Miksi se nostaa niin suuria tunteita esiin jos äiti on kotona ja lapsi hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsi hoidossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27386356]Totta kai.

Mä luulen, että virikelasten vanhempien on muutenkin hyvä tietää, mitä muut heistä ajattelevat. Kaikki ei ehkä sitä sano suoraan, mutta kyllä siitä puhutaan. Myös siellä päiväkodin kahvihuoneessa.

Ja mun mielestäni syyllisyyden tunne voi tulla vain, jos tietää itsekin tekevänsä jotain väärin. Jos pitää toimintaansa oikeutettuna, niin eihän siitä voi syyllistyä.[/QUOTE]

Minua se ei haittaa mitä mieltä muut ovat ja olen muutenkin näennäisesti kotona töissä eli teen ehkä tunnin päivässä kotona työhommia.

[QUOTE="vieras";27386351]Onneksi on. Mitähän tästäkin yhteiskunasta tulis jos kaikki ajattelisivat vain omaa ja lapsen parasta muista ihmisitä ei niin väliä. Kyllä mullekin on oma lapsi tärkeä mutta ei minun silti tarvitse jyrätä muiden etua siksi et lapseni sais vaan parasta.[/QUOTE]

En tiedä, mutta ainakin lapsestani tulee onnellinen, kun vanhemmat tekee kaikkensa hänen eteensä :)

Eikä se ole minun vika, että Suomen pk-järjestelmä on mitä on, että sun syyllistämisyritykset menee kyllä nyt hieman ohi. :)

Nooo, kavereille ehkä voi sanoakin. Mutta miten sitten omalle tyttärelle tai miniälle? Tuomitsetteko todellakin myös heidän ratkaisunsa?

Toivon et ei ikinä tule tilannetta et joutuisin tyttärelle tai miniälle sanomaan asiasta. Mut jos tulee niin kyllä sanon. Tosin meillä lapset vielä niin pieniä et luulen et siihen aikaan kun heillä on omia lapsia niin silloin ei enää ole subjektiivista hoito-oikeutta.

En vaan ymmärrä miksi pitää täyttää jo nytkin aivan täysiä päiväkoteja "turhilla" lapsilla ja pahentaa tilannetta ilman mitään syytä ja yhteiskunta maksaa.

Ketään yksittäistä en mene syyllistämään, koska en voi heidän todellista syytä tietää. Ymmärrän hyvin moniakin tilanteita missä lapsen on hyvä olla päiväkodissa vaikka toinen olisi kotona, mutta jos tosiaan sille ei ole mitään järkevää syytä, niin sitten en oikein käsitä että miksi ihmeessä?!

[QUOTE="vieras";27386402]Mä olisin surullinen, jos tyttärestäni kasvaisi tuollainen. En onneksi usko siihen. Mutta kyllä, kyllä mä tuomitsen tuollaisen ratkaisun ihan kaikilta.[/QUOTE]

Minä taas olisin surullinen, jos tyttärestäni kasvaisi sellainen äiti, joka ei ajattele ensin oman lapsensa etua.

Meillä tilanne että minä olen kotona ja lapset hoidossa 10pvä/kk.
Meillä toisen puolison työnkuva ja työajat ovat niin hankalat että minun töihin meno sotkisi kaiken ihan totaalisesti ja ei oikeastaan olisi edes mahdollista. Ollaan mietitty ja puntaroitu kaikkia mahdollisia tapoja, se ei vaan arki onnistu sitten lainkaan, joten olen kotona..ainakin toistaiseksi.

Sillä välin kun lapset ovat hoidossa siis n.6.5h kerrallaan 10pvä/kk niin teen kotitöitä ja hoidan "omia" menoja ja sitten kun lapset ovat kotona niin annan suurimpien siivousten olla hyvällä omalla tunnolla.
Väliin saon miehelle että itseä hieman hävettää miltä tämä meidän ratkaisu näyttää esim. sukulaisten silmissä, mutta hän sanoi että- miksi, etkö voi vain nyt vuoden parin vain olla, täytyylö sitä hävetä...Mieheni vielä naureskellen sanoi että sano niille, et sun mies on niin hyvä palkkainen että voit vaan olla, että se vuoksihan hänen kanssaan olenkin..Joo, no ei asia ihan noin ole.. : D

Mainittakoon että saan minimi päivärahan ja päivähoitoja maksamma kuitenkin täydet mitä noihin päiviin kuuluukin...

Toki alkuun asiassa oli sekin puoli että ikävöin lapsiani paljon, mutta nyt olen oppinut ottamaan sen ajan ja käyttämään hyödyksi.. En missään nimessä vain makaa kotona..

Paljon ajatuksia tämä aihe tosiaan tuntuu herättävän..

[QUOTE="vieras";27386331]Ne syntyy siitä, että hoitopaikkoja ja hoitohenkilökuntaa on liian vähän. Ja sekö on minun syy?

En todellakaan luovu hyvästä hoitopaikasta sen takia, että osa ihmisistä jonottaa hoitopaikkaamme. Eikä varmasti luopuis nekään, jotka tuon paikan sais, mun lapsen takia.

Niin kauan kuin subjektiivinen päivähoito-oikeus on olemassa ja hoitojonot on pitkät sekä paikat niin surkeita, pidän lapseni hoitopaikasta kynsin hampain kiinni (onneksi sen hoitaa maksamalla) ja saadaan sitten tuo pikkukakkonenkin samaan paikkaan, kun sisarukset on siellä etulyöntiasemassa kun jaetaan uusia paikkoja. Varmasti itsekästä, mutta kun kyse on lapsistani niin mulla on täysi oikeus olla itsekäs :)[/QUOTE]

Taas metri eteenpäin ajatusta... Miksi hoitopaikkoja on liian vähän?? No kun rahat on valtiolta loppu. Ja sinä olet yksi pelkkä kuluttaja. Otat ja otat, se sun lapsne hoito ei ole ilmaista valtiolle. Sitten jos nostat vaikkapa kotihoidontukea samalla tai muuta tukea. Sun miehes verot kattakoot teidän kersojen terveyspalvelut ja koulunkäynnin ym. Sinä olet pelkkä iso miinus. ei muuta. Sähän et maksa hoidosta kuin naurettavan murto-osan.

Itsekyys - oi mikä ihana oppi lapsillekin. Sairasta.

[QUOTE="vieras";27386284]Eli sinä asetat toiset lapset oman lapsen edelle? Mulle taas oma lapsi on aina ykkönen, haluan hänelle vain parasta. Meitä on niin moneen junaan.[/QUOTE]

No on teillä sitten varmaan tosi mukavat kotiolot kun SINUN lapsellasi on parasta olla ykkösenä virikehoidossa? Kannattas mennä siihen ekaan junaan ja ostaa nukke mukaan niin saat hoitaa sitä silloin kuin SINULLE sopii, jätä lapsenteot ihan muille ihmisille.

[QUOTE="vieras";27386399]En tiedä, mutta ainakin lapsestani tulee onnellinen, kun vanhemmat tekee kaikkensa hänen eteensä :)
[/QUOTE]

Paitsi antavat omaa aikaansa?

Lapsi, jonka vanhemmat tekevät kaikkensa hänen eteensä on harvoin onnellinen. Yleensä näistä lapsista kasvaa näitä "minä-olen-maailman-napa-tyyppejä", joista ei kukaan oikeesti tykkää - ja jotka ovat läpi elämänsä tyytymättömiä, kun maailma ei pyörikään heidän ympärillään.

Onnellinen kasvaa lapsesta, jolla on hyvä ja tasapainoinen koti ja jota rakastetaan, mutta, joka oppii myös luopumaan, oppii ottamaan muut huomioon ja joka ei ajattele ainoastaan omaa etuaan.

[QUOTE="vieras";27386413]Minä taas olisin surullinen, jos tyttärestäni kasvaisi sellainen äiti, joka ei ajattele ensin oman lapsensa etua.[/QUOTE]

Lapsen etu on olla kotona. Lapsen etu on omistaa vanhempi joka kykenee vanhemmuuteen sen kaikissa muodoissa. Lapsen etu ei ole vanhempi joka tunkee lapsen ylitäyteen päiväkotiin virikemielessä. Koska se arvon vanhempi on itse laiska ja ajatusköyhä ettei itse kykene moista lapselleen suomaan. Vaikka notkuu päivät pitkät kotona tekemättä mitää ja olemalla nolla tälle yhteiskunnalle.

[QUOTE="vieras";27386331]Ne syntyy siitä, että hoitopaikkoja ja hoitohenkilökuntaa on liian vähän. Ja sekö on minun syy?

Oletko ikinä mahtanut ajatella miksi niitä hoitopaikkoja on liian vähän tai henkilökuntaa? Oiskohan syy se että se maksaa ja kunnilla ei ole rahaa. Ja se on osittain sinunlaistesi syy. Musta sinussa on iso syy siihen et hoitoapikkoja on liian vähän. Kun olet kotona niin lapsesi voisi olla kotona ja vapauttaisi yhden hoitopaikan jollekin sitä tarvitsevalle.

[QUOTE="jep";27386435]Taas metri eteenpäin ajatusta... Miksi hoitopaikkoja on liian vähän?? No kun rahat on valtiolta loppu. Ja sinä olet yksi pelkkä kuluttaja. Otat ja otat, se sun lapsne hoito ei ole ilmaista valtiolle. Sitten jos nostat vaikkapa kotihoidontukea samalla tai muuta tukea. Sun miehes verot kattakoot teidän kersojen terveyspalvelut ja koulunkäynnin ym. Sinä olet pelkkä iso miinus. ei muuta. Sähän et maksa hoidosta kuin naurettavan murto-osan.

Itsekyys - oi mikä ihana oppi lapsillekin. Sairasta.[/QUOTE]

No minä tienaan sen verran hyvin, että enköhän ole sunkin puolesta aika paljon yhteiskunnan kassaan maksanut. Ja hox! Enkä ole kolmea vuotta kotona, 1-1.5v on käytännössä niin lyhyt aika että sen takia en ala hyvästä hoitopaikasta luopumaan, vaikka sanoisit mitä.

Eli loppujen lopuksi jos sun laillasi ajatellaan, niin osoita mieluummin syyllistävä sormi niille, jotka on sen 3 vuotta kotona yhteiskunnan elättinä. Mitään hyötyä heistäkään ei kyllä ole, menoja vaan ja rutkasti!

Päivähoito on aika kallista yhteiskunnalle.

mut sit toisessa lauseessa tuomitaan kun lapsi hoidetaan pitkään kotona.
teit niin tai näin aina väärinpäin.

mun mielestä lapsella on oikeus olla hoidossa jos siitä tykkää. kaverin muksu ilmoitti 3vuotiaana et haluaa kerhoon koska ei jaksa aina olla äidin ja pikkuveljen kanssa kotona.

ja sillä pikkusisaruksella on oikeus 100% huomioon edes joskus. ja äidillä on oikeus keskittyä vain siihen toiseen lapseen, edes joskus.

mut stiä en ymmärrä jos vanhemmat laittaa hoitoon alle 3vuotiaan jos itse kotona ilman vauvaa. pienen lapsen ensisijainen paikka on kotona. mutta aika moni lapsi kaipaa leikkkiseuraa jo siinä 2vuotiaana. elkän mutsin naama alkaa nypi. jasim maalla erhekahviloita yms ei välttämättä edes ole, eikä kotona olevia lapsiakaan joten ainut paikka on se päiväkoti.

tietenkin jos vanhempi on kotona niin suositus pitäis olla osa-aika hoito. se 15h viikossa.

mut on paljon perheitä joissa on hyvä juttu et lapsella on oikeus hoitopaikkaan ja se on siellä. perheessä voi olla sellaisia ongelmia et koko porukan hyvinvoinnin yhtenä edellytyksenä on lapsen hoitopaikka. surullista mutta niin usein totta.

[QUOTE="nuuh";27386440]No on teillä sitten varmaan tosi mukavat kotiolot kun SINUN lapsellasi on parasta olla ykkösenä virikehoidossa? Kannattas mennä siihen ekaan junaan ja ostaa nukke mukaan niin saat hoitaa sitä silloin kuin SINULLE sopii, jätä lapsenteot ihan muille ihmisille.[/QUOTE]

Niin meillä onkin, kiitosta vaan :) Eikä kyse ole virikehoitopaikasta, kyse on siitä että ilman maksua ja hoitopaikan pitämistä meidän pitäis viedä 1-1.5v:n päästä lapsi johonkin suureen laitoshoitopaikkaan. Ei tulla käyttämään tuota hoitopaikkaa käytännössä kuin max 2pv/vko ja silloinkin max 7h/pv, maksetaan toki 15pv:stä.

Että miksi mun pitäis jättää lapsenteot muille? Kun ne muut eivät edes ajattele ensin omia lapsiaan vaan toisten.

[QUOTE="vieras";27386413]Minä taas olisin surullinen, jos tyttärestäni kasvaisi sellainen äiti, joka ei ajattele ensin oman lapsensa etua.[/QUOTE]

Eli sun lapsellasi ei ole hyvä olla kotona? Parempi päiväkodissa?

Mun tyttäreni on ollut onnellisin kotona - ja saman onnellisen lapsuuden hän toivon mukaan antaa omille lapsilleen, jos siihen mahdollisuus on. Tietenkään kaikilla ei ne kotiolot ole hyvät, vaan lapsen on parempi olla siellä päiväkodissa ja lapsi tykkää siitä enemmän.

Ehkä kannattaisi miettiä, miksi teillä lapsi haluaa olla mielummin päiväkodissa?

[QUOTE="aloittaja";27386478]Mitäs tällaisille äideille tehtäisiin joista ei ole mitään hyötyä yhteiskunnalle?saunan taakse vai?[/QUOTE]

Moni täällä olevista varmana haluis mutkin hirttää... No, sit mun miehen pitäisi laittaa meidän toinenkin lapsi hoitoon, kun ei olisi enää äitiä...

Suuria tunteita se nostattaa siksi, että suurin osa näistäkin ihmisistä jotka täällä huutelevat, eivät käy töissä. Monet ovat matalapalkka-aloilla, tai koulutusta ei ole ollenkaan. On ehkä työpaikka, mutta sinne ei kiinnosta mennä. Mies tienaa sen verran että tullaan toimeen niin ei tarvitse itse mennä töihin ja osallistua verojen maksuun. Oma laiskuus sitten käännetään niin että ollaan muka jotain parempaa. Kun ei millään muulla elämän osa-alueella voi päteä, voi päteä ainakin sillä että vääntää joka toinen vuoksi uuden mukulan entisen joukon jatkoksi. Kyllä tämä on ihan tuolla puistoissa nähty ja kuultu.

Nainen on naiselle susi. On täysin käsittämätöntä miten muka äiti-ihmiset voivat olla niin täydellisen julmia toisilleen. Miten lapsille opettaa empaattisuutta tai muiden huomioimista, kun mamma vouhkaa pää punaisena siitä jos joku tekee toisin kuin itse? Muutamankin mamman pitäisi mennä töihin niin saisi vähän muutakin ajateltavaa kuin muitten ihmisten ratkaisuiden märehtimisen ja vatvomisen. Toisin sanoen: hankkikaa elämä.

Itse olisin todella surullinen jos tyttärestäni kasvaisi sinun kaltainen vain omalle lapselleen parasta toivova. Haluan että lapsesta kasvaa tasapainoinen muut huomioon ottava nuori nainen ei sellainen joka odottaa että koko maailma pyörii hänen ja hänen lapsensa napansa ympärillä.

[QUOTE="Kyllästynyt";27386506]Suuria tunteita se nostattaa siksi, että suurin osa näistäkin ihmisistä jotka täällä huutelevat, eivät käy töissä. Monet ovat matalapalkka-aloilla, tai koulutusta ei ole ollenkaan. On ehkä työpaikka, mutta sinne ei kiinnosta mennä. Mies tienaa sen verran että tullaan toimeen niin ei tarvitse itse mennä töihin ja osallistua verojen maksuun. Oma laiskuus sitten käännetään niin että ollaan muka jotain parempaa. Kun ei millään muulla elämän osa-alueella voi päteä, voi päteä ainakin sillä että vääntää joka toinen vuoksi uuden mukulan entisen joukon jatkoksi. Kyllä tämä on ihan tuolla puistoissa nähty ja kuultu.

Nainen on naiselle susi. On täysin käsittämätöntä miten muka äiti-ihmiset voivat olla niin täydellisen julmia toisilleen. Miten lapsille opettaa empaattisuutta tai muiden huomioimista, kun mamma vouhkaa pää punaisena siitä jos joku tekee toisin kuin itse? Muutamankin mamman pitäisi mennä töihin niin saisi vähän muutakin ajateltavaa kuin muitten ihmisten ratkaisuiden märehtimisen ja vatvomisen. Toisin sanoen: hankkikaa elämä.[/QUOTE]

Aamen!

Yhteistyössä