Miksi teitä joitakin ärsyttää niin kamalasti se, että kaikki ei imetä? Miksi ette tajua ettei asia kuulu teille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyllästynyt jankutukseen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ähhähhää...;30840240:
No sitten en enää ihmettele, miksei palvelutaloissakaan kuulemma enää saa palvelua.

No niinpä!
Palvelutalo tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä että asunto on tehty esteettömäksi, eli huonosti tai apuvälineillä liikkuvalle.
Palvelua saa sitä mukaa kun niitä ostaa sinne aivan itse. Kotihoitoa sitten tarpeen mukaan mutta sekään ei ole palvelua vaan nimenomaan hoitoa. Kotihoito ei esimerkiksi siivoa. Sen palvelun joutuu ostamaan ihan siivousfirmasta.

Hoitaminen on aina toisen ihmisen palvelemista, oli hoitavalla henkilöllä mikä koulutus tai nimike tahansa. Jos ei pidä toisten palvelemisesta, sitten pitää opiskella jokin muu ammatti tai vaihtoehtoisesti parantua asenneongelmasta.

[QUOTE="Tuubi";30840224]Maallikot voi joskus erehtyä luulemaan hoitamista palvelemiseksi.
Mutt joo, kurjaa että se lekuri pilasi teidän sairaalassaoloajan.[/QUOTE]

Mun vauva syntyi viime kesänä sektiolla perätilan vuoksi ja pari viikkoa sen jälkeen sain kotiin kirjeen otsikolla "Selvitys palvelutapahtumasta" ja siis siinä käytiin leikkaus läpi. Eli kyllä joku pitää hoitoa palveluna :).

27 ja 28:
Joo kyllä monikin varmaan pitää hoitamista palvelemisena. Ei se sitä silti ole. Jos joku on lähettänyt selvityspyynnön niin se todennäköisesti ei ole hoitotyön asiantuntija vaan jokin aivan muu asiantuntija joka haluaa selvityksen tapahtumasta, jokin hallinnollinen taho.
Hyvä esimerkki siitä miten käytetään aivan harhaanjohtavia sanoja on juuri tuo "palvelutalo". Siellä ei todellakaan tarjota automatik mitään palvelua, kaiken joutuu ostamaan itse.

Että ymmärrän teidän hämmennyksen. Vielä voisi lisätä sen että lääkärikään ei tiedä varsinaisesta hoitotyöstä mitään. Ainostaan hoitajat saavat koulutusta hoitamisesta. Palvelemisesta sen sijaan hoitaja ei suorita kurssiakaan.

Mä en ajatellut koskaan, että se voisi olla niin iso asia muille, että imetänkö mä?! Mä en ymmärtänyt, että sitä edes tullaan kavereiden, tuttujen ja jopa puolituntemattomien osalta kysymään. Mä ajattelin niin väärin. En ollut yhtään varautunut siihen, että mua voitais syyllistää siitä, että imettäminen ei onnistu, sillä luonnollisesti mä olin ajatellut imettää.

Se oli hirveetä ja mä syyllistyin. Mä masennuin ja ahdistuin ja koin voimakkaasti olevani huono äiti.

Nyt mä sanon niille tutuille ja tuntemattomille, "mitä se sinulle kuuluu?", kun multa kysytään imettämisestä ja tarkoituksenani on toki imettää, mikäli voin MUTTA jos se ei onnistu, niin nyt en suostu syyllistymään. Joka tapauksessa se tulee olemaan meidän perheen oma asia, miten tahansa tehdäänki.

Ja mulla on todella terve 1,5 v pulloruokittu lapsi! Älykäs ja ihana. Että sillä tavalla.

Aika monilla on edelleen vääriä luuloja ja uskomuksia imettämisestä ja siksi on ihan hyvä että tietoa tarjottais äideille. Että ne jotka haluaa imettää ei turhaan päätyis korvikelinjalle.

Kun neuvolassa saa tosi kirjavia neuvoja kuulemma, eivät välttämättä tiedä tarpeeksi imetyksestä. Osa äideistä sit kuvittelee, et jos vauva syö usein et maito ei riitä, kun rinnat on tyhjän tuntuiset niin maitoa ei ole ym. ym. Ja kaikkien itkujen kuvitellaan johtuvan nälästä.

Mut jos imetys on kohtuuttoman hankalaa niin itse ymmärrän hyvin että korvikkeet otetaan käyttöön. Itse olen täysimettänyt enkä oo siitä kauheasti kommentteja saanut ja muita en mee neuvomaan jos ei kysytä...

Miten muuten voi olla mahdollista, ettei maidontuottamiseen ole lääkettä???????
Sehän olis miljoonien arvoinen lääke, loppuis pikkulapsien nälkäkuolemat kehitysmaissa, eikä länsimaissa äitien tarttis stressata asiaa. Sais homoparitkin imettää vauvojaan! Onhan niitä psyykelääkkeitäkin mitkä nostaa prolaktiiniarvot taivaisiin ja saa neitseeltä maidon suihkuamaan.
Hei lääkeyhtiöt nyt sentään???

[QUOTE="Tuubi";30840280]27 ja 28:
Joo kyllä monikin varmaan pitää hoitamista palvelemisena. Ei se sitä silti ole. Jos joku on lähettänyt selvityspyynnön niin se todennäköisesti ei ole hoitotyön asiantuntija vaan jokin aivan muu asiantuntija joka haluaa selvityksen tapahtumasta, jokin hallinnollinen taho.
Hyvä esimerkki siitä miten käytetään aivan harhaanjohtavia sanoja on juuri tuo "palvelutalo". Siellä ei todellakaan tarjota automatik mitään palvelua, kaiken joutuu ostamaan itse.

Että ymmärrän teidän hämmennyksen. Vielä voisi lisätä sen että lääkärikään ei tiedä varsinaisesta hoitotyöstä mitään. Ainostaan hoitajat saavat koulutusta hoitamisesta. Palvelemisesta sen sijaan hoitaja ei suorita kurssiakaan.[/QUOTE]

Sä et ainakaan tiedä hoitotyöstä sitten mitään.

No jo on teillä maailmanluokan ongelmat taas! Sanokaa suoraan päin naamaa, elkääkä jossain netissä poratko.

[QUOTE="Tuubi";30840247]No niinpä!
Palvelutalo tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä että asunto on tehty esteettömäksi, eli huonosti tai apuvälineillä liikkuvalle.
Palvelua saa sitä mukaa kun niitä ostaa sinne aivan itse. Kotihoitoa sitten tarpeen mukaan mutta sekään ei ole palvelua vaan nimenomaan hoitoa. Kotihoito ei esimerkiksi siivoa. Sen palvelun joutuu ostamaan ihan siivousfirmasta.[/QUOTE]

Ei ehkä kannattaisi puhua noin ehdottomia totuuksia taas absoluuttisen varmana asiana.

Esim se, että sinun sukupolvi on tullut kotihoitoon töihin silloin kun lama jo oli karsinut kaikki koti- ja siivousavun pois kunnan järjestämästä kotihoidosta, niin se ei suinkaan tarkoita sitä etteikö se siivous siihen kuuluis, ja on joillain paikkakunnilla kuulunut koko ajan. Ja nythän laki velvoitti kunnat järjestämään esim lapsiperheille uudestaan kotiapua.

Ja anteeksi vaan, mutta palvelutalojakin on erilaisia. On yksityisiä, on kunnan järjestämiä, ja on kunnan ostamia.

Ja on myös aivan totta etteivät lääkärit tiedä mitään hoitamisesta, he tietävät lääketieteestä. Mutta moni hoitaja luulee olevansa hoitaja kun leikkii lääkäriä.

[QUOTE="Tuubi";30840280]27 ja 28:

Että ymmärrän teidän hämmennyksen. Vielä voisi lisätä sen että lääkärikään ei tiedä varsinaisesta hoitotyöstä mitään. Ainostaan hoitajat saavat koulutusta hoitamisesta. Palvelemisesta sen sijaan hoitaja ei suorita kurssiakaan.[/QUOTE]

Kyllä hoitaminen on palvelemista, ja siihen kyllä käydään kursseja pilvin pimein. Ehkä jotkut opiskelijat sitten nukkuvat tunneilla tai eivät sisäistä kuulemaansa. Ihan jo Maslowin tarvehierarkian toteuttaminen on palvelemista. Ihmistä hoidetaan kokonaisuutena. Ja kotihoidossa on asiakkaita, ei potlilaita.

Toivon ettet ole hoitaja noinen tietämyksinesi.

Lisäksi, inhoan sanontaa että: tämä ei ole hotelli, tämä on sairaala. Sitä käyttävät laiskat, omat tarpeensa edelle laittavat hoitajat. Valitettavasti sitä kyllä kuulee sanottavan.

Lääkäri ei kuitenkaan ole hoitaja. Lääkäri on lääkäri, asiantuntija. Aika erikoista puhetta lääkäreistä mm. nimimerkillä Ähhähhää. Hän myös vihjaa itse tekevänsä tiedettä, mutta on kuitenkin valmis jättämään tutkitun tiedon soveltamatta käytäntöön, koska asia esitettiin tunteettomasti. Aika asiantuntija tosiaankin!

Lääkäri ei kuitenkaan ole hoitaja. Lääkäri on lääkäri, asiantuntija. Aika erikoista puhetta lääkäreistä mm. nimimerkillä Ähhähhää. Hän myös vihjaa itse tekevänsä tiedettä, mutta on kuitenkin valmis jättämään tutkitun tiedon soveltamatta käytäntöön, koska asia esitettiin tunteettomasti. Aika asiantuntija tosiaankin!

Ei se lääkäri välttämättä ole mikään asiantuntija, varsinkaan imettämisen suhteen. On lääkäreitä ketkä ovat opiskelunsa alussa eikä erikoistumista ole vielä ehditty suorittaa. Eli ihan rivilääkäri. Hoitajakin voi olla joko ihan rivihoitajakin ja sitten on erikoistuneempia. Lähihoitaja on myöskin eri erikoistumistaustalla mutta kaikkiaan heillä on vähemmän koulutusta kuin sairaanhoitajalla.

Mutta ihan sama, tuo äähähää tuntuu olevan melko tuittu tyyppi ja sellainen niskoja nakkeleva tapaus.

[QUOTE="Sairaanhoitaja";30840581]Kyllä hoitaminen on palvelemista, ja siihen kyllä käydään kursseja pilvin pimein. Ehkä jotkut opiskelijat sitten nukkuvat tunneilla tai eivät sisäistä kuulemaansa. Ihan jo Maslowin tarvehierarkian toteuttaminen on palvelemista. Ihmistä hoidetaan kokonaisuutena. Ja kotihoidossa on asiakkaita, ei potlilaita.

Toivon ettet ole hoitaja noinen tietämyksinesi.[/QUOTE]

Sairaanpalvuluoppilaitos :D
Sehän voi olla pelkkää retoriikkaa mutta hoitotiedettä lukenut tietää kyllä mikä ero on hoitamisessa ja palvelemisessa. Palvelemisessa ei tarvita mitää sympatiaa tai empatiaa, tehdään vaan niin kuin käsketään.
Hoitamisessa on mukana empatiaa ja otetaan ihminen huomioon kokonaisuutena.

Tervetuloa äitiyteen. Oletko lukenut kuinka rumasti puhutaan julkisesti imettävistä äideistä? Niinpä niin. Vittu teet niin tai näin niin aina on jonkun naama nurinpäin.

Minua ei ärsytä eikä kiinnosta toisten imettäminen tai imettämättömyys. Omassa imettämisessä ärsyttää se sitovuus.. se kun on peloteltu niin samperisti korvikkeen vaaroilla että en halua sitä lapselle sitten antaa kun ei ole pakko. Kun sitä täysimetystä alkaa sitten jotenkin vaalimaan. Vaikka lähtökohtaisesti en pidä sitä autaaksi tekevänä asiansa. Mutta täysimettävänä en voi lähteä mihinkään ilman vauvaa ja julkisesti imetys on epämukavaa. Ja kun ei minun tisseistä pumpullekaan heru yhtään mitään.

Kaikki voisi olla vähän suvaitsevaisempia muita kohtaan.

Yhteistyössä