Miksi varakas/rikas elää vaatimattomasti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Xanadu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

Xanadu

Vieras
Minun hyvä ystävä on rikas tai ainakin varakas. Hänellä on oman suvun kautta omaisuutta ja miehen kautta myös. Lisäksi molemmat ovat mukavapalkkaisissa töissä. Koskaan ei ole rahasta pulaa, mutta koskaan sitä ei myöskään hirveesti kuluteta. Heillä on valtava oma tontti (maata, metsää, merenrantaa, hevosille tilaa jne. hehtaaritolkulla). Siellä he asuvat vanhassa (joskin suht. isossa) talossa, jota tosin on rempattu paljon. Maalämpö jne. On kesämökki sitten vielä toisaalla, mutta se on mallia "ei hienouksia". Perheellä on kaksi autoa, mutta ne ovat ihan "tavallisia". Moni joka tuntee heidät pintapuolisesti, ei ajattele että he olisivat jotenkin varakkaita... Miksi he elävät noin, sinun mielestäsi?

Tulojen ja varallisuuden perusteella varmaan suurin osa vastaavista äänestää Kokoomusta, mutta he äänestävät Vihreitä. Eivät kuitenkaan pidä siitä melua, minä sen nyt tiedän kun olen läheinen. Ystäväni mies sanoi, ettei oikein viitti ees mainostaa että äänestää Vihreitä, koska etenkin miesporukassa siitä nousee "äläkkä". Ilmeisesti ainakin hänen työkavereistaan suurin osa äänestää Kokoomusta. Heille kakkosvaihtoehto olisi vasemmisto.

Aattelin vaan kun täällä tuntuu moni ajattelevan, että kaikki vihreiden ja vasemmiston äänestäjät olisivat köyhiä jne. jne. Ei ihan pidä paikkaansa

Vähän niinkuin meidän perhe :) Mökki on mökki, ei siellä kuulu olla mukavuuksia. Auto on kulkuväline, jolla kuljetaan paikasta A paikkaan B. Idioottimaista takoa siihen suuria summia rahaa.

Miksi ihmeessä pitäis elää jotenkin siitä poiketen, mihin on tyytyväinen ja mikä tekee onnelliseksi ihan vaan sen takia, että on rahaa?

Ja me ei miehen kanssa kumpikaan äänestetä ollenkaan, hyi meitä!

Ai miten pitäisi elää jos on rahaa? Liihotella ympäriinsä itsestään älämölöä pitäen kiinteisökaisun tyylin?
Minäkään en ole juuri äänestänyt kokoomusta mutta ehkäpä kohta on pakko kun kyrsii Jutan solidaarisuusverot. En tosin ole SDP:täkään äänestänyt. Enkä vihreitä, varsinkaan.

Varakas elää vaatimattomasti, koska raha ei kasva puussa. Peritty omaisuus on saatu ansiotta ja halutaan ehkä siirtää lapsille sellaisenaan. Vanhan ja ison talon ylläpito saattaa maksaa melkoisesti, vaikka olisi maalämpö. Kuka haluaa näyttää nykyaikana varakkuuttaan, kun on kiristäjiä ja muita, jotka yrittävät hyötyä toisen varallisuudesta.

Niin, kun sitä rahaa ja maallista mammonaa on, niin ehkä muut asiat nousevat tärkeämmiksi elämässä. Ei ole hinkua tuhlata tai revitellä rahoillaan tai esittää kenellekään yhtään mitään. Itse tunnen montakin tällaista perhettä tai henkilöä. Yksikin oli töissä postilla, ihan tavan postinjakajana, koska tykkäsi tehdä sitä työtä. Rahan vuoksi ei olisi tarvinnut tehdä mitään työtä ja oli kuitenkin yliopistotutkinnonkin suorittanut.

Itse en ole varsinaisesti rikas, mutta ihan mukavasti perheemme tulee toimeen. Silti meillä kuljetaan kulahtaneissa vaatteissa, kampaajalla en käy juuri koskaan, ei ole telkkaria, ei tehdä mitään ulkomaanreissuja...Downsizing ja downshifting ovat meille ihan normaalia elämää, vaikka pankkitilillä olisikin kymmeniä tuhansia ylimääräistä.

Niin siis on eri asia olla nuuka tai suorastaan pihi. Ei tämä minun ystäväni perheineen sellaisia ole. Kyllä he syövät ravintoloissa jne. jne. Mutta en mä täällä heidän elämäänsä arvostelekkaan. Minä arvostan tuollaista. Ja tuntuu, että enemmän sillä vähälläkin rahalla yrittää rehvastella ihan muu porukka.

Mun appivanhemmat. Rahaa on kuin roskaa. He ovat oikeasti rikkaita.
Autona golf vuosimallia 1990. Vaatteet kirpparilta tai lahjoituksia. Kodin sisustus sama, mitä se on ollut heidän siihen taloon muuttaessa vuonna -89.
Ruoka haetaan lidlistä ja salaattia ei syödä, koska se on kallista.

Mun appivanhemmat. Rahaa on kuin roskaa. He ovat oikeasti rikkaita.
Autona golf vuosimallia 1990. Vaatteet kirpparilta tai lahjoituksia. Kodin sisustus sama, mitä se on ollut heidän siihen taloon muuttaessa vuonna -89.
Ruoka haetaan lidlistä ja salaattia ei syödä, koska se on kallista.

Sairaaloinen pihiys on eri asia kuin se, että ei rehvastele rahoillaan. No onnea sen suhteen, että ainakin perintöä sitten joskus paukahtaa...

Mä tiedän yhden miljonäärin, jonka teinipojat säästävät rahaa pleikkariin. :D

Monellakin varakkaalla raha näkyy vain siinä, että tarpeellista ostettaessa ei tarvitse katsella hintoja - oli kyse sitten ruoasta tai autosta.
Kaikki ei hanki muun kuin tarpeellisen.

Mä tiedän yhden miljonäärin, jonka teinipojat säästävät rahaa pleikkariin. :D

Monellakin varakkaalla raha näkyy vain siinä, että tarpeellista ostettaessa ei tarvitse katsella hintoja - oli kyse sitten ruoasta tai autosta.
Kaikki ei hanki muun kuin tarpeellisen.

Se on hienoa, että rikaskin opettaa lapsilleen, että raha ei kasva puissa. Moni varakas on tajunnut sen, että ne rahalla hankittavat asiat eivät ole välttämättömiä ja tärkeät asia elämässä ovat ihan muualla.

Tavallinen kansa sitten puurtaa duunissa ja ostaa sen mitä markkinamiehet hänen päähänsä tuputtaa...

Mulla ainakin vaurastuessa tuli muutaman vuoden shoppailubuumi, mutta se meni sitten ohitse. Jotenkin vaan tuntuisi hassulta ostaa asioita, joita ei tarvitse. Ja jos on liian paljon tavaraa, on ihan liikaa siivoamista ja järjestelemistä. Silloin kun jotain ostan, niin ostan sitä mitä haluan enkä mieti hintaa.

Rahalla saa kaikkea kivaa, mikä parantaa elämisenlaatua. Mutta jossain kohdin tulee piste, missä enemmän onkin vähemmän. Jos ostaa vielä lisää vaatteita, on vaikeampi löytää niitä lemppareita seasta ja aina on kaaoksen vaara. Jos ostaa vielä isomman asunnon, on vain enemmän mahdollisia paikkoja unohtaa puhelimensa ja lisää sisustettavaa. Jos ostaa vielä uuden veneen / auton / mökin /loma-asunnon, on vielä enemmän huolia kannettavana ja enemmän tehtävälistaa muistettavana. Fiksua on tietää, millä "maallisen" määrällä on onnellisimmillaan. Joskus on ihan kiva ostaa ihan ostamisen ilosta uusi huulikiilto - mutta sekin on hauskimmillaan, kun ei tee sitä liian usein.

Politiikasta tässä maassa puhutaan ääneen aika vähän. Toki useat äänestävät puoluetta, joka ajaa parhaiten heidän etuaan. Hurjan paljon tulisi kuitenkin yllätyksiä, jos voisimme tietää, ketä kukin todella äänesti. :)

Oma tontti ja merenrantaa? Kaikki "rikkaus" on suhteellista. On tietysti vähän eri asia omistaa sitä jossain Vaasassa kuin Espoossa, Helsingissä tai Kirkkonummella.

Yhteistyössä