Miksi pitäisi käydä töissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "anna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei minkään takia, jos se on molempien yhteinen päätös, että se sopii, ja jos nainen haluaa olla kotona. Lisäksi kannattaa miettiä läpi tulevaisuuden tilanteet ja erilaiset mahdollisesti tapahtuvat asiat: avioero, kuolema, vammautuminen, miten pärjää eläkeiässä kun ei ole työstä saatua eläkettä jne.

[QUOTE="vieras";25735457]Ei minkään takia, jos se on molempien yhteinen päätös, että se sopii, ja jos nainen haluaa olla kotona. Lisäksi kannattaa miettiä läpi tulevaisuuden tilanteet ja erilaiset mahdollisesti tapahtuvat asiat: avioero, kuolema, vammautuminen, miten pärjää eläkeiässä kun ei ole työstä saatua eläkettä jne.[/QUOTE]

Näin. Ei tarvitsekaan jos homma toimii. Useimmat kuitenkin varmaan kouluttautuvat ja hankkivat ammatin ihan itsensä takia. Ei aina elämässä ole läsnä toista joka pitäisi huolta ja maksaisi kaiken.

Miksi kummankaan pitäisi raataa henkihieverissä pitkää päivää, jos molemmat voi tehdä vähän vähemmän? Miksi naisella on oikeus ottaa rusinat pullasta ja laittaa mies yksin raatamaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25735492:
Kehittääkseen itseään, toteuttaakseen itseään. En minä ainakaan vain rahan vuoksi käy töissä.
Mä taas nimeomaan käyn töissä rahan vuoksi. Jos ei rahan vuoksi tarvitsisi käydä töissä, mä kehittäisin itseäni opiskelemalla vaikka vieraita kieliä, kulttuuriantropologiaa tai tähtitiedettä. Nyt se ei ole mahdollista, koska pitää käydä töissä.

Töissä ei ole pakko käydä, mutta kaikkien pitäisi pystyä elättämään itsensä. Eli mikäs siinä, jos on varaa ja se on yhteinen valinta.
Toisaalta monilla on aika romanttiset kuvitelmat kotiäitinä olemisesta. Todellisuudessa mieli voi tylsistyä hyvinkin äkkiä, kun maailma kutistuu kotipiirin sisään, ja se vaikuttaa myös parisuhteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25735611:
Mä taas nimeomaan käyn töissä rahan vuoksi. Jos ei rahan vuoksi tarvitsisi käydä töissä, mä kehittäisin itseäni opiskelemalla vaikka vieraita kieliä, kulttuuriantropologiaa tai tähtitiedettä. Nyt se ei ole mahdollista, koska pitää käydä töissä.

*tykkään*

Mulla on se onnellinen tilanne, että saan tehdä sitä työkseni, mitä todella haluan. Tämän on osittain myös mahdollistanut mieheni, joka on tukenut minua henkisesti ja meitä yhdessä taloudllisesti, jotta olen saanut toteuttaa itseäni, alkuun pääseminen vaati isojakin uhrauksia molemmilta.

Alkuperäinen kirjoittaja kiipijä;25735722:
Mulla on se onnellinen tilanne, että saan tehdä sitä työkseni, mitä todella haluan. Tämän on osittain myös mahdollistanut mieheni, joka on tukenut minua henkisesti ja meitä yhdessä taloudllisesti, jotta olen saanut toteuttaa itseäni, alkuun pääseminen vaati isojakin uhrauksia molemmilta.
Toi on ihanteellinen tilanne :) Mä olen ollut yh, joten meidän perheen eläminen on ollut kiinni siitä, paljonko minä tuon talouteen rahaa. Ja noi mun mielenkiinnon kohteeni eivät olisi olleet niitä aloja, joilla työllisyys olisi ollut hyvä ja jotka olisivat lyöneet sen verran hyvin leiville, että niillä olisi makseltu asuntolainoja ja elätetty perhettä. Pidän kyllä nykyisestä työstäni, ei siinä mitään. Mutta en tekisi sitä, jos saisin riittävästi rahaa tekemättäkin. Kunhan kuopus muuttaa omilleen, niin sitten on harkinnassa vähentää työntekoa ja ruveta opiskelemaan ihan vaan itsensä kehittämiseksi. En tosin kokonaan voi työntekoa lopettaa, mutta vähentää kuitenkin esim tekemällä vain joka toinen viikko töitä.

Peesaan muutamaa jo näin sanonutta mutta ihan omaksi turvaksi. Näin keski-ikäisenä sitä on nähnyt liian monta tarinaa, kun mies päättääkin vaihtaa nuorempaan ja vaimo ollut koko ikänsä lasten kanssa vain kotona. Siinä on itsensä aika turvattomaan tilanteeseen saattanut. TYömarkkinoille, kun ei ko tilanteessa ihan naks vain palata ellei ole lääkärin koulutusta.
Pahimmissa tilanteissa on ollut vielä avioehto...
Itse en ehkä koskaan uskaltaisi saattaa itseäni "noin heikkoon asemaan". Minä olenkin toisaalta eroperheen lapsi ja nähnyt, miten liitto, jonka on luultu kestävän saattaa romuttua.

Kyllä minäkin rahan vuoksi, mutta en VAIN rahan vuoksi, kuten kirjoitinkin. Minä saan onnekseni töissä olla tekemisissä niiden asioiden kanssa, joita muuten harrastelisin vapaa-aikanani. :)

Uskon, että moni meistä joka tapauksessa viihtyy työssä, työyhteisössä ja saa jotakin siitä työn tekemisestä - muutakin kuin rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25735873:
Kyllä minäkin rahan vuoksi, mutta en VAIN rahan vuoksi, kuten kirjoitinkin. Minä saan onnekseni töissä olla tekemisissä niiden asioiden kanssa, joita muuten harrastelisin vapaa-aikanani. :)

Uskon, että moni meistä joka tapauksessa viihtyy työssä, työyhteisössä ja saa jotakin siitä työn tekemisestä - muutakin kuin rahaa.
Kyllä mä ymmärrän :) Mäkin tein harrastuksestani työni, kun vaihdoin alaa. Kummasti vaan ei enää 12 vuoden jälkeen viitsi vapaa-aikaansa käyttää tähän. Nyt harrastan mieluummin jotain muuta kuin työtäni. Ekat 5 vuotta se olikin ihan kivaa, kun työ ja harrastus oli sama asia. Oli kiva käydä töissä ja vielä kivempaa, että siitä maksettiin palkkaa. Mutta vähitellen se muuttui työksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25735916:
Kyllä mä ymmärrän :) Mäkin tein harrastuksestani työni, kun vaihdoin alaa. Kummasti vaan ei enää 12 vuoden jälkeen viitsi vapaa-aikaansa käyttää tähän. Nyt harrastan mieluummin jotain muuta kuin työtäni. Ekat 5 vuotta se olikin ihan kivaa, kun työ ja harrastus oli sama asia. Oli kiva käydä töissä ja vielä kivempaa, että siitä maksettiin palkkaa. Mutta vähitellen se muuttui työksi.

Juu siis en tosiaan NYT harrasta näitä työasioita, 8h päivässä riittää. ;) Nyt harrastan siis ihan muita asioita vapaa-ajallani. Mutta jos tämä nykyinen ei olisi työni, niin harrastaisin näitä aiheita.

Vapaa-aika ja työ siis erikseen.

Juu siis en tosiaan NYT harrasta näitä työasioita, 8h päivässä riittää. ;) Nyt harrastan siis ihan muita asioita vapaa-ajallani. Mutta jos tämä nykyinen ei olisi työni, niin harrastaisin näitä aiheita.

Vapaa-aika ja työ siis erikseen.
No sama mulla. Nyt vaan haluaisin harrastaa kulttuuriantropologiaa, vieraita kieliä ja tähtitiedettä, mutta aika ei riitä, kun pitää käydä töissä :D

Koska pidän työstäni, haluan että minulla on jotain omaa, en kehtaisi elää mieheni rahoilla, haluan turvata tulevaisuuteni jne. Jos mieheni olisi oikeasti miljonääri, en välttämättä kävisi palkkatöissä (haluaisin antaa paikkani jollekin, joka sitä todella tarvitsee) vaan tekisin vapaaehtoistyötä jne.

Yhteistyössä