Miksi pitäisi käydä töissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siksi kun toimeentulotukea ei ole tarkoitettu pääasialliseksi tulonlähteeksi. Ihmisen tulee elättää itsensä omalla työllään, ei hätäavuksi tarkoitetulla yhteiskunnan tuella. Koska jokainen pummittu sentti on pois niiltä, jotka tarvitsevat apua oikeasti, mielestäni on vastuutonta ja moraalitontakin elää tällaista loisen elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mun mielestä kukin saa käydä töissä tai olla käymättä, koska kerran on järjestelmä, joka sen töissä käymättömyydenkin mahdollistaa. Jos joku haluaa elää niin vähällä rahalla, se on mulle ookoo. Se lappujen täyttely kyllä käykin ihan työstä. Mä saan kyl puolipäivätyöllä enemmän, ku jos hakisin korvauksia.

Mut en mä tajua, miksi ihmiset on vihasia siitä, et joku ei halua mennä töihin. Jos tulee kerran sillä toimeen, niin se on ihan oma asia. täällä on kuitenkin kaikille samat säännöt, et kateellinen ei kannata olla. Voihan sitä sit itekki ruveta työttömäks, jos jonkun työttömyys rassaa.

Ne oikeasti tukia tarvitsevat saisivat vähän säädyllisemmän tuen, jos turhat loisijat opettelisivat ottamaan vastuuta omasta elämästään ja toimeentulostaan kuten aikuisten on tapana.

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Elämäntapasi perustuu myös ajatukselle, että työnteko on yksiselitteisesti ikävää ja onnellisuutta vähentävää? Kaikille se ei ole kuitenkaan niin. Joillekin työ voi olla samalla esim rakas harrastus. Tai että vaikka työ voi olla 80% ehkä arkistakin puurtamista, mutta se 20% antaa niin paljon, että sitä haluaa tehdä. Ihan kuin elämä yleensä. Ei voi vain kaapia kermoja päältä joka kohdassa niin kuin sinä yrität tehdä. Opetatko lapsillesikin, ettei mitään tarvitse tehdä, mikä ei kiinnosta tai ei ole KIVAA? Tai ettei työstä tai vaivannäöstä saa itselleen mitään palkitsevaa?

On työstä vaivaa, mutta iloakin. Jotkut saavat työstä (kuten minäkin) onnistumisen iloa, oppimisen ja kehittymisen iloa ja kohonnutta itsetuntoa. Sinulla ilmeisesti kaikki kokemukset työstä ovat olleet negatiivisia?

Ei vaan säännöllinen työnteko on minulle minun onnellisuuttani vähentävää. Olen varsin tyypillinen seurausetiikan kannattaja, tarkemmin hedonismin. Minulla on elämässäni niin paljon muuta minulle onnellisuutta tuottavaa, että en kaipaa täysipainoista työtä tähän rinnalle. Työ on kivaa silloin kun se ei ole nykyistä oravanpyörää tai tehostamista. Esim. nämä tukipaikat joita joskus saan ovat mukavia. Katsos kun niissä olen ylimääräisenä, joten vähennän myös muiden kuormaa.

Opetan lapsilleni, että tekojen seuraukset pitää kantaa. Vaivannäköä kannattaa nähdä, jos saa siitä itselleen myöhemmin hyötyä. He joutuvat valitsemaan, tyytyäkö vähään vai nähdä vaivaa haluamansa eteen. Koulu pitää käydä kunnialla, jotta ei menetä valinnanmahdollisuuksia. Mutta siinä vaiheessa kun työelämää on kokeiltu ja ammatti opiskeltu, niin voi tehdä päätöksensä. Koska jos ei ole kokeillut työelämää, niin silloin ei ole tarpeellisia tietoja päätöksen tekoon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
käymme töissä, koska:
1) tahdomme elättää lapsemme, murrosikäisillä alkaa olemaan kuluja
2) hauamme matkustella ja siten kehittää henkistä hyvinvointiamme sekä kohottaa ko maan kansantaloutta (turismi on monessa maassa ainoa tapa tienata leipänsä )
3) kasvattamme kansantalouttamme
4) maksamme tuloveroja, jotta saamme käydä kirjastossa, terveyskeskuksessa tai uimassa
5) tahdomme, että verorahoilla maksetaan myös sosiaalipummeille kohtuullinen elämä (hyväntekeväisyyttä siis)
6) työmme kehitttää meitä henkisesti, sosiaalinen elämäkin on vilkasta
7) opetamme lapsillemme, ettei raha tipu taivaasta
8) rahallamme voimme tehdä eettisiä ostoksia: vaatteet, lähi- ja luomuruoka

mitä arvoja aloittaja opettaa lapsilleen? että, joo, toiset elättää meidät, voidaan pummeilla ihan ok?

Sen että tämä on meidän ainoa elämämme ja meidän pitää elää se mahdollisimman onnellisesti itsemme kannalta. Minusta onnellisuus on tärkein arvo, kaikki muu on sille alisteista.

Eri ihmiset on eri asioista onnellisia ja tyytyväisiä! Toisten pitää aina vaan saavuttaa jotain ollakseen onnellisia, toisten pitää teettää kaikki muilla ja itse laiskotella ollakseen onnellisia, ja toiset (ONNEKSI ILMEISESTI KUITENKIN SUURIN OSA) on onnellinen tavallisesta arkielämästä =)

Aina tulee tuo kateellisuuspointti.. Eiköhän näin provosoiva aloitus ole ihan kritisoitavaksi aiottukin.

Tuohon kateellisuuteen ei kannata tarrautua. Olen tällä hetkellä tienhaarassa, jossa mietin jatkanko entistä elämääni vai muutanko suuntaani. Ikävä kyllä paineet työntekoon ja ylimääräisen rahan ansaintaan tulevat ulkopuolelta, eivät minusta itsestäni. Joten rakentavaa kritiikkiä etsinkin. Tällä hetkellä ei tosin ole ilmennyt mitään mitä en olisi ennen tiennyt. (Paitsi hetkellisenä sivujuonteena painotettu Mind Map tekniikka, jota tutkin myöhemmin syvemmin.)

Mä en ainakaan halua olla lopun elämääni pienituloinen vaan haluan saada kunnon palkkaa töissä käymällä. En mä edes kestäisi kovin pitkään kotona makailua.

Me aiomme voittaa lotossa.

Sitten saisi käyttää kaiken aikansa siihen ainoaan asiaan, joka meille on tärkeää. Läheisiin.
Toki siinä sivussa remppaisi kotia, laittaisi pihhaa, maalaisi tauluja, kirjoittaisi kirjoja yms. mistä nyt vaan haaveilee, kun ei muka ennätä.

Eikä taatusti kävisi aika pitkäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Ap, millaisia palveluja sinä käytät? Millaisien työssäkäyvien ihmisten kanssa olet tekemisissä?

Kirjasto, lapsen koulu, terveydenhoito, toimeentulotukivirasto, kela ja kaupat tulevat ensimmäisenä mieleeni. Lisäksi on palveluja, joiden edustajia en suoraan kohtaa. Näitä ovat sotilaat, poliisit ja maanviljelijät muiden ohessa. En juurikaan eroa tältä osin muista perheellisistä. En ole mikään takametsien hippi tai kommuunissa asuva talonvaltaaja. Et erottaisi minua mitenkään normaalista työttömästä, ellei sitten lasketa iloista ilmettä mukaan (En sano ettei vastentahtoisilla työttömillä olisi iloista ilmettä).

Toivottavasti sä et käytä esim mun tekemiä tuotteita koskaan :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mun mielestä kukin saa käydä töissä tai olla käymättä, koska kerran on järjestelmä, joka sen töissä käymättömyydenkin mahdollistaa. Jos joku haluaa elää niin vähällä rahalla, se on mulle ookoo. Se lappujen täyttely kyllä käykin ihan työstä. Mä saan kyl puolipäivätyöllä enemmän, ku jos hakisin korvauksia.

Mut en mä tajua, miksi ihmiset on vihasia siitä, et joku ei halua mennä töihin. Jos tulee kerran sillä toimeen, niin se on ihan oma asia. täällä on kuitenkin kaikille samat säännöt, et kateellinen ei kannata olla. Voihan sitä sit itekki ruveta työttömäks, jos jonkun työttömyys rassaa.

Ne oikeasti tukia tarvitsevat saisivat vähän säädyllisemmän tuen, jos turhat loisijat opettelisivat ottamaan vastuuta omasta elämästään ja toimeentulostaan kuten aikuisten on tapana.

Kuka sen määrittää, kuka tarvitsee tukea oikeasti? ja jos tuki haluataan rajata joillekkin tietyille ihmisille, täytyy muuttaa lainsäädäntöä, eikä syytellä niitä tuen sajia.

Kyllä mä vaan postin jaan niille kotona päivät nukkujille siinä, missä insinööreille ja duunareillkin. Kivampi jakaa niille, ketkä on kotona, kun ne avaa oven kun mä tuon pakettia eikö tartte raahata sitä takas postille.

Alkuperäinen kirjoittaja Juures Suikale:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
Mä en ainakaan halua olla lopun elämääni pienituloinen vaan haluan saada kunnon palkkaa töissä käymällä. En mä edes kestäisi kovin pitkään kotona makailua.

Kotona voipi tehhä niin paljon muutakin kuin makkoilla päivät pitkät :)

Kyllä mä mielummin käyn koulua tai teen töitä kuin alan vain kotona olemaan. Mä menin työkkärin kautta työ harjoitteluun vaikka olisin saanut saman rahan kotona, mutta halusin tehdä töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja kismet:
Eri ihmiset on eri asioista onnellisia ja tyytyväisiä! Toisten pitää aina vaan saavuttaa jotain ollakseen onnellisia, toisten pitää teettää kaikki muilla ja itse laiskotella ollakseen onnellisia, ja toiset (ONNEKSI ILMEISESTI KUITENKIN SUURIN OSA) on onnellinen tavallisesta arkielämästä =)

Tämä on jo sitä mitä haen. Eli suurin osa ihmisitä tekee työtä siksi että haluavat, eivät siksi koska se on velvollisuus? Minulle onnellinen elämä on sellaista, mitä suuri osa elää kesälomallaan. Eli ei kelloon vilkuilua, vaan rauhaisaa oleskelua ja asioiden miettimistä. Lasten kanssa leikkimistä ja heidän naurustaan nauttimista. En sano että se ei onnistuisi töissä ollessa, mutta monesti työelämän ja kodin paineet kiristävät ihmisten hermoja. Minä hoidan kotityöt päivällä muiden ollessa poissa, joten ne eivät enää paina kenenkään mieliä illalla.

Tosin tosiasiassa en saa toimeentulotukea, vaikka se ei minun valintani olekaan. Puolisollani on kantilainen ote elämään, joten hän tienaa rahat elämiseemme. Ihmettelen sitä suuresti, koska perheen talous ei siitä juuri kohene ja työ ei näytä tekevän häntä onnelliseksi. Tosin kotona olo saa hänet sekaisin ja työttömänä ollessaan hän haluaa töihin. Olen ehdottanut hänelle osapäiväistä, koska kumpikaan (kokopäivätyö tai työttömyys) ei näytä sopivan hänelle. Hän nauttisi työstään, mutta siellä on liian kiireistä, jotta hän pysyisi onnellisena. Työn menettämisen pelossa hän kuitenkin jatkaa kokopäiväisenä ja raataa niin sanoakseni niska limassa.

Joten oma kokemukseni ei ole sen puolella, että ihmiset olisivat syvästi onnellisia työssä ollessaan poikkeuksia lukuunottamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Juures Suikale:
Me aiomme voittaa lotossa.

Sitten saisi käyttää kaiken aikansa siihen ainoaan asiaan, joka meille on tärkeää. Läheisiin.
Toki siinä sivussa remppaisi kotia, laittaisi pihhaa, maalaisi tauluja, kirjoittaisi kirjoja yms. mistä nyt vaan haaveilee, kun ei muka ennätä.

Eikä taatusti kävisi aika pitkäksi.

Miksi tarvitset siihen lottovoiton? Miksi et aloittaisi unelmaelämääsi jo tänään? Kodin remontoimisesta saattaisit joutua luopumaan, koska siihen ei todennäköisesti riittäisi rahaa, mutta onko omistusasunto niin tärkeä sinulle?

Miksi minun pitäisi käydä töissä, kun pärjään hyvin toimeentulotuellakin? Jos menisin töihin, käyttäisin rahat kuitenkin matkusteluun ja sitä kautta kuormittaisin maapalloa. Täällä kuitenkin kaikki toitottavat, että töissä on käytävä eikä saa olla yhteiskunnan elätti. Minä kysyn, miksi?

Niimpä samaa ihmettelen. Töissä käydessä sitäpaitsi saa vähemmän rahaa kuin kotona ollessa ku asumistuki putoo nollaan. Eli ei kannata töitä köyhän tehdä kun kotona olemista tuetaan paremmin.

En mä ainakaan haluis töissä olla. Enkä mä siitä ole mikään onnellinen, et mun on pakko käydä siellä, päin vastoin, se ahdistaa, että päivää kuluu ihan hukkaan. Sen takia mä tein kompromissin ja menin postille, josta pääsee usein ennen työajan päättymistä kotiin. Pienen kokoni vuoksi mies suositteli mulle vain 4 tunnin työpäivää.

Mä en vois kuvitellakkaan olevani jossain työssä aamu kahdeksasta ilta neljään. Mitä tuhlausta!
Mies ois mielihyvin antanut mun jäädä kotiin ja oli itse valmis hankkimaan itselleen lisätyötä, mutta musta alko tuntua pahalta semmonen ajatus. Nyt tullaan aika hyvin toimeen ja ollaan töissä oikeestaan enemmän aamupäivästä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras79:
minä en edes kehtais hakea toimeentulotukea :ashamed:

pari kertaa eron jälkeen hain ja kyllä senverran häpeällistä oli mennä siitä ovesta sisään että huh huh

Vakiasiakkaille riittää ihan kirjallinen hakemus. Siellä on sen verta ruuhkaa että ei ne halua turhia ihmisiä sinne paikan päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras79:
minä en edes kehtais hakea toimeentulotukea :ashamed:

pari kertaa eron jälkeen hain ja kyllä senverran häpeällistä oli mennä siitä ovesta sisään että huh huh

Vakiasiakkaille riittää ihan kirjallinen hakemus. Siellä on sen verta ruuhkaa että ei ne halua turhia ihmisiä sinne paikan päälle.

Mä en taas tajua, mitä häpeällistä siinä on. Me kaikki maksetaan veroja just siks, että JOKAINEN on oikeutettu saamaan sitä apua tarvitessaan. Ei sitä pidä hävetä. Suomalaiset on ihan ihmeellisiä, häpeä siellä ja häpeä täällä. PItäs vajota maan alle ja syömiä tuhkassa, että kelpaisi edes itselleen.

Alkuperäinen kirjoittaja katkarapu:
Ei kannata käydä töissä. Juurru vaan siihen olkkarin sohvalle, niin voit sanoa että onpa tullut elettyä helppo ja harmiton elämä.

Tuo kuulostaa juuri siltä mitä haluan. Ilman kirjastoa joutuisin menemään töihin. Nyt saan kaiken lainattua sieltä, joten sohvalla/sängyssä lukeminen on hauskaa.

Jos voittaisin lottovoiton, niin elämäni ei paljoa muuttuisi. Luultavasti menisin yliopistoon opiskelemaan omaa rauhallista tahtiani. Nyt itseopiskelen sitä mikä minua sattuu kiinnostamaan.

"Hän eli onnellisen ja rauhallisen elämän." Mikäs sen mukavampi hautakirjoitus :)

Yhteistyössä