Miksi suomalaiset eivät kelpaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuo uutinen pakolaislasten vastaanottokeskuksen polttamisesta oli korjattu eilen illalla. Poliisi oli antanut väärää tietoa ja oikaisi sen. Pakolaislasten vastaanottokeskusta ei ole yritetty polttaa.

Aha. No parempi toki niin. Joka tapauksessa aika moni on kovaäänisesti rasisti juuri nyt, ja ehkäpä nuo auttajat haluavat toimia vastavoimana sille liikehdinnälle.

Olen mukana myöskin vapaaehtoistoiminnassa, mutta koskien maahanmuuttajia. Juuri nyt kampanja päällä. Koska se on organisoitua, pitkäjänteistä toimintaa ja asiakkaat tyytyväisiä Suomeen halukkaasti sopeutuvia mamuja, niin kumma kyllä ei kiinnosta ketään. Ne tutut, jotka innolla ilmoittivat Facebookissa osallistuvansa kesällä mielenosoituksiin jonkun persupöllön yhden kirjoituksen vuoksi tai raahaavat lumppujaan pakolaisille, eivät todellakaan raaski ottaa osaa edustamani järjestön täysin asialliseen ja järkevään vapaaehtoisia etsivään kampanjaan. Siinä ei ole mitään jännää, että sitoutuu pitkäksi ajaksi maahanmuuttajien keskusteluryhmään opettamaan suomenkieltä. Tai opastamaan huivipäisiä muslimeja asioimaan verotoimistossa.

Joten ei vain vanhukset ja nuoret....

'Vielä jonkun aikaa sitten ymmärrettiin vanhusta, joka ei tajunnut tietotekniikasta mitään. Nykyään yhä useampi kolmikymppinen nauraa paskaisesti vanhukselle, joka on jäänyt oman aikakautensa ja kömpelön yksinkertaisuutensa vangiksi. Tässä ilmapiirissä on vaikea luoda vanhukselle saati syrjäytyneelle nörtille sellaista sädekehää, että mikään lähtisi heidän osaltaan nousemaan kohti perusarvoista ihmiselämää maan piirin planetaarissa.
Höpsistä. Minun äitini, yli seitsenkymppinen vanhus, oli työelämässä IT-alan rautainen ammattilainen, ohjelmoi assemblyä sujuvasti jo 70-luvulla, eikä hänellä ole mitään ongelmia tietokoneiden kanssa edelleenkään. Nykyajan vanhukset ovat käyttäneet tietokoneita sujuvasti jo vuosikymmeniä, ja jos joku on tippunut kelkasta, on hän ihan itse sen valinnut. Ne nykyajan vanhukset auttoivat omia vanhempiaan tietokoneiden kanssa 20 vuotta sitten, nykyajan vanhukset osaavat itse ihan riittävästi.

Nörttiys ei syrjäytä ketään. Nörttien sosiaaliset verkostot netissä ovat niin vahvat, ja nörtit ovat sen verran älykkäitä, että töitä ja kavereita löytyy aina. Ne syrjäytyneet työttömät ovat pikemminkin niitä kaikessa huonoja taviksia, jotka eivät taidoiltaan mitenkään erotu muista. Nörtit onneksi pärjäävät tässä maassa.

Ja paskaisesti nauraminen muille on vain sivistymätöntä ja huonoa käytöstä, jota kyllä tästä vittumaisesta kansasta löytyy yllin kyllin. Valitettavasti olemme edelleen junttikansa, huolimatta korkeasta elintasostamme.

Olen mukana myöskin vapaaehtoistoiminnassa, mutta koskien maahanmuuttajia. Juuri nyt kampanja päällä. Koska se on organisoitua, pitkäjänteistä toimintaa ja asiakkaat tyytyväisiä Suomeen halukkaasti sopeutuvia mamuja, niin kumma kyllä ei kiinnosta ketään. Ne tutut, jotka innolla ilmoittivat Facebookissa osallistuvansa kesällä mielenosoituksiin jonkun persupöllön yhden kirjoituksen vuoksi tai raahaavat lumppujaan pakolaisille, eivät todellakaan raaski ottaa osaa edustamani järjestön täysin asialliseen ja järkevään vapaaehtoisia etsivään kampanjaan. Siinä ei ole mitään jännää, että sitoutuu pitkäksi ajaksi maahanmuuttajien keskusteluryhmään opettamaan suomenkieltä. Tai opastamaan huivipäisiä muslimeja asioimaan verotoimistossa.

Mieti, jos ihminen on arkisin töissä koko päivän, illalla viettää aikaa perheen kanssa, vie joinain päivinä lapsia harrastuksiin, sopii leikkitreffejä, harrastaa itsekin jotain... ei siinä jää aikaa pitkäjänteiselle ja aikaa ja energiaa vaativalle vapaaehtoistyölle. Sen vuoksi ihmisten mahdollisuudet auttaa saattavat todellakin rajoittua tällaisiin yksittäisiin, kertaluonteisiin juttuihin. Samasta syystä työssäkäyvät perheelliset eivät seiso jakamassa ruokaa leipäjonossa, vaan siellä ovat eläkeläiset tai työttömät.

Ei ole kyse siitä, ettei kiinnostaisi. Vaan kyse on siitä, että kaikkeen ei pysty. sama ihminen, jota nyt moitittiin, voi kuitenkin auttaa omia läheisiään erilaisissa arjen asioissa. Uskon, että moni arvostaa sitä sinun järjestöäsi, vaikka ei itse pysty antamaan sille omaa panostaan. Mutta jos teilläkin olisi jotain LYHYTAIKAISIA projekteja, joihin kiireinenkin voisi osallistua omien aikataulujensa puitteissa, se voisi madaltaa kynnystä. Ja tottakai kampanjoista tiedottaminen on tärkeää.

Minä ilmoittauduin SPR:lle vapaaehtoiseksi auttamaan läksykerhoissa ja asioinneissa, mutta eipä ole tullut mitään yhteydenottoa takaisin. Yhdessäkään mielenosoituksessa en ole ollut, vierastan lumppukeräyksiä, rahaa en anna mihinkään, mutta ihmisiä voin aina auttaa. Kenellekään en ole maininnut ilmoittautuneeni vapaaehtoiseksi, koska se tuntuisi teennäiseltä. Ja nyt tuntuu jo siltä, ettei minua edes tarvita, kun ei yhteydenottoa ole tullut.

Mieti, jos ihminen on arkisin töissä koko päivän, illalla viettää aikaa perheen kanssa, vie joinain päivinä lapsia harrastuksiin, sopii leikkitreffejä, harrastaa itsekin jotain... ei siinä jää aikaa pitkäjänteiselle ja aikaa ja energiaa vaativalle vapaaehtoistyölle. Sen vuoksi ihmisten mahdollisuudet auttaa saattavat todellakin rajoittua tällaisiin yksittäisiin, kertaluonteisiin juttuihin.
Aika hyvä tekosyy. Minulle vapaaehtoistyö on harrastus, jossa myös lapset voivat olla mukana. Ei se ole mikään ylimääräinen tilapäinen työtehtävä, joka veisi aikaa pois "oikeilta" harrastuksilta, vaan se on ihan aito ja mukava harrastus. Ja koen, että lapsenikin hyötyvät siitä, että oppivat pienestä pitäen auttamaan muita.
Niin, ja minä en ollut se, jonka viestiin vastasit, vaan toinen vierailija.

Höpsistä. Minun äitini, yli seitsenkymppinen vanhus, oli työelämässä IT-alan rautainen ammattilainen, ohjelmoi assemblyä sujuvasti jo 70-luvulla, eikä hänellä ole mitään ongelmia tietokoneiden kanssa edelleenkään. Nykyajan vanhukset ovat käyttäneet tietokoneita sujuvasti jo vuosikymmeniä, ja jos joku on tippunut kelkasta, on hän ihan itse sen valinnut. Ne nykyajan vanhukset auttoivat omia vanhempiaan tietokoneiden kanssa 20 vuotta sitten, nykyajan vanhukset osaavat itse ihan riittävästi.
Höpsis itsellesi. Mun äitini, yli seitsenkymppinen vanhus, ei osaa edes syödä itse. Eikä ole käyttänyt koskaan tietokonetta. Eli jos sun yli 70-kymppinen äiti on ollut rautainen it-ammattilainen, niin se ei tarkoita, että kaikki muutkin vanhukset olisivat.
Sun kirjoituksen mukaan mun äitini on omaa syytään tippunut kelkasta ja ilmeisesti on oma valinta sekin, ettei enää osaa edes syödä itse.

Höpsis itsellesi. Mun äitini, yli seitsenkymppinen vanhus, ei osaa edes syödä itse. Eikä ole käyttänyt koskaan tietokonetta. Eli jos sun yli 70-kymppinen äiti on ollut rautainen it-ammattilainen, niin se ei tarkoita, että kaikki muutkin vanhukset olisivat.
Sun kirjoituksen mukaan mun äitini on omaa syytään tippunut kelkasta ja ilmeisesti on oma valinta sekin, ettei enää osaa edes syödä itse.
Ymmärrät varmasti itsekin, että kyseinen kirjoitus oli vastaus teksiin, jossa puhuttiin vain tietokoneen kanssa auttamisesta, ikään kuin tietokone olisi tavalliselle vanhukselle mahdoton asia. Omassa tilanteessasi tietokoneen kanssa auttaminen on täysin epäoleellista, koska äitisi on sairas. Nykyaikana terve vanhus kyllä käyttää tietokonetta sujuvasti, jos vain haluaa. Minun 88-vuotias isoäitinikin maksoi laskunsa tietokoneella ihan sujuvasti, ja hänen miehensä kirjoitti muistelmansa tietokoneella.
Vaikka keski-ikäisen ylemmyydentunne onkin valtava, suurin osa vanhuksista ovat edelleen kykeneviä ja meitäkin älykkäämpiä ihmisiä, joiden taitoa ja älyä ei tule aliarvioida. Sairaudet ovat tietysti eri asia, ja niitä voi tulla minkä ikäiselle tahansa.

Aika hyvä tekosyy. Minulle vapaaehtoistyö on harrastus, jossa myös lapset voivat olla mukana. Ei se ole mikään ylimääräinen tilapäinen työtehtävä, joka veisi aikaa pois "oikeilta" harrastuksilta, vaan se on ihan aito ja mukava harrastus. Ja koen, että lapsenikin hyötyvät siitä, että oppivat pienestä pitäen auttamaan muita.
Niin, ja minä en ollut se, jonka viestiin vastasit, vaan toinen vierailija.

Miten niin tekosyy? Tekosyy tarkoittaa keksittyä syytä,miksi ei tee jotain, mitä pitäisi. Mutta se, että jollain on eri harrastus kuin vaikka sinulla, ei ole mikään tekosyy. Ihmiset tykkäävät harrastaa eri asioita. Joku sosiaalinen tykkää pyöriä vertaistukena tai vapaaehtoistyössä ja tavata ihmisiä, joku muu taas tykkää vaikka kulkea metsässä ja bongailla lintuja. Jollekin se lintuharrastus on intohimo ja oikea harrastus, jollekin muulle vaikka vapaaehtoistyö. Ihminen tekee ensisijaisesti sitä mistä tykkää eniten - ei ole tekosyy, jos ei harrasta jotain muuta siksi, että panostaa johonkin muuhun.

Ne tuntemani ihmiset, jotka nyt auttavat aktiivisimmin pakolaisia, ovat muuten sellaisia, jotka ovat tehneet joskus vapaaehtoistyötä esim. kriisipuhelimessa ja he myös toimivat erilaisissa kansalaisjärjestöissä. Kaikkea, mitä ihmiset tekevät, ei tosin uutisoida lehdissä, koska ne eivät välttämättä liity samalla lailla ajankohtaiseen uutisteemaan kuten nyt pakolaisten auttaminen maailmanpolitiikkaan tällä hetkellä.

Ei tässä ole kyse siitä, mitä minä luulen tai tiedän, vaan siitä, millainen mielikuva rasisteista tulee omien kirjoitustensa ja uutisten välityksellä. Varmasti suurin osa uskoo teon olleen motiiveiltaan rasistinen (itsekin pidän todennäköisempänä, että joku rasisti yrittää polttaa alaikäisten turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksen, kuin että joku ei-rasisti tekisi niin). Ja oli niin tai näin, ehkäpä ihmiset haluavat osoittaa vaikka nyt noille lapsille, että Suomessa on muunkinlaisia ihmisiä kuin tuho- tai murhapolttajia, ja että jotkut välittävätkin siitä, millainen heidän aikansa täällä on turvapaikka-asian käsittelyn aikana.

Vokit näyttävät olevan yhtä paloherkkiä kuin mamujen pitseriat...

Yhteistyössä