiriö taas on oma lukunsa. Olisi kiva, jos kertoisit mistä olet moisen teorian oikein bongannut.

Yhteistyössä