Miksi toiset antavat 2-vuotiaille tikkarin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja antisokeri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi siitä saa aina hirveän haloon, kun kysyy miksi ette tee vähän terveellisemmin? Miksi silloin on nipo ja nihilisti?

.

Miksi äiti, joka silloin tällöin, satunnaisesti antaa lapselleen jotain hyvää on sitten tuhoamassa kansanterveyden?

Meitä "herkkujen " antajiakin on, jotka kulkee kultaista keskitietä. Ja by the way, se tuoremehu tuhoaa nopsempaa hampaat kuin sokeroimaton (hedelmän omaa sokeria sisältävä)mehujuoma.

Kylläpä te osaatte vetää ääripäihin. "Tuhoaa kansanterveyden" :D Niinkö te asiatte näette, joko tai?

Olen sitä mieltä, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos lasten paino-ongelmat on lisääntymään päin, samoin kuin adhd-diagnoosit ja ongelmat, niin miksi ei voisi miettiä vaikka myös tätä ruokavaliopuolta, varsinkin kun ap aloitti keskustelun alle kaksivuotiaden karkinsyönnistä?

Moni on älähtänyt että meillä syödään vain kerran tai kaksi kuukaudessa, mutta kun on niin paljon heitä, joilla syödään useammin. Ja epäterveellisemmin muutenkin.

Että mikä siinä on, ettei tästä voi edes puhua? Yksinkertainen kysymys, miksi karkki, miksi ei hedelmä? Saa aikaan paljon pahaa mieltä. Kalahtiko kalikka tosiaan vai miksi niin? Karppauksesta ym. täällä saa mennä suut vaahdossa, mutta ai ai, kun mietit lasten syömisiä.

Kylläpä te osaatte vetää ääripäihin. "Tuhoaa kansanterveyden" :D Niinkö te asiatte näette, joko tai?

Olen sitä mieltä, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos lasten paino-ongelmat on lisääntymään päin, samoin kuin adhd-diagnoosit ja ongelmat, niin miksi ei voisi miettiä vaikka myös tätä ruokavaliopuolta, varsinkin kun ap aloitti keskustelun alle kaksivuotiaden karkinsyönnistä?

Moni on älähtänyt että meillä syödään vain kerran tai kaksi kuukaudessa, mutta kun on niin paljon heitä, joilla syödään useammin. Ja epäterveellisemmin muutenkin.

Että mikä siinä on, ettei tästä voi edes puhua? Yksinkertainen kysymys, miksi karkki, miksi ei hedelmä? Saa aikaan paljon pahaa mieltä. Kalahtiko kalikka tosiaan vai miksi niin? Karppauksesta ym. täällä saa mennä suut vaahdossa, mutta ai ai, kun mietit lasten syömisiä.

:D Sä olet surullisen huvittava..

Ääripää sekin, jos sulle se, että lapsi saa sen tikkarin tarkoittaa sitä ettei lapsi hedelmää..

Ja tiedoksi, sun kans ei voi puhua koska sä et näe kun sen oman kantasi. Se on kuin hölmölaisen valotarina.

Väitätkö ettet itse muka vetänyt kehiin toista ääripäätä? No ehkä et osaa kirjoittaa mitä ajattelet tai minä en osaa lukea rivien väliä oikein.

Kun lähtee omaa linjaa ylistävästi kirjoittamaan saa taatusti takaisin ja kovalla mitalla. Varmasti moni miettii lapsensa terveyttä ja silti antaa silloin ja täällöin herkkuja. Eli turha heidän kohdalla on kiillottaa kruunua että sinun tapasi on terveellisempi. Tuskin niin on koko elämän mittaisessa juoksussa.

ap yleistyshän nyt oli vaan ihan pölvästi, jos olisi halunnut järjellistä keskustelua aikaan saada niin olisi unohtanut nuo "kaupassa nähtyä" kommentiti jotka tekivät hänestä vaan typerän kuuloisen.

Totta toki, lapset syövät huonommin - mutta totta sekin että lapset ei liiku tarpeeksi. Ja mä näkisin sen suurempana ongelmana kun karkkilahjonnan... noin kansanterveysmielessäkin.

Ja mitä se sokeroimaton mehu pitää sisällään? Onko makeutusaine parempi, kuin puhdas hedelmäsokeri? Tai valkoinen sokeri? Se mehuhan maistuu karkilta. Miksi totuttaa sellaiseen makuun niin pienenä jo?

ETKÖ jästipää osaa lukea. Suluissakin olevan tekstinkin saa lukea, sulut ei tarkota että skippaa teksti. Moni lapsille tarkoitettu mehu on sokeroimaton ja ainoa makeus tulee hedelmän/marjan omasta sokerista. EI LISÄAINEISTA. Ihan siis samaa sokeria kuin sun tuoremehusi sisältää - mutta ei ole niin hapanta ja tuhoa siksi hampaita.

Mä olenkin miettinyt tätä asiaa. Meidän poika ei vielä koskaan ole saanut karkkia eikä osaa sitä pyytääkään. Pullaa olen antanut syödä, mutta ei sitäkään syö mitenkään paljoa kerralla. Mä en oikein tiedä milloin lapsi on tarpeeksi vanha että hänelle voi antaa karkkia ilman paheksuvia katseita. Poikamme on nyt 1,5v, ja just viime viikolla kolme eri mummoa oikein pysähtyi ihmettelemään kun kävelimme isossa marketissa koko karkkihyllyn läpi, eikä poika pyytänyt mitään. Ei tietenkään pyytänyt kun ei tiedä mitä karkit ovat, msta oli jopa hassua kun mummot oli niin hämmästyneitä. :D Meidän poika tosin näytti heidän mielestään paljon vanhemmalta, ehkä tuo hämmästys johtui osaksi siitä.

Itse en anna tikareita yms. Pienen karkin, mielellään esim. suklaarusinan saatan antaa välillä, sen sijaan en paljon. Tyttö on 1,4 vuotias eikä paljon ole maistellut, sen sijaan tuttu syöttänyt puolivuotiaalle lapselleen karkkia n. pussin päivässä ja ihmettelee, miksi lapsella on jo ensimmäisissä hampaissa reikiä..
Sen sijaan pidän sokerijuomien antamista epäterveellisempänä, varsinkin limsan. Miksi yksivuotiaalle pitäisi limsaa juottaa..

Mä kyllä lahjon lapsia joissain tilanteissa ihan surutta.
Esim viime kesänä jouduttiin odottamaan jossain kämysellä jämsän juna-asemalla junaa rikki menneen tilalle. Musta ihan kompakti ratkaisu oli nakata syötävää sattui olemaan herkkuja) lasten käteen ja käskeä istua kassin päälle kun antaa niiden vaellella (ja komentaa kokoajan pysymään paikoillaan) siinä laiturilla.
Olen joissain suhteissa mukavuudenhaluinen ja lapset ei joka tilanteessa ole kaikkein rauhallisimpia ja mielelläni pääsen joskus vähän vähemmällä :)

Me nyt tosin ollaan muutenin typeriä vanhempia eikä olla suojeltu hysteerisesti lapsia makealta. siitä huolimatta meillä ei mussuteta karkkia joka päivä.

Ja siis en ymmärrä, miksi sen pitää olla karkki. Miksi tikkari, miksi karkkipussi? Miksi ei jotain muuta, vaikka banaani?

Tai miksi Trip-mehu, miksi ei tuoremehu? (Enkä nyt puhu sokereiden määrästä vaan siitä, mihin makuun lapsi tottuu).

Jaa, meillä lapset tykkää syödä hedelmiäkin vaikka nameja saavatkin. Usein meillä ainakin on matkaeväinä varsinkin junamatkoilla hedelmiä (omppua, banaania, viinirypäleitä), vihanneksia 8pääasiassa porkkanatikkuja) sekä nameja.

Noin pienelle en tikkaria antaisi, ihan vaan ajatellen sen muotoa ja kokoa, riski tukehtumiseen. Pienen kanssa kun voi natustaa vaikka pieniä vaahtokarkkeja jos on herkkuhetki :) Meillä karkit ei ole mikään iso ja pelottava mörkö. Joskus voidaan muutama namu syödä, se ei meidän hampaisiin tee reikiä eikä meinaa etteikö syötäis terveellistä, kunnon ruokaa. Mutta se on kyllä ihan eri juttu saako suupalan pätkiksestä vai kokonaisen marsin käteensä.

Tulee ihan mieleen Jali ja suklaatehdas- elokuva jossa isä otti lapselta pois kaikki "kariestikut" :whistle:

On se kamalaa, tikkari, namu tai jopa- kääk- sipsejä lapselle :O

Yhteistyössä