Miksi toimeentulotukea saavia kadehditaan?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itsekin saan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Alkuperäinen kirjoittaja :
mutta mitäpä jos niitä töitä ei aktiivisesta hakemisesta huolimatta saa ja perheen aikaisemmin töissä ollut puoliso lomautetaan? jollakin ne laskut, vuokra, ruoka jne. on maksettava. Jokaisella on oikeus toimeentulotukeen, jos elämäntilanne niin vaatii.

Kysehän ei ollutkaan siitä, ettei jokainen ole oikeutettu vuokraan ja ruokaan, vaan ap halusi meille kaikille ilmoittaa, kuinka hän käyttää toimeentulotukensa ulkona mässäilyyn ja "kaikenlaisen kivan" osteluun.

te olette kateellisia!
ap saa käyttää rahansa ihan mihin haluaa, painakaa te sitä duunia niin saatte paalua.
hän osaa käyttää rahansa just oikein et jää vähä hurvitteluunkin niin te olette kateellisia
 
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Uskomatonta on etta Suomen valtio elattaa kaltaisianne perheita. Ei varmasti kukaan tyossakayva ihminen ole teille kateellinen, ainoastaan vihainen verovarojen tuhlauksesta.

mitäs verovarojen tuhalusta ne on, sullekko ne pitäis tulla?
Suomessa on perusturva kaikille että eväässä pysymme, katkera olet sinä!

En ole katkera, mutta tuhlausta ne rahat todellakin on, niinkuin ap:n tapauksessa. Mielummin vahemman veroja maksettavaksi ja kaikki tuet huomattavasti alaspain.

et hyväksy siis ihmistä jolla on köyhyyttä, raaka olet.

Ja miksi on koyhyytta? Suurimmaksi osaksi aivan itsesta kiinni. Haluaisinkin kuulla tilanteesta missa mitaan muuta ei ole tehtavissa kuin nostaa toimeentulotukea.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pinguli:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja työläinen:
Joillekin on tärkeää itse elättää oma pesueensa tekemällä töitä.

Peesi. Ei ole kyllä ikinä tullut mieleen kadehtia tukia nostelevia.

Samaa mieltä!

Minäkin peesaan. Mua hävettäis nostaa tukia, kun olen sentään opiskellut ja ammattitaitoinen ihminen.
 
Ei sillä toimeentulotuella todellakaan hurvitella ja shoppailla miten sattuu. Itsellä suurin osa menee vuokraan ja jonkin verran jää vielä laskuihin. Tiukkaa on ollut vuosi sen varassa asua, mutta nytten onneksi mies sai töitä ja tilanne huomattavasti helpompi!! Ei tarvitse enää sossussa käydä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja itsekin saan:
Ja ihmetellään jos heillä on varaa ostaa kunnon vaatteita lapsilleen, käydä ulkona syömässä, huvittelemassa tms. Eikö niitä saisi olla työttömällä tai sairaalla ihmisellä? Monet kun saavat siksi toimeentulotukea että elämäntilanne juri sillä hetkellä vaikea.Me saamme toimeentulotukea ja ihan hyvällä omallatunnolla ostelen lapsille kaikenlaista kivaa ja vien heitä syömään tms. Pitäisikö istua rahojen päällä vai olla ottamatta vastaan vaikka saman summan saa kuin muutkin?

Kyllähän se ketuttaa kun itse ei ole rahaa lomiin, lapsi kulkee kirppiskamoissa ja tuttavaperhe heittäytyy tuetuille lomille kylpylään viikoksi ilakoimaan lasten kanssa. Olisihan se kiva jos pariskunnan yhteensä 17v koulutuksella peruskoulun jälkeen olisi vaikka rahaa käydä lomilla ja vetäistä uudet haalarit lapsille kun toiset niitä tekee meidän veromarkoilla.

Kun istuu alas ja miettii niin muistuu kyllä mieleen, että meillä on asuntolaina, paljon sellaisia vakuutuksia, joita toimeentulotukea saavilla perheillä ei ole, ja todennäköisesti elämään enemmän iloa ja sisältöä tuovat duunit kuin toimarilla elävillä.

Huvittavinta on se, että me ei hankita lapsia lisää kun ei ole VARAA. :headwall: Jospa me kaikki heittäydyttäisiin toimeentulotuen varaan.

Tiedän, että on perheitä, jotka sitä oikeasti tarvitsevat. Mutta tiedän myös, että tekisi mieli potkia sieltä mammoja töihin.
 
Mitä pitäisi tehdä rahoilla, jotka tarkoitettu elämiseen sossun mukaan? Laittaa säästöön? Olla ottamatta vastaan? Meille jäää kuukaudessa varaa ostaa ylimääräistä ja laittaa lapsiimme rahaa, vaikka toimeentulotuella ollaan. Meillä ei polteta tai juoda. Pitäisikö sanoa sossuun että hei ei me tartteta mitään kun köyhä ei saa ostaa muuta kuin leipää?
 
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Uskomatonta on etta Suomen valtio elattaa kaltaisianne perheita. Ei varmasti kukaan tyossakayva ihminen ole teille kateellinen, ainoastaan vihainen verovarojen tuhlauksesta.

mitäs verovarojen tuhalusta ne on, sullekko ne pitäis tulla?
Suomessa on perusturva kaikille että eväässä pysymme, katkera olet sinä!

En ole katkera, mutta tuhlausta ne rahat todellakin on, niinkuin ap:n tapauksessa. Mielummin vahemman veroja maksettavaksi ja kaikki tuet huomattavasti alaspain.

et hyväksy siis ihmistä jolla on köyhyyttä, raaka olet.

Ja miksi on koyhyytta? Suurimmaksi osaksi aivan itsesta kiinni. Haluaisinkin kuulla tilanteesta missa mitaan muuta ei ole tehtavissa kuin nostaa toimeentulotukea.

Oletko todellakin sitä mieltä, että köyhyyden syy on vain yksilössä itsessään? Rakenteissa ei ole mitään vikaa? Aika kapeakatseinen näkökulma sinulla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Uskomatonta on etta Suomen valtio elattaa kaltaisianne perheita. Ei varmasti kukaan tyossakayva ihminen ole teille kateellinen, ainoastaan vihainen verovarojen tuhlauksesta.

tiedätkö mihin kaikkeen verovaroja laitetaan, mitkä kaikki saa tukea?
laitappa faktaa pöytään, voin jatkaa sinulle jos sulla ei ole tietoa niinkuin siltä vaikuttaa.

Mita ihmeen faktaa minun pitaa laittaa poytaan? Monenmoiseen asiaan kaytetaan verovarojamme, joten mita ihmeen tietoa sinulla on jakaa?

elikkäs et tiedä mihin sinun maksamia veroja käytetään, ota hyvä lapsi selvää ennenkuin suutut jos joku saa toikkaria,
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitä pitäisi tehdä rahoilla, jotka tarkoitettu elämiseen sossun mukaan? Laittaa säästöön? Olla ottamatta vastaan? Meille jäää kuukaudessa varaa ostaa ylimääräistä ja laittaa lapsiimme rahaa, vaikka toimeentulotuella ollaan. Meillä ei polteta tai juoda. Pitäisikö sanoa sossuun että hei ei me tartteta mitään kun köyhä ei saa ostaa muuta kuin leipää?

Oishan se säästöön laittaminenkin viisaampaa kuin tuhlaaminen.
 
mua vaan ärsyttää nämä ap:n kaltaiset ihmiset jotka jaksavat koko ajan hehkuttaa miten käyvät reissuissa ja ostelevat kaikkea kivaa rahoilla, joiden eteen eivät tee yhtään mitään..
 
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Alkuperäinen kirjoittaja :
mutta mitäpä jos niitä töitä ei aktiivisesta hakemisesta huolimatta saa ja perheen aikaisemmin töissä ollut puoliso lomautetaan? jollakin ne laskut, vuokra, ruoka jne. on maksettava. Jokaisella on oikeus toimeentulotukeen, jos elämäntilanne niin vaatii.

Kysehän ei ollutkaan siitä, ettei jokainen ole oikeutettu vuokraan ja ruokaan, vaan ap halusi meille kaikille ilmoittaa, kuinka hän käyttää toimeentulotukensa ulkona mässäilyyn ja "kaikenlaisen kivan" osteluun.

niinpä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitä pitäisi tehdä rahoilla, jotka tarkoitettu elämiseen sossun mukaan? Laittaa säästöön? Olla ottamatta vastaan? Meille jäää kuukaudessa varaa ostaa ylimääräistä ja laittaa lapsiimme rahaa, vaikka toimeentulotuella ollaan. Meillä ei polteta tai juoda. Pitäisikö sanoa sossuun että hei ei me tartteta mitään kun köyhä ei saa ostaa muuta kuin leipää?

Aivan oikein että lapsille, niin mekin tehdään.Jouluna saavat yllin kyllin lahjoja vaikka ollaankin vähävaraisia.Pienetkin tulot voi käyttää oikein.Monta sataa euroa menee lahjoihin tänä vuonna ja toimeentulotukea saadaan, se on meille kuuluvaa tällähetkellä.Me vaan osataan käyttää rahat oikein ja visusti.Aina on ja tulee olemaan, lupaan teille sen.
 
Te jotka käytte töissä, niin kokeilkaahan elää kuukausi toimeentulotuen mukaisella summalla, niin varmana huomaat että tiukkaa tekee!! Niillä rahoilla ei kyllä herroiksi elellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja susanna85:
Mua enempi potuttaa se että tiedän perheitä joissa vanhemmilla on jo valmiiksi sellainen asenne että hah.. en tosiaan aio mennä töihin koska kotona maaten saan melkeen saman rahan.. (siis saman rahan kuin normaalista, ns.huonopalkkaisesta työstä).
Näillä perheillä on rahaa käydä jopa 2 krt vuodessa etelässä, siis ei koko perhe, vaan vain vanhemmat.
Mua ottaa päähän että itse, lähihoitaja kun olin ja sinkku.. Ei mulla ollut rahaa käydä ulkomailla, kyllä ne kaikki rahat meni ruokaan ja vuokraan jne..

Ja kyllä mun mielipide on sekin että tässä yhteiskunnassa menee vähän väärin nämä jutut, mun mielestä jos ei työtä saa, niin näille pitäisi taata JOKU työ, esim katujen siivousta ja roskien keräilyä tms.. Ja jos työtä ei tee kunnolla niin sitten ei saa sitä palkkaakaan, siis kannatan todellakin provikoita..
Itse olen sitä mieltä että minkä tahansa työn pitäisi kelvata siinä tilanteessa..

Mä olen täysin samaa mieltä, että tukien eteen työttömien pitäisi tehdä jotain työtä. Näin myös valtio säästäisi, kun ns. hanttihommiin ei tarvisi palkata erikseen väkeä.
 
On niitä jotka saa tukea vaan ja ainoastaan koska on laiskoja eikä töihin halua (tekosyyt kyl keksitään ja työhaastattelut mokataan tietentahtoen..
MUTTA
On myös niitä jotka sitä oikeasti elämäntilanteen, esim sairauden takia todella tarvitsee..
 
Niin paljonhan se on siitä kiinni, miten rahat käyttää. Meille jää rahaa humputteluun koska meillä ei ole isoa autolainaa tms. Me ei juoda tai polteta, meillä rahat käytetään lapsiin. Jos jollakulla työssäkäyvällä perheellä ei ole mukamas varaa ostaa lapsille vaatteita tai leluja tai kustantaa harrastuksia niin silloin vanhemmat käyttävät itseensä rahat.
 
Täälläpä näyttää tuo jo olevan että olette kateellisia jos köyhä saa hänelle kuuluvan tuen.
Miksi? Miksi te ette säästä palkoistanne?Veikkaan että suurin osa teistä ei osaa käyttää rahaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Uskomatonta on etta Suomen valtio elattaa kaltaisianne perheita. Ei varmasti kukaan tyossakayva ihminen ole teille kateellinen, ainoastaan vihainen verovarojen tuhlauksesta.

Mulle on suhteellisen sama, mihin mun verorahat käytetään. Ihmettelen kyllä elämäntapaköyhäilijöitä, mutta sama se mulle. Ja näille "tärkeää elättää itsensä TYÖLLÄ" huutelijoille, tilanteet muuttuu.
 
Mä olen sitä mieltä että jokainen perhe jossa on kaksi työssäkäyvää aikuista kuluista vastaamassa puhuu paskaa jos sanoo että ei ole varaa ostaa lapsille vaatteita jne..
Ja vaikka lainatkin ois, niin niitä voi vähentää vähän vähempi kuussa jos niin tiukkaa tekee..
Silloin tosiaan rahankäytössä on ongelmia sillä perheellä..
 
Kiva olisi tietää kuinka paljon toimeentulotukea saa esim. 5 henkinen perhe? Tai mikä lasketaan minimi toimeentuloksi? Itse kun tässä elellään miehen palkalla ja kotihoidontuella, eikä rahaa todella ole laittaa ravintolassa syömiseen tms. Lapsille ostetaan vaatteet kirpparilta, ja saavat n. 30 ?:n arvoisen lahjan kaikki (3).
Jos sossun rahoilla elettäisiin, niin olisiko niin, että tulot olisi suuremmat ja lapsilla ilmaiset päivähoidot jne.?
 
Alkuperäinen kirjoittaja susanna85:
Mä olen sitä mieltä että jokainen perhe jossa on kaksi työssäkäyvää aikuista kuluista vastaamassa puhuu paskaa jos sanoo että ei ole varaa ostaa lapsille vaatteita jne..
Ja vaikka lainatkin ois, niin niitä voi vähentää vähän vähempi kuussa jos niin tiukkaa tekee..
Silloin tosiaan rahankäytössä on ongelmia sillä perheellä..

Missä päin Suomea asut? Mitkä on asumiskustannukset teillä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja emppu:
Kiva olisi tietää kuinka paljon toimeentulotukea saa esim. 5 henkinen perhe? Tai mikä lasketaan minimi toimeentuloksi? Itse kun tässä elellään miehen palkalla ja kotihoidontuella, eikä rahaa todella ole laittaa ravintolassa syömiseen tms. Lapsille ostetaan vaatteet kirpparilta, ja saavat n. 30 ?:n arvoisen lahjan kaikki (3).
Jos sossun rahoilla elettäisiin, niin olisiko niin, että tulot olisi suuremmat ja lapsilla ilmaiset päivähoidot jne.?

Todennälöisesti teillä on mahdollisuus saada lisäksi toimeentulotukea, jos miehesi on pienipalkkainen.
Me saatiin ainakin jotain välillä, kun miehen palkka oli 1000?.n kippeillä ja kotona olin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja emppu:
Kiva olisi tietää kuinka paljon toimeentulotukea saa esim. 5 henkinen perhe? Tai mikä lasketaan minimi toimeentuloksi? Itse kun tässä elellään miehen palkalla ja kotihoidontuella, eikä rahaa todella ole laittaa ravintolassa syömiseen tms. Lapsille ostetaan vaatteet kirpparilta, ja saavat n. 30 ?:n arvoisen lahjan kaikki (3).
Jos sossun rahoilla elettäisiin, niin olisiko niin, että tulot olisi suuremmat ja lapsilla ilmaiset päivähoidot jne.?

Teillä jää toimeentulotuki asiakkaana 1498,63? sen jälkeen, kun olette maksaneet asumisen, vakuutukset, reseptilääkkeet yms. pakollisen.
Sillä ostelee jo ihan kivasti kaikkea.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ___:
Te jotka käytte töissä, niin kokeilkaahan elää kuukausi toimeentulotuen mukaisella summalla, niin varmana huomaat että tiukkaa tekee!! Niillä rahoilla ei kyllä herroiksi elellä.

Elämme ja elämme MAINIOSTI. 2+2 perheen koko, asumiskustannusten jälkeen jää n. 1200. Erona se, että me maksamme kaikki menomme itse ja niitä on todennäköisesti enemmän kuin tt-tukea saavalla esim. vakuutukset, päivähoitomaksut jne.
En ole kateellinen, mutta toimeentulotuki on iso, liian iso.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin paljonhan se on siitä kiinni, miten rahat käyttää. Meille jää rahaa humputteluun koska meillä ei ole isoa autolainaa tms. Me ei juoda tai polteta, meillä rahat käytetään lapsiin. Jos jollakulla työssäkäyvällä perheellä ei ole mukamas varaa ostaa lapsille vaatteita tai leluja tai kustantaa harrastuksia niin silloin vanhemmat käyttävät itseensä rahat.

Juu, mutta pointtina onkin se, että toimeentulotuki on VIIMEsijainen muoto. Kun teillä jää rahaa kerran säästöön niin teillä ei tulisi olla oikeutta tt-tukeen vaan pitäisi elää säästöillä.
 

Yhteistyössä