Miksi vieläkin ihmiset antaa Emmaa ja Ellaa tytöilleen nimiksi vaikka nää nimet on jo ainakin 5v keikkuneet TOP3:ssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22751762]Sunki lapsesi siis omaavat kyseiset nimet,ku muita kriteereitä ei nimen valinnalle oo ku se et se on suosittu?
Mä ainakin anna nimen ihan sen perusteella et mistä nimestä pidän.[/QUOTE]

Joo, annoin minä ne nimet mistä oikeasti pidän. Ei voi olla totta, että kaikki ihmiset nykyään rakastaisi juuri noita top-listan nimiä. Se on jotain ajattelemattomuutta ja muodin mukana virtaamista.

Lasteni etunimiä en täällä viitsi kailottaa, mutta 2. ja 3. nimistä löytyy mm. Annastiina, Inari, Meeri ym. Ei mitään uniikkeja, muttei TOP-HIT-listaakaan.

Ja sori, taas sai tutun lapsi nimeksi Emma ja mua vaan ulkopuolisena niiiiin kyllästyttää.

[QUOTE="vieras";22751703]Omilla tytöilläni on ihan muut nimet, mutta kyllästyttää kun leikkipuistossa joka toinen tyttö on Emma tai Ella (noin suunnilleen) ja aina on päiväkodissa, kerhossa tuon nimisiä, kaupoissa huudellaan Emmaa ja Ellaa jne. Kolmas totaalisti ylikäytetty nimi on Aino.

Maailma on täynnä nimiä. Keksikää jotain muuta vaihteeksi. Kalenteri on täynnä kivoja nimiä joita ei löyty TOP10:stä vuosi toisensa jälkeen.[/QUOTE]

No sultakos pitää kysyä mistä vanhemmat saa tykätä? Oman lapsen nimi päätettiin tasan mieltymysten mukaan ja joskun ristiäisten jälkeen katoin huvikseni miten on suosittu. EI oo kärjessä muttei toisessakaan päässä.

Meillä oli pojan nimi tuolta top 10:stä sinä vuonna kun syntyi. Tosin se valittiin ihan silleen että luettiin kalenteria ja mietittiin mikä sopisi siihen eteen. Ihastuttiin miehen kanssa molemmat siihen, eikä tod käyty missään nimipalveluissa kattomassa kuinka paljon niitä on. Eikä ole vielä tullut kuin yksi saman niminen täällä puistoissa vastaan. Sitä onkin varmaan annettu enemmän toisena tai kolmantena nimenä.

Tytölle valittiin samalla tekniikalla nimi, eikä ole missään top-nimissä. Silti sen nimisiä on tullut jo parikin vastaan. :D

Kai se jonkinlaista laumasieluisuutta on. Tai sitä että "kuvitellaan" löytäneensä ihanan nimen kun sitä joka tuutista tulee.
Meillä valintakriteereinä oli että ei tunneta ketään saman nimisiä.

[QUOTE="alkup.";22751929]Joo, annoin minä ne nimet mistä oikeasti pidän. Ei voi olla totta, että kaikki ihmiset nykyään rakastaisi juuri noita top-listan nimiä. Se on jotain ajattelemattomuutta ja muodin mukana virtaamista.

Lasteni etunimiä en täällä viitsi kailottaa, mutta 2. ja 3. nimistä löytyy mm. Annastiina, Inari, Meeri ym. Ei mitään uniikkeja, muttei TOP-HIT-listaakaan.

Ja sori, taas sai tutun lapsi nimeksi Emma ja mua vaan ulkopuolisena niiiiin kyllästyttää.[/QUOTE]

Ja sinäkö siis kuvittelet, että Emman tai Ellan äiti ei antanut lapsilleen sellaisia nimiä mistä itse oikeasti pitää? :D

Miksi teillä on Annastiina? Se on yleinen...olisit mielummin laittanut vaikka Kaisamaija tai Ritvairmeli. Inari...niitäkin tiedän useamman, mikset antanut nimeksi Ilaida? Ja Meeri, se vasta massanimi onkin, miksei Mertta? Kuulostaako fiksulta? Ei...

Makuja on monenlaisia, ja jokainen nimeää toivottavasti lapsensa siten miten ITSE haluaa.

Meillä ei oo Emmaa tai Ellaa, tosin Emma voisi olla mahdollisen kolmannen lapsen toinen nimi koska se löytyy suvusta. Meillä on harvinaisempia nimiä, sellaisiakin mitä on Suomessa noin viisi, mutta kukin tosiaan nimeää lapsensa siten miten itse haluaa, eikä siten miten joku toinen haluaa.

[QUOTE="mii";22751960]Tiedän Pirjon joka on 24-28v :)[/QUOTE]

On muuten omassa ikäluokassaan todellinen harvinaisuus.
Pirjo-nimeä on eniten nyt viisi-kuusikymppisillä.

[QUOTE="minna";22751741]Meillä on 9kk:n ikäinen Emma. Mä en oo koskaa seurannu mitää top 10-listaa enkä ees tienny et toi on jossain listassa. Me haluttiin antaa se, koska on kaunis nimi. No toisekseen, meiän lähipiirissä ei ole kyllä Emmaa eikä Ellaa, enkä oo kuullu ihmisten huutelevan sitä muutenkaan kerhoissa ym. Ja mitä sua haittaa, että sitä emmaa ja ellaa huudellaan. Jotain voi ärsyttää sun lapses nimi.[/QUOTE]

Ei muuten oo meidänkään tuttavapiirissä ja suvussa. Eikä kerhoissa ja puistossakaan oo. Ehkä Emmaa ja Ellaa on kertyny just ap:n tuttaviin ja piireihin.

Minä taas en ymmärrä, että jätetään nimi antamatta vain sen vuoksi, että sattuu olemaan suosittu. Siinä tavallaan antaa muiden päättää omien lasten nimet.

Suomessa suositut nimet nykypäivänä ovat suhteelllisesti paljon harvinaisempia kuin -70- tai 80-luvuilla. Aikaisemmin nimien kirjo oli pienempi ja top10-nimen sai paljon suurempi osa ikäluokasta kuin nykyään. Esimerkiksi top1-nimen saa reilu 1 % koko ikäluokan tytöistä tai pojista. Eli suunnilleen yksi lapsi sadasta.

Meillä nimet valittiin kirjasta. En edes tiennyt noihin aikoihin mitään kaksplus palstasta, saati siitä et ihmiset käy kyttäämässä joltain nimipalvelulta miten monta sen ja sen nimistä löytyy. En myöskään törmännyt mihinkään lehtien laatimiin top 10 listoihin, joita ilmestyy kerran vuodessa jos silloinkaan. Voisin veikata, että aika harva muukaan tietää kyseisistä tavoista valita nimeä.

[QUOTE="alkup.";22751929]Joo, annoin minä ne nimet mistä oikeasti pidän. Ei voi olla totta, että kaikki ihmiset nykyään rakastaisi juuri noita top-listan nimiä. Se on jotain ajattelemattomuutta ja muodin mukana virtaamista.

Ja sori, taas sai tutun lapsi nimeksi Emma ja mua vaan ulkopuolisena niiiiin kyllästyttää.[/QUOTE]

kyllä se mun mielestä enempi muodin mukana virtausta on valikoida ne nimet muualta kuin top listalta, hakemalla hakea nimeä mitä siellä ei ole. Veikkaan että suurin osa niin nykyään tekeekin.

Olisipa kiva tietää kuinka paljon niitä nimiä on annettu joita on saanut aina vaan muutama lapsi vuodessa, niitä vasta onkin. Kun se on niin mageeta :).

Me siellä top listalla olemme täysin out, kun meillä ei ole aivokapasiteettia valita muuta nimeä, annamme vaan siksi kun muutkin antaa :)

No joo.. Mä en kuitenkaan häpeä olevani ihan tavallinen perus suomalainen jonka lapsilla perus Suomi-nimet, josita tykkään :) Mun ei tarvitse vääntää niistä mitään kummallista.

Mä en tajua miten jotakuta voi häiritä se miten toiset nimeää lapsensa, pitäiskö kaikkien keksimällä keksiä jotain JadeSadeCeciliaMatildaa kun se on niin ihanan erikoista.

kai se on totta et joinakin vuosina jotkut nimet nousee ylitse muiden. varmasti on joukossa niitä jotka seuraa annettuja nimiä ja ihastuu tähän kyseiseen suosikkinimeen itsekkin. sitten on seassa niitä joita mitkään "top-listat" ei kiinnosta ja sattuvat vain antamaan top-nimen lapselleen.

mut jos ajatellaan niin että jokasen pitäs seurata jotain listoja tai väestörekisterikeskuksen sivuja ettei vaan vahingossa anna nimeks mitään liian suosittua. niin sen perusteella antasin mun POJAN nimeks SUSANNA (väestörekisterikeskuksen mukaan susanna-niminen mies löytyy) tai RIDGE tai KIRKA. ja tytön nimeks TAAVETTI (Taavetti nimisii naisia löytyy) Niin siinäpähän on erikoisuutta sitten kylläkseen ja hiekkalaatikolla voidaankin huhuilla ja aiheuttaa pelkkää pahennusta =) jokohan kelpais jengille??

Kai se jonkinlaista laumasieluisuutta on. Tai sitä että "kuvitellaan" löytäneensä ihanan nimen kun sitä joka tuutista tulee.
Meillä valintakriteereinä oli että ei tunneta ketään saman nimisiä.

Niin siiskö, että minä nyt tässä vaan kuvittelen että pidän lapseni nimestä, että oikeasti en pidä? :D What? Mun lapsen nimi on ihana, Emma. Ja sopii tytölle täydellisesti, enkä mä edes tunne yhtään toista samannimistä minkään ikäistä. Emmin kyllä.

Muodikastahan tuo just ei ole.Ne ketkä antaa lapselle nimen muodin mukaan,niin eivät todellakaan laita niitä nimiä jotka on olleet pinnalla viimeset 5vuotta.

[QUOTE="vieras";22752079]Niin siiskö, että minä nyt tässä vaan kuvittelen että pidän lapseni nimestä, että oikeasti en pidä? :D What? [/QUOTE]

Ei, vaan niitä top-10 nimiä kuulee joka paikasta. Mielikuvitusköyhä :D tarttuu niihin kiinni ja on mielestään keksinyt uniikin, kauniin nimen joka hänen lapselleen juuri on se hyvä.

Itseasiassa, jos tarkkoja ollaan niin Emma eikä Ella ole olleet top 10 joukossa ainakaan kymmeneen vuoteen. Sensijaan tämä Maria jota ap peräänkuulutti näyttää keikkuvan ykkösenä 1980 lähtien. :laugh:

Vrk:V

Ei, vaan niitä top-10 nimiä kuulee joka paikasta. Mielikuvitusköyhä :D tarttuu niihin kiinni ja on mielestään keksinyt uniikin, kauniin nimen joka hänen lapselleen juuri on se hyvä.

Mutta kun se Emma on mun lapselle se paras ja täydellinen nimi niin miksi mä ristisin hänestä jonkun ihme haihatuksen.

Miten voi olla mielikuvitusköyhä jos on kerrannut kaikenmaailman nimiä erikoisesta ihan tavallisiin ja päätyy kuitenkin siihen nimeen Anna tai Emma koska sattuu rakastamaan niitä nimiä. Tai jos mulle vielä lapsia tulisi niin siitä tulisi Aino tai Anja.

Mun mielestä tässä nyt mennään vähän sellaselle alueelle, että kuvitellaan, että se erikoisempi nimi on sitten jotenkin ai niin mielikuvituksellinen ja jotain suurta taidetta mitä toiset ei osaa. Yhtälaillahan tekin niitä olette jostain bongailleet ja ne nimet vasta leviääkin niiden erikoisten ihmisten erikoisissa perheissä kuin kulovalkea.

[QUOTE="vieras";22752150]Mutta kun se Emma on mun lapselle se paras ja täydellinen nimi niin miksi mä ristisin hänestä jonkun ihme haihatuksen.

Miten voi olla mielikuvitusköyhä jos on kerrannut kaikenmaailman nimiä erikoisesta ihan tavallisiin ja päätyy kuitenkin siihen nimeen Anna tai Emma koska sattuu rakastamaan niitä nimiä. Tai jos mulle vielä lapsia tulisi niin siitä tulisi Aino tai Anja.

Mun mielestä tässä nyt mennään vähän sellaselle alueelle, että kuvitellaan, että se erikoisempi nimi on sitten jotenkin ai niin mielikuvituksellinen ja jotain suurta taidetta mitä toiset ei osaa. Yhtälaillahan tekin niitä olette jostain bongailleet ja ne nimet vasta leviääkin niiden erikoisten ihmisten erikoisissa perheissä kuin kulovalkea.[/QUOTE]

Lyödäänkö vetoa. Jos olisit ollut 70-luvun äiti ja lapsesi syntynyt vuonna -71, MINNA olisi ollut juuri se täydellisin ja kaunein nimi lapsellesi. Ehkä 1% tänä vuonna Emmaa antavista olisi päätynyt samaan nimeen jonain toisena aikakautena.

Yhteistyössä