Miksi te siivoatte niin usein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rento
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän normaali viikkosiivous on, että pyyhitään pölyt ja katkaisimet, siivotaan vessa, imuroidaan ja pestään lattiat. Eikä se minun mielestäni ole lainkaan rankka homma, kun yleissiivo on asunnossa edes kohtuullinen. Lika kertyy huomaamatta. Jos lattiat on moppaamatta jopa kuukauden, voit olla satavarma, että niille on kertynyt roppakaupalla likaa, vaikka sitä ei silmämääräisesti näkisikään. Ajatuskin on ällöttävä. En minäkään sitä ymmärrä, että pitää koko ajan jotain nurkkaa puunata, mutta viikkosiivous kyllä käsittää lattioiden pesun. Mattoja me ei raahata ulos kuin ehkä kerran kuussa jos silloinkaan. Kun on hyvä imuri, riittää, kun imuroi matot ja rullaa sivuun lattioiden pesun ajaksi. Meidän 80 neliön asunto saadaan siivottua lattianpesuineen päivineen tunnissa. Jos joku nääntyy työtaakan alle yhden tunnin siivouksen takia, on vika ihmisessä, ei työmäärässä.

Kyllä minä kotiäitinä ollessa jaksoin ihan hyvin imuroida päivittäin ja tuulettaa matot + petivaatteet ja luututa lattiat viikottain. Töissä käydessä tuohon rumbaan väsyy huomattavasti helpommin ja imuroinnin määrää olenkin vähentänyt pariin kertaan viikossa.

Siksi että meillä sotketaan paljon.

Imuroidaan joka päivä, pyyhitään lattiat jokatoinen päivä, pyykkikone pyörii joka päivä, harvemmin kerta riittää jne. Silti ei todellakaan ole pelkoa liian hygienisesta asunnosta. :D

Ja juu, en valita. Totean vain.

Meillä myös puhdasta ja siistiä ja siivotaan usein. Oon sitä mieltä et mitä useimmin siivoo sitä helpommalla pääsee. Ei tarvii koskaan alottaa mitään hirveetä raivaus/siivousurakkaa, kun siihen ei olis aikaakaan.

Pakko siivota useempi kerta viikossa, muuten hukutaan kuraan ja karvoihin :D Imuri laulaa pari-kolme kertaa viikossa ja lattiat pestään kerran viikossa. Tiskausta harrastan päivittäin ja välillä montakin kertaa päivässä, jos jotain ekstraa teen.

[QUOTE="Mie";28042232]Meillä ainakin on ihan perussiistiä ilman hirveää puunaamista.[/QUOTE]

Meillä on perusiistiä myös. Ei mun tarvi juuri sen takia puunata täällä. Keittiön siivoan joka ruokailun jälkeen ja tavarat asettelen paikoilleen kun lapset nukkuu. Senpä takia siivoan niin hyvin ja paljon ettei tarvii tehdä joka kuukausi/viikko suursiivousta. Eli ei, meillä ei ole koskaan sotkuista :)

Niin, siis mikä näiden "meillä imuroidaan kerran viikossa ja pestään lattiat kerran kuussa ja aina on perussiistiä" -ihmisten salaisuus on? ;)

Itse en todellakaan ole hygieenikko tai ylihysteerinen, enkä vaadi mitään älytöntä siisteystasoa, mutta kyllä vähintään kahdesti viikossa on pakko imuroida, ja kerran viikossa pyyhkiä lattiat. Joskus tälläkin tahdilla sitä katselee, että kamala kun nyt tulisi joku lastensuojelun yllätyskäynti, tädit varmaan pyörtyisivät. Jostain sitä roskaa ja tahroja lattiaan aina sikiää, vaikka yrittää pyyhkiä heti jne. Ollaan ehkä vaan perussottaista porukkaa ;).

Meillä on aina siistiä, mutta siihen vaikuttaa luonnostaan siistit tavat ja mieltymykset molemmilla aikuisilla, lapsille opetetut tavat (astiat koneeseen, vaatteet pyykkiin, lelut koreihin...). Lisäksi olen erittäin tehokas. Vien mennessä ja tuon tullessa.

Me ei lähdetä töihin, kauppaan, lomalle, ulos, siis minnekään ellei koti ole nätissä kunnossa. On niin kiva palata puhtaaseen ja siistiin kotiin kun pääsee suoraan kokkailemaan jne.
Minä en voisi nauttia esim. leffaillasta jos paikat olisivat levällään ympärillä.

[QUOTE="jep";28042369]Niin, siis mikä näiden "meillä imuroidaan kerran viikossa ja pestään lattiat kerran kuussa ja aina on perussiistiä" -ihmisten salaisuus on? ;)

Itse en todellakaan ole hygieenikko tai ylihysteerinen, enkä vaadi mitään älytöntä siisteystasoa, mutta kyllä vähintään kahdesti viikossa on pakko imuroida, ja kerran viikossa pyyhkiä lattiat. Joskus tälläkin tahdilla sitä katselee, että kamala kun nyt tulisi joku lastensuojelun yllätyskäynti, tädit varmaan pyörtyisivät. Jostain sitä roskaa ja tahroja lattiaan aina sikiää, vaikka yrittää pyyhkiä heti jne. Ollaan ehkä vaan perussottaista porukkaa ;).[/QUOTE]

Jos meillä on keittiön lattialla murusia, niin imuroin ne rikkaimurilla äkkiä pois tai lakaisen rikkaharjalla. Tahroja meidän lattialla harvoin on ja ne kyllä näkyy jos niitä on, koska meillä on vaalea laminaatti lattia koko asunnossa. Imurointi kerran viikossa kyllä riittää pitämään lattiat puhtaana. En tajua mitä paskaa teillä siellä lattioilla pyörii jos pitää muka joka viikko luututa?! Siis meillä ainakin on sen verran tehokas imuri että se imuroi pölyn pois..

[QUOTE="jep";28042369]Niin, siis mikä näiden "meillä imuroidaan kerran viikossa ja pestään lattiat kerran kuussa ja aina on perussiistiä" -ihmisten salaisuus on? ;)[/QUOTE]

Se että ei alunperinkään sotketa? En ymmärrä mistä sitä likaa ja p*skaa tulee teille päivittäissiivoajille ympäri asuntoa. Ruoka syödään keittiössä pöydän ääressä, eli murut tippuu pääsääntöisesti pöydälle josta ne pyyhkäistä syönnin jälkeen. Oven edessä ja eteisessä on kuramatto joihin ulkoa tuleva lika pysähtyy. Mistä ihmeestä sitä likaa siis lattioille oikein ilmestyy, materialisoituuko se ilmasta, en ymmärrä? Lisäksi luonnollisesti vessakäyntien, ruoanlaiton jne jälkeen pestään kädet, joten nekään eivät likaa asioita.

Jotenkin tuntuu että nämä "pakko pestä lattia kerran tunnissa" tyypin ihmiset eivät suinkaan ole SIISTEJÄ, vaan ihan helkutin sotkuisia ihmisiä jotka levittelevät kaiken maailman kakkaa ympäri asuntoa niin että se on ihan oikeasti pakko siivota kerran päivässä...

Mää siivoan sillon kun on likasta, joskus sotkeentuu kämppä parissa päivässä ja joskus saattaa mennä viikkoin että on suht siistiä. Imuri toki käy vähän useammin, ja lelut + muut tavarat keräillään päivittäin.
Mää kestän sen että on tavaroita levällään, mutta jos on likaista niin se on inhottavaa.

Se että ei alunperinkään sotketa? En ymmärrä mistä sitä likaa ja p*skaa tulee teille päivittäissiivoajille ympäri asuntoa. Ruoka syödään keittiössä pöydän ääressä, eli murut tippuu pääsääntöisesti pöydälle josta ne pyyhkäistä syönnin jälkeen. Oven edessä ja eteisessä on kuramatto joihin ulkoa tuleva lika pysähtyy. Mistä ihmeestä sitä likaa siis lattioille oikein ilmestyy, materialisoituuko se ilmasta, en ymmärrä? Lisäksi luonnollisesti vessakäyntien, ruoanlaiton jne jälkeen pestään kädet, joten nekään eivät likaa asioita.

Jotenkin tuntuu että nämä "pakko pestä lattia kerran tunnissa" tyypin ihmiset eivät suinkaan ole SIISTEJÄ, vaan ihan helkutin sotkuisia ihmisiä jotka levittelevät kaiken maailman kakkaa ympäri asuntoa niin että se on ihan oikeasti pakko siivota kerran päivässä...

Joo, tuuppa kertomaan esim. tolle meidän yksivuotiaalle että muruja saa pudotella VAIN pöydälle ;D ja varmaan sit pitää alkaa riisumaan ja pukemaan mukulat ihan oven ulkopuolella, ettei vaan hiekkaa tms. tuu kynnyksen yli. :D Vaunutkin täytynee tästä lähtien jättää pihalle, kun märkien renkaiden mukana tulee aina väkisinkin roskaa mukana. :D Ja koiralle täytyy varmaan ostaa kumitossut ettei sekään kanna roskia ja likaa tassuissaan sisälle, vaikka tassut pyritäänkin pyyhkimään aina tarvittaessa lenkin jälkeen. Tai pukea se kumipukuun kenties kokonaan, ettei siitä putoilis yhtään karvaa sisälle :)

Ihan oikeasti, onko jotkut ihmiset noin yksinkertaisia ettei tajua, että ihmisillä on ERILAISIA ELÄMÄNTILANTEITA? Ei mullakaan tehny tiukkaakaan 19-vuotiaana opiskelijana pitää kämppää siistinä, asuin yksin ja kävin kotona lähinnä nukkumassa, mistäpä sitä sotkua sit oikeen ois tullutkaan...

Eli väität että kaikilla super-siivoajille on suurperhe (jossa kaikki maks taaperoikäisiä), pitkäkarvaisia koiria, ja kärryn säilytyspaikka sisällä? Ihan oikeasti joku on noin yksinkertainen että ei ymmärrä että kyse ei ollut juuri HÄNEN perheestään vaan yleensä ottaen, jolloin tuo ei varmasti ole se keskimääräinen tilanne.

Eli väität että kaikilla super-siivoajille on suurperhe (jossa kaikki maks taaperoikäisiä), pitkäkarvaisia koiria, ja kärryn säilytyspaikka sisällä? Ihan oikeasti joku on noin yksinkertainen että ei ymmärrä että kyse ei ollut juuri HÄNEN perheestään vaan yleensä ottaen, jolloin tuo ei varmasti ole se keskimääräinen tilanne.

En sanonut suurperhe, sanoin että esim. yksi lapsista yksivuotias. Meidän koira ei ole pitkäkarvainen, mutta tietääkseni myös lyhytkarvaisista lähtee karvaa samalla tapaa, jopa enemmän, ainakin meidän koirasta. Ja ei toki kaikki säilytä vaunuja sisällä, mutta en pidä sitä kovin harvinaisena.

Ja ihan oikeastikko et edes lukenut aloitusta, siinä kysytään miksi TE siivoatte niin usein, joten oletin että kyse on nimenomaan MINUN perheestäni, eikä kaikkien muiden perheistä, tai en mä ainakaan voi vastata muiden puolesta ;) ja mikä hiton keskimääräinen tilanne? Tässä kysyttiin miksi joku siivoaa niin usein, minä vastasin ja joku käy väittämään että me ollaan vain erityisen saastaisia ja siksi joudutaan siivomaan päivittäin. Ei me kyllä olla, me ollaan ihan tavis pikkulapsi perhe, johon kuuluu se vauva ja koira.

Meillä imuroidaan joka päivä(toissapäivänä imuroin kolme kertaa), pyykkiä pestään joka toinen päivä, lattioita pestään noin joka toinen päivä alakerrassa jne. Ja aivan samalla tavalla olen siivonnut aina, yksin asuessa, lemmikkieläinten kanssa ja nyt kun on mies+2lasta.
Paitsi kun asuin yksin niin mulla oli paljon enemmän aikaa kiillotella esineitä ja hinkata lattialistoja.

Olen siivoushullu ja mua ahdistaa jos on vähänkin sotkuista. Lapset ovat 2 ja 1vuotiaita, siivotaan yhdessä mutta lapset saavat myös leikkiä vapaasti ja tutkia kaappeja jolloin sotkua tulee. Mies ei pahemmin siivoa(en antaisikaan)eikä ole edes mitenkään supersiisti ihminen. Koiria ei enää ole.
Ja en ymmärrä miksi mun siivousvimmaa ihmetellään. Se aika ei ole keltään pois, teen samalla kaikkea pientä kun touhuan lasten kanssa, molemmat auttavat tavallaan enkä ole siivouksen takia hermoheikko. Hermoheikko olen jos en saisi siivota tai mun pitäisi yrittää rentoutua sotkun keskellä.

Meillä pestiin lattiat viime vuonna 2 kertaa. Sen jälkeen kun lapsi syntyi, olen alkanut imuroida kerran viikossa. Sitä ennen saattoi mennä välillä neljäkin viikkoa, ettei imuroitu. Meillä ei siivouksen vähyydestä huolimattai ole likaista.

Kerran viikossa jos imuroi, niin se ei meillä ihan riitä. Kaksi kertaa viikossa on sopivasti. Joka päivä olisi kyllä hitonmoista liioittelua... meillä on kissoja, että onhan noita karvoja, mutta en silti näe mitään syytä huudatta imuria päivittäin.

Olen tavallaan samaa mieltä tosta asiasta ettei ole normaalia siivota koko ajan ja jatkuvasti.Itse siivoan tosi paljon ja olen nykyään yrittänyt vähentää sitä,koska tosi asiahan se on ettei meillä ainakaan ole kenellekään siitä mitään hyötyä vaikka kuinka paikat kiiltää ja on puhdasta,vähempikin riittäisi.Itse sorrun myös siihen,että hankkiudun eroon koko ajan kaikesta turhasta tavarasta,koska inhoan tavaran paljoutta vaikka talo on iso ja säilytystilaa olisi kyllä kaikelle.Olen tullut siihen tulokseen,että haluan hallita kaikkea ympärilläni siisteydellä ja poistamalla turhat tavarat,vähän niinkuin vastakohta sellaisille hamstraajille!

Ihan siksi siivoan, että tulisi ja olisi puhdasta....eikös se ole aika loogistakin? :)

Ei todellakaan mikään iso homma imuroida aamuisin, ja pyyhkäistä pölyt ja lattiat kun lapsi nukkuu. Petivaatteet vaihdan noin kerran kahdessa viikossa, ja pyykit pesen päivittäin. Ei se nyt kovin aikaa vievää ja hankalaa ole...

Imuroin lähes joka päivä, koska lattialle kertyy koirankarvaa ja polttopuista irtoavaa pikkuroskaa, ja lapset levittää näitä ympäri kämppää. Ja irtoaahan ihmiseltä hiuksia jne. Okei, mulla on vähän neuroosi lattian roskaisuuden takia. Myös vessanpöntön pesen päivittäin. Lattianpesua en toteuta kuin kerran kuussa, mutta pesaisen kriittiset paikat kuten eteisen ja ruokapöydäm ympäristön tarvittaessa. Me tullaan arkisin 16.30 kotiin ja aamulla on liian kiire, muuten tuulettaisin kyllä petivaatteet päivittäin.

Pesukonetta yritän pyörittää vain täytenä, vaikka aina se ei tietty onnistu. Päivittäistä pyykkirumbaa en jaksaisi.

anoppi siivoaa omasta mielestää riittävästi ja siinä kämpässä haisee.
Se haju tarttuu lapsiin ja itseenkin kun käy kylässä. Omasta mielestään kämppä on ihan siisti ja mulle nalkuttaa liiasta siivouksesta.Se haju on joka tapauksessa oksettava, ja se, että valkoiset sukat on ruskeanharmaat lattioilla kävelyn jälkeen ei todellakaan ole kivaa, etenkään kun ne eivät pesussakaan enää sen jälkeen puhdistu.