miksi uskonnottomuus ärsyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
hmm, taisin ilmaista itseäni huonosti.. siis miksi se ärsyttää siinä määrin että esim ketjuun jossa joku kertoo ärsyyntyneensä siitä et lapsi on viety pyhäkouluun etc. niin vastataan asenteella et: no ei se siitä pilalle mene, miks sen nicojessican pitäis olla jotenkin erikoinen.. pitäis osallistua kun se kuuluu yleisivistykseen, miksi pitäis saada jotain muuta tekemistä siksia ikaa, mikä siinä nyt on muka niin pahaa ettei voi osallistua etc.

Veit sanat suustani. Tavallaan tuokin kuvaamasi asenne voidaan nähdä uskonnon vähättelynä. Ikäänkuin kirkolliset toimitukset olisivat ulkoluettua peruskauraa, joka ei vaikuta kehenkään mitenkään. Kai jokaisen kristityn tulisi kunnioittaa uskontoaan sen verran, ettei ottaisi ihan sama -asennetta näissä kysymyksissä?

Aidosti uskovat eivät mua rassaa, hyvä vaan jos saavat uskostaan iloa, mutta onttoa tapakristillisyyttä en tajua. On henkistä laiskuutta tehdä kuten aina ennenkin (kasteet, ripit jne.) ajattelematta yhtään miksi niin tekee. Tähänkin on jokaisella toki oikeus, mutta silloin ei tarvitse olla suuna päänä arvostelemassa toisin toimivia.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Lyhentelin tuota tekstiäsi, ei viitsi lainata liian pitkiä linkkejä koska jokainen voi ne lukea jos haluaa.
En ole perehtynyt vanhoihin uskomuksiin ja uskontoihin sen enempää valitettavasti.

Mitä yritin tehdä on se että eroitetaan jumalan antama suora vastaus jostakin tapahtumasta jonka uskovainen _tulkitsee_ jumalan vastaukseksi. Nämä ovat mielestäni kaksi eri asiaa.

Joista toinen on ymmärrettävissä oleva asia toinen taas ei.

Uskonto on helppo ratkaisu mutta ei kaikille ihmisille tyydyttävä ja monta kertaa uskonnon antama helppo vastaus on jopa suorastaan vahingollinen ihmisille ja kenties koko ihmiskunnalle.

Siksi modernit kirkot eivät ota kantaa tieteellisiin kysymyksiin pysytellen erossa niistä jotta vanhoja virheitä ei toistettaisi.
Siksi he puhuvat "uskonnollisista totuuksista" ja "tieteellisistä totuuksista"
Siksi he eivät ole kreationisteja, siksi he eivät usko että raamattua voidaan lukea kirjaimesta kirjaimeen ja sanasta sanaan kuin lakikirjaa.

Toki voimme sanoa että jokin uskomus tai mielipide on sopiva _minulle_ ja taas toiselle toinen, en rupea sitä kiistämään missään tapauksessa.
Mutta se ei tarkoita sitä että nämä kaksi mielipidettä tai uskomusta olisivat jotenkin tasa-arvoisia keskenään, se on eriasia mistä voidaan keskustella ja väitellä.
Mä olen itse todennut, että mitä useampaan uskontoon perehtyy, sen paremmin ymmärtää niiden sanomaa, tarkoitusta ja merkitystä niihin uskoville ihmisille. Mä olen perehtynyt monien uskontojen lisäksi myös mm teosofiaan. Kun luen esim jotain 1900-luvun alussa kirjoitettua teosta, pohdin sen sisältöä ja kirjoittajan tapaa esittää asia suhteessa aikakauteen, jolloin se on kirjoitettu. Luen myös saman teoksen tavalla, josta käytetään sanontaa "kuin piru raamattua".

Perustelut, millä jokin asia väitetään todeksi, on suhteutettava siihen tietämykseen, mitä asiasta silloin oli ylipäätään mahdollista saada. Ja mitä mä pidän erittäin tärkeänä on, että kaikkea ei tarvitsekaan todistaa todeksi. Tarkoitan tällä sitä, että jos asiaa ei voida todistaa todeksi, se ei vielä tarkoita, ettei se olisi totta. Ensin pitäisi todistaa se asia epätodeksi. Me emme ole pystyneet todistamaan, että jumalia on. Ateisti siis tulkitsee, että jumalia ei ole. Mutta emme ole myöskään pystyneet todistamaan, että jumalia ei ole. Uskovainen siis tulkitsee, että jumalia on.

Uskontoihin on aina liittynyt ihmisen pyrkimys selittää asioita, joita ei muuten ymmärrä. Se, ettei jokin asia ole ymmärrettävissä, ei kuitenkaan tarkoita, etteikö se olisi totta.

Uskontoihin on aina liittynyt vaaransa ja erityisesti silloin, kun ihminen on käyttänyt uskontoa vallan tavoitteluun ja muiden ihmisten kontrolloimiseen omaksi hyödykseen. Mutta on hyvä erottaa toisistaan käsitteet uskonto ja usko. Jälkimmäinen kun on yksilön henkilökohtainen ja vapaaehtoinen suhde jumaliinsa. Uskontoihin liittyy kuitenkin usein myös hyviäkin puolia. Esimerkiksi se yhteisöllisyys, mitä moni uskonto siihen uskoville tarjoaa. Tänä päivänä ei pitäisi kenenkään enää epäillä yhteisöllisyyden tarpeellisuutta. Ei sen yhteisöllisyyden toki tarvitse olla uskonnollista, mutta aivan liian moni ihminen joutuu joko selviytymään yksin tai turvautumaan johonkin työkseen muiden asioita hoitavaan henkilöön.

Kun puhutaan uskonnoista, mun mielestä olisi hyvä muistaa, että uskontoja on kymmeniä - lieneekö jopa yli 100.... ainakin, jos eri lahkotkin lasketaan mukaan - ja ne ovat keskenään hyvin erilaisia. Valtaosassa näistä ei ole olemassakaan mitään järjestäytynyttä kirkkoa, papistoa, profeettoja tai muitakaan heeboja, jotka sanoisivat, että juttu on kuulkaas nyt näin tai ottaisi kantaa tieteellisiin kysymyksiin. Valtaosassa uskontoja ei ole edes pyhiä kirjoja.

Mä ymmärrän sun näkemyksiäsi varsin hyvin, vaikka - tai ehkä juuri siksi - sä käsittelet uskonto-uskonnottomuus -teemaa ainoastaan kristinuskon osalta. Mä en tiedä, huomasitko, mitä vastasin sulle viime yönä siihen Huumekoiran aloittamaan ketjuun, missä puhuit kristinuskon käsityksestä ihmisen ylivertaisuudesta. Asiat, mitä sä siinä kerroit pitäväsi tärkeinä - mm ihmisen, muiden eläinten ja maapallon kunnioittaminen/huolen pitäminen ... en muista sanamuotoja - ovat aivan keskeisimpiä teemoja kymmenissä eri uskonnoissa. Sä pidät itseäsi uskonnottomana, mutta sä kuitenkin ajattelet kuin uskovainen. Riippuu vaan siitä, mistä uskonnosta puhutaan :)

Onko jonkun mielipide tai uskomus tasavertainen toisen ihmisen mielipiteen tai uskomuksen kanssa...ähh...mä istun tässä aamuun asti, jos alan siihen vielä vastaamaan :D

Keittiönoidan ja Jaskan kanssa olisi mukava turista asioista enemmänkin. Mekin olemme jotenkin eri mieltä, omilla argumenteilla, omilla näkemyksillämme, mutta, mä näkisin, että teidän kanssa voisi olla mukava juoda pullo punkkua ja turista, uskonnottomuudesta, uskonnoista, jne.
Toki, muutama uskovakin täällä on sellainen, joka on kykenevä rakentavaan keskusteluun, ja heidänkin näkemyksensä rikastuttaisi keskustelua.

Alkuperäinen kirjoittaja Potslojo:
Keittiönoidan ja Jaskan kanssa olisi mukava turista asioista enemmänkin. Mekin olemme jotenkin eri mieltä, omilla argumenteilla, omilla näkemyksillämme, mutta, mä näkisin, että teidän kanssa voisi olla mukava juoda pullo punkkua ja turista, uskonnottomuudesta, uskonnoista, jne.
Toki, muutama uskovakin täällä on sellainen, joka on kykenevä rakentavaan keskusteluun, ja heidänkin näkemyksensä rikastuttaisi keskustelua.
:) Mä olen aina ollut kiinnostunut uskonnoista. Tai no aina ja aina, mutta yli 30 vuotta kuitenkin. Johtuu varmaan suurimmaksi osaksi siitä, että mulla oli lukiossa 70-luvulla ussanmaikka, joka osasi tehdä uskonnoista mielenkiintoisia. Silloin oli kuitenkin paljon vähemmän saatavilla tietoa eri uskonnoista kuin nykyisin ja nyt mulla vuosi vuodelta vaan pahenee tämä kiinnostus :D Pitäisi jossain vaiheessa alkaa haalimaan tietoa eri Afrikan heimojen uskonnoista.

Saman kipinän olen iskenyt lapsiinikin, sillä kumpikin on erittäin kiinnostunut uskonnoista. Kuopus - ateisti nykyisin - on erityisen hyvin perehtynyt sekä Raamattuun että Koraaniin. Meillä on myös ollut aikoja, jolloin kolmihenkisessä perheessämme on ollut kolmen eri uskontokunnan edustajia. Sukuun sitten kuuluu laidasta laitaan porukkaa: evlutteja, ortodokseja, jehovan todistajia, hinduja, muslimeita, ateisteja, panteisteja, suomenuskoisia, wiccoja ja yksi bahai-uskontoa tunnustava. Luultavasti sukuun on vielä tulossa ainakin muutama roomalaiskatolinen :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä olen itse todennut, että mitä useampaan uskontoon perehtyy, sen paremmin ymmärtää niiden sanomaa, tarkoitusta ja merkitystä niihin uskoville ihmisille. Mä olen perehtynyt monien uskontojen lisäksi myös mm teosofiaan. Kun luen esim jotain 1900-luvun alussa kirjoitettua teosta, pohdin sen sisältöä ja kirjoittajan tapaa esittää asia suhteessa aikakauteen, jolloin se on kirjoitettu. Luen myös saman teoksen tavalla, josta käytetään sanontaa "kuin piru raamattua".

Toki uskonnoilla on merkitys edelleen ja suurempi merkitys menneisyydessä.
Suosittelen, kuten sinäkin ilmeisesti, että ihmiset lukiessaan ottaisivat historiallisen kontekstin huomioon, etenkin silloin kun kysymys on uskonnosta joka muokkaa omaa ja kenties muidenkin elämää.

Perustelut, millä jokin asia väitetään todeksi, on suhteutettava siihen tietämykseen, mitä asiasta silloin oli ylipäätään mahdollista saada. Ja mitä mä pidän erittäin tärkeänä on, että kaikkea ei tarvitsekaan todistaa todeksi. Tarkoitan tällä sitä, että jos asiaa ei voida todistaa todeksi, se ei vielä tarkoita, ettei se olisi totta. Ensin pitäisi todistaa se asia epätodeksi. Me emme ole pystyneet todistamaan, että jumalia on. Ateisti siis tulkitsee, että jumalia ei ole. Mutta emme ole myöskään pystyneet todistamaan, että jumalia ei ole. Uskovainen siis tulkitsee, että jumalia on.

Olen samaa mieltä edelleen, on pyrittävä ymmärtämään miksi jotain asiaa on väitetty todeksi. Esimerkiksi: Aurinko näyttää nousevan ja laskevan joten näyttää siltä kuin se kiertäisi maan ympäri, vaikka todellisuus on tietysti päinvastainen.

Totta on myös se että kaikkea ei tarvitse todistaa todeksi ja että todisteiden puute ei ole todiste siitä että jotain ei ole olemassa.

Mitä tulee tuohon todistamiseen, yleinen nyrkkisääntö on se että väitteen tekijällä on todistamisen taakka ja tämä ei ole mikään väittelytekninen asia vaan jokapäiväisessäkin elämässä toimimme sillä tavalla.
Ateisti ei siinä mielessä "tulkitse" että jumalia ei ole, ateisti ei varsinaisesti tee mitään mutta teisti tekee, hän tulkitsee jonkin asian perusteella että jumala on mutta sekin peruste on subjektiivinen ja joskus perustuu jopa tiedon puutteeseen. (kreationismi?)

Uskontoihin on aina liittynyt ihmisen pyrkimys selittää asioita, joita ei muuten ymmärrä. Se, ettei jokin asia ole ymmärrettävissä, ei kuitenkaan tarkoita, etteikö se olisi totta.

Uskontoihin on liittynyt tarve selittää asioita jotka eivät ole olleet muutoin selitettävissä sillä hetkellä, sanoisin minä. Jos joku asia ei ole ymmärrettävissä niin se johtuu tiedon puutteesta yleensä.
Asiat joita uskonnot ovat selittäneet ovat vähenemään päin koska tiede kehittyy kokoajan ja pystyy vastaamaan niihin kysymyksiin joita ainoastaan uskonto käsitteli aiemmin.

....Uskontoihin liittyy kuitenkin usein myös hyviäkin puolia. Esimerkiksi se yhteisöllisyys, mitä moni uskonto siihen uskoville tarjoaa. Tänä päivänä ei pitäisi kenenkään enää epäillä yhteisöllisyyden tarpeellisuutta. Ei sen yhteisöllisyyden toki tarvitse olla uskonnollista, mutta aivan liian moni ihminen joutuu joko selviytymään yksin tai turvautumaan johonkin työkseen muiden asioita hoitavaan henkilöön.

...Mä ymmärrän sun näkemyksiäsi varsin hyvin, vaikka - tai ehkä juuri siksi - sä käsittelet uskonto-uskonnottomuus -teemaa ainoastaan kristinuskon osalta. Mä en tiedä, huomasitko, mitä vastasin sulle viime yönä siihen Huumekoiran aloittamaan ketjuun, missä puhuit kristinuskon käsityksestä ihmisen ylivertaisuudesta. Asiat, mitä sä siinä kerroit pitäväsi tärkeinä - mm ihmisen, muiden eläinten ja maapallon kunnioittaminen/huolen pitäminen ... en muista sanamuotoja - ovat aivan keskeisimpiä teemoja kymmenissä eri uskonnoissa. Sä pidät itseäsi uskonnottomana, mutta sä kuitenkin ajattelet kuin uskovainen. Riippuu vaan siitä, mistä uskonnosta puhutaan :)...

Yhteisöllisyys on toki tärkeää, sitä en kiellä, enkä koskaan ole kieltänyt.

Toki aiemmassa ketjussa puhumani asiat ovat keskeisiä teemoja monissa kymmenissä uskonnoissa. Mutta en tiedä tarkoittaako se että minä ajattelen kuin uskovainen... mitä se tarkoittaa edes?
Että humanismi, keskinäinen kunnioitus omaa- ja muita elämänmuotoja kohtaan on uskonnollisen ajattelun etuoikeus ?
Siihen en usko, enkä tiedä tarkoititko sitä edes.

Humanismi, sekularismi, ateismi ei ole "uskontoa" mutta en ole varma mitä tarkoitat "uskonnolla" tuossa viimeisimmässä kommentissasi.

Ehkä tarkoitat jonkin sortin spiritualismia ?

No meillä onki anoppi semmonen uskonto terroristi, että hoh hoijjaa. Paasaa mulle, että lapselle pitää opettaa ruoka ja iltarukous, koska se luo turvallisuutta, mielestäni taas se turvallisuus pitää saada hiukan jostaki muualta ku jostan pakotetuista rukouksista, rukoilkoot sitte ite aikusina jos tahtovat.

Kai hänen oma poikansakki sitte sai ainoan turvansa niistä rukouksista ku itte anoppi juoksi miesten perässä kapakissa, lapsen ollessa aivan pikkuinen ja yksin kotona.

Olen tullut siihen tulokseen, että hän on ainakin sisäistänyt tämän kristin uskon tekopyhyyden täydellisesti :D

Kyllä mua harmittaa kuunnella kun jotkut aikuiset ihmiset selvittää täytenä totena jotain raamantun tapahtumia, aivanku ne ois ainut oikea totuus, eivätkä edes ymmärrä sitä kuinka kuvainnollinen kirja se on. Miten ne ihmis raukat on saatu aivopestyä siihen niin pahasti?? Ja en koe, että se olisi erityisen mukavaa kun lapsilleni jotkut aikuiset ihmiset selittää näitä asioita ainoana oikeana totuutena.

Jaska-: Me ollaan näköjään pääsääntöisesti samaa mieltä useimmista kohdista. Tieteen kehitys asioiden selittäjinä on vaikuttanut paljon, mutta meillä on edelleen paljon asioita, joihin tiede ei ole vastannut. Yksi syy siihen, miksi mun uskontoni on se mikä on, on sen eklektisyys. Mun uskontoni ei perustu oppikirjoihin eikä saarnamiesten sanoihin. Se sallii mun muuttaa käsityksiäni, jos on todistettu, että jokin asia ei olekaan niinkuin on joskus aiemmin uskottu. Mun esi-isäni olisivat olleet pelkästään tyytyväisiä, jos olisivat tienneet, että "sammakko lumihangella huhtikuussa ei merkitsekään huonoa viljasatoa vaan huonon viljasadon aiheutti se, että lehmä kuoli ja lantaa oli liian vähän". Tietämyksen lisääntyminen ei siis ole uhka uskonnolleni. Joissain uskonnoissa se on. Voisiko se johtua siitä, että jos uskonnon johtajilla on tarve hallita ja kontrolloida uskovaisia, liika tietämys ei ole näiden johtajien edun mukaista? Eihän tästä ole kovinkaan kauaa, kun kirjoja poltettiin, jotta "rahvas" ei lukisi niitä. Tietämätöntä on helpompi hallita. Itse usko tai jumalat - oli heitä tai ei - ei siis välttämättä olisikaan este asioiden ymmärrettävälle selittämiselle vaan ihmiset?

Mä tarkoitin sillä sun uskovaisen tapaan ajattelemisella sitä ... hitsi, kun on välillä vaikea löytää oikeita sanoja ... että hyvin moni uskonto perustuu juuri sille ajattelutavallesi. Sain eilisestä kirjoituksestasi sen käsityksen, että sun mielestäsi ne ovat ateistisia käsityksiä eikä uskontoon liittyviä käsityksiä. Voi ne tietysti olla ateistisiakin, mutta ne ovat tosiaan myös monen uskonnon koko perusta. Uskontojen, joissa kaikissa ei ole edes jumalia.

Sä ajattelet, että sun ajattelutapasi ja kristinuskon välillä on suuri ero. Ja niin niissä onkin. Sun ajattelutapasi ei kuitenkaan eroa joistain uskonnoista kovinkaan paljoa. Voi olla, että jos pari viikkoa aiheesta vielä keskusteltaisiin, löytäisin uskonnon, josta se ei eroaisi lainkaan. En mä silti tarkoita, että sun pitäisi löytää se uskonto ja alkaa uskovaiseksi :D Mutta jos olet joskus seissyt sumuisena aamuna merenrannassa katsomassa horisonttiin etkä hetken aikaa tihrusteltuasikaan oikein erota, missä meri loppuu ja taivas alkaa, niin ehkä ymmärrät, mitä tarkoitan :)

@Keittiönoita

Olemme varmasti samaa mieltä useimmista asioista kuin eri mieltä =)

On paljon asioita joihin tiede ei ole vastannut tai kenties pystyykään vastaamaan.
Mutta mitä vikaa on sanoa ettei tiedä jotain, tai että jokin kysymys on sellainen johon ei pystytä vastaamaan.

En ole ollenkaan varma siitä että jokainen asia joka voidaan esittää kysymyksen muodossa on oikeasti 'validi' kysymys ja että siihen pitäisi näin ollen pystyä vastaamaan tavalla tai toisella.

Jo pelkkä kielen riittämättömyys saa minut ajattelemaan noin.
Kielen, oli se mikä tahansa kieli, riittämättömyyden esimerkkinä voisi toimia vaikkapa perinteinen 'kahvin maku' esimerkki : Kertoisiko minulle miltä kahvi maistuu ?
En siis kysy mitä se on, kahvia. Enkä kysy minkä lämpöistä se on, kuumaa.
Vaan miltä se maistuu `?

Tai jos sinulla maistatetaan kahta erilaista kahvia niin voit varmaankin kertoa että ne maistuvat erilaiselta mutta millä tavalla ne ovat erilaisia? Toki voit sanoa että toinen on vahvemman makuista mutta ei se oikeastaan vastaa kysymykseen.

Wittgensteinia vapaasti lainatakseni: Mistä ei voi puhua, on vaiettava.

Mutta ihmiset lähtökohtaisesti haluavat vaikka huonon vastauksen kun ei vastausta ollenkaan. Olipa kysymys melkein mikä tai minkälainen tahansa.

Mitä tulee ateistisiin käsityksiin/arvoihin/ entiedä onko sellaisia olemassa edes :D
Naturalistinen maailmankuva on toki olemassa ja sellainen minulla on mutta ateistinen maailmankäsitys? en ole ollenkaan varma että sellaista on edes olemassa todellisuudessa.

http://www.helsinginhiippakunta.evl.fi/piispa/puheenvuoroja/?x20117=31485
Tuossa on Helsingin piispa Huovisen kirjoitus ns. uusateismista.
Ihan mielenkiintoinen vaikka joistakin kohdista olen hitusen erimieltä

Jaska-: Ei ole mitään vikaa sanoa, ettei tiedä. On kuitenkin asioita, jotka tiedämme, mutta tietomme saattaakin osoittautua myöhemmin virheelliseksi. Esimerkiksi ravitsemusoppi on muuttunut viimeisen 50 vuoden aikana merkittävästi. Siitä huolimatta, että se 50 vuoden takainenkin tieto perustui tieteellisiin tutkimuksiin. On myös uskomuksia, jotka osoittautuvatkin myöhemmin todeksi. Kun mä olin 60-luvulla lapsi, äidilläni oli tapana sanoa, että "kalasta kasvaa järki". Samoin oli sanonut hänen 1800-luvun puolella syntynyt äitinsä hänelle aikoinaan. Ja mä sanoin aikoinaan niin omille lapsilleni. Kuitenkin vasta tällä vuosituhannella on tullut ihmisten tietoisuuteen - kun asiaa on tieteellisesti tutkittu - , että kalaöljyissä on rasvahappoja, jotka mm parantavat muistia ja keskittymiskykyä. Uskonnot ovat paljon vanhempaa perua. Monet asiat niissä perustuvat sen hetkiseen tietoon. Koska ajassa ei voi mennä taaksepäin eikä kysyä enää, että mistäs näin päättelit, on joko uskottava siihen, että se tieto on edelleen oikea tai sitten tyrmättävä asia ja odotettava, että joku kenties 100 vuoden päästä päättää tehdä tieteellisen tutkimuksen asiasta.

Mä palaan mielelläni näihin vanhoihin luonnonuskontoihin, koska mielestäni ne kuvastavat parhaiten ihmisten tarvetta ylipäätään uskontoon sekä uskonnon merkitystä ihmiselle. Uskontojen avulla on voitu kuljettaa sukupolvilta toiselle sellaista perimätietoa, mikä on ollut ihmisen hengissä pysymisen kannalta jos ei nyt suoranaisesti välttämätöntä niin ainakin tarpeellista. Jos tutkii näitä vanhoja luonnonuskontoja, huomaa, että suuri osa uskonnosta liittyy ihmisen ravinnon saamiseen. Miksi näin? Koska 1000 vuotta sitten ei voinut surauttaa autolla Prismaan tekemään ruokaostoksia ja ilman riittävää ravintoa sairastui ja kuoli. Eri uskontojen käsitys siitä, mistä vuosi alkaa ja mihin se loppuu, on vaihdelleet alueittain. Yhteistä niille on kuitenkin, että se perustuu tavalla tai toisella sen alueen ravinnon saantiin. Joissain uskonnoissa vuosi päättyy, kun sato on saatu korjattua talteen. Joissain uskonnoissa vuosi alkaa, kun jokin ravinnoksi pääsääntöisesti käytetty eläinlaji on joko lukumäärältään suurimmillaan tai helpoiten metsästettävissä.

Myös monet juhlat liittyvät ravinnon saamiseen. Olitkos sä metsämiehiä? Tiedät, mitä on hirvenpeijaiset? Sekin on vanha pakanallinen riitti. Miksi tällaisia pakanallisia riittejä vietetään edelleen nykypäivän Suomessa? Miksi ihmeessä fiksu, kenties korkeasti koulutettukin suomalainen mies hirven ammuttuaan vietää porukalla jotain ikiaikaista pakanallista riittiä? Hyvä kysymys. Ehkä ihmisellä ei olekaan tarve luopua kaikesta, mikä on hömpäksi todistettu?

Minäkään en ole varma, että kaikkiin kysymyksiin tarvitsisi vastata. Yksi sellainen kysymys on, onko jumalia olemassa. Tarvitseeko siihen vastata, kun emme ole yksimielisiä edes siitä, mitä jumalat ovat? Sekin kun riippuu siitä, keneltä kysyy. Ja jos siitä päästäisiin yksimielisyyteen ja vielä siitäkin, että niitä on, seuraava kysymys olisi, että onko niitä sitten yksi vai monta. Ja jos yksi, niin kuka niistä on sitten se oikea. Ja jos päädyttäisiin siihen, että jumalia ei ole, niin mitä muutakaan sitten ei ole? Lakataanko viettämästä hirvenpeijaisia? Puretaanko kirkot ja moskeijat? Jauhetaanko vainajat suoraan ruumishuoneella sikojen rehuksi ja rakennetaan hautausmaiden päälle pilvenpiirtäjiä? Uskontoihin liittyy paljon enemmän kuin vain jumalat, pyhät kirjat ja rituaalit. Niihin liittyy niin ihmiskunnan, sukujen kuin yksittäisen ihmisenkin historia.

Olet hyvin oikeassa tuossa kielen riittämättömyydessä. Meillä ei ole sanoja kaikkeen, mitä tarkoitamme. Joudumme ehkä käyttämään sanoja, jotka eivät ihan tarkalleen ottaen kuvaa tarkoittamaamme asiaa, mutta on kuitenkin lähinnä sitä. Sama sana voi kuitenkin tarkoittaa jollekin toiselle jotain muuta. Esimerkiksi kun joku kristitty sanoo mulle, että hän tietää Jumalan olevan olemassa, niin mä kyllä ymmärrän, mitä hän tarkoittaa. Ei mun tarvitse kysyä, että "no missäs näit?". Mutta jos hän sanoisi saman sulle, niin varmasti ainakin ajattelisit kysyä "no missäs näit?" Sanalla "tietää" ei tarkotetakaan tässä yhteydessä samaa tietämistä kuin että mä tiedän mun kännykäni olevan tuossa näppiksen vieressä.

Kieli on myös vuosisatojen saatossa muuttunut. Kun olen lukenut joitakin viime vuosisadan alkupuolelta olevia teosofisia kirjoja, joissain kieli on yllättävän vaikeaa tajuttavaksi. Ja vielä kun se on kirjoitettu vanhalla "harakanvarvasfontilla". Kun mennään ajassa taaksepäin, voi vain miettiä, miten monta asiavirhettä on voinut tulla jo pelkästään siksi, että jonkun käsialasta ei ole saanut selvää. Jos siis ajatellaan vaikkapa kirjaa nimeltä Raamattu, on täysin mahdotonta sanoa, miten paljon se on matkan varrella muuttunut. Se ei kuitenkaan muuta miksikään sitä tosiasiaa, että joku jossain joskus on sitä kirjoittanut. Sekin sisältää sitä perimätietoa, minkä joku on katsonut aikoinaan tarpeelliseksi aikalaisilleen ja jälkipolville jakaa.

Mistä ei voi puhua, on vaiettava. Jos tällä tarkoitit, että mikäli jollekin ei ole sanaa kuvaamaan, siitä ei tarvitse puhua, niin mä olen täysin eri mieltä. Kieli kehittyy ja asioille löydetään yhteisesti hyväksyttyjä termejä, kun niistä puhutaan. "Kävin äsken eriössä. Millainen etäkohdistin sulla muuten on?". Näinkin voisi olla, mutta eriön tilalta kuitenkin on päädytty käyttämään sanaa vessa tai WC ja etäkohdistimesta tuli hiiri. Ehkä meillä on jonain päivänä enemmänkin sanoja kuin karvas, kitkerä, makea, hapan jne kuvaamaan erilaisia makuja. Ehkä joskus sukupolvien päässä on termi, jolla voidaan kertoa, miltä kahvi maistuu.

Oli kyllä mielenkiintoinen artikkeli. Aika monestakin kohdasta olin samaa mieltä. Mikä ei kuitenkaan muuta miksikään sitä, että olen edelleen pakanauskovainen :D

Ei osallistu lapset uskonnon- eikä et-tunneille eikä mihinkään kirkollisiin tapahtumiin. Kun täysi-ikäisyys koittaa saa ihan vapaasti tehdä mitä haluaa, mutta eiköhän tuo järkevänä ihmisenä ymmärrä, ettei mitään jumalia ole.

Yhteistyössä