Miksi työttömät vievät lapsensa päiväkotiin?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti joka on lastensa kanssa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pidän lapseni pk:ssa, koska voin saada töitä koska tahansa. ---Täysin turhaa p.... jauhantaa! Kaupunki on velvollinen järjestämään hoitopaikan kahdessa viikossa. Hyvin, hyvin harva työsuhde alkaa just siltä istumalta kun haastattelussa käyt!! Lähes jokaisessa paikassa pystyy aloituksen sopimaan sinne kahden viikon päähän.

Olette itsekkäitä.

Kyllä mä vähän kritisoin tätä meidän subjektiivista päivähoito-oikeutta.täällä meidän kunnassa on todella paljon lapsia jonossa odottamassa päivähoitopaikkaa.Päiväkodeissa on todella paljon työttömien lapsia, ja työssäkäyvät joutuvat sitten odottelemaan että oma lapsi saa paikan. En ymmärrä miksi lapsi pitää olla kokopäiväisessä hoidossa jos itse makaa kotona! Pari päivää viikossa olis ymmärrettävämpää. Ja juu, toki voi selitellä että lapsi tarvii virikkeitä joka päivä kahdeksan tuntia.

Niin, kahden viikon kuluessa. Entä, kun työt alkaa seuraavana päivänä?

No kyl noi on yleensä sovittavissa ellet ole menossa johonki sijaisuusjuttuihin. Siinä vaiheessa kannattaa miettiä että kannattaako ne hommat edes loppupeleissä... Mä sain duunipaikan, soitin päivähoitoon ja sain paikan kahden viikon päästä ja jehdittiin vielä tutustua päikkyyn ennen sen alotusta. Ja uuden pomon kanssa oltiin sovittu että duunit alkaa kun päikkypaikka löytyy kahden viikon sisällä. Joo ja en mäkään ymmärrä että sitä lasta sielä päikyssä pidetään jos ite ollaan vaan kotona.

Kyllä mä vähän kritisoin tätä meidän subjektiivista päivähoito-oikeutta.täällä meidän kunnassa on todella paljon lapsia jonossa odottamassa päivähoitopaikkaa.Päiväkodeissa on todella paljon työttömien lapsia, ja työssäkäyvät joutuvat sitten odottelemaan että oma lapsi saa paikan. En ymmärrä miksi lapsi pitää olla kokopäiväisessä hoidossa jos itse makaa kotona! Pari päivää viikossa olis ymmärrettävämpää. Ja juu, toki voi selitellä että lapsi tarvii virikkeitä joka päivä kahdeksan tuntia.

^^Tätä mä just tarkotan, ehdottomasti pois tuo oikeus!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti joka on lastensa kanssa;22477541:
Pidän lapseni pk:ssa, koska voin saada töitä koska tahansa. ---Täysin turhaa p.... jauhantaa! Kaupunki on velvollinen järjestämään hoitopaikan kahdessa viikossa. Hyvin, hyvin harva työsuhde alkaa just siltä istumalta kun haastattelussa käyt!! Lähes jokaisessa paikassa pystyy aloituksen sopimaan sinne kahden viikon päähän.

Olette itsekkäitä.

Jos valita pitää, niin mielummin lähipäiväkoti kuin pph kaupungin toiselta laidalta.

Jos ekana hommaa työpaikan, ja hoitopaikka pitää saada kahdessa viikossa, niin lapsi voi päätyä just jollekin pph:lle kaupungin itälaidalle, ja toinen lapsi taas päiväkotiin kaupungin länsilaidalle.

Tietyillä aloilla sijaisuuksia tulee jopa parin tunnin varoajalla.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti joka on lastensa kanssa;22477502:
Tarkoitankin tällä keskusteluaherättävällä, provosoivalla viestilläni niitä työttömiä jotka ovat työttömänä kuukaudesta toiseen ja vuodesta toiseen. Niitä, joilla ei ehkäpä ole aikomustakaan palata työelämään pieneen hetkeen.
Ymmärrän täysin ns aktiivisen työnhakijan joka todellakin hakee työtä ja käy aktiivisesti haastatteluissa jne. Tässä vain piilee se pieni seikka, että nämä kyseiset hakijat yleensä työllistyvätkin oman aktiivisuutensa vuoksi hyvinkin nopsaan.

9 kk meni aktiivisen työnhaun merkeissä ennen tämän päivästä tärppiä.

Olette itsekkäitä.

Jaa, mulle saatetaan soittaa että tuutko tänään tai huomenna töihin. Kerro toki, jos sulla on parempia ehdotuksia kuin se, että lapsilla on päiväkotipaikat?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti joka on lastensa kanssa;22477409:
Ettekö ole kuulleet ohjatusta puistotoiminnasta? Mll:n ja srk sekä kaupungin kerhoista ja perhekahviloista? Puistoissa on aina joku leikkiseuraksi!

Meidän kaupungissa ei ole ohj.puistotoimintaa eikä leikkipuistossakaan ole välttämättä ketään silloin kun käyn. Vanhempi ei ole sama asia kuin samanikäiset lapset. Keskenään he oppivat toisilta käytösmalleja. Minä kyllä myönnän että minulla ei ole hirveästi mielikuvitusta mitä erilaisimpiin leikkeihin. Minä hoidan lapsiani kotona ja huomaan että enempi niitä kiinnostaisi muiden lasten seura.

Olette itsekkäitä.

Silloin paikkaan ei pysty mitenkään itse vaikuttamaan. Ja mä en halua viedä lapsiani kenelle tahansa keltä sattuu tilaa löytämään. Joten jos saan hakemani paikat, niin otan ne vastaan.

Jos valita pitää, niin mielummin lähipäiväkoti kuin pph kaupungin toiselta laidalta.

Jos ekana hommaa työpaikan, ja hoitopaikka pitää saada kahdessa viikossa, niin lapsi voi päätyä just jollekin pph:lle kaupungin itälaidalle, ja toinen lapsi taas päiväkotiin kaupungin länsilaidalle.

Tietyillä aloilla sijaisuuksia tulee jopa parin tunnin varoajalla.

No kyl meillä ainakin se lähtökohta oli että saman perheen lapset samaan päikkyyn ja kyllä ne sai senkin onnistumaan että päästiin sinne minne haluttiinkin.. siinä kahdessa viikossa. Ja jos alkuun joutuuki johonki kauemmas niin ei sekään ole lopullista vaan lähipaikan saa heti kuin mahdollista. Pääasia että paikka järjestyy kuitenkin..

No kyl noi on yleensä sovittavissa ellet ole menossa johonki sijaisuusjuttuihin. Siinä vaiheessa kannattaa miettiä että kannattaako ne hommat edes loppupeleissä... Mä sain duunipaikan, soitin päivähoitoon ja sain paikan kahden viikon päästä ja jehdittiin vielä tutustua päikkyyn ennen sen alotusta. Ja uuden pomon kanssa oltiin sovittu että duunit alkaa kun päikkypaikka löytyy kahden viikon sisällä. Joo ja en mäkään ymmärrä että sitä lasta sielä päikyssä pidetään jos ite ollaan vaan kotona.

No tekemällä noita parin päivän pikakomennussijaisuuksia mä sain tämän nykyisen työpaikkani, että kyllä ne vaan kannattaa.

[QUOTE="Vieras";22477578]Ja kiviäkin kiinnostaa, mitä aloittaja ajattelee niistä äideistä, jotka... voe voe. Mutta helpotti toivottavasti kun sai sanotuksi.[/QUOTE]

Tietääkseni tämä on keskustelupalsta? Halusin nostaa keskusteluun aiheen joka kovasti ympärillä puhuttaa. Minulle on aivan sama, kiinnostaako juuri minun mielipiteeni ketään.

En vain kertakaikkiaan voi ymmärtää nykyäitien laiskuutta. Sitä, että edes omia lapsiaan ei voida hoitaa. Oma napa ensin, siten vasta lasten.

Meidän lapsi on ollut kotihoidossa koko reilun 4v elämänsä ajan. Kaupungin avoimen päiväkodin ryhmässä käynyt 2 vuotiaasta. Nyt kuitenkin erottuamme tuli vastaan tilanne, että minun pienituloisena on edullisempaa hakea lapselle päivähoitopaikka, koska tuloillani maksan siitä ymmärtääkseni 0e kun taas kaupungin tarjoama kerhopaikka 3 pnä viikossa 3h kerrallaan maksaa minulle 60e/kk. Valitettavasti henkilökohtaisen talouden vuoksi joudun valitsemaan tuon itselleni edullisemman vaihtoehdon. En ymmärrä miksi näissä avoimen päiväkodin jutuissa maksut ei ole tuloperusteiset!!!

No kyl meillä ainakin se lähtökohta oli että saman perheen lapset samaan päikkyyn ja kyllä ne sai senkin onnistumaan että päästiin sinne minne haluttiinkin.. siinä kahdessa viikossa. Ja jos alkuun joutuuki johonki kauemmas niin ei sekään ole lopullista vaan lähipaikan saa heti kuin mahdollista. Pääasia että paikka järjestyy kuitenkin..

Kiva, että teillä onnistui. Kaikissa kunnissa, kaikilla perheillä, ei ikävä kyllä ole noin hyvä tilanne.

Ja jos päivähoitopaikka on myönnetty, niin kunnalla ei ole velvollisuutta antaa lähipaikkaa, vaan kunta on jo velvollisuutensa täyttänyt.

Mitä lapseen tulee, niin onko lapsen parhaaksi tottua ekana yhteen hoitopaikkaan, sitten vaihtaa toiseen - ja jäädä pian taas kotiin kun äidin/isän työt loppuu, ja kun äiti/isä taas työllistyy niin taas tulee uusi hoitopaikka jostain. Ei lapset mitään kumipalloja ole joita voi pompotella paikasta ja tilanteesta toiseen.

Tiesittekös, että tuollaisissa tilanteissa, joissa töiden alkuun on viikon varoaika, kunnalla on velvollisuus järjestää hoitopaikka lapsellesi viikossa. Se ei vaan välttämättä ole se lähin paikka, mutta hoitopaikka kuitenkin.
Ei siis ole syy pitää lasta hoidossa, kun itse olet kotona "jos vaikka sattuis saamaan töitä". Kokemusta on!

[QUOTE="mina";22477725]Tiesittekös, että tuollaisissa tilanteissa, joissa töiden alkuun on viikon varoaika, kunnalla on velvollisuus järjestää hoitopaikka lapsellesi viikossa. Se ei vaan välttämättä ole se lähin paikka, mutta hoitopaikka kuitenkin.
Ei siis ole syy pitää lasta hoidossa, kun itse olet kotona "jos vaikka sattuis saamaan töitä". Kokemusta on![/QUOTE]

Must olis ollut älytöntä ottaa lapsi kokonaan pois hoidosta paikasta, jossa on ollut monta vuotta, jossa on kaverit ja mukavat hoitajat ja jossa viihtyy hyvin tietäen, että hetkenä minä hyvänsä kutsu töihin käy (mulla tosiaan päivän varoitusajalla) ja sitten on mentävä hoitoon joka tapauksessa. Musta tässä nimenomaan lapsen etu oli se, että kävi olemassa 2 - 3 päivänä viikossa hoidossa jokusen tunnin, säilyi rytmi ja sosiaaliset suhteet.

Mietin just sillo kun meille tuli se akuutti hoidon tarve että jos kaikki ne lapset olis kotona joilla on mahdolllisuus kotihoitoon niin tuskin niissä päikyissäkään olis niin täyttä.. Ja hoitopaikan saaminen haluttuun paikkaan helpottuis :whistle:

Kieltämättä minustakin on aika kamalaa, että eräskin äiti työ 2,5- viotiaan poikansa joka ikinen aamu hoitoon samaan aikaan kun minä omani ja hakee pois samaan aikaan iltapäivällä kuin minä omani, vaikka on työtön. Tuon ikäinen ei kyllä tarvisi mitään virikkeitä, saati tuollaisilla aikatauluilla ja varsinkin kun tässä kaupungissa saa ilmaiseksi varata hoitopaikan päiväkodista jossa lapsi on aiemmin ollut työttömyyden ajaksi, ja paikan saa viikon varoitus ajalla takaisin. Se on ihan ymmärrettävää että joku haluaa pitää hoitopaikan kun tekee lyhyitä sijaisuuksia tai pätkiä, mutta en minä veisi lasta hoitoon niinä päivinä kun en itse ole töissä. Lapsi kulkee ihan yhtä hyvin mukana työkkärissä ja muualla ja työhaastattelun ajaksi meiltä kyllä löytyy hoitajia ilman päiväkotiakin, esim. lapsen isä.

Oman lähipiirin kokemus on muuten osoittanut, että sillä kahden viikon varoajalla löytyy usein parempi hoitopaikka kuin 4kk odottelulla. Vaikuttaa siltä, että kahdessa viikossa töihin menevälle (eli täyden hoitomaksun maksavalle) viitsittään nähdä enemmän vaivaa, kun taas sille neljä kuukautta jonottavalle katsotaan vain joku paikka kun on kerran vaadittavan ajan jonottanut vaikka ei välttämättä hoitopaikkaa tarvitsisikaan.

Eikö teille tule huonoa omaatuntoa kun olette kotona ja lapsi hoidossa? Mä poden huonoa omaatuntoa jos mulla on etätyöpäivä ja olen kotona. Tosin se hyvä puoli noissa etäpäivissä on että pääsee hakemaan lapset aikaisemmin pois kun ei mene työmatkoihin aikaa mutta silti.. on se vähän outoa olla kotona ja lapset hoidossa...

Jos vaikka masentuu eikä jaksa olla puuhatätinä kaiken aikaa päivässä. Yksinhuoltaja saa omaa aikaa, jotta jaksaa kasvattaa lapsia paremmin. Lapset myös saavat päiväkodissa PALJON virikkeellistä ja monipuolista toimintaa, oppivat paljon nopeammin asioita, saavat leikkikavereita jne. Toinen hyvä vaihtoehto on kerho jossa ollaan n. 3 tuntia.

Yhteistyössä