Miksi poltat odottava äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja minkki:
tästä sais ikuisuus ketjun.
itse en polta, mutta kyllä ymmärrän niitä jotka polttavat, jopa raskausajalla.
lopetin tupakanpolton 3 vuotta sitten, ja edelleen tekee mieli tupakkaa.
muistan myös sen "tuskan" ja himon kuinka se valtaa mielen ja teee kärttyiseksi kun yrität lopettaa. mulla meni monta kertaa puihin lopettamisyritykset.
tsemppiä kaikille niille jotka sitä juuri kokevat, ja myötätunnot niille jotka kokevat omantunnon tuskia raskaana polttaessaan.
silloin se vasta paha olis jos tupruttelis vailla omaatuntoa.

Joopa, vanha tätintini lopettanut 30v sitten ja hänestä edelleen tuoksuu tupakanhaju hyvältä.

Alkuperäinen kirjoittaja anna:
Hyvä että edes muutama on tänne vaivautunut kirjoittelemaan. Mun mielestä tästä asiasta ei voida koskaan puhua liian vähän. Itse asiassa olen sitä mieltä, että siitä puhutaan liian vähän. Tupakoivia odottavia äitejä pitäisi valistaa enemmän ja ihan suoraan syyllistääkin siitä tupakoinnista. Ja toki maailmassa tapahtuu paljon pahempiakin asioita vauvoille, lapsille, miehille, naisille, mutta eihän se tarkoita sitä, että tällainen asia pitäis vaan olan kohtautuksella ohittaa. Vai tarkoittaako? Ei mun mielestä ainakaan.

Kyllä mun ainakin tekisi mieli sille naiselle sanoa suorat sanat. Toivottaa mokoma akka hel*etin alimpaan osastoon! :kieh: Sinne tuo kuuluisi kaltaistensa kanssa ja mukaan saisi ottaa kaikki muutkin jotka eivät välitä lapsistaan!

ai väitäkkö sä että äidit jotka polttaa ei välittäs lapsistaan? uskomatonta paskaa. tuskin säkään mikään täydellinen olet? ja mitä se sulle muutenkaan kuuluu, toisten asiat. pitäisit huolen vaan omista asioistas niin ei tarttis valittaa. ja jos sua niin paljo ahistaa et se sun naapuris polttaa, niin pakkoko sun on siitä kyylätä ja vahtia?

Raskauden aikaisen tupakoinnin haitat

Tupakoinnilla on haitallisia vaikutuksia jo ennen raskautta. Se viivästyttää raskaaksi tulemista ja lisää kohdunulkopuolisen raskauden riskin yli kaksinkertaiseksi. Miehillä tupakointi laskee siittiöiden laatua, määrää ja liikkuvuutta.

Sikiön terveys on vaarassa tupakoinnin takia. Kaikki tupakan haitalliset aineet kulkeu-tuvat napanuoran kautta sikiön verenkiertoon. Sikiön veren nikotiinipitoisuus nousee jopa äidin pitoisuutta korkeammaksi, sillä sikiön kyky poistaa nikotiinia verestä on aikuista huonompi.

Sikiön kannalta tupakansavusta haitallisimpia ovat häkäkaasu, nikotiini ja raskasmetallit. Sikiön verenkiertoon kulkeutunut häkä heikentää punasolujen hapen kuljetuskykyä. Siitä seuraa krooninen hapenpuute. Hapenpuute aiheuttaa ongelmia solujen jakautumisessa ja kudosten kasvussa. Tämän lisäksi nikotiini supistaa kohdun, istukan ja napanuoran verisuonia, mikä lisää sikiön hapenpuutetta. Yhdessä nikotiini ja häkä syanidin, kadmiumin ja lyijyn avustuksella pienentävät tupakoivien äitien saamien lasten syntymäpainoa 200-400 grammaa. Lisäksi hapenpuute vaikuttavat heikentävästi hermoston kehitykseen.

Tupakointi lisää raskaudenaikaisen verenvuodon riskiä, mikä altistaa ennenaikaiselle synnytykselle ja kaksinkertaistaa keskenmenon riskin. Ennenaikaisen synnytyksen riski kasvaa suhteessa päivittäin poltettujen tupakoiden määrään. Istukan vajaatoiminta, ennenaikainen irtoaminen, eteisistukan riski ja liian aikainen lapsiveden meno ovat yleisempiä tupakoivilla äideillä. Raskauden aikainen tupakointi lisää riskiä saada huulilaki-halkioita, astmaa ja allergiaa sekä erilaisia syöpiä.[7]

[muokkaa] Tupakoinnin vaikutukset syntyvään lapseen

Synnyttyään lapsi saattaa kärsiä nikotiinin vieroitusoireista. Äidin rintamaidossa on nikotiinia viisi kertaa enemmän kuin verenkierrossa. Tupakointi lyhentää imetyksen kestoa ja vähentää maidon määrää. Raskausajan tupakointi lisää kätkytkuoleman riskiä. Imeväiskuolleisuuden riski on noin puolet suurempi tupakoivilla kuin tupakoimattomilla äideillä.

Raskauden aikainen tupakointi lisää riskiä lapsen sormien ja varpaiden vikoihin. Varpaat tai sormet voivat puuttua, sormia tai varpaita voi olla ylimääräisiä tai niistä voi tulla räpylämäiset. Riski kasvaa päivässä poltettujen savukkeiden määrän mukaan.[8]

Jos vanhemmat tupakoivat, he altistavat lapsensa pakkotupakoinnille. Palavasta savukkeesta leviää ilmaan palamistuotteita. Ilmaan tulee kolme ja puoli kertaa enemmän tervaa ja lähes seitsemän kertaa enemmän häkää kuin tupakoitsijan keuhkoihin. Tämä savu altistaa lapsen äkilliselle välikorvantulehdukselle sekä hengitystietulehduksille.

Tupakan haittavaikutuksille altistuminen heijastuu myös lapsen kehitykseen. Keskittymis- ja käytöshäiriöt ovat tupakoivien lapsille yleisempiä. Tupakoinnin uskotaan vaikuttavan lapsen kehitykseen ja terveydentilaan ainakin 10 ikävuoteen saakka

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä kyllä tunnen monta äitiä jotka raskausaikana on polttanu ja ihan terveet lapset niillä on. itsekki oon aina ollu ihan terve vaikka mun äiti aikoinaan polttikin.

Ja me niin terveitä että lapset valitta kun eikoskaan saa olla koulusta pois kun ei ole sairas.

Se on kyllä kamalaa miten ihmiset kohtelevat lapsiaan. Miksi kukaan haluaa vahingoittaa kehittyvää lastaan? Ei ymmärrä. Itekin ennen raskauksia poltin ja ryypäsin törkeen paljon, mutta jo hyvissä ajoin ennen raskauden suunnittelua lopetin molemmat pahat tavat. Vaikka olin nuori niin kyllä minulla silti oli tietoa tupakan vahingollisuudesta.

enpäa voi kun taputtaa päähän teitä täydellisiä äitejä omasta mielestänne, nyt arvostelen kun voitte moralisoida ja loukata ihmisiä muutaman sätkän takia noin paljon...mutta maailmaan mahtuu nähtävästi monia ja niin erinlaisia...voi..voi. :o

Alkuperäinen kirjoittaja kikkara:
Hyvä että edes muutama on tänne vaivautunut kirjoittelemaan. Mun mielestä tästä asiasta ei voida koskaan puhua liian vähän. Itse asiassa olen sitä mieltä, että siitä puhutaan liian vähän. Tupakoivia odottavia äitejä pitäisi valistaa enemmän ja ihan suoraan syyllistääkin siitä tupakoinnista. Ja toki maailmassa tapahtuu paljon pahempiakin asioita vauvoille, lapsille, miehille, naisille, mutta eihän se tarkoita sitä, että tällainen asia pitäis vaan olan kohtautuksella ohittaa. Vai tarkoittaako? Ei mun mielestä ainakaan.

Kyllä mun ainakin tekisi mieli sille naiselle sanoa suorat sanat. Toivottaa mokoma akka hel*etin alimpaan osastoon! :kieh: Sinne tuo kuuluisi kaltaistensa kanssa ja mukaan saisi ottaa kaikki muutkin jotka eivät välitä lapsistaan!

Huh, mitä paskaa.
Huolehdittaisko kaikki vaan ihan omista asioistamme!! Minä poltin raskausaikana ja aion polttaa niin kauan kuin huvittaa, eikä minun päätäni voisi kukaan kaakattava mukaniintäydellinen moraalinvartija kääntää.

yksinkertainen ihminen joka ei TAJUA lapsensa PARASTA. et halua välittää mikä on sinun lapsellesi parasta vaan ajat omat tupakan himosi sen edelle. kuulut kastiin: nuori, itsekäs ja kouluttamaton. ja ihan voit väittää olevasi vanha ja tohtori mutta en usko. toi sun uhmasi on ihan USKOMATONTA, ja ainoa joka siitä kärsii on OMA LAPSESI. mitä te raskaana olevat tupakoija ette näytä tajuavan.
nauran kaltaisillesi typeryksille ja kyllä SÄÄLIN LAPSIANNE.. niin kovin. he ansaitsisivat paljon epäitsekkäämmät äidit.

ja ihan vinkiksi.. kyllä niillä lapsillanne ON OIREITA teidän tupakoinnistanne johtuen mutta ette halua niitä huomata, miksi säälin teitä vielä enemmän.
neuvolohin pitäisi tulla tupakkaratsiat samalla tavalla kuin huumeisiin. ja pakkohoitoon niin ettette pääsisi käryttämään lapsianne pilalle.

Esikoista odottaessa poltin.Olen katunut sitä niin paljon:( Toista kun odotin lopetin heti plussattuani.Olin vaan niin jumalattoman typerä kun esikoista odotin.

Välitän lapsistani maailmassa eniten.
Ihminen kuitenkin valitettavasti tekee typeryyksiä ja onneksi minäkin niistä opikseni otin.

Alkuperäinen kirjoittaja vatuttaa lapsienne puolesta:

Huh, mitä paskaa.
Huolehdittaisko kaikki vaan ihan omista asioistamme!! Minä poltin raskausaikana ja aion polttaa niin kauan kuin huvittaa, eikä minun päätäni voisi kukaan kaakattava mukaniintäydellinen moraalinvartija kääntää.

yksinkertainen ihminen joka ei TAJUA lapsensa PARASTA. et halua välittää mikä on sinun lapsellesi parasta vaan ajat omat tupakan himosi sen edelle. kuulut kastiin: nuori, itsekäs ja kouluttamaton. ja ihan voit väittää olevasi vanha ja tohtori mutta en usko. toi sun uhmasi on ihan USKOMATONTA, ja ainoa joka siitä kärsii on OMA LAPSESI. mitä te raskaana olevat tupakoija ette näytä tajuavan.
nauran kaltaisillesi typeryksille ja kyllä SÄÄLIN LAPSIANNE.. niin kovin. he ansaitsisivat paljon epäitsekkäämmät äidit.

ja ihan vinkiksi.. kyllä niillä lapsillanne ON OIREITA teidän tupakoinnistanne johtuen mutta ette halua niitä huomata, miksi säälin teitä vielä enemmän.
neuvolohin pitäisi tulla tupakkaratsiat samalla tavalla kuin huumeisiin. ja pakkohoitoon niin ettette pääsisi käryttämään lapsianne pilalle.
siis ei helvetti mitä sontaa. tuskin kukaan meistä täydellinen on. ja ei kai se sulta ole pois jos joku polttaa? pidä sinä pääs kiinni ja huoli omista asioistas.

Huh, mitä paskaa.

siis ei helvetti mitä sontaa. tuskin kukaan meistä täydellinen on. ja ei kai se sulta ole pois jos joku polttaa? pidä sinä pääs kiinni ja huoli omista asioistas.

ihanaa olette te teinit.. huhheijaa. mahtaa sua vituttaa kun olet polttanut raskauajat ja nyt on ihan tutkittu juttu ettei se olekaan coolia? ja ihan vinkiksi jep, minä kyllä välitän lapsestasi vaikka sinä et ilmeisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja edelleen vatuttaa lastenne puolesta:

Huh, mitä paskaa.

ihanaa olette te teinit.. huhheijaa. mahtaa sua vituttaa kun olet polttanut raskauajat ja nyt on ihan tutkittu juttu ettei se olekaan coolia? ja ihan vinkiksi jep, minä kyllä välitän lapsestasi vaikka sinä et ilmeisesti. [/quot

mahtaa suakin vituttaa ku noin katkera olet. ei kai se tosiaan sulta ole pois jos joku raskausaikana polttaakin. aivan varmasti polttavat äiditki rakastavat lapsiaan aivan yhtä paljon ku muutkin. mua taas vituttaa tollaset ihmiset ku sinä, luulet olevas joku täydellinen vai?

Ei se keltään muulta olekaan pois, kuin sun omalta lapseltas.
Sekö ei oo tarpeeks?

Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:

Sekö ei oo tarpeeks?

mulla ei itellä lapsia oo mut tiedän monia jotka polttanu ja ihan normaalit lapset. itekki oon aina ollu terve, ei mitään allergioita tms vaikka mun äiti aikoinaan polttikin. mun mielestä tuo on vähä liioiteltua. eihän se tietenkään hyvä asia ole, mut kukin tavallaan...

Alkuperäinen kirjoittaja edelleen vatuttaa lastenne puolesta:

Huh, mitä paskaa.

ihanaa olette te teinit.. huhheijaa. mahtaa sua vituttaa kun olet polttanut raskauajat ja nyt on ihan tutkittu juttu ettei se olekaan coolia? ja ihan vinkiksi jep, minä kyllä välitän lapsestasi vaikka sinä et ilmeisesti. [/quot

mahtaa suakin vituttaa ku noin katkera olet. ei kai se tosiaan sulta ole pois jos joku raskausaikana polttaakin. aivan varmasti polttavat äiditki rakastavat lapsiaan aivan yhtä paljon ku muutkin. mua taas vituttaa tollaset ihmiset ku sinä, luulet olevas joku täydellinen vai?

huooh.. mistä olisin katkera? siitä että joku pilaa lapsensa elämää polttamalla raskausaikana, vai??? ja ei, en ole täydellinen, KUKAAN EI OLE. mutta on se nyt jumankekka kumma jos ei 9kk pysty olemaan ilman jotain tupakkaa( ja jep, itse olen polttanut ja lopettanut, tiedän tasan tarkkaan kuinka vaikeaa se on, mutta elämässä TÄYTYY tehdä tietty tärkeysjärjestys.) ja sen takia halvekus kaikkia jotka raskaan ollessaan ovat niin saamarin itsekkäitä että juovat, polttavat, narkkaavat jne. ei se ole enää teidän juttunne silloin kun lapsi on mahassa vaan se HAITTA TULEE SILLE LAPSELLE. ja mun mielestä jokainen NORMIÄLYINEN tajuaa tämän ja haluaa elää siten kuin se lapselle on parhaaksi, EIKÖ? vai oletko nyt iskemässä lapsellesi norttia huuleen? etkö? MIKSI ET?? se on sama asia tai ei mahassa se on PAHEMPAA koska vauva on KEHITTYVÄ SIKIÖ jolle tupakasta voi aiheuta ELÄMÄNKESTÄVÄ häiriö!!! syntymän jälkeen pilalle menee vain keuhkot.. että mieti sitä..

Sekö ei oo tarpeeks?

mulla ei itellä lapsia oo mut tiedän monia jotka polttanu ja ihan normaalit lapset. itekki oon aina ollu terve, ei mitään allergioita tms vaikka mun äiti aikoinaan polttikin. mun mielestä tuo on vähä liioiteltua. eihän se tietenkään hyvä asia ole, mut kukin tavallaan...

Juu miekin olen ollut kolarissa kaksi kertaa enkä oo vielä kuollut!ÄLY HOI! |O

Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE:

Sekö ei oo tarpeeks?

no äly hoi vaan itelles, tuo nyt oli varmaan vaan yks esimerkki...

Alkuperäinen kirjoittaja tuuraaja:
jos ruvetaan pilkkua viilaaman, nin sitten kun katsotaa kaikenmaailman tutkimuksia raskudesta, niin ei se tupakanpoltto (muutama päivässä) ole se pahin.

Tekeekö se siitä jotenkin vähemmän pahan?

Tupakointi ja raskaus

Noin 20 prosenttia suomalaisista sikiöistä altistuu raskausaikana tupakansavulle. Sen sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat sikiöön napanuoran ja istukan kautta. Sikiö saattaa altistua suuremmalle nikotiinipitoisuudelle kuin tupakoiva äiti.

Nuoret ja vähän koulutusta saaneet äidit tupakoivat kolme kertaa niin paljon kuin korkeasti koulutetut.

Tupakoinnin vaikutusta raskauteen on tutkittu vuosia ja tulokset osoittavat kiistatta tupakansavun kemiallisten yhdisteiden terveyshaitat sikiölle. Tupakansavun sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat sikiöön napanuoran ja istukan kautta. Nikotiini, häkä ja muut myrkyt kulkeutuvat sikiöön.

Istukan kautta sikiön verenkiertoon imeytyvä nikotiini saa aikaan kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen ja aiheuttaa akuutin hapenpuutteen (hypoksia). Synnytyksessä otetuissa napaverinäytteissä on todettu lapsen veren nikotiinipitoisuuden olevan yhtä suuri tai suurempi kuin äidin veren nikotiinipitoisuuden.

Nikotiini on vaarallista myös lapsen hermostolle ja hidastaa hermo- ja aivosolujen jakautumista. Häkä, syanidi ja tupakalle altistuvan sikiön hapenpuute lisäävät nikotiinin aiheuttamien hermostovaurioiden riskiä. Nikotiinin vaikutuksesta sikiön sydämen lyönti kiihtyy ja hengitysliikkeet vähenevät. Lapsella saattaa olla synnytyksen jälkeen nikotiinin vierotusoireita, jotka näkyvät ärtyneisyytenä ja itkuisuutena.

Häkäkaasun ja nikotiinin ohella tupakansavun syanidi, kadmium ja lyijy ovat suurimmat sikiön kasvuhäiriön aiheuttajat. Syanidi on solumyrkky ja häiritsee solun elintoimintoja.

Kohdun ulkoinen raskaus ja keskenmeno

Tupakointi lisää kohdun ulkoisen raskauden riskiä 2,5-kertaiseksi. Tämän riskin vähentämiseksi tupakointi olisi syytä lopettaa 2-3 kuukautta ennen raskautta.

Tupakointi kaksinkertaistaa alkuraskauden keskenmenoriskin. Mitä enemmän polttaa, sitä suurempi keskenmenoriski on. Tupakointi aiheuttaa myös miniabortteja, jolloin raskaus keskeytyy jo ennen kuukautisten poisjääntiä.

Sikiön kasvu ja syntymäpaino

Jos äiti tupakoi raskauden aikana, sikiön kasvu äidin kohdussa hidastuu ja vastasyntynyt painaa syntyessään noin 150-400 grammaa tavanomaista vähemmän, äidin polttamien savukkeiden määrästä riippuen.

Tupakointi haittaa veren virtausta istukassa ja rajoittaa sikiön ravinnonsaantia. Tupakointi lisää keskosuutta, ja vaikeasti alipainoisista vauvoista 80 prosenttia on tupakoivien äitien lapsia. Alhainen syntymäpaino lisää vastasyntyneen kuolemanriskiä ja kätkytkuolemanvaaraa.

Pakkotupakointi ja raskaus

Myös pakkotupakoinnin on todettu haittaavan sikiön kehitystä ja lisäävän kohdunulkoisen raskauden ja keskenmenon vaaraa.

Rintaruokinta

Tutkimusten mukaan tupakointi saattaa vähentää äidin rintamaidon määrää ja alentaa maidon rasva- ja ravintopitoisuutta.

Vauvan terveys ja pitkäaikaisvaikutukset

Tupakoivien vanhempien vauvoilla on kaksi kertaa enemmän hengitystieinfektioita kuin tupakoimattomien vauvoilla. Äidin raskausaikainen tupakointi kaksinkertaistaa vauvan riskin sairastua astmaan, samoin vauvan vatsakoliikkien ja huulihalkion riski kasvaa.

Raskausaikaisella tupakoinnilla saattaa olla myös pidempiaikaisia vaikutuksia vauvan terveyteen. Se saattaa rajoittaa painonnousua, pituuskasvua sekä hidastaa lukemisen ja matemaattisten taitojen kehittymistä. Myös yliaktiivisuus ja keskittymishäiriöt ovat yleisempiä tupakoivien äitien lapsilla. Tupakointi häiritsee naisen raskausaikaista hormonitasapainoa, millä saattaa olla pidempiaikaisia vaikutuksia naisen lisääntymisterveyteen.

Raskaudenaikaisen tupakoinnin vaikutukset eivät aina näy ultraäänitutkimuksessa, paitsi jos vauvan kasvu on hidastunut. Tupakointi on voinut aiheuttaa pysyviä vaurioita sikiön keskushermostoon, vaikka lapsen syntymäpaino olisi yli kolme kiloa.

Tupakoinnin lopettaminen

Tupakointi kannattaa lopettaa ennen raskautta. Nikotiinikorvaushoitoa voi käyttää myös raskauden aikana. Silloin lapsi ei saa nikotiinin lisäksi häkäkaasua tai muita tupakansavun myrkkyjä. Nikotiiniakin sikiöön siirtyy vain kolmannes siitä määrästä, jonka tupakoiva äiti ja sikiö saavat yhdestä savukkeesta.

Lopettaminen nikotiinikorvaushoidon avulla on viisainta tehdä 1-3 kuukautta ennen raskauden alkua ja hedelmöitystä.

Tutkimusten mukaan näitä haittoja esiintyy, jos polttaa yli 15 savuketta/pvä.

Alkuperäinen kirjoittaja just:

Sekö ei oo tarpeeks?

Juu vitun typerä esimerkki. Ei lapselle välttämättä tule äidin tupakoinnista mitään, mutta miks perkele ottaa se riski!!!!???kertokaa nyt vittu!Vähän ottaa kupoliin! |O

Sekö ei oo tarpeeks?

Juu vitun typerä esimerkki. Ei lapselle välttämättä tule äidin tupakoinnista mitään, mutta miks perkele ottaa se riski!!!!???kertokaa nyt vittu!Vähän ottaa kupoliin! |O

juu no vitun typerä oli sunkin esimerkkis... relaa vähä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tarkennus:
Alkuperäinen kirjoittaja tuuraaja:
jos ruvetaan pilkkua viilaaman, nin sitten kun katsotaa kaikenmaailman tutkimuksia raskudesta, niin ei se tupakanpoltto (muutama päivässä) ole se pahin.

Tekeekö se siitä jotenkin vähemmän pahan?

Tupakointi ja raskaus

Noin 20 prosenttia suomalaisista sikiöistä altistuu raskausaikana tupakansavulle. Sen sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat sikiöön napanuoran ja istukan kautta. Sikiö saattaa altistua suuremmalle nikotiinipitoisuudelle kuin tupakoiva äiti.

Nuoret ja vähän koulutusta saaneet äidit tupakoivat kolme kertaa niin paljon kuin korkeasti koulutetut.

Tupakoinnin vaikutusta raskauteen on tutkittu vuosia ja tulokset osoittavat kiistatta tupakansavun kemiallisten yhdisteiden terveyshaitat sikiölle. Tupakansavun sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat sikiöön napanuoran ja istukan kautta. Nikotiini, häkä ja muut myrkyt kulkeutuvat sikiöön.

Istukan kautta sikiön verenkiertoon imeytyvä nikotiini saa aikaan kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen ja aiheuttaa akuutin hapenpuutteen (hypoksia). Synnytyksessä otetuissa napaverinäytteissä on todettu lapsen veren nikotiinipitoisuuden olevan yhtä suuri tai suurempi kuin äidin veren nikotiinipitoisuuden.

Nikotiini on vaarallista myös lapsen hermostolle ja hidastaa hermo- ja aivosolujen jakautumista. Häkä, syanidi ja tupakalle altistuvan sikiön hapenpuute lisäävät nikotiinin aiheuttamien hermostovaurioiden riskiä. Nikotiinin vaikutuksesta sikiön sydämen lyönti kiihtyy ja hengitysliikkeet vähenevät. Lapsella saattaa olla synnytyksen jälkeen nikotiinin vierotusoireita, jotka näkyvät ärtyneisyytenä ja itkuisuutena.

Häkäkaasun ja nikotiinin ohella tupakansavun syanidi, kadmium ja lyijy ovat suurimmat sikiön kasvuhäiriön aiheuttajat. Syanidi on solumyrkky ja häiritsee solun elintoimintoja.

Kohdun ulkoinen raskaus ja keskenmeno

Tupakointi lisää kohdun ulkoisen raskauden riskiä 2,5-kertaiseksi. Tämän riskin vähentämiseksi tupakointi olisi syytä lopettaa 2-3 kuukautta ennen raskautta.

Tupakointi kaksinkertaistaa alkuraskauden keskenmenoriskin. Mitä enemmän polttaa, sitä suurempi keskenmenoriski on. Tupakointi aiheuttaa myös miniabortteja, jolloin raskaus keskeytyy jo ennen kuukautisten poisjääntiä.

Sikiön kasvu ja syntymäpaino

Jos äiti tupakoi raskauden aikana, sikiön kasvu äidin kohdussa hidastuu ja vastasyntynyt painaa syntyessään noin 150-400 grammaa tavanomaista vähemmän, äidin polttamien savukkeiden määrästä riippuen.

Tupakointi haittaa veren virtausta istukassa ja rajoittaa sikiön ravinnonsaantia. Tupakointi lisää keskosuutta, ja vaikeasti alipainoisista vauvoista 80 prosenttia on tupakoivien äitien lapsia. Alhainen syntymäpaino lisää vastasyntyneen kuolemanriskiä ja kätkytkuolemanvaaraa.

Pakkotupakointi ja raskaus

Myös pakkotupakoinnin on todettu haittaavan sikiön kehitystä ja lisäävän kohdunulkoisen raskauden ja keskenmenon vaaraa.

Rintaruokinta

Tutkimusten mukaan tupakointi saattaa vähentää äidin rintamaidon määrää ja alentaa maidon rasva- ja ravintopitoisuutta.

Vauvan terveys ja pitkäaikaisvaikutukset

Tupakoivien vanhempien vauvoilla on kaksi kertaa enemmän hengitystieinfektioita kuin tupakoimattomien vauvoilla. Äidin raskausaikainen tupakointi kaksinkertaistaa vauvan riskin sairastua astmaan, samoin vauvan vatsakoliikkien ja huulihalkion riski kasvaa.

Raskausaikaisella tupakoinnilla saattaa olla myös pidempiaikaisia vaikutuksia vauvan terveyteen. Se saattaa rajoittaa painonnousua, pituuskasvua sekä hidastaa lukemisen ja matemaattisten taitojen kehittymistä. Myös yliaktiivisuus ja keskittymishäiriöt ovat yleisempiä tupakoivien äitien lapsilla. Tupakointi häiritsee naisen raskausaikaista hormonitasapainoa, millä saattaa olla pidempiaikaisia vaikutuksia naisen lisääntymisterveyteen.

Raskaudenaikaisen tupakoinnin vaikutukset eivät aina näy ultraäänitutkimuksessa, paitsi jos vauvan kasvu on hidastunut. Tupakointi on voinut aiheuttaa pysyviä vaurioita sikiön keskushermostoon, vaikka lapsen syntymäpaino olisi yli kolme kiloa.

Tupakoinnin lopettaminen

Tupakointi kannattaa lopettaa ennen raskautta. Nikotiinikorvaushoitoa voi käyttää myös raskauden aikana. Silloin lapsi ei saa nikotiinin lisäksi häkäkaasua tai muita tupakansavun myrkkyjä. Nikotiiniakin sikiöön siirtyy vain kolmannes siitä määrästä, jonka tupakoiva äiti ja sikiö saavat yhdestä savukkeesta.

Lopettaminen nikotiinikorvaushoidon avulla on viisainta tehdä 1-3 kuukautta ennen raskauden alkua ja hedelmöitystä.

Tutkimusten mukaan näitä haittoja esiintyy, jos polttaa yli 15 savuketta/pvä.

toi on se mihin te tupakoijat aina vetoatte vaikka se on paskaa. turha yrittää selitellä että "poltin vain 10/vrk joten mitään haittaa ei ole meidän muksulle tullut eikä tule" niin vai?

Sekö ei oo tarpeeks?

juu no vitun typerä oli sunkin esimerkkis... relaa vähä.

Paljon huvittaa relata kun tollasia idiootteja on maailma täynnä jotka ei välitä lapsen terveydestä paskan vertaa!

Itse olen raskaana ja poltan. En todellakaan ole siitä ylpeä, tämän raskauden myötä olen onnistunut lopettamaan oksentamisen (sairastin bulimiaa 10 vuotta) ja kyllä tappelen vieläkin joka päivä syönnin jälkeen oksentamista vastaan koska tiedän mitä se tekee vauvalle. Samoin lopetin paniikkihäiriö lääkkeiden käytön (seurannut bulimiasta oleva paniikkihäiriö) , asiakaspalvelussa töissä ollessani olen muutaman nolon tilanteen tämänkin vuoksi joutunut kärsimään. Vain koska en halua satuttaa lastani lääkkeillä.
Se että tupakan lopettaminen kokonaan (vähentänyt olen todella paljon!) ei ole onnistunut, en pidä sitä niin pahana. Tiedän kyllä riskit.

Sinä joka aloitit tämän keskustelun, olet todella katkera ihminen. Miten he....tissä voit tietää että tupakoiva äiti ei voi kantaa vastuuta lapsesta?
Voisin samalla sanoa että noin pienisieluinen ihminen ei voi kantaa vastuuta lapsesta koska saastuttaa tätä omilla sairailla mielipiteillä.
Jätä muiden kyttääminen ja keskity parantamaan omaa asennettasi.

juu, se on surullista katsottavaa :( valitettavasti ketään ei voi pakottaa lopettamaan sitä röökaamista.
Se on itsekästä, kun altistaa joko syntymättömän tai jo syntyneen lapsen tupakansavulla joka on jo aikuisellekin myrkkyä, niin eritoten lapselle!! :|
puolusteluja kyllä näyttää aina riittävän, mutta syy hyvin yksinkertainen: oma tupakanhimo lapsen terveyden edellä = itsekkyys

Yhteistyössä