Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:Mitäs jos se nukuttaminen ei kestäkään sitä esim. 30minuutin nukahtamista mitä se oletettavasti kestää teillä? Mitäs jos perheessä on useampia lapsia, joilla oma huone, se sama 30minuuttiako jokaisen luona erikseen? Siinähän sitä saiskin kivasti vanhemman illan kulumaan. Mitä jos lapsi ei tyynny yöllä yksin herätessään vaan tarvitsee vanhemman viereensä silloinkin ja mitäs jos tätä tekevää on monta? Siinä saa yönkin kulumaan hyväisesti rallatessa.
Mun mielestä nukahtamisessa, yksin nukkumisessa ja heräämisessä ei ole mitään pelättävää ja tämän tunteen haluan siirtää lapsellenikin. Meillä lapset nukahtaa helposti ilman ongelmia yksin, ovat aina nukahtaneet, ilman huutokouluja.
Nukutaan samassa huoneessa. Siihen loppuu unikoulut, huutamiset itkut ja muut juoksusessiot.
Alkuperäinen kirjoittaja emppu:meillä nukutetaan 1,5 vuotias poika joka ilta ja joka päivä unille..enkä kyllä tuosta luovu,ja kaiken lisäksi,poika nukkuu vielä perhepedissä,eikä ole aikomuskaan siirtää omaan sänkyyn..jos kerran tuolla tavalla nukkuu jopa 14h putkeen,niin miksi sitä muuttumaan?ja muistan kuinka itseäni pienempänä pelotti nukkua yksin pimeässä,jos äiti ei nukuttanut.
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:Minulle oli ennen lapsia itsestään selvää, että lapsi laitetaan omaan sänkyyn, luetaan , annetaan pusut ja halit ja sitten he nukahtavat. On hiljaista, rauhallista ja seesteistäEi nyt mennyt mielikuvat ihan yksiin meidän lasten kanssa
![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:Mitäs jos se nukuttaminen ei kestäkään sitä esim. 30minuutin nukahtamista mitä se oletettavasti kestää teillä? Mitäs jos perheessä on useampia lapsia, joilla oma huone, se sama 30minuuttiako jokaisen luona erikseen? Siinähän sitä saiskin kivasti vanhemman illan kulumaan. Mitä jos lapsi ei tyynny yöllä yksin herätessään vaan tarvitsee vanhemman viereensä silloinkin ja mitäs jos tätä tekevää on monta? Siinä saa yönkin kulumaan hyväisesti rallatessa.
Mun mielestä nukahtamisessa, yksin nukkumisessa ja heräämisessä ei ole mitään pelättävää ja tämän tunteen haluan siirtää lapsellenikin. Meillä lapset nukahtaa helposti ilman ongelmia yksin, ovat aina nukahtaneet, ilman huutokouluja.
Nukutaan samassa huoneessa. Siihen loppuu unikoulut, huutamiset itkut ja muut juoksusessiot.
No enpä voisi kuvitella esim. meillä sitä. Mahtais siinä makuuhuoneessa loppua jo happikin kun 6 ihmistä nukkua possottais samas pienes huonees, häiriten toistensa unta. Ja meillä kyllä kolmonen huusi öisin vaikka oli meidänkin makkarissa melkein 3v asti. Ei se mihinkään lopu jos on tietynluontoinen lapsi.
Mä en käsitä miksi nukkumisesta, nukahtamisesta ja yksin nukkumisesta pitää tehdä mörkö lapselle, ei lapsi kyseenalaista asiaa jos sitä on tehty alusta asti ja vanhemmat pitävät asiaa normaalina. Toki on tässäkin poikkeuksia ja kausista riippuen mutta näin yleisluontoisesti.
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:Minulle oli ennen lapsia itsestään selvää, että lapsi laitetaan omaan sänkyyn, luetaan , annetaan pusut ja halit ja sitten he nukahtavat. On hiljaista, rauhallista ja seesteistäEi nyt mennyt mielikuvat ihan yksiin meidän lasten kanssa
![]()
Meillä on 4kappaletta tälläisiä lapsia jotka tekevät kuvailemallasi tavalla. Ilman huutoja ja itkuja. Se on heille normaalia.
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:En ole katsonut tarpeelliseksi säätää lapsen kanssa mitään silloin kun menee nukkumaan......rätti kainaloon, peitto päälle, pusu ja taputus peffaan....siihen nukahtaa heti.
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:Enkä mä käsitä myöskään sitä että miksi nukkumaanmenosta tehdään hirvee show, se nyt vain on juttu joka pitää tehdä että jaksaa. Läheisyyttä ja hyvänäpitoa pitäisi ehtiä tehdä päivälläkin niin että lapsi voi nukahtaa levollisin mielin yöpuulle.
Ei meillä lapset yöllä herätessää kauhistu ja ala huutaa ja jos jostain syystä huutavat, tottakai heidän huutoonsa vastataan menemällä katsomaan. Ja minä puhun nyt omani ikäisistä lapsista, 2-6v. En pienistä vauvoista jotka tietenkin nukkuu vieressä/lähellä.
Korostan eritoten viimeistä lausetta epäselvyyksien varalta.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:En ole katsonut tarpeelliseksi säätää lapsen kanssa mitään silloin kun menee nukkumaan......rätti kainaloon, peitto päälle, pusu ja taputus peffaan....siihen nukahtaa heti.
Teillä toimii noin. Kaikilla ei todellakaan toimi. Suurin osa lapsista tarvitsee aikuisen vierelleen, kunnes nukahtaa!
On harvassa ne, joiden lapset jää heti 1 vuotiaana yksin sänkyyn unta hakemaan.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:Enkä mä käsitä myöskään sitä että miksi nukkumaanmenosta tehdään hirvee show, se nyt vain on juttu joka pitää tehdä että jaksaa. Läheisyyttä ja hyvänäpitoa pitäisi ehtiä tehdä päivälläkin niin että lapsi voi nukahtaa levollisin mielin yöpuulle.
Ei meillä lapset yöllä herätessää kauhistu ja ala huutaa ja jos jostain syystä huutavat, tottakai heidän huutoonsa vastataan menemällä katsomaan. Ja minä puhun nyt omani ikäisistä lapsista, 2-6v. En pienistä vauvoista jotka tietenkin nukkuu vieressä/lähellä.
Kyllä kyllä. Jos lapsi alkaa itkemään ja huutamaan ja ryntää pois sängystä, kun se sinne on yksin jätetty, NIIN SILLOIN pitää aikuisen jäädä vierelle nukuttamaan. Niin yksinkertaista.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja no:kun on seurannu sivusta aikoinaan ystävieni ja sisarrusten nukuttamis sessioita jotka kestää 1- 2 tuntia niin ei kiitos. mun poika on vauvana laitettu sänkyyn, pariunilaulua ja suukot jahalit hyvää yötä ja samantien unessa. nyt isompana luetaan satu ja suuko&hali ja hyvää yötä ja unessa 5-10 min. en koe tarpeelliseksi et pitäs istua vieressä ja nukuttaa. jos on ollu kipeä on nukkunut vieressä tai olen ottanut patjat lattialle ja nukuttu vierekkäin ja nukutettu. ikää siis nyt pian 6v.
Tämä on myös tempperamentista kiinni! Jos sun lapses nukahtaa alta 10 minuutin, ei tarkoita sitä, että kaikki muutkin osaavat. Joillekin kestää se nukahtaminen kauemmin. Ja sitä kauemmin se kestää, jos lapsi tuntee olonsa turvattomaksi ja joutuu huutamaan! Meillä nukutetaan meidän 2 vuotias ja hänellä kestää aina 40 min ennenkuin nukahtaa.
"Unihäiriöt liittyvät länsimaiseen tapaan jättää liian pienet lapset nukkumaan yksin". Tämä tapa perustuu hänen mielestään puhtaasti aikuisen tarpeeseen: "Nisäkäspennun paikka on emon ihoa vasten". Emolla hän tarkoittaa niin isää kuin äitiäkin, tai muuta läheistä aikuista.
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:Enkä mä käsitä myöskään sitä että miksi nukkumaanmenosta tehdään hirvee show, se nyt vain on juttu joka pitää tehdä että jaksaa. Läheisyyttä ja hyvänäpitoa pitäisi ehtiä tehdä päivälläkin niin että lapsi voi nukahtaa levollisin mielin yöpuulle.
Kyllä kyllä. Jos lapsi alkaa itkemään ja huutamaan ja ryntää pois sängystä, kun se sinne on yksin jätetty, NIIN SILLOIN pitää aikuisen jäädä vierelle nukuttamaan. Niin yksinkertaista.
Meillä ei huutavaa lasta jätetä sänkyyn, ei meillä lapset huuda sängyssä nukkumaanmennessä koska ei siinä ole heille mitään pelottavaa. Ja jos yöllä alkaa huutaa, en ala nukuttaa vaan rauhoitan lapsen puheella ja sylillä ja rauhallinen lapsi jää sänkyynsä odottamaan unta. Mä en käsitä miksi mun pitäisi olla siinä nukuttamassa silloin?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:"Mikä on lapsen kokemus, kun hän herää ja kokee, että on hätä? Onko joku läsnä ja tyynnyttää, vai jätetäänkö hänen hätäänsä vastaamatta?"
Alkuperäinen kirjoittaja juuunäin:kysymykseen vastaus: Koska itsekseen nukahtaminen on lapselle parhaaksi. ja vanhemmille. Jos lapsi saa syliä ja hellyyttä muulloin, ei hän tarvitse nukuttajaa.